En weer pech

Olavio

Senior Member
En weer een vakantie dat de Skoda het opgeeft! Vorig jaar in Slovenië de mechatronic, dit jaar een koelingsprobleem in Italië. Weer met een taxi, leenauto, langer verblijf dan gepland, rest van vakantie maar afwachten etc. Gelukkig hebben we inmiddels ervaring met het probleem Skoda. Ok, de vorige auto was al drie en een half jaar en deze al een half jaar oud, maar twee vakanties op rij naar de k...., begint aardig te vervelen. Mijn vrouw wil volgend jaar met de scooter door Nederland: "die is betrouwbaarder dan die Skoda van je!", zegt ze. Dus dat maar doen, of een vliegvakantie, want met de Skoda, daar zijn we een beetje klaar mee! Sorry voor het zeurverhaal, maar moest het even kwijt.
 

Rallye

Forumguru
Sterkte!

Je omschrijving is wel een beetje vaag: "een koelingsprobleem". Wat waren de symptomen?
 

Olavio

Senior Member
Sterkte!

Je omschrijving is wel een beetje vaag: "een koelingsprobleem". Wat waren de symptomen?
In NL stond het koelvloeistofniveau bij koude motor halverwege tussen min en max, na reis naar Italië viel me, bij het olie peilen, zondag op dat het niveau lager was. Vanmorgen was het weer lager, daarom naar de garage, met de gedachte, vul ff wat bij, maar de garage ging, terecht, na wat de reden voor het verlies was. Wat ik uit het it/ engels verhaal begreep was dat de motor te warm werd ondanks dat de meter keurig op 90 graden stond en bleef staan. Toen ik mijn auto na hun testen weer zag, was er een hoop koelvloeistof uitgelopen en stond het niveau helemaal onder in de bol. Overigens is het een officiële garage met alle VAG merken, maar ik ben er nog niet uit of ik genept word of dat het serieus is, in ieder geval nog garantie of anders kosten LM. Dus behalve de kosten van langer verblijf hier en betalen voor het niet verblijven daar, valt het financieel wel mee. Maar het vreet aan je "comfortgevoel" en vertrouwen, zeker nu dit de tweede pech op vakantie op rij is. Overigens prima geholpen door LM, heb al een leenauto, maar ja het blijft een Fiat Panda en niet, zie onderschrift.
 

micky

Forumguru
Dat is idd helemaal niet fijn, maar waarom ben je eigenlijk vertrokken met het niveau halverwege bij een nieuwe auto als ik vragen mag?
 

EdK

Forumguru
halverwege is toch binnen de normen ??
zorg alleen dat je een liter olie en koelvloeistof in de wagen mee heb.
En in geval van topic starter had ik persoonlijk denk ik eerst eens het tankje afgevuld en nogmaals aangekeken, helemaal als de temperatuurmeter geen gekke dingen aangaf en indien aanwezig de olie ook niet....
 

dirkkroneman

Forumguru
Nou idd, zolang de tank nog niet leeg is gewoon zorgen dat je wat bij je hebt. Je bent er inmiddels ook mee naar Italië gekomen, terwijl hij bij vertrek half gevuld was. Dan kun je er ook nog wel mee thuis komen lijkt me..
 

ertromp

Forumguru
Super vervelend zoiets. Ik kan me voorstellen dat zoiets knaagt aan het vertrouwen in de auto.
Wat is warm worden. Was die 90 graden bij vol draaiende ventilator voor koeling? Wat was de olietemp?
 

Pollewop

Forumguru
Hoi @Olavio, Als ik je verhaal zo doorlees kan ik me ook goed voorstellen dat je het gevoel hebt dat je wellicht genept bent. Bij een warme motor kun je het niveau niet goed beoordelen, dat dient altijd bij een koude motor te worden gedaan. Ik denk dat de dealer tijdens de "tests" iets "heeft gedaan" aan het vloeistofniveau om een makkelijk declareerbare "reparatie" uit te voeren. Ook in Italië zijn het immers "zware tijden" voor de dealers door de crisis. Het blijft jammer van je vakantie en kwaliteitsgevoel voor Skoda...
 

Olavio

Senior Member
Dank voor de reacties en aanbevelingen. Echter bij vertrek leek mij een niveau halverwege niet verontrustend, mijn vorige Octavia (zelfde motor) stond ook vaak zo en verbruikte niets (wel olie en dat doet deze dan weer (nog) niet). Daarnaast staat in het instr. boekje (ik meen blz. 228) dat je als gebruiker moet bijvullen met water en dan bij een dealer de samenstelling met o.a. antivries moet laten checken en aanvullen. Water is er genoeg dus dat zou geen probleem moeten zijn en ik zou dus niet weten wat voor koelvloeistof je dan mee moet nemen.
Maar dit verhaal gaat voorbij aan het punt dat ik juist naar een dealer ben gegaan voordat het niveau onder de min stond (bij koude motor) en deze naging waarom dat was, terwijl ik er van uit ging dat hij er het "dealermengsel" bij zou gooien. Pas na zijn testen stond er vloeistof onder de auto (tegenwoordig mag je, ook in Italië, niet meer mee naar de werkplaats, dus ik weet niet wat ze gedaan hebben) en was het niveau helemaal onderin de bol.
Overigens olietemp. was rond 108 en bij heftig klimmen 114 max. Koeltemp was en bleef 90, geen variatie.
 

