eerste beurt Fabia Comi greenline

joergarms

Senior Member
Pollenfilter hoort bij de gewone servicebeurt. Dit is verder geen aircoonderhoud. Ze zullen de airco controleren op werking, maar meer ook niet. Maar bij zon jonge auto heeft n airco ook geen service nodig.
 

Gerke

Forumguru
Volgens de website van Skoda dus niet ;)

http://www.skoda.nl/rijders/onderhoud-en-reparatie/airco-service.aspx

Let op: airco-onderhoud wordt niet standaard in een reguliere onderhoudsbeurt meegenomen. Maak daarom periodiek een afspraak met je dichtstbijzijnde Škoda-dealer voor een vakkundige check van je airco.

Vervangen stof- en pollenfilter - vanaf €19,95
Als de monteur constateert dat het filter niet meer goed functioneert, is vervangen een optie. Na vervanging stroomt er meer lucht de auto binnen dan daarvoor, en is de luchtkwaliteit beter en dus gezonder.
 

Captain Hook

Forumguru
Op de Skoda site staan de reguliere onderhoudsprijzen.
Volgens dat lijstje zou een 15kkm beurt voor een Fabia diesel 160 euro moeten kosten...
 

Noord26

Forumguru
Materiaal kost geen drol, zeker wat er bij een kleine beurt moet gebeuren. Waarom zou dat niet kunnen dan voor €160,-?

Supercows, de importeur zegt om de 15K. Welke dealer heb jij?
 

Gerke

Forumguru
Ben ik de enige met om de 30K een beurt?

Kennelijk, volgens PON moet de Greenline om de 15.000 km en vervalt de garantie wanneer dat om de 30.000 km gebeurt. Snap het ook niet, want bij de Polo en Seat kan het wel, en volgens mij is de techniek toch identiek?

Hier weer 300 euro mogen aftikken voor de 30.000 km beurt
 
@Captain Hook

Dat zeg ik toch. Omdat alles z'n prijs heeft..... :)
Voor die 160 euro krijg je olie, water en controle. Meer niet.
Wil je een nieuw pollenfilter en zijn je remblokken op dan betaal je dus gewoon meer. Logisch.
Daarom slaat de algemene opmerking van Noord26, ( "materiaal kost geen drol"), dus nergens op. Gewoon kul.
 

Noord26

Forumguru
Totale kosten van de 30W5 olie en klein materiaal volgens de garage waar mijn vader zijn GL laat onderhouden kost hun aan inkoop maar liefst €45 a €50,-. Dat is een dorpsgarage en BOVAG aangesloten. Dus dezelfde garantievoorwaarden als een dealer en dezelfde werkzaamheden. Sinds vorig jaar ben je niet meer verplicht om de auto bij de dealer te laten onderhouden voor volledige behoud van garantie. Alleen een stuk meer open sfeer als een grote dealer. Daarmee geloof ik de eigenaar ook direct wat betreft de inkoopprijs. Mijn vader betaalde overigens €120,- voor de kleine beurt.

De overige kosten van dus €110,- a €115,- zijn arbeidskosten en winst. Daar kan zeker wel een filtertje vanaf van minder als €10,- inkoop? Waarom zou dan een kleine beurt bij de dealer niet inclusief een filtertje extra kunnen zijn voor die €160,-?

Wat betreft uw semi-persoonlijke opmerking:

Zo maar iets roepen zonder onderbouwing, stomme woorden- tamelijk persoonlijk zelfs- in de mond halen, en vetgedrukt gebruiken voor mijn alias; daar maak je vrienden mee..? Onderbouw uw mening toch eens een keer. Ik zie u in andere topics ook regelmatig een concreet standpunt innemen zonder onderbouwing. Zonder onderbouwing hebben andere forumgangers er niets aan. Het komt op mij nu nogal kinderachtig over. Als u in het vervolg iets persoonlijk heeft te melden, doe dat dan via een persoonlijk bericht.
 

EdK

Forumguru
Tsja er begint er één flink uit te kakken !
Maar ja het schijnt te mogen !
Maar laat je niet verder op de kast jagen Noord26

Je kunt voor de opgegeven bedragen gewoon je service beurten laten doen, en als er dure reparatie's naar voren komen in deze reguliere beurten dan wordt ik en neem jij ook gewoon gebeld door de dealer
en ga je in overleg wat te doen !
En dat ene filtertje van 10 euries waar je over praat, als je een goed verstandhouding hebt met je dealer dan praten ze daar niet eens over laat staan dat deze berekend wordt !
 

Captain Hook

Forumguru
Voor die 160 euro krijg je olie, water en controle. Meer niet.
Als je alleen maar naar het materiaal kijkt, doe je het toch lekker zelf...

Je betaalt ook arbeidsloon en de opleiding v.d. monteur en de koffie in de showroom en de baliemedewerker en de milieuvoorschriften en de veiligheidsvoorschriften en de huur van het pand en de aanschaf van het werkplaatsgereedschap en de training van het overige personeel, en, en, en....

