Eerste Kodiaq

Canon-Eye

Forumguru
Mankeren ze iets aan hun handen dan?

Vanuit die zetel ontgrendelen is al mooi zat, die klep doen ze zelf maar open en dicht.
En als ze daar nog niet groot genoeg voor zijn, dan zou ik ze ook niet zelf iets uit de koffer laten halen... ;)
 

Pietdevries

Actief lid
Het is niet zozeer het nut van die afstand maar meer het nutteloze van het kunnen doen met afstandbediening maar alleen als je binnen handbereik van de knop staat. Maar ik vroeg ook niet om redenen waarom ik het niet nodig zou hebben, maar of het mogelijk zou zijn om dit te veranderen dmv coding.
 

Pietdevries

Actief lid
Ik zei dan ook nooit dat het een probleem was, alleen dat het me opviel en me afvroeg of het veranderd zou kunnen worden.:jaja:
 

ena

Forumguru
Idd een beetje een lompe reacties van Canon-Eye, maar ben overtuigd dat hij dat niet zo bedoelde..

Overigens interessant, ik zal straks eens checken hoe het bij mij zit. Wat mij wel reeds opviel onlangs: ik geloof dat jouw stelling voor het openen van de kofferklep op afstand niet zo ver reikt als het ver/ontgrendelen van de auto. Ik heb dit namelijk al twee keer opgemerkt dat ik de auto en de klep vanop tientallen meters afstand wilde openen. Ontgrendelen ging dan perfect, maar kofferklep open pas van zo een ca 15-20 meter. Kan dat kloppen?

Ik zal het vergrendelen straks bekijken en laten weten wat mijn bevindingen zijn.

Overigens vind ik het persoonlijk irritant, dat met het knopje van binnen in mijn portier, ik voor het sluiten van de koffer het knopje ingeduwd moet houden totdat de klep helemaal dicht is. En via codering zou dat kennelijk ook niet aan te passen zijn (had dat al aan @Antera gevraagd).
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je dan toch gaat testen, probeer dan ook eens of het verschil maakt wanneer je de afstandbediening tijdens het indrukken van het knopje tegen je hoofd drukt (voorhoofd of zijkant). Ik heb dat - overigens tot mijn verbazing - ooit ondervonden toen ik met de sleutel van een voorgaande Skoda te ver bij de auto vandaan stond om 'm nog te kunnen ver- of ontgrendelen, maar na een opmerking van een collega die truc probeerde.
Ik dacht eerst dat hij een geintje maakte - maar het werkte wel. Vraag mij niet waarom, want ik ben geen elektronicus.
 

ena

Forumguru
Ja dat klopt idd. Is van toepassing voor ieder afstandbediening (op radiogolven). Reden is dat ons hoofd voornamelijk uit water bestaat, hetgeen de elektromagnetische golven versterkt. Als je een fles water bij de hand hebt, zal dat hetzelfde effect geven. Maar niettemin ging het mij om de observatie dat op hetzelfde moment en van op de zelfde afstand, auto ontgrendelen wel ging via de afstandbediening, maar kofferklep openen niet.
 

Pietdevries

Actief lid
Ik ben eerlijk gezegd bijna nooit ver genoeg van de auto maar nog wel in zicht dat ik dat heb ervaren tot nu toe. Ik zit nu achter mijn bureau nog minder dan 15 meter erbij vandaan :) Thuis hetzelfde. In ieder geval is het me nog niet voorkomen dat de ene wel maar de andere niet lukte. Dat van het knopje in de voordeur niet mogelijk is, is jammer maar dan weet ik het in ieder geval, bedankt daarvoor @ena . Als je echt wil gaan knutselen zou je iets met een relais kunnen inbouwen dat hem vasthoud na 1x indrukken maar dat lijkt me echt niet goed voor je garantie :cool:
 

Pietdevries

Actief lid
Heb zonneschermen geplaatst op de achter zijramen, zie nieuwe topic hier.

Zit nu op 1500 km, wat gaat dat toch snel. Heb wel een rondje Hoofddorp - Breda - Groningen - Hoofddorp gedaan vorig weekend voor het verkopen van de oud auto dus dat tikt ook aan :)

Hij is prima zuinig als je netjes 100 rijd met CC aan. Maar omdat hij zo soepel rijd ga je voor je het weet een stukje harder en dan slurpt hij aardig.

Bevalt allemaal nog steeds geweldig. Ben overgeschakeld naar een wat hogere zit positie. Met paasweekend gaan we wat langere trip doen (Zwitserland) dus dat word de echte duurtest.

Draadloos opladen werkt toch wel goed, bleek dat mijn telefoon niet goed was (collega met zelfde model telefoon had geen enkel probleem, dus die is nu ter reparatie weg en zit met mijn oude telefoon, die laad prima op in het vakje). Alleen af en toe vergeet je de telefoon als je uitstapt, daar nog een beetje aan wennen. Officiele Wireless CarPlay is ook erg fijn, met die zelf ingebouwde oplossing in de vorige auto moest je altijd weer met de hand tussen audiobronnen overschakelen, dat gaat nu naadloos, is wel lekker.

Het zonnebril vakje vind ik echt geweldig, het is een klein stukje plastic maar zo handig. Zat anders altijd te friemelen met brillendoos etc als ik de glazen niet wou beschadigen.

Kwam er laatst in een parkeergarage achter dat de achterlichten een mooie animatie doen met aan en uit gaan :D
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor inhalen gebruik ik meestal het (afzonderlijke) cruisecontrolhendeltje: even een tikkie omhoog naar het naasthogere tiental is vaak al voldoende en dat houdt de overschrijding - en ook het meerverbruik - binnen de perken.
Dat gaspedaal raak ik vaak over tientallen kilometers helemaal niet aan...
 

hemi24

Forumguru
Hij is prima zuinig als je netjes 100 rijd met CC aan. Maar omdat hij zo soepel rijd ga je voor je het weet een stukje harder en dan slurpt hij aardig.

Grappig, ik heb bij mijn Kodiaq altijd het idee dat ik bij ritten op de snelweg rond de 120 km/h zuiniger rijdt dan dat ik steeds 100 km/h doe…
 

hemi24

Forumguru
Voor zover je de waarde aan kunt ontlenen heb ik wel dergelijke gegevens tussen de waardes in Spritmonitor.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mwah... dan gaat het toch over gegevens uit tankbeurten. Dat lijkt me te grofmazig om iets te concluderen over het verschil bij 100 versus 120.
Als je de gelegenheid zou hebben om 2x hetzelfde snelwegvak te rijden met dezelfde windrichting en -snelheid terwijl je het actuele verbruik in de gaten houdt (of nog beter: beide keren bij het begin het gemiddelde verbruik lange tijd reset) dan komt er wel een redelijk goede vergelijking uit.
Je gaat dan hoogstwaarschijnlijk toch vinden dat het verbruik bij 120 hoger is, simpelweg omdat de motor harder moet werken vanwege de toegenomen luchtweerstand.
 
Bovenaan Onderaan