eerste beurt

joergarms

Senior Member
Lijkt me duidelijk. Snap niet wat er zo moeilijk aan is om die voorwaarden te begrijpen.
En wat iemand anders ook al schreef, we leggen wel 15.000e voor een auto neer, maar het jaarlijkse onderhoud moet zo goedkoop mogelijk. Koop dan gewoon een oud barrel waar je zelf de olie in kan gooien, dan weet je zeker dat je niks met de mobilitietsgarantie van doen hebt.
 

Polvo

Actief lid
Als je naar de totale kosten van een auto kijkt (brandstofkosten, afschrijving, verzekering, eventuele MRB) dan zijn de onderhoudskosten maar een schijntje.
Ik vindt het altijd vreemd dat men ''zomaar" 15.000 tot 20.000 euro uitgeeft voor de aanschaf van een fijne auto, en dan na een jaar moeilijk doet om 160 euro aan onderhoudskosten.

Hert gaat ook niet zozeer om die 160 euro, maar wat je voor die 160 euro krijgt.
Als je 25 euro per liter voor olie moet geven dan voel je je belazerd.
 

van_der_P

Senior Member
Alleen de mobiliteits service is iets wat extra verleend wordt indien je terug bij de skoda dealer komt.
Het is in de eerste plaats een verkooptechniek.
Skoda wil de volgende beurt aan je auto ook uitvoeren.
Daarom wordt je wat bang gemaakt, want als er iets mis gaat met mijn Skoda wat dan ?
Van de andere kant hoe groot is kans dat je met pech strand met een goed (dealer)onderhouden Skoda ?
Dus eigenlijk is die mobiliteitsgarantie een wasse-neus.
 

MarcoO2

Forumguru
Nou... dat is wel een beetje kort door de bocht. Er zijn zoveel oorzaken waardoor je stil kunt vallen dat je niet kunt zeggen dat de kans daarop zo klein is als je auto dealer onderhouden is dat de mobiliteitsservice een wassen neus is. Denk eens aan electronicaproblemen, of simpelweg aan een klapband...
 

Fabia

† In Memoriam
Klapband wordt niet verholpen:

Pech veroorzaakt door eigen toedoen of door oorzaken van buitenaf. Voorbeelden hiervan zijn onder meer:
- Lege accu door eigen toedoen
- Naderhand verkeerd ingebouwde accessoires
- Sleutel in afgesloten auto achterlaten
- Verkeerde brandstof in tank
- Ongeval
- Lekke band
- Geen brandstof in tank
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb recent iemand gesproken die na een klapband gewoon geholpen werd. Bijzonder! Maar ook als een klapband er niet onder valt, zijn er nog legio andere oorzaken waardoor je stil kan komen te staan.
 

Polvo

Actief lid
Ik heb niet minder vertrouwen in beurten van een onafhankelijke garage.
Na ruim 30 jaar auto rijden weet ik uit ervaring dat dealers vaak ook maar wat aanprutsen en de kwalteit ondergeschikt is aan geldverdienen.
Ik heb er zelfs een heuse dealer allergie door gekregen.
De kans op pech langs de weg waarbij een hulpdienst nodig is is volgens de statestieken gemiddeld maar eens in de 13 jaar.
Ik heb zelf 3 keer stil gestaan in die dertig jaar en onderhoud bij wel of geen dealer had daar geen invloed op.
Per saldo is het veel voordeliger om geen pechhulp te nemen, en die enkele keer gewoon te betalen.
Je loopt wel het risico dat ze niet willen komen.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik denk dat je gewoon kritisch moet kijken naar dealers. Bij Rijnwoud, Rotterdam kreeg ik niet het gevoel dat de klant centraal stond en ben dus verder gaan kijken. Ben nu jaren bij Van Loon, Gouda geweest en nu voor de eerste keer bij Swarttouw en dat is me goed bevallen. Daar hou ik zeker mijn RR in onderhoud. Dus ik denk dat het ook een kwestie van uitzoeken is en kijken wat goed bevalt.
 

turboturbo

Forumguru
Wat betreft de afweging om naar een dealer te gaan vwb mobiliteits service. Volgens mij kun je het zo bekijken: het geld wat je bespaart door naar een niet-dealer te gaan, hou je dan over om een ANWB abonnement voor af te sluiten. En dat hoef je trouwens pas te doen op het moment dat je met pech staat (je wordt vanaf dat moment dan lid)
Ik ben er persoonlijk nog wel voor om het onderhoud bij een dealer uit te laten voeren, omdat ik dacht dat die prijsverschillen niet zo heel groot (meer) zijn. Maar misschien is dat toch niet zo.
 