Zal ik nog ff doorgaan? Beetje kortzichtig m.i.:crazy:
 
@Captain Hook
Je begrijpt mij verkeerd.
Dat een dealer alles doorberekent is logisch. Geen bezwaar tegen.
Hij moet zijn omzet immers halen uit de werkplaats en niet uit de verkoop van auto's!

Vandaar mijn opmerking alles heeft z'n prijs.
En natuurlijk ook mijn opmerking: "Je kunt alles in een onderhoudsbeurt stoppen. Maar niet voor die 160 euri's....."
Hiermee breek ik nu juist een lans voor de officiële dealers.

Wil je de beurten niet door je officiële dealer laten doen om een paar tientjes te besparen, dan is dat is een eigen keuze.
Maar kom niet aan met argumenten als "materiaal kost geen drol". Lariekoek.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker wordt, want duidelijker kan ik het niet maken.... :)
 
Afgelopen week de eerste beurt laten uitvoeren door de skoda-dealer.
De monteur keek de verlichting na, ruitensproeiers getest, nieuwe olie en oliefilter, smeerde de scharnierpunten, heeft de melding reset m.b.v. de testkast.
Als extra heeft hij gekeken wat instellingen geprobeerd m.b.v. de testkast en een kras geprobeerd weg te werken (wat niet lukte).
Rekening bijna 207 euro, op mijn vraag waarom het zoveel kostte en niet de 160 euro volgens hun eigen folder, kreeg ik als antwoord dat ze voor dat geld alleen de olie verversen en de oliefilter vernieuwen en voor de rest helemaal niets.
In de folder zou de verkeerde olie berekend zijn en niet de longlifeolie die in de auto gaat (longlife, what's in the name, na iedere 15000 km).
Maar volgens de eigen gegevens zijn de werkzaamheden als volgt:
Kleine beurt
  • Motorolie verversen
  • Oliefilter vervangen
  • Remmen controleren
  • Vloeistoffen aanvullen
  • Banden controleren
  • Bandenspanning optimaliseren
  • Verlichting nalopen
Grote beurt
  • Motorolie verversen
  • Oliefilter vervangen
  • Interieurfilter vervangen (o.b.v. kilometerstand)
  • Luchtfilter vervangen (o.b.v. kilometerstand)
  • Wielen en banden controleren
  • Remsysteem controleren
  • Vloeistoffen aanvullen
  • Motormanagement controleren
  • Elektrische installatie controleren
  • Accu, uitlaatsysteem en koelsysteem controleren
  • Wielophanging en schokdempers controleren
  • Multiriem en distributieriem controleren
  • Scharnieren en sloten smeren
Als er nog andere onderdelen aan vervanging toe zijn, stemmen we dat vanzelfsprekend vooraf met je af, inclusief een heldere prijsopgave.
 
Als ik mijn Skoda voor een 15.000 Km-beurt breng vraag ik in ieder geval wat zij doen en wat het kost!
En wel vooraf nu ik dit lees, want ik wil niet voor verassingen komen te staan.
Vaste onderhoudsprijzen van kleine en grote beurten zijn (voor mij) overigens bindend, wat de dealer dan ook doet.
Bij vervanging of vernieuwing van onderdelen die noodzakelijk zijn en buiten de standaard beurt vallen, moet men met mij contact opnemen.

Ik zou PON maar eens bellen. Dit ruikt m.i. niet erg fris wat de dealer hier doet.
 
@sgl49, bedankt voor detip, ga ik zeker doen.
De dealer zei tegen de monteur dat ik eerst zelf aan moet geven dat ik de beurt van 160 euro wil hebben en dat ze daarna het minimum aan werkzaamheden gaan uitvoeren zoals ik hierondeer heb beschreven.
Dus eigenlijk kreeg ik indirect het verwijt dat ik het niet aangegeven had.
Uiteindelijk 195 euro betaald i.p.v. bijna 207 euro, maar nog steeds niet met een fijn gevoel....
 
@trafficleader

Die stelling van de dealer is denk ik niet houdbaar voor het kantongerecht.
Als burger mag je er vanuit gaan, dat de informatie die verstrekt wordt op de officiële Skoda site hier geldt.
Er is een vast tarief voor onderhoudsbeurten en de prijs daarvan vind je terug op de site.
Waarom zou je dan eerst aan je dealer moeten vragen of dit geldt?
Naar redelijkheid en billijkheid mag een burger verwachten dat dit de maatstaf is en niet een ander tarief.

MarcoO2 zal een betere inschatting kunnen maken omtrent dit geschil, maar persoonlijk zou ik de dealer dagvaarden voor het kantongerecht als hij niet bereid is om het verschil tussen 207 minus 160 euro = 47 euro terug te betalen.
Dus natuurlijk eerst even een net briefje richting dealer om hem in de gelegenheid te stellen deze 47 euro aan je terug te betalen.
 

joergarms

Senior Member
Dat klinkt wel makkelijk, ze vullen t naar hun eigen voordeel in. Ik zou hier wel achteraan gaan, dit klopt volgens mij niet. En al helemaal de uitleg er omheen niet.
 
Bovenaan Onderaan