EGR-klep

Wild Chocolate

Senior Member
Ik zou inderdaad eerder mijn EGR en roetfilter laten verwijderen en wegprogrammeren, dan dat ik mijn auto ervoor weg zou doen.

Gelijk een goeie smoes om hem te laten chiptunen!
 

flip

Lid
Ik heb het ook van horen zeggen dat die cr tdi's een ander soort egr-klep hebben, elektronisch gestuurd, die niet (of niet eenvoudig) te omzeilen is. Dus nog enkele maanden wachten tot de nieuwe break uitkomt, en ik word een petrolhead, en dat na véél jaren dieselen. Trouwens, m'n broer heeft zich na zijn jtd een fabia 1.2 tsi gekocht - heerlijk bakje dat lekker vlot rijdt èn een muizendorst heeft als je wat oplet.
 

Chatslet

Forumguru
Niet alleen horen zeggen, het kan gewoon niet. Er is geen een tuner die dit nu op dit mometn kan. Ik heb er verschillende gebeld. Tunen doen ze met een externe ECU. EGR klep wordt door een losse controller aangestuurd en die kan niet gekraakt worden. In de VS zetten ze tegenwoordig roetfilters in de aanvoerpijp naar de EGR klep. Het probleem is dat er daar geen regeneratie mogelijk is en dat dat filter iedere keer handmatig gereinigd moet worden. Dan komen we meteen bij het probleem. Kijk eens onder de motorkap bij een gemiddelde europese auto. De motorruimte zit zo volgebouwd dat je er niet makkelijk bij kan dus wordt een beurt vrij duur.
 

Luke

Forumguru
Ik las in het begin van dit topic: "EGR voert bij deellast uitlaatgassen terug naar de motor voor herverbranding". Begrijp ik het goed als ik zeg dat die uitlaatgassen dan nog een keer in de cilinders ingespoten worden met diesel en lucht? Maar dat geeft dan toch een slechtere verbranding? Minder vermogen? En wat is het voordeel van deze uitlaatgasrecirculatie? Minder uitstoot van het ene goedje maar meer inwendige vervuiling door het andere (roet??)?
Ik heb nu net vandaag een foutmelding gehad op mijn O2 combi '10 1.6 TDI. Uitlaatgascontrolesysteemlampje én voorgloeicontrolesysteemlampje brandden en flikkerden. In noodprogramma naar huis kunnen rijden... Begin ook te vermoeden dat de EGR-klep de boosdoener zal zijn. Heb meer dan 114.000km op de teller, rij langere afstanden over snelweg met veelvuldig gebruik van cruise control want moet mijn brandstof ook zelf betalen (zit op 4.8L/100km verbruik).
Indien deze klep toch makkelijk gekuist kan worden, hoeveel bedraagt de richtprijs bij de garage dan als ik vragen mag? Kwestie van toch een beetje gewapend te zijn maandag wanneer de wagen binnen gaat.

En dat verhaal over het 'elimineren van de klep uit het systeem', heeft dit ook nadelige gevolgen voor het systeem naast het feit dat er meer schadelijke deeltjes worden uitgestoten?

Alvast bedankt voor de informatie
groetjes
 

Wild Chocolate

Senior Member
Door het uitlaatgas voor een deel opnieuw te laten verbranden, worden bepaalde gassen beter afgebroken. De uitstoot van die gassen wordt dus lager.
De roetproductie wordt hoger, maar dit wordt door het roetfilter opgevangen, zodat het niet in de buitenlucht komt.
Helaas komt het roet dus wel in je inlaatkanaal...
 

Monteurtje

Forumguru
Het doel van de EGR klep is inderdaad verlagen van bepaald gas. En dat is NOx, stikstofoxide. Het zorgt inderdaad voor een mindere verbranding.
Maar de EGR klep werkt alleen in deellast. En niet bij acceleren, wanneer je dus vermogen wilt hebben.
 

