Puntje 1 is inderdaad in orde; 40000 per jaar lijkt me voldoende, niet? Bovendien heb ik een greenline gekocht omdat ik mijn brandstof zélf moet betalen en ik die post toch zo klein mogelijk wil houden. Men biedt mij bij VAG een zogezegd groen voertuig aan, wel, ik heb vertrouwen geschonken aan Skoda en ben niet teleurgesteld. Maar ik vind het vreemd dat ik nu dus plots een nieuwe EGR-klep moet laten steken. Na 114000km en 2jaar en 10 maanden. Lijkt me dan een zwakke plek in de motor!
Ik probeer immers zo bewust mogelijk te rijden sinds ik het voertuig heb gekocht. Ik rijd echt niet alleen bompi-style om brandstof te besparen maar hou ook rekening met die delicate apparatuur van de moderne kleine dieselmotoren. Ik had al eerder verhalen gehoord over de nefaste gevolgen van roetafzetting in de motor.
Daarom tank ik ook kwalitatieve brandstof en laat mijn voertuig goed onderhouden.
Mijn dealer kan het voertuig terug fixen en heeft zelf al getracht coulance te verkrijgen bij D'ieteren maar heeft daar bot gevangen.
Gevolg is dus dat ik de volle pot (een 1000euro werd gezegd) zelf zal moeten betalen. Terwijl dit in mijn ogen misschien een onvolmaaktheid is van deze vrij nieuwe motor (1.6commonrail diesel was maar net uit begin 2012).
En wie kan me garanderen dat ik na ettelijke kilometers niet opnieuw hetzelfde probleem ga hebben?
Ik ben niet van plan om de 2.5jaar 1000euro neer te leggen voor mijn voertuig als ik er nochtans als een goede huisvader voor zorg.
Punt 2, dan. Extra garantie kopen had ik beter gedaan, inderdaad. Ik had in januari 2010 de optie kunnen nemen om 2jaar langere garantie te nemen. Maarrrrrr, je zal dan maar net lezen in de kleine lettertjes dat zulke pannes niet onder die extra garantie vallen... En anders zit ik sowieso over de maximaal aantal kilometers die je mag rijden om die garantie nog te kunnen genieten.
Je ziet, als consument ben je dus altijd gescheten.
Wat moeten we nu: die EGR-klep laten afblinden en uitschrijven uit de programmatuur? Een benzinewagen kopen en de duurdere brandstof moeten ophoesten? (Ik ben niet zeker of benzinewagens al dan niet een EGR-klep hebben). Of moet ik mij maar ineens een elektrisch voertuig aanschaffen met alle problemen vandien met betrekking tot de autonomie (woon-werkverkeer is 140km in totaal)?? Als ik al een EV kan betalen...
Ik kan ook gaan verhuizen, of dichter bij huis een job zoeken. Maar dat verhelpt het probleem niet, hé. Ik heb de indruk dat de constructeurs onder druk van de politiek groene oplossing moeten zoeken. Ze vinden dan iets uit dat op lange duur toch blijkbaar kapot gaat en de consument denkt eindelijk goedkoper te kunnen gaan rijden maar is er na een tijdje toch weer aan voor de moeite.
Vervelend is dit alles. Bovendien waarschuwde de dealer me dan dat ik om die moderne motoren te ontzien ook zeker niet bij Dats of Oeral of Lukoil mocht gaan tanken! Ik heb het eens onderzocht; Dats neemt al enkele jaren brandstof af van TotalFina, wordt gecontroleerd door de overheid (niet dat ik daar zo'n vertrouwen in heb), stelt tevens een derde aan (Intertec) om op zijn eigen tankstellen monsters te analyseren, neemt zelf ook monsters bij total vooraleer die brandstof in de citerns gaat en heeft tankstellen volgens de opgelegde normen zoals die van andere tankstellen zoals total of Q8...
Dus die zever over Dats slik ik niet meer.