ENYAQ als trekauto

Smeeuwis

Donateur
Leuk topic om even bij te houden. Ik mag binnenkort gaan kiezen en de Enyaq staat boven aan de lijst. Waarschijnlijk past een 80 net niet in het lease plaatje (ik wil per se een Sportline vanwege de uitrusting en de stoelen) en dan is het goed om te lezen dat de range erg mee lijkt te vallen. Wij hebben een tenttrailer en dus geen hoge caravan, dat stelt me gerust voor als het inderdaad een 60 moet zijn. Ik blijf hier even hangen voor nog meer ervaringen.
 

Smeeuwis

Donateur
Tja, dat is wat anders dan 1440 km van 8:30 tot 00:00 uur incl. pauzes naar huis met max. 140 km/uur.
Deze keer wel in 2 stukken ... omdat mijn vrouw dat wil, hoewel ik het ook zonde vond om een heleboel mooi bekijks voorbij te rijden.
Het is misschien wel relaxed, maar je doet er zo wel erg lang over. Maar respect, je bent met recht een pionier!
Nooit begrepen waarom mensen op vakantie (!) in één dag 1500 kilometer willen weg tikken. Dan ga je toch niet relaxed op pad, of wel? Nou ja, ieder zijn ding. Ik rij zelf max 500-600 per dag en dan kom je met een EV prima weg zo te lezen. De vakantie begint al met het reizen op zich wat mij betreft.
 
Tja, dat is wat anders dan 1440 km van 8:30 tot 00:00 uur incl. pauzes naar huis met max. 140 km/uur.
Deze keer wel in 2 stukken ... omdat mijn vrouw dat wil, hoewel ik het ook zonde vond om een heleboel mooi bekijks voorbij te rijden.
Het is misschien wel relaxed, maar je doet er zo wel erg lang over. Maar respect, je bent met recht een pionier!
1140km met 140km/h lijkt mij niet met de caravan. Hoe dan ook dat doe ik al een tijdje niet meer. 500-600km en dan overnachten als ik naar de wintersport rijd zonder caravan. met caravan max 500km op een dag.
 
Leuk topic om even bij te houden. Ik mag binnenkort gaan kiezen en de Enyaq staat boven aan de lijst. Waarschijnlijk past een 80 net niet in het lease plaatje (ik wil per se een Sportline vanwege de uitrusting en de stoelen) en dan is het goed om te lezen dat de range erg mee lijkt te vallen. Wij hebben een tenttrailer en dus geen hoge caravan, dat stelt me gerust voor als het inderdaad een 60 moet zijn. Ik blijf hier even hangen voor nog meer ervaringen.
Met de tenttrailer zou het verbruik stuk lager moeten liggen tov de caravan. Lager gewicht en minder kolossale massa.
Hoop voor je dat je de 80 kan krijgen. fingers crossed
 
Nog even de data van de hele vakantie. de kilometers zijn inclusief dagtripjes en boodschappen doen zon der caravan.

Afstand: 2828 km
Geladen: 922 kWh
Prijs: € 325
 

Smeeuwis

Donateur
@rigte Ik hoop inderdaad op een mazzeltje met een 80 uit de voorraad... Duimen!
Mijn trailer weegt max 750 kg en is vooral veel lager dan een caravan, betere stroomlijn. Dat zal ongetwijfeld nog schelen in het verbruik dus ik ben positief gestemd.
Heb snel de kostprijs per kilometer even nagerekend en dan komt de EV wel goedkoper uit. Aangezien ik brandstof/elektriciteit in het buitenland zelf moet betalen wel fijne wetenschap. Verschil is ongeveer 3 ct per kilometer. Ook weer niet wereldschokkend, maar toch.
 

Japanese Power

Donateur
Aangezien ik brandstof/elektriciteit in het buitenland zelf moet betalen wel fijne wetenschap.
Tankkosten die je buiten Nederland maakt, mogen namelijk van de bijtelling worden afgetrokken. Wel is er één voorwaarde: het moet van tevoren schriftelijk zijn overeengekomen met je werkgever. Het loopt via de salarisadministratie en daar kun jij als werknemer dan je bonnetjes inleveren.

En dit geld dus ook voor gemaakte kosten bij laadpalen. Succes!
 

Canon-Eye

Forumguru
Geldt die aftrek van de bijtelling niet voor alle bijdragen/bedragen die aan de werkgever worden betaald in relatie tot het privégebruik van de auto, ongeacht binnen- of buitenland? Zo was het in mijn tijd wel, maar ik ben al een jaartje of 12, 13 verderop...
 

Smeeuwis

Donateur
Tankkosten die je buiten Nederland maakt, mogen namelijk van de bijtelling worden afgetrokken. Wel is er één voorwaarde: het moet van tevoren schriftelijk zijn overeengekomen met je werkgever. Het loopt via de salarisadministratie en daar kun jij als werknemer dan je bonnetjes inleveren.

En dit geld dus ook voor gemaakte kosten bij laadpalen. Succes!

