EGR lampje brand oranje.

bobracing

Forumguru
De juiste sensor inmiddels besteld :) Hopelijk morgen of donderdag binnen!
Vanmorgen na mijn werk geen foutmelding gehad.....
 

bobracing

Forumguru
Hoi allemaal.
Sensor vandaag al binnen helemaal top!
Oude eruit gehaald maar daarbij voel mij op dat 1 van de 2 aansluitleidingen nergens op was aangesloten zie de foto.
Onderstaande een foto van de leiding die wel aangesloten zat op de sensor maar nergens aan vast zat. De aansluiting waar nu op de foto niks op zit zat gewoon een leiding die naar de uitlaat liep achter het blok :)

Mijn vraag is dus, hoort dat zo!? Want ik kon nergens een losse leiding vinden.

Alvast bedank
 

Bijlagen

  • skodasensor.JPG
    skodasensor.JPG
    115,4 KB · Weergaven: 41

bobracing

Forumguru
ben 2e eigenaar,auto heeft 4 jaar als lease gereden en hierna de handel dus in gegaan.
Maar als ik je foto kijk zie ik wel bij nr 18 iets staan dat nr 25 nvt is...... bij sommige...
 

Monteurtje

Forumguru
Dat hoort zo. Bij de eerste generatie roetfilter, toen nog pompverstuiver diesel, zat de sensor via een slang/leiding aan de voor en achterkant aangesloten en meet het verschil tussen die twee.
De nieuwere en huidige roetfilter heeft een aansluiting op roetfilter en de andere de buitenluchtdruk.
Klopt helemaal dat er een slang los ligt.
 

bobracing

Forumguru
Joske en Monteurtje bedankt voor de hulp!
Ik zal de komende dagen in de gaten houden wat de wagen doet en hang hem dit weekend nog even aan de laptop.

Is het goed te doen en raadzaam om de egr schoon te maken ? Kan dit met software gedaan worden of toch gewoon echt handmatig? want het lijkt me niet overbodig dit eens te doen :)
 

Octavia32

Forumguru
EGR zou ik gewoon laten afblinden en wegschrijven uit het motor management.
Heb ik met mijn vorige auto O2 2.0TDI ook gedaan. Nooit meer problemen mee gehad in de 6 jaar dat ik hem heb gehad.
 

Octavia32

Forumguru
Oké maar waarom is het geen optie?
Of ga je de auto binnenkort van de hand doen.
Want dat inlaat traject gaat met de tijd toch inkoeken.
 

bobracing

Forumguru
Omdat het gewoon weg niet kan bij deze 1.2TDI motoren vanaf 2010... anders al lang gedaan! Nee de auto gaat niet weg, heb hem pas 2 maanden :)
 

MacManiac78

Forumguru
De EGR is bij de 1.2 TDI Greenline nog NIET dicht te zetten, want de ECU staat nog op slot.

Probeer het volgende eens:

Gebruik een op druk te brengen plantenspuit en zet deze op een fijne mist.
Haal de slang NA de luchtmassameter los en laat iemand de motor starten en deze tussen de 2000 en 2500 toeren houden. Spuit 50-50 water met spiritus in het inlaattraject. Hete stoom zal nu ook door de EGR gaan, mogelijk zorgt dit er net voor dat de plak loslaat.

Het is te proberen, het kan in ieder geval geen kwaad.
 
Laatst bewerkt:

MacManiac78

Forumguru
Bob,

Ik durf je niet te zeggen dat het effect ZAL hebben. Nu zit de EGR-klep waarschijnlijk vast en zal je een kostenpost hebben van vele honderden euro's. Eigenlijk vraag ik je proefkonijn te spelen met een mogelijk effect je EGR klep weer vrij gangbaar en schoner te krijgen. Wat je vele honderden euro's besparen kan. Als het bij jou werkt, onderbouwt dat mijn idee dat de EGR schoon blijven kan (gereinigd kan worden) door deze zoals bovenstaand beschrijving de boel te stomen.
Let er wel op dat de motor bij wat veel water gaat inhouden en bij TE veel water in hydro-lock kan raken. Na dippen van het toerental dus even zuinig zijn met inspuiten. Daarna even het toerental omhoog en laten zakken, dan weer tussen de 2000 en 2500 RPM en weer inspuiten. Laatste maal het toerental diep laten wegvallen (nog wel draaiende) en motor UIT. Stoom zal nu druk opbouwen en de klep forceren als deze dicht staat. Na 15 minuten weer starten en 1x herhalen. Als het geen effect heeft..... dan vrees ik dat hij .... of sonisch gereinigd moet worden, of vervangen moet worden. Ik doe het vaker en ik merk wel effect. Dus helemaal proefkonijn ben je niet.
 

Joske

Forumguru
Ik heb ook al filmpjes gezien van draaiende motor en kant luchtinlaat open en vervolgens met reiniger inspuiten.

 

turboturbo

Forumguru
Maar een busje van BARDAHL of een plantenspuitje met water en spiritus maakt misschien wel verschil? :geek:
Volgens mij is die behandeling uit het eerste filmpje precies wat we onlangs met de Groupbuy motorreiniging bij Celtemp hebben gedaan!

Dat Seafoam uit dat 2e filmpje heb ik ook al wel eens over gelezen. Zou illegaal zijn in EU?
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Maar een busje van BADAHL of een plantenspuitje met water en spiritus maakt misschien wel verschil? :geek:
Welja.. dat zou een mens toch mogen verwachten é ;)

Ik persoonlijk zou ook eerder de voorkeur geven aan solventen die ten eerste: oplossen wat ze moeten oplossen (dus het roet en NIET je pakkingen..) en ten tweede makkelijker zullen verbranden aangezien ze brandbaar zijn..
 
Bovenaan Onderaan