Bob,
Ik durf je niet te zeggen dat het effect ZAL hebben. Nu zit de EGR-klep waarschijnlijk vast en zal je een kostenpost hebben van vele honderden euro's. Eigenlijk vraag ik je proefkonijn te spelen met een mogelijk effect je EGR klep weer vrij gangbaar en schoner te krijgen. Wat je vele honderden euro's besparen kan. Als het bij jou werkt, onderbouwt dat mijn idee dat de EGR schoon blijven kan (gereinigd kan worden) door deze zoals bovenstaand beschrijving de boel te stomen.
Let er wel op dat de motor bij wat veel water gaat inhouden en bij TE veel water in hydro-lock kan raken. Na dippen van het toerental dus even zuinig zijn met inspuiten. Daarna even het toerental omhoog en laten zakken, dan weer tussen de 2000 en 2500 RPM en weer inspuiten. Laatste maal het toerental diep laten wegvallen (nog wel draaiende) en motor UIT. Stoom zal nu druk opbouwen en de klep forceren als deze dicht staat. Na 15 minuten weer starten en 1x herhalen. Als het geen effect heeft..... dan vrees ik dat hij .... of sonisch gereinigd moet worden, of vervangen moet worden. Ik doe het vaker en ik merk wel effect. Dus helemaal proefkonijn ben je niet.