EGR lampje brand oranje.

bobracing

Forumguru
Hoi mede skoda rijders.
Mijn lampje branden al eens bij km stand 208.600 en is toen vanzelf weer uitgegaan na 1 middag wachten. In tussen bij de dealer geweest voor beurt etc aan de computer gehangen en niks gezien of gemerkt.
Nu bij KM stand 212.600 dus bijna 4000km later ging het lampje vanmorgen weer branden net nadat ik was vertrokken na mijn werk. Tijdens de rit van 15km bleef deze dus ook branden en heb geprobeerd motor uit en weer aan maar dat gaf nog geen verschil zojuist.

Kan je deze egr zelf makkelijk los halen om hem te doen schoonmaken? Hebben leden dat al eens eerder gedaan? en eventueel wat foto`s van waar deze precies zit?
Auto reed op het lampje na dan gewoon prima en ik merkte niks apart verder.

Alvast bedankt!
 

bobracing

Forumguru
Oke.. Maar het dichtzetten kan dus wel bij een fabia 1.2 greenline van 2010?
Maar schoonmaken kan toch geen kwaad? heeft iemand dit al eens gedaan en is het te doen ?

Gr
 

Canon-Eye

Forumguru
Daar wordt in wetenschappelijke kringen heel verschillend over gedacht. De brandstofefficiëncy van een diesel is namelijk een heel stuk beter dan van een benzinemotor, en tegen het fijnstof zijn roetfilters bedacht.
Gewoon zorgen dat alles goed werkt, in plaats van allerlei rare kunstgrepen uithalen voor een beetje extra power.

Als ik een auto met héél veel pk's en koppel wil, dan koop ik er wel eentje waar dat van fabriekswege in zit.
Alleen jammer dat zulke auto's dan vaak aan de buitenkant weer verziekt zijn met "optische tuning"...
 

Canon-Eye

Forumguru
Geheel on topic: of het makkelijk is weet ik niet, maar ik zou 'm zeker (laten) schoonmaken en niet afdichten.

@ertromp : Bij afdichten weet je in elk geval zeker dat het milieu zwaarder wordt belast dan met een (goed werkende) EGR.

Als er problemen ontstaan door inwendige vervuiling, dan moet die vervuiling worden opgelost (en dan bedoel ik: schoongemaakt). Om (hernieuwde) inwendige vervuiling te voorkomen moet er misschien een beetje anders met de motor worden omgegaan, bv. iets hoger in de toeren blijven dan de schakelindicator aangeeft en regelmatig een beetje stevige snelwegrit om 'm lekker schoon te branden. Toegegeven, daar moet je dan wel de gelegenheid voor hebben - óf maken natuurlijk...
Dát is wat ik bedoelde met "zorgen dat alles goed werkt".

Die "power-opmerking" was meer gericht op het verwijderen van roetfilters, leeghalen van de kat - zaken die voor mijn gevoel op hetzelfde vlak liggen als het hierboven gesuggereerde dichtzetten van de EGR.
Ook al hebben ze dan niet precies hetzelfde doel, ze hebben wel eenzelfde effect: namelijk extra milieubelasting door dezelfde auto in vergelijking met goed werkende originele systemen...
 

ertromp

Forumguru
dan toch nog een keer een poging voor Kanonsoog:
Alleen het stukje NOx uitstoot zal iets omhoog gaan door het afdichten.
Juist als een EGR vervuilt raakt zullen er meer schadelijke deeltjes in het milieu terechtkomen
 

VEEJAY

Forumguru
Zonder werkende EGR doet je motor er bij vriestemperaturen vele kilometers langer over om op bedrijfstemperatuur te komen met mogelijk nadelige gevolgen van dien.
 

VEEJAY

Forumguru
Tja, helaas ervaringdeskundige hier (gescheurde kop opgelopen tijdens vriestemperaturen begin 2013). De mijne kwam in de winter niet eens bedrijfstemperatuur tijdens files (met veel stilstaan).

Als ik me het goed herinner dan gaat de EGR dicht gaat bij 100% trottle (volgas).
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
dan toch nog een keer een poging voor Kanonsoog:
Alleen het stukje NOx uitstoot zal iets omhoog gaan door het afdichten.
Juist als een EGR vervuild raakt zullen er meer schadelijke deeltjes in het milieu terechtkomen
Precies! Hierover verschillen we niet van mening. Ik kijk alleen anders aan tegen de oplossing...
Het zijn m.i. twee redenen om te zorgen dat het werkt - en vooral ook goed werkt. :pardon:
Schoonhouden of -maken dus - en TS ziet dat ook, te oordelen naar post #13.
 
Bovenaan Onderaan