Een tip en een vraag (Motorolie)

higgy

Forumguru
0,5 litertje op bijna 50.000 km. Mij hoor je niet klagen, zeker niet gezien m'n ervaringen met 3 Passats.
Maarre: naar Hongarije volgende maand gaan er mooi 2 flesjes 0W mee (laat ik V-Car leveren)

sunnyboy

Senior Member
Zaterdag ging bij 18.500 km oliepeillampje branden.
Heb me een ongeluk gezocht voor de goeie olie VW 503 nog wat.
Bij Shell alle flessen bekeken en gelezen, maar helaas niet wat ik nodig had.
Uiteindelijk bij de Volkwagendealer de goeie olie a 21,40 euro de liter gekocht.

@Higgy, niet vergeten dat jij een benzine motor hebt. Die olie stokers waar wij in rijden is toch wel een heel ander verhaal.

Mistraller

Senior Member
Ik kreeg er bij aflevering een liter 0W-30 bij. Op die fles stond ook iets van "speciaal voor de nieuwe VW motoren".

higgy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Rogier</font><hr />

@Higgy, niet vergeten dat jij een benzine motor hebt. Die olie stokers waar wij in rijden is toch wel een heel ander verhaal.

[/ QUOTE ]
Ik was het niet vergeten en ben het met je eens. Zoals gezegd: mijn diesel-Passats ZOPEN die dunne VW-olie.

VEEJAY

Forumguru
Ik dacht dat je dan geen lange 30DKM intervallen meer kan gebruiken. Maar dat is me verteld.

Matra_Murena

Actief lid
Lijkt me geen probleem. De goedkope olie kan lang genoeg mee hiervoor. Als alles maar goed gesmeerd wordt met de andere viscositeit komt het mij vooral voor als geldklopperij van de olie-branche. Ik moet toegeven dat ik meerdere malen al "verkeerde" olie heb toegevoegd aan de motor, en hier nog geen enkel negatief effect van heb ondervonden. Tijdens de beurten hierover ook geen opmerking gehad, terwijl je zou zeggen dat er dan hele verkleurde olie uit komt tijdens het verversen als je er maar 15k mee kan rijden.
Zit de aanbeveling van de oliesoort hem er nu in dat de olie langer meegaat of dat het blok schade ondervind bij een andere olie?

Ik heb bij een skoda-dealer 5W30 gekregen voor motoren VW 507.00 ...deze beweerde dat die beter en nieuwer is dan de VW 506.01. Deze zou ook iets minder verbruiken volgens hem?
De VW 506.01 had hij nogtans ook in huis (zelf gezien). Blijkbaar kunnen ze er zelf niet meer goed aan uit bij VAG ?

bij de shell moeilijk leverbaar ?
Ik haal de olie bij de BP en bij veel vestigingen heb ze gewoon zien staan..

Dutch

Actief lid
Bij de shell hebben ze standaard 5W-30 olie die voldoet aan de VW norm die in het instructieboekje staat. Het gaat om Shell Helix Ultra VX 5W-30 met specificatie VW 504.00 en 507.00

Ted

Forumguru
Even paar misverstanden uit de wegruimen!!
Viscositeit en de -index heeft in principe niets met mineraal- of synthetische olie te maken. Echter bepaalde types zijn niet op minerale wijze te vervaardigen waardoor je tot de synthetische wordt gedwongen. Waar wel de synthetisch zich vooral in uitblinken is in veroudering, vandaar dat terecht gezegd wordt dat bij mengen met goedkope mineraal olie voor de laatste ca. 8.000km totaaal geen probleem is. Iets dikker is ook geen probleem omdat de olie door veroudering altijd dunner wordt.

Groeten Ted Kroon.

VEEJAY

Forumguru
De laatste dagen reed het autootje niet zoals ik gewend was. Ik gaf het warme weer/airco de schuld.

Maar toevallig bij de dealer 'n litertje olie meegevraagd. Ff peilen, en de stand was best laag. Maar geen waarschuwing op de maxidot.

Ik heb er maar 0,5 liter ingegooit en auto rijdt weer als een zonnetje!

vreemd, maa ik wacht in ieder geval niet meer op de maxidot.

ik heb tot nu toe al 2,5 liter erbij gegooit het begon bij de 9000 km daarna 13000km toen 18000km bij 19500km een beurt gehad toen moest ik bij 23000km weer bijvullen en nu bij 27000km weer bijgevult.
dit is volgens mij toch wel aan de hoge kant.
ik rijd toch wel goed door en 27000km binnen 8 maanden is toch ook redelijk?
crazy.gif

Bovenaan Onderaan