Ook dit topic maar eens aanzwengelen. Drie weken Frankrijk met Enyaq, gezin, honden, dakkoffer en vouwwagen. Gemiddeld verbruik bijna 25 KW per 100 km dus een effectieve range van zo'n 220 - 240 km. Had ik al een beetje verwacht op basis van de andere forumleden in dit draadje. De grote accu per saldo niet gemist. Was lekker geweest, maar dus niet noodzakelijk. Ik reed wel een beetje door, meestal rond de 90-95 km/h op de ACC. Dat kan dus ook nog wat beter als je wat lager gaat zitten.
Hoewel het in Frankrijk in sommige gebieden wel oppassen is. Vooral van de autoroute af kom je soms in 40-50 km geen laders tegen. Dus vooraf even plannen is wel noodzaak. Onderweg op de Peage geen enkel probleem, zie ook mijn post in dit draadje
https://www.skodaforum.nl/forum/i/w...obd-ble-dongel-in-de-enyaq.48726/post-1065253
Gelukkig hadden we campings met in de buurt (5 tot 10 km) een of meerdere supermarkten met snelladers, dus tijdens het boodschappen doen even 'bijtanken'. En de auto koel houden door de airco aan te laten
... In veel plaatsjes vind je verder wel een AC lader op openbare parkeerplaatsen, dus als je op stadsbezoek gaat even kort zoeken en je kan bijladen. Vrijwel overal te betalen via de ANWB laadpas of creditcard.
Zonder dakkoffer scheelt het allicht nog flink, maar zolang de pubers nog mee gaan heb ik die gewoon nodig.
Wat een reis-/ trekauto zeg, gewoon met de ACC op 95 km/h en bergop gewoon doorgaan. Geen enkel snelheidsverlies. Bergaf weer wat bijladen via de regeneratie, top. Totaal verbruik was zoals verwacht. Op de heenreis wel een dag met regen en veel wind gehad, dan stijgt het explosief en kwam ik boven de 30 KW per 100 km uit... Gelukkig was dat een kortere rit en konden we met een keer extra laden bij Tesla onze bestemming prima bereiken.
En lekkere ruimte ook. De kofferbak is bij ons gauw vol met een koelbox en twee honden, maar onder de laadvloer nog echt veel weg kunnen stouwen. De pubers zitten riant achterin, eigen airco dus geen gezeur daarover en zelfs achterin bij de honden was het aangenaam, in sommige auto's wordt het daar toch wel snel warm.
Verdere ervaringen:
Voorklimatiseren is heerlijk. Via de app op tijd aanzetten en je komt in een koele auto. Tijdens een boodschapje kan je nog 30 minuten laten draaien na het parkeren, aanzetten in het menu als de auto uit gaat. Dan kan je de honden ook prima even achter laten.
De zilveren kleur goed gekozen, een lichte auto warmt minder snel op. De lederen interieurdelen worden wel snel heet, zwart immers. Volgend jaar laat ik waarschijnlijk warmtewerend folie op de vooruit zetten, zal allicht schelen. Wel veel zo'n simpele ruit cover gebruikt, dat scheelt uiteraard ook heel veel.
Geen enkele storing in het entertainment gehad. Ik las links en rechts iets over uitval van het scherm of de software als het warm was, dus ik was er op voorbereid, maar niets van dat al, gewoon goed.
Wat tenslotte opviel: bij stevige belasting, vooral met volle belading en de kar er achter en dan en helling beklimmen of even pittig gasgeven om een truck in te halen ging er een flinke trilling door de auto heen. Die was weg zodra je gas terugnam, maar viel onder flinke belasting dus wel echt op. Met een solo auto gebeurt dit niet... Nog niet online gezocht of bij de dealer nagevraagd, maar herkent één van de forumleden dit toevallig, en is dit dan normaal?
@Japanese Power @Backpacker @rigte
Slotsom is wel dat het een heerlijke reisauto is en een uitstekende trekker. Als je het meerverbruik vooraf hebt verwacht en ook hebt ingecalculeerd kan je je vakantietrip dus prima doen na gedegen voorbereiding. Ik reed toch geen lange afstanden meer, max 500 per dag, en dan kan dat met een EV dus prima. Weliswaar alleen Frankrijk met een goed laadnetwerk, maar ik zou niet weten waarom dit in landen met mindere dekking niet ook prima zou kunnen. Je moet je alleen goed voorbereiden. Het deed mij denken aan vroeger tijden waarin een oom van mij altijd op zoek was naar GPL (LPG dus) in Frankrijk... Nu hebben we internet en apps, maar toen moest dat met een boekje van de ANWB en was het altijd weer afwachten of het boekje wel klopte, en of er überhaupt wel gas in voorraad was...