EGR lampje brand oranje.

Monteurtje

Forumguru
Iedereen heeft het nu over de EGR klep. Ik heb nergens gelezen dat de storing is uitgelezen en dat de conclusie een EGR klep is. Misschien is het wel een hele andere storing. Een verschildruksensor van het roetfilter bijvoorbeeld, of iets anders. Er zijn meer storingen waardoor dat lampje gaat branden.
Misschien is het een kleinigheidje. Zou toch eerst de auto uitlezen als het lampje brandt.

bobracing

Forumguru
Hoi
Net even de wagen aan vcds gehangen en gekeken wat voor codes ik kreeg. 2x een foutcode! Vanmorgen en vanavond dus. De datum klopt niet. tijden wijken iets van 5 a 10 minuten af...
Toen ik vanuit me werk weg reed branden het lampje tot thuis komst, toen motor uit en direct aan, lampje uit...

15532 - EGR System
P0401 00 [088] - Insufficient Flow
Intermittent - Confirmed - Not Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 2
Mileage: 212678 km
Date: 2049.14.28
Time: 17:07:22

17668 - Diesel Particulate Filter; Differential Pressure Sensor
P2456 00 [088] - Intermittent
Intermittent - Confirmed - Not Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Status: 00000001
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 2
Mileage: 212668 km
Date: 2049.14.28
Time: 07:26:26

Ik heb de codes gewist en opnieuw laten scannen en toen de wagen gestart en hierna weer laten scannen. Geen foutmelding meer....

Mijn vraag is kan ik doen om deze foutcodes te doen verhelpen.
Ik moet wel zeggen dat ik rij zoals de auto bedoelt is, rustig en op rechte stukken de cruise control erop.

Alvast bedankt voor de hulp :)

Joske

Forumguru
Dus eerst de roetfilter eens laten schoonmaken als ik de codes zo lees? Want die code is er eerst in gekomen en 10km later geeft de EGR onvoldoende debiet aan als storing..

In de garage heb je wel de mogelijkheid tot een gedwongen roetgeneratie, lijkt me wel het proberen waard? :)

Monteurtje

Forumguru
De eerste storing is de bekende EGR probleem. Vervangen of wegschrijven zoals een paar aangaven. Geen ervaring mee.
Tweede storing is je verschildruksensor G450. Deze zou ik vervangen.
Wacht daar niet te lang mee. Als het lampje brandt wordt roetfilter niet geregenereerd, raakt dus vol en als je maar lang genoeg doorrijdt, wordt het een hele dure sensor.

Joske

Forumguru
@Monteurtje

hoe leid je uit de code af dat het zuiver de sensor is? :)

(uit interesse, want ik zou er van uit gaan dat er werkelijk een volle filter zit? of geeft die een andere foutcode?)

bobracing

Forumguru
@ Monteurtje, kijk eens aan dat is een duidelijke uitleg!
Mijn vraag is dan is die sensor handig te vervangen zelf heb wel wat ervaring met het werken aan een auto. En heb je een link of voorbeeld van die sensor? Zelf heb ik lang en rij ik nog steeds met oude mercedessen voor de hobby en daar zitten gewoon een paar sensors in het blok geschroeft dus dat is loshalen en vervangen klaar :)

Dus de sensor geeft keuren, en als gevolg de egr klep raakt vol dan ?

Ik wacht je reactie graag af.

Monteurtje

Forumguru
@Joske Een storing van die sensor kom ik geregeld tegen. Nu ken ik alleen de nederlandse beschrijving zoals die in ODIS, testkast van de dealers, wordt weergegeven.
Bedrading kan ook de oorzaak zijn. Maar dat komt niet heel vaak voor.
En gerritspeek.nl helpt ook vaak een handje.

De verschildruksensor zit bij deze motor bij het brandstoffilter. Torx 30 schroefje en 2 slangentjes. De slang die naar roetfilter gaat ook doorblazen.
Ja dat is de sensor. Maar er zijn verschillende onderdeelnummers. Dus zorg wel dat je de juiste hebt.

bobracing

Forumguru
Joske, wat heb je nodig? Ik stuur wel even pbtje. dan kan ik zsm dat onderdeel bestellen :) rijdt toch fijner als je weet dat dat onderdeel dan goed is ipv foutcode weg en wachten tot hij weer terug komt!

bobracing

Forumguru
ja 2010 een van de eerste.
Heb je pb verstuurd, zeg maar waar ik de info kan vinden dan stuur ik die door :)

Joske

Forumguru
Ik heb eindelijk "iets" gevonden! Moest wel in jaar 2011 gaan kijken om iets te kunnen vinden maar hij geeft tot halfweg en daarna 2010 ook hier aan. @Monteurtje zal wel nog even moeten bijspringen om te zeggen welke nummer het exact is, ik vermoed nummer 20 maar we moeten toch zeker zijn é ;).

Dan wordt het: 059906051C en deze kost bij je plaatselijke dealer ongeveer €50

Maar om zeker te zijn zou je de sensor ook eens kunnen bekijken in je eigen auto nu, misschien staat er wel gewoon een artikelnummer in ;)

Naamloos.png

Joske

Forumguru
Want nummer 18 geeft hij aan als zijnde ook een verschildruksensor.. vandaar mijn twijfel :)

bobracing

Forumguru
Thx!
ik denk dat de foto 2 dingen zegt:
1 enkel los de sensor, of 2 de gehele set met houder, schroefjes etc zo te zien.
Ik bestel google even dat nr, en kijken wat sneller is, online of de dealer.
Hou jullie wederom op de hoogte en mijn dank tot heden gaat naar Joske en monteurtje!

Joske

Forumguru
Monteurtje gaat morgen ook nog even checken of het zeker de correcte nummer is Bob ;)

dus wacht nog even met bestellen.

(ik zie dat je enthousiast bent, maar toch, nog even geduld :D )

Bovenaan Onderaan