Octavia32

Forumguru
De NOX uitstoot wordt minder. Echter als je de EGR afblind zal de NOX waarde heel iets hoger zijn maar daarentegen wordt de co2 uitstoot beter en het vermogen neemt ook iets toe de roetmeting wordt ook velen malen beter. Ik kan er over meepraten want mijn EGR is vier jaar geleden afgeblind en uit het motormanagement weggeschreven en hij komt ieder jaar soepel door de keuring heen
 

Chatslet

Forumguru
EGR klep uitschakelen en afblinden heeft inderdaad geen enkele invloed en heeft eigenlijk alleen maar een positief resultaat. Als het bij jou auto mogelijk is raad ik het je ook zeker aan. Een (chip)tuner kan je daar meer over vertellen.
 

Luke

Forumguru
Ja, inderdaad. Lijkt me interessant. Langs de andere kant vertelde mecanicien bij dealer me dat de vervangstukken beter zijn dan originele en dat het probleem dus niet (zo snel?) zou mogen terugkomen. Ik hoop dat er tussenkomst is van de invoerder want de kosten schijnen de pan wel eens uit te kunnen gaan swingen...
 

hemi24

Forumguru
Ik ben geen zuinigheidswonder (zie handtekening) maar wellicht heb ik daarom ook nooit last met een egr-klep?!? Of komt het welicht dat mijn auto nooit echt tijd heeft om af te koelen?
 

Chatslet

Forumguru
Oplossingen zijn er dus al:
1. Binnen de 2 jaar garantie zo'n 50dkm op de teller zetten
2. Garantie bij kopen
3. Geld opzij zetten en hopen op coulance
 

Luke

Forumguru
Puntje 1 is inderdaad in orde; 40000 per jaar lijkt me voldoende, niet? Bovendien heb ik een greenline gekocht omdat ik mijn brandstof zélf moet betalen en ik die post toch zo klein mogelijk wil houden. Men biedt mij bij VAG een zogezegd groen voertuig aan, wel, ik heb vertrouwen geschonken aan Skoda en ben niet teleurgesteld. Maar ik vind het vreemd dat ik nu dus plots een nieuwe EGR-klep moet laten steken. Na 114000km en 2jaar en 10 maanden. Lijkt me dan een zwakke plek in de motor!
Ik probeer immers zo bewust mogelijk te rijden sinds ik het voertuig heb gekocht. Ik rijd echt niet alleen bompi-style om brandstof te besparen maar hou ook rekening met die delicate apparatuur van de moderne kleine dieselmotoren. Ik had al eerder verhalen gehoord over de nefaste gevolgen van roetafzetting in de motor.
Daarom tank ik ook kwalitatieve brandstof en laat mijn voertuig goed onderhouden.
Mijn dealer kan het voertuig terug fixen en heeft zelf al getracht coulance te verkrijgen bij D'ieteren maar heeft daar bot gevangen.
Gevolg is dus dat ik de volle pot (een 1000euro werd gezegd) zelf zal moeten betalen. Terwijl dit in mijn ogen misschien een onvolmaaktheid is van deze vrij nieuwe motor (1.6commonrail diesel was maar net uit begin 2012).
En wie kan me garanderen dat ik na ettelijke kilometers niet opnieuw hetzelfde probleem ga hebben?
Ik ben niet van plan om de 2.5jaar 1000euro neer te leggen voor mijn voertuig als ik er nochtans als een goede huisvader voor zorg.

Punt 2, dan. Extra garantie kopen had ik beter gedaan, inderdaad. Ik had in januari 2010 de optie kunnen nemen om 2jaar langere garantie te nemen. Maarrrrrr, je zal dan maar net lezen in de kleine lettertjes dat zulke pannes niet onder die extra garantie vallen... En anders zit ik sowieso over de maximaal aantal kilometers die je mag rijden om die garantie nog te kunnen genieten.

Je ziet, als consument ben je dus altijd gescheten.
Wat moeten we nu: die EGR-klep laten afblinden en uitschrijven uit de programmatuur? Een benzinewagen kopen en de duurdere brandstof moeten ophoesten? (Ik ben niet zeker of benzinewagens al dan niet een EGR-klep hebben). Of moet ik mij maar ineens een elektrisch voertuig aanschaffen met alle problemen vandien met betrekking tot de autonomie (woon-werkverkeer is 140km in totaal)?? Als ik al een EV kan betalen...
Ik kan ook gaan verhuizen, of dichter bij huis een job zoeken. Maar dat verhelpt het probleem niet, hé. Ik heb de indruk dat de constructeurs onder druk van de politiek groene oplossing moeten zoeken. Ze vinden dan iets uit dat op lange duur toch blijkbaar kapot gaat en de consument denkt eindelijk goedkoper te kunnen gaan rijden maar is er na een tijdje toch weer aan voor de moeite.