Noord26

Forumguru
Die verschillen zijn idd niet zo groot meer. Vooral omdat er vaste prijzen staan voor het standaard werk.
 

joergarms

Senior Member
@Polvo; wat verwacht je dan allemaal bij een eerste beurt/ kleine beurt? Je kan toch zelf ook wel nagaan dat het niet een uitgebreide beurt is, heet niet voor niets kleine beurt. In de prijs zit ook het arbeidsloon, gebruik testkast en ga zo maar door verwerkt.
Ik ben het met je eens, de olie zo opzich, is niet goedkoop. Maar het totaalplaatje van 160 euries voor een beurt, is echt niet bijzonder veel geld. Denk dat je bij weinig andere merken een lager bedrag ziet staan voor min of meer dezelfde werkzaamheden.
Nogmaals, ik vind het een beetje zeurderig overkomen; eerste de beurt laten doen, waarvan de prijs en inhoud bekend zijn, en daarna zeggen; best veel geld.
Als je naar de supermarkt gaat en je gooit je karretje vol, dan ga je bij thuiskomst toch ook niet moeilijk doen. De prijzen zie je immers al bij het pakken van de spullen en het scannen (AH), dus daar weet je ook waar je aan toe bent.
 

Polvo

Actief lid
@ joergarms. Ik zal de eerste beurt ook heus wel bij de dealer laten uitvoeren.
De meerprjis is dan maar een soort verzekering tegen garantie gezeur als ik iets stuk heb.
Het kan voor de helft en dan heb ik er olie in zitten waarop ik 30.000 km kan rijden.

Maar het gaat niet alleen om 80 euro verschil voor een kleine beurt
Vele jaren geleden moest er volgens de dealer voor 2700 gulden gerepareerd worden, een lokale garage deed het voor 1100.
Dan ben je gauw genezen van dealers.
Toen ik vorig jaar op zoek ging naar deze fabia kreeg ik 65% van de dagwaarde van mijn auto als inruil prijs aangeboden, zeg maar de helf van de markt waarde.
Ik snap best dat hij moet verdienen maar dit was te gek voor woorden, ik had beter de auto stevig tegen een boom kunnen parkeren.
Jij mag dit dan zeurderig over vinden komen, maar ik moet op mijn eigen portemonee denken en niet om die van de dealer.
 

Noord26

Forumguru
Scheer niet alle dealers aub over 1 kam. Want de Skoda dealer waar ik nu bij zit bood mij veruit de hoogste inruilprijs voor mijn oude Honda tov 5 andere merkdealers (incl de eigen Honda dealer).
Bij grotere reparaties (ongeacht wat voor product het is), is het altijd verstandig minimaal 3 prijsopgaves bij verschillende bedrijven te laten doen. Of een complete offerte op te laten stellen.

Zowel bij dealers als bij lokale garages zitten er altijd rotte appels tussen. Daarom vind ik uw negatieve tov dealers niet terrecht. UI spreekt uit eigen ervaring, maar het blijkt dat andere compleet andere, tegenovergestelde, ervaringen hebben.
 

EdK

Forumguru
€ 160,00 eurie duur ?
Tsja als het 1/3 van je maandsalaris is dan is het duur
Maar specificeer die rekening eens ?
een uurloon van €100,00 is meer normaal dan niet normaal bij een delaer
dan hou je 60 eurie over voor onderdelen en vloeistoffen
En in die 100 uur zit uiteraard ook afschrijving van een pand in en worden de andere niet productieve medewerkers van betaald ( typetruus, magazijn meester , balie truus Etc )
Dan heeft een merkdealer verplichtingen naar zijn importeur toe die uiteindelijk ook wij betalen
Dus kosta kwanta kun je beter zeggen dat het niet duur is, mar dat het veel geld is die €160,00 en helaas zijn dat twee verschillende dingen

Oja en een niet merk gebonden dealer kan voor een goedkopere prijs nooit dezelfde onderdelen leveren als de merkdealer !
En vaak krijg je dan niet orginele onderdelen, en of die minder zijn ? hoeft niet maar je bent er nooit zeker van of in die schaar van niet merkonderdelen de kwaliteit er in wordt gestopt !
En blijft het gissen voor jou !
Want ook die niet merk dealer wil zijn brood verdienen en goed beleg op zijn brood hebben, dus het moet ergens vandaan komen , en omdat dit zo is ben ik juist huiverig om naar een niet merkgebonden dealer te stappen met een auto die niet ouder is dan 4 of 5 jaar
Als het een 3e handsje is dan zou het voor mij een ander verhaal worden en zou ik misschien naar een niet merk dealer stappen
 

Polvo

Actief lid
@ Noord26. Het hoeft niet eens om een rotte appel te gaan.
Mijn buren gaan naar de zelfde garage die mij destijds wilde strippen voor 1600 gulden, ze vinden het een geweldige garage en zijn er zeer tevreden over.
De mensen van de garage zijn dan ook erg vriendelijk, maar er zit dan wel een prijskaartje aan vast.
Als je dat verder niet uit maakt, kan ik mij voorstellen dat je het een geweldige garage vindt.

