503.00 is voor benzinemotoren!
Hier staan de verschillende normen uitgelegd.
Samenvatting:
Motoren met Longlife service (die ook zo geservicet worden)
Petrol with and without FSI: 504.00, 503.01 or 503.00
Diesel: without DPF without PD 507.00, 506.01 or 506.00 (dit is dus een 1.9 motor 90 of 110 pk mèt Longlife. Ik weet niet of die bestaan)
Diesel without DPF with PD 507.00 or 506.01 (1.9 105, 130 en 2.0 136/140 zonder DPF)
Diesel with DPF and PD 507.00 (1.9 en 2.0 mèt DPF)
Motoren zònder Longlife (en LL motoren die gewoon elke 15k geservicet worden):
Petrol with and without FSI. 504.00, 503.01, 502.00 or 501.01
Diesel without DPF without PD 507.00, 505.01 or 505.00 (1.9 90 en 110)
Diesel without DPF with PD 507.00 or 505.01(1.9 105, 130 en 2.0 136/140 zonder DPF)
Diesel with DPF and PD 507.00 (1.9 en 2.0 mèt DPF)
Heb je dus een roetfilter, dan zit je sowieso vast aan de duurste olie, ook al kies je niet voor longlife. M.a.w. met roetfilter ben je goedkoper uit met LL service.
Heb je geen roetfilter, maar wèl een Pumpedüse, dan kan je goedkoper uit zijn door geen LL service te kiezen en 505.01 olie ipv 506.01 te gebruiken, als het prijsverschil groot genoeg is. Ook kan 505.01 dikker zijn bij koude motor dan 506.01 zodat het verbruik minder wordt. Dit zie je in principe aan de viscositeits aanduiding. 506.01 heb ik niet in hoger dan 5W30 gezien, 505.01 wel. 0W is dunner dan 5W is dunner dan 10W. Hoe groter de twee cijfers in het viscositeitsgetal uit elkaar liggen hoe groter het bereik. 5W30 heeft een kleiner bereik dan 5W40 en 5W50. Vroeger hoefde je het niet in je hoofd te halen om met een 5W olie in de zomer te rijden, maar tegenwoordig schijnt dat gewoon te kunnen en 20W50 is überhaupt niet meer te koop.