ENYAQ als trekauto

Japanese Power

Donateur
Wat tenslotte opviel: bij stevige belasting, vooral met volle belading en de kar er achter en dan en helling beklimmen of even pittig gasgeven om een truck in te halen ging er een flinke trilling door de auto heen. Die was weg zodra je gas terugnam, maar viel onder flinke belasting dus wel echt op. Met een solo auto gebeurt dit niet... Nog niet online gezocht of bij de dealer nagevraagd, maar herkent één van de forumleden dit toevallig, en is dit dan normaal?
Volledig herkenbaar, ik had het in de Ardennen een paar keer met een stevige aanhanger achter de auto. Heel raar gevoel en zeker de eerste keer schrik je jezelf een hoedje. Heb het verder nooit meer ervaren en ook de dealer herkende het niet, wat ik in dit geval ook begrijp.
 

Smeeuwis

Donateur
Kennelijk een producteigenschap... Gelukkig wel herkenbaar, dus ik maak me geen verdere zorgen. Deed ik al niet, maar fijn als je het bevestigd krijgt, dank!
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dat zou 'axle hop' kunnen zijn, je zet onder die omstandigheden wel heel erg veel power op de aangedreven wielen, tegen een grotere weerstand dan normaal.
Als het dat is, en het ooit erger wordt zou je de bevestigingsrubbers (bussen?) kunnen checken op teveel ruimte/beweging.
 

Smeeuwis

Donateur
Axle Hop... Nooit van gehoord, en ik weet toch wel iets van auto's...

Nu ik er over nadenk, de Enyaq is natuurlijk achterwiel aangedreven maar de motor hangt vrijwel op de achteras. Ik kan me inderdaad voorstellen dat de bussen waar die motor ongetwijfeld in hangt aan de zachte kant zijn, en als de motor flink moet werken gaat ie bewegen. Een elektromotor is allicht anders qua balans dan een ICE, met ankers en magneten enzo.

Dank voor de tip, ik zal er eens op Googelen.
 

Bakkertje

Forumguru
Door van de auto, caravan en trailer de max gewichten te verlagen was ik binnen een week en voor 180 euro legaal onderweg.
Heb je de combinatie ook gewogen met bepakking en mensen erin? Het zou me niets verbazen als je ruim over de 3500 kg gaat. Dan ben je op papier misschien legaal onderweg in de praktijk niet.

Ter illustratie, mijn auto weegt op papier 1635 kg en als ik naar de milieu straat ga en op de weeg brug sta, geeft ie toch eerder 1800 kg (en nee ik weet geen 165 kg) aan. Ik denk dat veel mensen zich verkijken op wat je stiekem in de kofferbak stopt en wat een combinatie echt weegt.

Zelf heb ik zo’n E achter B pakket gedaan (via VakantieVeilingen ofzo) en was ik voor zo’n 300 euro klaar.
Enige discussie over gewicht die ik nu nog heb is met mijn wederhelft over wat er allemaal mee zou moeten op vakantie..
 
In mijn geval ging het om een caravan die van 1200 naar 1000 kg moest, en dat moest sowieso omdat mijn Enyaq maar 1000 kg mag trekken. Leeggewicht was ruim onder de 1000 kg, en er hoefde alleen een weekendtas mee. Dus dat ging goed.

De Enyaq zelf ging van 2650 naar 2500 maximale massa. Ook niet dramatisch.

Belangrijkste argument voor mij was niet het geld. Maar destijds bedroeg de wachttijd bij het CBR zo'n drie maanden en zoveel tijd had ik niet.
 

Bakkertje

Forumguru
Dat lijkt misschien niet veel, maar ik denk dat je al zwaarder zou kunnen zijn.

Onze caravan weegt op papier 1170 kg leeg is n mag maximaal 1500 kg wegen. Een aantal jaren geleden heb ik die eens in vakantie trim (dus met de voortent e.d. erin) gewogen en die bracht 1700 kg op de schaal.