Dat is mij bekend, doe ik al jaren. Na de vakantie de bonnen inleveren en de personeelsadministratie verrekent met de bijtelling.
 

Smeeuwis

Donateur
Geldt die aftrek van de bijtelling niet voor alle bijdragen/bedragen die aan de werkgever worden betaald in relatie tot het privégebruik van de auto, ongeacht binnen- of buitenland? Zo was het in mijn tijd wel, maar ik ben al een jaartje of 12, 13 verderop...
Zeker! Zelfs tot wasstraat aan toe. Olie, ruitensproeier vloeistof, alles. Maar het moet inderdaad in de autoregeling zijn opgenomen. Bij mijn werkgever geldt het alleen voor brandstof / laden en tolkosten in het buitenland. Overige kosten zijn voor eigen rekening, of met de tankpas.

Gelukkig was ik mijn auto's al jaren met de hand.
 

Japanese Power

Donateur
Mooi, maar dat maakt ik niet op uit je post waarin je zegt alles in het BU zelf te moeten betalen ;)
Weet wel dat lang niet iedereen van deze mogelijkheid gebruik maakt omdat ze het simpelweg niet weten.
 

RoelF

Forumguru
Nog even de data van de hele vakantie. de kilometers zijn inclusief dagtripjes en boodschappen doen zon der caravan.

Afstand: 2828 km
Geladen: 922 kWh
Prijs: € 325
Had ik niet verwacht... Da's net zo duur als benzine... ik doe 900km op 50 liter... 2 euro per liter.
 

Smeeuwis

Donateur
Mooi, maar dat maakt ik niet op uit je post waarin je zegt alles in het BU zelf te moeten betalen ;)
Weet wel dat lang niet iedereen van deze mogelijkheid gebruik maakt omdat ze het simpelweg niet weten.
Je hebt gelijk, dat is niet helder uit die post. Moet zelf betalen maar mag wel laten verrekenen met de bijtelling. Dus de fiscus betaalt de helft terug.
 

Smeeuwis

Donateur
Als je van 1:18 naar de helft gaat met de caravan er achter scheelt het dus wel degelijk ten opzichte van benzine. En dan heb je ook nog eens 300 nm koppel direct beschikbaar... Ik kan niet wachten...
 
Ik heb inmiddels van alles achter mijn iV 80 gehangen. Mijn ervaringen:

- Fietsendrager levert helemaal geen meerverbruik op. (En ja, dat had ik ook niet verwacht.)
- Een klein bagagekarretje levert een procent of 10 meerverbruik op. Iets meer als je het (aerodynamische) dakje eraf haalt en in plaats daarvan een grote loungeset naar Frankrijk vervoert. (Don't ask.)
- Een trailer met een sloepje erop (met het huifje omhoog) levert zo'n 25% meerverbruik op.
- Een kleine caravan met hefdak (Kip Compact) levert zo'n 35-50% meerverbruik op.

Het meerverbruik is relatief laag omdat met trailer/caravan je maximumsnelheid 90 is. Daar hou ik me dan ook braaf aan - meestal.

Met een rijbewijs B mag het totale max gewicht van de combinatie niet meer dan 3500 kg zijn. De iV 80 heeft een max gewicht van zo'n 2650 en mag 1000 trekken, dus je gaat over die 3500 heen en hebt dus BE nodig. TENZIJ... Je kan bij het RDW het max gewicht van je auto administratief verminderen. Kan online, kost ~60 euro. Op het kentekenbewijs staat dan als max gewicht 2500 kg, maar de technische maximale massa (de fabrieksopgave) blijft 2650. Door betaling van nogmaals 60 euro ben je weer terug waar je was, als je dat zou willen. Zelfde truc kan je uithalen voor de trailer en de caravan naar 1000 kg - mits je natuurlijk ook in werkelijkheid onder de 1000 blijft: Je kan het max gewicht niet onder het leeggewicht laten administreren. 2500 + 1000 = 3500 dus legaal met alleen B.

Ik heb er geen moeite mee een paar honderd euro neer te tellen om mijn BE te halen, maar de CBR wachttijden waren me te lang. Door van de auto, caravan en trailer de max gewichten te verlagen was ik binnen een week en voor 180 euro legaal onderweg.

Verder merk je er helemaal niets van dat je iets achter de auto hebt hangen. Effe niet opletten en je rijdt zo 100+. Mag natuurlijk niet, maar wel handig als je effe snel moet inhalen ofzo.

Ik heb gelukkig met al deze combinaties maar 1x hoeven laden. Was met het kleine bagagekarretje bij een Ionity. Losgekoppeld en in het naastgelegen vak neergezet. Dat kon gemakkelijk met het handje. De caravan of trailer zal wat lastiger worden.

En toen we met dat bagagekarretje leeg terug naar Nederland reden hadden we nog een ander probleem. Die kar was zo laag en smal dat ik hem onmogelijk kon zien. Niet in mijn spiegels en niet door de (kleine, hoge) achterruit. Achteruit manoevreren was daardoor compleet onmogelijk. In theorie had het misschien gekund met de achteruitrijcamera, maar die vervormt en verkleint het beeld op wat grotere afstand zodanig dat je nog steeds niet kan zien of je ergens tegenaan kleunt. Weer afkoppelen dus.
 

