Een tip en een vraag (Motorolie)

@Achthoven1, ik vind het niet echt schokkend eigenlijk hoeveel je rijdt maar je auto heeft wel meer dorst dan de mijne. Je hebt wel een andere motor maar toch.
 
@rogier, de skoda zelf vond ook dat hij wel veel olie verbruikt voor een 2.0 tdi de 1.9 schijnt meer te verbruiken.
 

VEEJAY

Forumguru
Volgens mij bestaat bij de Shell 506.1 niet meer maar moet je er nu 507.0 ingooien.

KAN IEMAND DAT BEVESTIGEN?
 

VEEJAY

Forumguru
LOL @ JC, en maar klagen over dat je auto steeds kapot gaat ;)

Ik ziet bij de shellerts overal inderdaad nieuwe 507.00 5W30. Terwijl ik zoek naar 506.1 of 0W40/30.

Ik dacht dat dat 507.00 voor die DPF dingen waren (no offense Sitechris), maar dat was 507.1.

507.00 schijnt dus voor nieuwste diesels met en zonder roetfilter te zijn. ben 80% zeker.
 

___JC___

Forumguru
Nee ik gooi dr 5w30 in uiteraard maar dacht dat de code 503 was ipv 507, Is die 507 wel longlife want dat stond er niet op.
 

purk

Senior Member
yep, de 0W30 is ook niet ( bijna ) meer te verkrijgen bij de dealer als het goed is.
 

Tijg

Actief lid
503.00 is voor benzinemotoren!

Hier staan de verschillende normen uitgelegd.

Samenvatting:

Motoren met Longlife service (die ook zo geservicet worden)
Petrol with and without FSI: 504.00, 503.01 or 503.00
Diesel: without DPF without PD 507.00, 506.01 or 506.00 (dit is dus een 1.9 motor 90 of 110 pk mèt Longlife. Ik weet niet of die bestaan)
Diesel without DPF with PD 507.00 or 506.01 (1.9 105, 130 en 2.0 136/140 zonder DPF)
Diesel with DPF and PD 507.00 (1.9 en 2.0 mèt DPF)

Motoren zònder Longlife (en LL motoren die gewoon elke 15k geservicet worden):
Petrol with and without FSI. 504.00, 503.01, 502.00 or 501.01
Diesel without DPF without PD 507.00, 505.01 or 505.00 (1.9 90 en 110)
Diesel without DPF with PD 507.00 or 505.01(1.9 105, 130 en 2.0 136/140 zonder DPF)
Diesel with DPF and PD 507.00 (1.9 en 2.0 mèt DPF)

Heb je dus een roetfilter, dan zit je sowieso vast aan de duurste olie, ook al kies je niet voor longlife. M.a.w. met roetfilter ben je goedkoper uit met LL service.
Heb je geen roetfilter, maar wèl een Pumpedüse, dan kan je goedkoper uit zijn door geen LL service te kiezen en 505.01 olie ipv 506.01 te gebruiken, als het prijsverschil groot genoeg is. Ook kan 505.01 dikker zijn bij koude motor dan 506.01 zodat het verbruik minder wordt. Dit zie je in principe aan de viscositeits aanduiding. 506.01 heb ik niet in hoger dan 5W30 gezien, 505.01 wel. 0W is dunner dan 5W is dunner dan 10W. Hoe groter de twee cijfers in het viscositeitsgetal uit elkaar liggen hoe groter het bereik. 5W30 heeft een kleiner bereik dan 5W40 en 5W50. Vroeger hoefde je het niet in je hoofd te halen om met een 5W olie in de zomer te rijden, maar tegenwoordig schijnt dat gewoon te kunnen en 20W50 is überhaupt niet meer te koop.
 

MadDog2K

Actief lid
Een 2.0 TDI DSG met DPF moet dus 507.00 hebben (voor Longlife) ?
En wat is PD .. de pompverstuiver van VAG ?
 

TL@

Forumguru
Raar dat iedereen zoveel olie verbruikt. Mijn Golf IV TDI130pk verbruikt absoluut geen olie. Vroeger zat hij op LL en moest ik gedurende 30k km niets bijvullen. Nu gebruikt mijn vrouw hem, minder dan 15k per jaar, dus geen LL meer. Ook nooit bijvullen.
Toen ik er mee reed, ging dat ding zeker alle weken ver boven de 200km/u en wer der stevig mee doorgetrokken aan de lichten, nooit olie verbruik (alleen een 0.5l na inrijdperiode op 1500km)
Mijn Astra nu verbruikt ook nooit olie (wordt altijd afgebeuld omdat het zo'n trage sleurbak is), hij moet wel om de 15k km binnen voor onderhoud.
hopelijk heb ik met mijn aanstaande O2 ook geen olieverbruik.
 
Bij iedere beurt en aflevereing vraag ik altijd van alle vloeistoffen een fles mee, olie, koelvloeistof en ruitensproeimiddel.
Koelvloeistof allen bij aflevering.
Dan heb je altijd de juiste, zo niet is het de schuld van de garage en hebben zij het probleem.

Het is wel een leaseauto maar dat maakt niet veel uit.
 

purk

Senior Member
Yep.

Interessant om van purk te horen dat 0W30 bijna niet meer te krijgen is. Heeft het toch nog zin om dat litertje in de meterkast te bewaren. :D

Je kunt het wel krijgen, alleen is de 5W30 de vervanger en heeft het geen zin om dertig verschillende olieen op voorraad te hebben.

Je hebt natuurlijk altijd nog uitzonderingen.
 
Bovenaan Onderaan