Wat ik ermee wil zeggen is dat het feitelijke gewicht snel hoger is dan je zou denken. Nou weet ik niet hoe spannend dat is hoor, want ik heb ook wel eens gehoord dat er een 10% marge is. Hoe dan ook jouw Enyaq zal er niet al te veel moeite mee hebben :thumbsup:
 

Smeeuwis

Donateur
Is mijn ervaring ook, je bent snel zwaarder dan je denkt. Ik ben ooit eens nauwkeurig gaan wegen en inpakken in de tijd dat we nog een campertje hadden. Viel vies tegen... Voor de zekerheid nog even een weegbrug gepakt en hup: 150 kilo teveel. Het gaat zo makkelijk...

10% marge wordt ongeveer aangehouden bij controles, daarboven krijg je waarschijnlijk een prent. Belangrijker: als je overbelaadt en je krijgt een ongeval is de kans groot dat de verzekeraar dwars gaat liggen...
 

Canon-Eye

Forumguru
daarboven krijg je waarschijnlijk een prent
Of erger: je mag het ter plaatse eerst oplossen. Maar hoe dan... :pieker:

Onze Eriba Touring 410 heeft een MTM van 1200kg. De Fabia mocht 1000 kg trekken en met voor 2 personen kleding, servies en verdere uitrusting plus een fiets voorop én achterop kwam ik op de weegbrug aan 1060 kg (met campingtafel en -stoelen in de auto). Perfect dus, in aanmerking genomen dat 60 van die 1060 kg op de kogel lagen en dus werd gedragen ipv getrokken.

De LeonST 1.0TSI mag 1100 kg trekken, wat op zichzelf een beetje gek is want ik zie ook veel van hetzelfde type/bouwjaar met een trekgewicht van maar 1000 kg. Ik heb nog niet kunnen achterhalen waar het verschil in zit, maar ik ben er wel blij mee want tafel en stoelen kunnen nu gewoon plat op de vloer in de caravan.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik deel de caravan met mijn schoonouders en nu ik zelf op vakantie ben staat er ik denk voor 50 kg aan spullen in de garage die voor mij niet mee hoeven. Alleen de bak met “gereedschap, touwtje, hamer, stokken spanner etc.” Weegt al 10 kg.
Gasfles (staal want “dat is beter” dan kunststof) weegt ook al gauw. Accu voor mover is ook alleen al 20 kg. Het gaat dus heel snel inderdaad
 

Japanese Power

Donateur
Herkenbaar. Met onze trip met de camper afgelopen zomer had ik 650 kilo over tot de 3500 kilo incl. belading.

Maar goed: luifel, 4 stoelen, tafel, fietsendrager, schotelantenne, schoon water (halfvol), dieseltank, 2 MTB’s. Dan gaat het hard en heb je nog geen 4 personen, hond, bagage en eten meegerekend. Ik weet zeker dat ik over de 3500 kilootjes ben gegaan…
 

hemi24

Forumguru
Staat ook nog op mijn lijstje om de combinatie eens te wegen; de golf mag 1.500kg trekken en beladen worden tot 1.800kg; de caravan is vrijgegeven voor max. 1.500kg en weegt leeg 1.120kg.
Voor m’n gevoel spant het erom…!
Wat wel vreemd is: max. samengesteld voor de golf is 3.340kg; ergens mis ik 40kg…?!?
 

Tees

Donateur
Gek genoeg is het totaal max treingewicht niet altijd gelijk aan de optelsom van de 2 max massas. Alleen is t meestal andersom, 40 kg erboven is idd gek. Iemand een typfoutje gemaakt? :pardon:
 

AlwinKruijt

Nieuw lid
Kijktip van Speicher elektrisiert op YT :
Using the Skoda ENYAQ for towing a caravan - field report from three viewers

(engelse versie)
 
Bovenaan Onderaan