EGR-klep

Chatslet

Forumguru
Het gaat ook niet om de aanwezigheid van zo'n filter. Het gaat om de roetmeting die zonder roetfilter enigsinds hoog uit kan vallen.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Je ziet bij tuningbedrijven dat het verwijderen van het roetfilter ook een optie is. De grote vraag die dan rijst is natuurlijk hoe dat dan uitpakt met de roetmeting.
Iemand die daar wat over kan zeggen uit ervaring?
 

Michelv.

Forumguru
Bij een DPF weet ik het niet, maar bij de voorloper(de gewone kat) worden de waardes bij de roetmeting juist beter na het verwijderen omdat er geen roet in het systeem achterblijft die ze er bij een roetmeting uitblazen.
 

Monteurtje

Forumguru
Roetmeting is niet meer direct nodig. Vanaf 01-01-2006 moet de auto uitgelezen worden op bepaalde storingcodes. Goed functioneren motorlampje. En of de readinesscode is afgerond. Als de auto storingsvrij is en de readinesscode compleet is, dan is een roetmeting niet nodig. Nu is dus de vraag wat het wegschrijven betekend voor die readinesscode.
Als er wel een roetmeting gedaan moet worden mag de waarde niet hoger zijn dan 1,5 k.

Het uitlezen geldt alleen voor benzine, diesel en paralel-hybride.
 

Chatslet

Forumguru
@MichelV: Een gewone kat is nooit gebruikt met een diesselmotor. Dat is iets wat alleen bij een benzinemotor gebruikt wordt.
 

Michelv.

Forumguru
Het was om duidelijk te maken dat het om de voorloper van de DPF ging en of het nu om een kat of een roetkat gaat maakt niet zoveel uit vind ik.
 

Rallye

Forumguru
Wellicht wat OT, maar wat versta jij dan onder de voorloper van de DPF? DPF = diesel partikel filter, oftewel roetfilter. Een voorganger daarvan ken ik niet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nee Michelv., een katalysator is iets wezenlijk anders dan een deeltjesfilter. Het één is dus niet de voorloper van het ander, of omgekeerd. Het heeft geen verband met elkaar (anders dan de positionering in het uitlaatsysteem).

Een roetfilter filtert daadwerkelijk roetdeeltjes uit de uitlaatgassen. Deze deeltjes blijven in eerste instantie in het filter achter. Het filter moet daarom op gezette tijden geregenereerd - schoongemaakt - worden want anders verliest het z'n werking. Dat regenereren gebeurt door de boel "schoon te branden" bij flink verhoogde temperatuur (en dat ruik je dan ook wel, mocht je toevallig tijdens dat proces even moeten stoppen).

Een katalysator bevat werkzame stoffen die invloed uitoefenen op reacties die in die kat plaatsvinden (en daarmee de uitstoot van bepaalde schadelijke stoffen te verminderen) zonder dat die werkzame stoffen zelf aan de reacties deelnemen en daardoor "op" raken.

Kortom: een katalysator filtert niet, en een roetfilter katalyseert niet (heeft geen invloed op reacties in het uitlaatsysteem).
 

Chatslet

Forumguru
En voor de roetfilter hadden de dieseltjes gewoon een rechte pijp met wat dempertjes er tussen. Vandaar dat die oudere diesels zo mooi kunnen roeten en walmen. Uiteindelijk kwam er het retrofit roetfilter dat met subsidie aangeschaft kon worden. Het plan was toen milieuzones in te voeren waar je dan alleen met bepaalde emissienormen mocht rijden. Dat is er nooit van gekomen en de retrofit roetfilters waren ook niet zo'n success. Die moesten namelijk handmatig gereinigd worden en dat bracht extra kosten mee. Vandaar dat men er later gewoon weer een stukje pijp tussen zette.
 

Michelv.

Forumguru
Zijn jullie bezig met een wedstrijdje azijnpissen, eerst beweerd er iemand dat er nog nooit een kat onder een diesel gezeten heeft, komop zeg, waarom worden er dan heel veel katalysatoren leeggehaald bij diesels?
En het is maar hoe je het bekijkt, de kat en het DPF zijn er voor het milieu in het uitlaatsysteem gekomen en uit dat oogpunt noemde ik de kat de voorloper van de DPF, hoewel je ze natuurlijk niet met elkaar kunt vergelijken, maar dat heb ik niet gezegt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Tuurlijk.
Als we zó gaan redeneren, dan kunnen de uitvinder van het wiel dus wel verantwoordelijk gaan stellen voor alle verkeersongevallen die er ooit hebben plaatsgevonden of nog zullen plaatsvinden...:grin:

Kom kom Michelv., iets minder lange tenen is niet verboden hoor! Heeft niks met azijnpissen te maken (daar hebben we trouwens genoeg anderen voor), maar meer met een beetje netjes verschillende begrippen van elkaar onderscheiden om verwarring te voorkomen. Een kwestie van zich nauwkeurig "uit(elkaar)drukken"...

Dat jij het wellicht makkelijker vindt om verschillende zaken op één hoop te gooien is dan weer jouw goed recht - maar verwacht niet dat anderen daar altijd gedwee in mee gaan.
 

Chatslet

Forumguru
@MichelV: Wat er in het verleden bij diesels uit de uitlaat werd gehaald of leeggehaald werd was de roetkat ofwel het roetfilter. In het uitlaatspruitstuk zitten wanneer er sprake is van een roetfilter 1 of meerdere oxidatiekatalysatoren maar die werken volgens een totaal ander principe dan de katalysator voor een benzinemotor. Het enige wat die doen het het omzetten van stikstofoxide naar stikstofdioxide waardoor roet bij een lagere temperatuur kan verbranden wat dus de zelfregeneratie van een roetfilter bevorderd. Het leeghalen daar van heeft weinig zin omdat er alleen coating op de wanden zit. Je auto zal daar dus zeker niet sneller van gaan rijden.
Voordat er roetfilters werden toegepast waren oxidatiekatalysatoren niet nodig. Waarom zou je immers de verbrandingstemperatuur van roet omlaag brengen als je er vervolgens toch niets mee doet?
 

Rallye

Forumguru
Oeps. Wat heb ik nu weer losgemaakt.

Michelv had het dus over passieve filters (ten onrechte door hem katalysator genoemd) en nu gebruikt men actieve filters?
 
Bovenaan Onderaan