En dan ineens...

EdZ

Donateur
Wat betreft de haakjes: heb je inderdaad niks aan, die zitten te ver weg ook. Verbruik is tot nog toe flink lager dan bij de RR, als ik de computer mag geloven.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar vast geen Thule, ik gebruik ze bijna nooit.
Ik ook maar een beperkt aantal maal per jaar, maar dan ligt er wel ruim 5 strekkende meter zeekajak op die ook bij 120+ km/u moet blijven liggen. Dus er worden geen geldbesparende concessies aan de kwaliteit gedaan...

Regensensor zit er wel op terwijl dat volgens de handleiding niet zo is.
Heeft deze ook. Is niet het grootste pluspunt heb ik al gemerkt - hij maakt vaak andere keuzes dan ikzelf zou doen. Wacht te lang met zijn eerste slag en vervolgens slaat hij soms op hol terwijl er bijna niks meer valt. Dus ik zat alsnog met de hand bij te regelen. Dat was trouwens destijds met mijn vorige O2c ook al zo, dus in dik 10 jaar tijd geen echte vooruitgang op dit punt...
Ik denk dan al gauw "laat maar zitten, ik regel het zelf wel" want dan hoef ik me er ook niet aan te ergeren.
 

EdZ

Donateur
Dakdragers gebruik ik alleen als ik in de buurt iets groots moet ophalen, bv plaatmateriaal. Aan de andere kant, ik heb geen trekhaak dus de mountainbikes moeten op het dak. Misschien toch maar meer geld besteden...
De cornerlights ga ik ook uit laten zetten denk ik.
Wat verder nog: kofferbakverlichting door led vervangen, extra USB voorin voor mijn navigatie, milieusticker en zo te lezen dus de achteruitrijlamp.
Wintervelgen heb ik al, 1 ligt er als reservewiel in. Krikset + inzet via marktplaats gehaald.
 

Canon-Eye

Forumguru
extra USB voorin voor mijn navigatie
Navigatie is een verhaal apart. Er zit de meest recente kaart in volgens de verkoper, maar onderweg naar huis raakte hij op de vernieuwde N381 geheel de kluts kwijt. En die weg ligt er toch al een dik jaartje volgens het nieuwe tracé; mijn TomTom kende hem allang voordat hij volledig in gebruik was. Ook in diverse 60km zones gaf hij 50 aan ipv 60. Het berekenen van een route duurt ook erg lang naar mijn smaak.

En hoewel ze bij Seat eerder door hadden dan bij Skoda dat de ventilatieroosters ook naast het scherm kunnen zodat dit wat hoger kan zitten, vind ik als bestuurder de locatie nog steeds prut. Ook geeft hij geen gps-snelheid weer. Bij een nieuwe auto zou ik dit systeem dan ook niet gekozen hebben, maar hij zit er nu eenmaal in. Nou ja, ik zet gewoon mijn TT weer links tegen de A-stijl bovenop het dashboard. Dat scherm in het midden is dan voor de bijrijd(st)er, hoeft ze niet meer op de papieren kaart te kijken waar we ongeveer zitten; ze is daar blij mee heb ik al gemerkt.
 

EdZ

Donateur
Ik was er ook niet rouwig om dat het er niet in zat. Ik hoor nogal wat mensen klagen over trage, slecht werkende en nauwelijks te upgraden navigatie bij diverse merken auto's. Nu nog een plekje voor een nette stroomaansluiting verzinnen. De 12v zit weer ergens bij de handrem.
 

Canon-Eye

Forumguru
De 12v zit weer ergens bij de handrem.
Dat, en het feit dat hij stroomloos gaat bij contact af (in tegenstelling tot de Fabia) irriteert me ook een beetje. Goeie redenen om een alternatief te verzinnen, maar dat heeft geen grote haast.
 

hemi24

Forumguru
... Dat betekent 100kg extra trekgewicht en 80kg kogeldruk ipv 50 - dat is niet alleen handig voor de caravan, maar ook met de e-bikes achterop. De trekhaak moet er nog onder, poetsen, wat dingen om- en uitschakelen (waaronder die vermaledijde bochtverlichting) en een afleverbeurtje - afspraak om op te halen over 2 weken.

