Afgelopen week de eerste beurt laten uitvoeren door de skoda-dealer.
De monteur keek de verlichting na, ruitensproeiers getest, nieuwe olie en oliefilter, smeerde de scharnierpunten, heeft de melding reset m.b.v. de testkast.
Als extra heeft hij gekeken wat instellingen geprobeerd m.b.v. de testkast en een kras geprobeerd weg te werken (wat niet lukte).
Rekening bijna 207 euro, op mijn vraag waarom het zoveel kostte en niet de 160 euro volgens hun eigen folder, kreeg ik als antwoord dat ze voor dat geld alleen de olie verversen en de oliefilter vernieuwen en voor de rest helemaal niets.
In de folder zou de verkeerde olie berekend zijn en niet de longlifeolie die in de auto gaat (longlife, what's in the name, na iedere 15000 km).
Maar volgens de eigen gegevens zijn de werkzaamheden als volgt:
Kleine beurt
- Motorolie verversen
- Oliefilter vervangen
- Remmen controleren
- Vloeistoffen aanvullen
- Banden controleren
- Bandenspanning optimaliseren
- Verlichting nalopen
Grote beurt
- Motorolie verversen
- Oliefilter vervangen
- Interieurfilter vervangen (o.b.v. kilometerstand)
- Luchtfilter vervangen (o.b.v. kilometerstand)
- Wielen en banden controleren
- Remsysteem controleren
- Vloeistoffen aanvullen
- Motormanagement controleren
- Elektrische installatie controleren
- Accu, uitlaatsysteem en koelsysteem controleren
- Wielophanging en schokdempers controleren
- Multiriem en distributieriem controleren
- Scharnieren en sloten smeren
Als er nog andere onderdelen aan vervanging toe zijn, stemmen we dat vanzelfsprekend vooraf met je af, inclusief een heldere prijsopgave.