Miez1

Forumguru
Verplicht langer blijven in Italie door een Skoda? .....ik zou van die auto houden :D

Alle gekheid op een stokje, ik zou mijn vakantie hier sowieso niet door laten bederven. Dat je vertrouwen is afgenomen snap ik maar de auto zelf heeft nog geen melding gegeven van een te laag koelvloeistofniveau of wel? Dat heb ik even niet meegekregen, daarnaast denk ik dat je gewoon door had kunnen knorren als je de KVS had bijgevuld (zoals EdK schetst) en waarschijnlijk ook naar huis kunnen rijden. Wat ik denk is dat Skoda een partij incourante waterpompjes heeft versleuteld op diverse motoren, mijn 1.6TDI heeft exact dezelfde symptomen gehad waarbij na 2 jaar uiteindelijk een defecte waterpomp werd geconstateerd.

Jammer dat de van de LM geen 'vergelijkbaar vervangend vervoer' krijgt, dan was je irritatie waarschijnlijk ook wat minder geweest.

Keep us posted!

Ciao !

Miez
 

Neptukker

Forumguru
Waterpomp stuk/lek? Mijn mijn Superb 1.8 tsi DSG was deze na 2,5 jaar overleden. Ik heb begrepen dat dit een bekend zwak punt is.
 

Rick

Senior Member
Mwa kan me de irritatie zeker voorstellen. Vakantie wil je zo zorgeloos doorkomen, nu ben je toch telkens weer bezig met bereikbaar zijn voor garage, leasemij, verhuurbedrijf etc etc. Geen idee wat de gezinssituatie is van Olavio, maar ik zou geen risico nemen om 1400 km te rijden met kleine kinderen achterin en dus niet gaan rijden met een mogelijk defect.
 

Noord26

Forumguru
Kans is idd erg plausibel; de waterpomp. Onze hield het een ton (net 2 jaar) vol.

Koelvloeistof is een gesloten systeem en als het langzaam minder wordt, is er iets lek. Als in NL het niveau al halverwege tussen min en max staat klopt er iets niet natuurlijk. En dat komt met een lange rit natuurlijk helemaal naar boven.

Vreemd dat je met de constatering van dit niveau koelvloeistof op vakantie gaat ipv het eerst te laten corrigeren/verhelpen? Dat kan een hoop extra problemen voorkomen. Voor zowel auto als inzittenden. Je had natuurlijk ook dit vooraf bij de garage of LM aan kunnen geven ipv voor een lange rit (met oogkleppen in mijn optiek) weg te rijden en dan de 'schuld' bij de auto neer leggen.
 

Neptukker

Forumguru
Vreemd dat je met de constatering van dit niveau koelvloeistof op vakantie gaat ipv het eerst te laten corrigeren/verhelpen? Dat kan een hoop extra problemen voorkomen. Voor zowel auto als inzittenden. Je had natuurlijk ook dit vooraf bij de garage of LM aan kunnen geven ipv voor een lange rit (met oogkleppen in mijn optiek) weg te rijden en dan de 'schuld' bij de auto neer leggen.
@Noord26
Ik vind dat allemaal een beetje kort door de bocht. In mijn eigen geval had ik ook ergens het gevoel dat het niveau van de vloeistof wat gedaald was maar dat gaat aan het begin zo sluipend dat je niet gelijk aan problemen denkt. Opeens gaat het wel hard en is het lekje een lek geworden en dan moet er gelijk wat gebeuren.

Olavio geeft niet aan dat hij met vloeistof vertrok onder het minimum niveau. Hij is zelfs pro-actief en gaat naar een garage voordat er een waarschuwingslampje gaat branden. Niks mis mee.
 
Laatst bewerkt:

Badnews

Senior Member
Het is gewoon zwaar klote als je auto kapot gaat (zeker een nieuwe auto) op vakantie.
Mijn Passat kapte ermee op vakantie in de UK, heeft me ruim 2 dagen gekost met bellen, regelen, heen en weer rijden garage (in mijn geval 2 uur verderop). Ik kan je verzekeren dat je minimaal 1 dag aan het nukken bent, niets leuk vind, omdat je gewoon baalt.
 

CDK

Forumguru
Zulke dingen zijn heel frustrerend, zeker als het op vakantie gebeurd! Ik heb hier overigens nog een waterlekkage verhaal gelezen bij een nieuwe Skoda, ik dacht dat in dat geval het een lekkende radiateur betrof.....
Succes met de afwikkeling en ik hoop dat je toch nog veel plezier aan deze auto mag beleven!
 

Okki

Donateur
Ik had het een paar maanden geleden ook. Even snel een boodschap doen, melding koelvloeistof niveau te laag. Stop-stop-stop!
Voorzichtig naar de garage, 1.5 liter erbij ....geen lekkage....geen last meer gehad. Vreemd?
 

VWim

Forumguru
Stevig balen! Ff voor de check, als ik me niet vergis moet er in de O3 ook nog steeds G12 koelvloeistof?
 

Miez1

Forumguru
Ik had het een paar maanden geleden ook. Even snel een boodschap doen, melding koelvloeistof niveau te laag. Stop-stop-stop!
Voorzichtig naar de garage, 1.5 liter erbij ....geen lekkage....geen last meer gehad. Vreemd?


Ik heb in 2,5 jaar dit zelfde 2x meegemaakt, bij de derde keer was de waterpomp naar de ratsmodee :nono:
 
Bovenaan Onderaan