Bij mijn vorige auto heb ik juist een hele goede inruilprijs gekregen, ook bij een dealer, maar die verknipte mijn achterbumper voor een trekhaak uitsparing, iets wat ik hier op het forum ook ben tegen gekomen.
Moet toegeven dat het achteraf wel netjes opgelost is, maar dit soort ellende wil je niet met een nieuwe auto toch?
 

Polvo

Actief lid
@ EdK, Voor niet orginele onderdelen ben ik niet bang, ik weet dat ze dagelijks een rondje langs de dealers gaan voor onderdelen.
Alleen is de winst marge minder omdat ze er geen typmiep, verkoper oid van hoeven te betalen, zeker de kleinere garages niet.
Dat scheelt dan ook direct in het uurloon, geen 100 maar 50 of 60 euro per uur.

En wat is orgineel, veel auto fabrikanten zetten auto's alleen nog in elkaar, de onderdelen kopen ze zelf ook in.
Voorbeeld: Er zijn nog maar een paar grote fabrieken die dynamo's maken, vrijwel alle autofabrikanten kopen daar in en maken zelf geen eigen dynamo's meer.
 

Greenliner

Senior Member
Vandaag bij ruim 24.000 km even het oliepeil gecontroleerd en dat was in orde. Het viel me op dat de olie inktzwart was. De vorige keer dat ik het peil nakeek was bij 14.000 km, vlak voor de eerste beurt. Toen was de olie donkerbruin. Het lijkt me stug dat de "longlife" olie die er bij de eerste beurt in gegaan zou zijn al na 8.000 km deze kleur kan hebben. Ik rij vrijwel uitsluitend lange snelwegritten en laat de motor rustig op temperatuur komen. Ik heb het vermoeden dat de olie alleen op de rekening ververst is. Voor de motor zal het waarschijnlijk geen kwaad kunnen. Bij de Polo Bluemotion met dezelfde motor hoeft de olie pas na 30.000 km ververst te worden.
 

MacManiac78

Forumguru
Beste mensen, de ene dealer/garage is de andere niet. Ik heb een keer een kruisje op het oliefilter gezet. Na de 'beurt' stond het 'vervangen' oliefilter keurig op de bon. Helaas moest ik de chef werkplaats op het nog aanwezige kruisje wijzen.
Die dingen komen gewoon voor. De donkere olie vind ik ook op z'n minst "bijzonder" te noemen. Diesels geven wel sneller donkere olie doordat diesels op hogere compressie draaien en er roet langs de zuigers/zuigerveren geblazen kan worden. Maar precies wat je zegt in 14k naar donkerbruin en dan in 10k naar zwart? Het lijkt me sterk! Een kennis van me werkt bij een garage. Hij vertelde me dat de geboden 'service', bij een andere klant weer verrekend wordt. Hij heeft mij ook aangeraden alvorens bij de dealer weg te rijden, de kleur van de 'nieuwe' olie even te checken. Je betaald er immers goed geld voor, dan mag je ook een goed product verwachten.
Ik wil niemand bangmaker, maar.... mijn broer bracht z'n auto eerder weg voor een nieuwe distrubutieriem. 1500 kilometer later klapte de riem met grote motorschade tot gevolg. Wat bleek, de Stealer was "vergeten" de riem te vervangen. De schade heeft de dealer wel vervangen, maar het is een grote aanslag op het vertrouwen.

Mmmm... ik zie zelf al een aantal minder prettige ervaringen achter elkaar, het geeft een wat vertekend beeld.
Wat ik zeggen wil, deze dingen komen voor. Laten we het maar 'menselijk falen' noemen.
 

The bone collector

Senior Member
Echt schrikken doe ik niet van 160 euro. Ik vind het echt veel geld voor wat er gedaan wordt, daar niet van. Maar gezien de personeelskosten en de prijs van de onderdelen en natuurlijk ook een winstmarge, is dat niet zo heel verwonderlijk. In een kleine garage kan het waarschijnlijk wat goedkoper, maar dat is niet zo voor elke reparatie. Dealer gekende problemen vragen soms ook meer zoekwerk bij andere garages.

Autorijden is duur. Zeker bij een nieuwe, de afschrijving kost heel wat. Dat heb je minder bij een oudere, maar daar heb je dan dikwijls dure reparaties aan. En ze worden alleen maar minder betrouwbaar. De enige oplossing om dure vakmensen te vermijden: zelf de handen uit de mouwen steken. Daar moet je natuurlijk ook de tijd, de kennis en de zin voor hebben.
 
Bovenaan Onderaan