... vergeet niet de hulpveren te laten monteren!
 

Canon-Eye

Forumguru
Alleen als dat nodig blijkt. Deze heeft een iets verlaagd onderstel dat van nature al redelijk stug heet te zijn.
De hogere max. kogeldruk wijst ook al in die richting, dus ik kijk het eerst wel even aan (net als destijds bij de Fabia trouwens).
 

greenlinediesel

Senior Member
Gefeliciteerd met de Seat! Een hele mooie bak!

Ik ben ook aan het rond kijken voor wat nieuws maar ik krijg dermate weinig terug voor m'n Faabje dat ik er nog maar even in blijf rijden... (en genieten van 1,35 aan de pomp...)
 

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye Gefeliciteerd met de nieuwe ride, er zijn wat cultuurverschillen tussen Seat en Skoda, maar zo groot zijn die verschillen nu ook weer niet, dus het zal wel snel wennen. Het Seatforum is wat meer van de jonge snelle mannen, maar die worden ook vanzelf ouder. ;)

Da's dan nummer 2. Mijn ST uit 2015 heb ik net een week ☺️. Met de toen nog gangbare 81kw 1.2tsi. Achteruitrijlicht heb ik nog niet naar gekeken, maar ga ik ook maar doen. Dakdragers ook. Maar vast geen Thule, ik gebruik ze bijna nooit. Wel heb ik een kunststof beschermstrip op de achterbumper geplakt. Beschadigingen op rood metallic vallen erg op. En wat ook opviel: de ruitenwisserhendel klopt niet met de handleiding. Regensensor zit er wel op terwijl dat volgens de handleiding niet zo is.

Volgens mij minstens nr. 4 hier op het forum die voor een Seat Leon 5F is gegaan: je vergeet @MarcoO2 en @ertromp
 

Jewepe

Forumguru
@Canon-Eye

Je ziet, een opmerking als

"Dus zolang het heel blijft mag hij blijven, tenzij ik tegen een heel gunstige aanbieding aanloop die aan al mijn eisen en wensen voldoet. Dán wil ik wel investeren - niet eens persé om voordeliger uit te zijn maar meer om er meteen ook op vooruit te gaan..."

is de goden verzoeken :jaja:;)

PS. Veel plezier met je Seat. Prima kar!
 

Canon-Eye

Forumguru
Inmiddels heb ik m'n ingeruilde Fabia achterhaald - hij staat te koop in Joure.
Voor belangstellenden: kijk hier.
Aanvullende info verstrek ik op verzoek natuurlijk graag per PM.
 

Skotavia3

Senior Member
Alleen als dat nodig blijkt. Deze heeft een iets verlaagd onderstel dat van nature al redelijk stug heet te zijn.
De hogere max. kogeldruk wijst ook al in die richting, dus ik kijk het eerst wel even aan (net als destijds bij de Fabia trouwens).
Heb je destijds bij de Faab wel hulpveren laten plaatsen? en zoja, wat deed dit in praktijk?
die reclamefilmpjes van MAD zijn uber positief.
 

Canon-Eye

Forumguru
Inderdaad zitten er Skoda OEM hulpveren onder, door de dealer geplaatst.
Perfecte oplossing na aanschaf van de caravan. Die hielden we op ca. 1000 kg, met een kogeldruk van bij voorkeur 60 kg ipv de toegestane 50 lag hij er snaarstrak achter zonder doorzakken. Zonder de hulpveren hing hij me te veel door en het reed ook niet lekker.
Onbelast ligt de achterkant wat hoger - en ik vond dat 'm wel goed staan. Niet zo'n afzakkont die hij van huis uit heeft.
 
Bovenaan Onderaan