Smeeuwis

Donateur
Ook dit topic maar eens aanzwengelen. Drie weken Frankrijk met Enyaq, gezin, honden, dakkoffer en vouwwagen. Gemiddeld verbruik bijna 25 KW per 100 km dus een effectieve range van zo'n 220 - 240 km. Had ik al een beetje verwacht op basis van de andere forumleden in dit draadje. De grote accu per saldo niet gemist. Was lekker geweest, maar dus niet noodzakelijk. Ik reed wel een beetje door, meestal rond de 90-95 km/h op de ACC. Dat kan dus ook nog wat beter als je wat lager gaat zitten.

Hoewel het in Frankrijk in sommige gebieden wel oppassen is. Vooral van de autoroute af kom je soms in 40-50 km geen laders tegen. Dus vooraf even plannen is wel noodzaak. Onderweg op de Peage geen enkel probleem, zie ook mijn post in dit draadje https://www.skodaforum.nl/forum/i/w...obd-ble-dongel-in-de-enyaq.48726/post-1065253

Gelukkig hadden we campings met in de buurt (5 tot 10 km) een of meerdere supermarkten met snelladers, dus tijdens het boodschappen doen even 'bijtanken'. En de auto koel houden door de airco aan te laten :cool: ... In veel plaatsjes vind je verder wel een AC lader op openbare parkeerplaatsen, dus als je op stadsbezoek gaat even kort zoeken en je kan bijladen. Vrijwel overal te betalen via de ANWB laadpas of creditcard.

Zonder dakkoffer scheelt het allicht nog flink, maar zolang de pubers nog mee gaan heb ik die gewoon nodig.

Wat een reis-/ trekauto zeg, gewoon met de ACC op 95 km/h en bergop gewoon doorgaan. Geen enkel snelheidsverlies. Bergaf weer wat bijladen via de regeneratie, top. Totaal verbruik was zoals verwacht. Op de heenreis wel een dag met regen en veel wind gehad, dan stijgt het explosief en kwam ik boven de 30 KW per 100 km uit... Gelukkig was dat een kortere rit en konden we met een keer extra laden bij Tesla onze bestemming prima bereiken.

En lekkere ruimte ook. De kofferbak is bij ons gauw vol met een koelbox en twee honden, maar onder de laadvloer nog echt veel weg kunnen stouwen. De pubers zitten riant achterin, eigen airco dus geen gezeur daarover en zelfs achterin bij de honden was het aangenaam, in sommige auto's wordt het daar toch wel snel warm.

Verdere ervaringen:

Voorklimatiseren is heerlijk. Via de app op tijd aanzetten en je komt in een koele auto. Tijdens een boodschapje kan je nog 30 minuten laten draaien na het parkeren, aanzetten in het menu als de auto uit gaat. Dan kan je de honden ook prima even achter laten.

De zilveren kleur goed gekozen, een lichte auto warmt minder snel op. De lederen interieurdelen worden wel snel heet, zwart immers. Volgend jaar laat ik waarschijnlijk warmtewerend folie op de vooruit zetten, zal allicht schelen. Wel veel zo'n simpele ruit cover gebruikt, dat scheelt uiteraard ook heel veel.

Geen enkele storing in het entertainment gehad. Ik las links en rechts iets over uitval van het scherm of de software als het warm was, dus ik was er op voorbereid, maar niets van dat al, gewoon goed.

Wat tenslotte opviel: bij stevige belasting, vooral met volle belading en de kar er achter en dan en helling beklimmen of even pittig gasgeven om een truck in te halen ging er een flinke trilling door de auto heen. Die was weg zodra je gas terugnam, maar viel onder flinke belasting dus wel echt op. Met een solo auto gebeurt dit niet... Nog niet online gezocht of bij de dealer nagevraagd, maar herkent één van de forumleden dit toevallig, en is dit dan normaal? @Japanese Power @Backpacker @rigte

Slotsom is wel dat het een heerlijke reisauto is en een uitstekende trekker. Als je het meerverbruik vooraf hebt verwacht en ook hebt ingecalculeerd kan je je vakantietrip dus prima doen na gedegen voorbereiding. Ik reed toch geen lange afstanden meer, max 500 per dag, en dan kan dat met een EV dus prima. Weliswaar alleen Frankrijk met een goed laadnetwerk, maar ik zou niet weten waarom dit in landen met mindere dekking niet ook prima zou kunnen. Je moet je alleen goed voorbereiden. Het deed mij denken aan vroeger tijden waarin een oom van mij altijd op zoek was naar GPL (LPG dus) in Frankrijk... Nu hebben we internet en apps, maar toen moest dat met een boekje van de ANWB en was het altijd weer afwachten of het boekje wel klopte, en of er überhaupt wel gas in voorraad was...
 
Bovenaan Onderaan