Vervelend is dit alles. Bovendien waarschuwde de dealer me dan dat ik om die moderne motoren te ontzien ook zeker niet bij Dats of Oeral of Lukoil mocht gaan tanken! Ik heb het eens onderzocht; Dats neemt al enkele jaren brandstof af van TotalFina, wordt gecontroleerd door de overheid (niet dat ik daar zo'n vertrouwen in heb), stelt tevens een derde aan (Intertec) om op zijn eigen tankstellen monsters te analyseren, neemt zelf ook monsters bij total vooraleer die brandstof in de citerns gaat en heeft tankstellen volgens de opgelegde normen zoals die van andere tankstellen zoals total of Q8...
Dus die zever over Dats slik ik niet meer.
 

Chatslet

Forumguru
De witte pomp haalt in Nederland zijn brandstof gewoon bij BP, Shell of Total. Zit dus geen verschil in. Normaal is het in ieder geval niet en laten we met zijn allen hopen dat dadelijk snel die EGR klep weggeschreven kan worden.
 

Canon-Eye

Forumguru
De witte pomp haalt in Nederland zijn brandstof gewoon bij BP, Shell of Total. Zit dus geen verschil in.
In basis niet, nee.
Maar de grote merken kunnen zich onderscheiden door aan hun eigen brandstof bepaalde dopes toe te voegen. Of je daar wat aan hebt, staat te bezien - en of dát dan de hogere prijs waard is moet ieder voor zich maar beslisen...
 

Chatslet

Forumguru
Precies, dus het verhaal van de dealer van Luke is dus onzin. Diesel van een witte pomp zal dus echt niet meer roeten. Bovendien kun je tegenwoordig bij alle pompen alleen nog maar zogenaamde "ultra laag zwavel" diesel (EN590) krijgen en daar zit een vastgesteld maximum zwavelgehalte en roet is het product van zwavel. Dat is meteen ook de enige diesel die je in je Greenline mag kieperen. Gooi er een paar keer biodiesel in en het is uit met de pret. Dat geldt ook voor de B10 en B20 biodiesel die je wel eens bij Argos Oil en consorten ziet. Roet ook te veel.
 

turboturbo

Forumguru
Een benzinewagen kopen en de duurdere brandstof moeten ophoesten? (Ik ben niet zeker of benzinewagens al dan niet een EGR-klep hebben).
Het is wel erg zuur dat je juist een Greenline hebt genomen om die paar honderd euro brandstof per jaar te besparen, en die kan je meteen weer inleveren aan deze reparatie.
Zeker, als dit probleem inherent zou zijn aan de geknepen greenline variant van deze motor (dus als het bij de gewone diesels niet zo'n probleem zou zijn)

Er wordt idd wel eens gezegd dat je af en toe flink moet blazen met je diesel om de boel schoon te houden en aangekoekte roet kan verbranden (dus niet de regeneratie in het filter, maar de rest van de motor vóór dat traject nog)

Ik denk dat preventief je EGR kunt (laten) reinigen elke zoveel x km ook zou kunnen helpen? Zeker als een zeer zuinige rijstijl erop nahoud.

Benzine motoren hebben ook een EGR klep, maar het voordeel daarbij is, dat er geen (of niet zoveel?) roet vrij komt als bij een diesel. Vervuilde EGR's komen echter ook wel bij benzine blokken voor, ook hier op dit forum.
 

Chatslet

Forumguru
Wat misschien een oplossing kan zijn: Luchtfilterhuis open, luchtfilter er uit en bij draaiende motor met de plantenspuit Seafoam het inlaattraject in spuiten. Wordt alles weer mooi schoon en je krijgt hele grote dikke rookwolken uit je uitlaat als extra special FX.
 
Bovenaan Onderaan