Ervaring met Pon en dealer!

Waalko Kramer

Forumguru
Een maand geleden heb ik contact met de dealer gehad om mijn distributieketting te laten vervangen.

De serviceadviseur deelde mij toen mee dat Pon 50% voor zijn rekening zou nemen en daar ging ik akkoord mee.

Heb toen de avond er voor bij de dealer gebracht en tot mijn stomme verbazing werd ik de volgende dag gebeld met de mededeling dat de 50% die Pon voor zijn rekening zou nemen niet doorgaat.
De reden was, dat er aan de software in de auto was gerommeld. Men dacht dat mijn auto voorzien was van chiptuning en dat kon men zien tijdens het uitlezen van de auto.
Ik heb aangegeven dat de DSG7 is voorzien van software van JDEngineering.
Ja dat mocht niet en dat kon de oorzaak ook zijn dat de ketting ratelde..
Volkomen onzin, helaas de 50% ging niet door.
Met de dealer wel wat kunnen regelen en toch was ik erg verbaasd!
Zijn er nog andere Skoda-rijders die dit ook hebben meegemaakt.
 

leon-cupra

Forumguru
Zelf nog niet meegemaakt en het is te hopen dat het zo blijft maar het is algemeen geweten van zodra je naar tuner gaat om iets aan te passen, hebben ze een stok om achter de deur te houden. Mag niets met elkaar te maken hebben maar je hebt dan geen enkele poot om op te staan.
En dit is wss een coulance-geval waar je alleen maar kan rekenen op de goodwill van Pon. Pon moet hier in principe niets vergoeden, wat een verschil is met een garantiegeval.
 

TurboT

Forumguru
@Waalko Kramer hoe hebben ze de check gedaan? Is je auto bij de dealer uitgelezen of bij een PON punt? Wie heeft in feite de bevindingen doorgegeven?

Als zij hierom mierenneuken dan is iedereen in staat om de fabriekssoftware terug te zetten bij (coulance) claim garantie.
 

Waalko Kramer

Forumguru
@Waalko Kramer hoe hebben ze de check gedaan? Is je auto bij de dealer uitgelezen of bij een PON punt? Wie heeft in feite de bevindingen doorgegeven?

Als zij hierom mierenneuken dan is iedereen in staat om de fabriekssoftware terug te zetten bij (coulance) claim garantie.
De auto is uitgelezen bij Heron in Koog ad Zaan en die gaf aan dat een coulance regeling afgekeurd zou worden en hebben dus ook geen verzoek ingediend bij Pon.

Maar de nieuwe ketting zit er alsnog op.
Heel kinderachtig is Pon.
 

pr0mo

Lid
Ook nooit toegeven dat je auto is aangepast. Want dat gaan ze altijd als tegen argument gebruiken. Ook al is vaak het tegenovergestelde waar zeker met DSG software aanpassingen. Volgens mij kunnen ze zoiets ook niet uitlezen, is gewoon bluf.
 

MarcoO2

Forumguru
Ook nooit toegeven dat je auto is aangepast. Want dat gaan ze altijd als tegen argument gebruiken. Ook al is vaak het tegenovergestelde waar zeker met DSG software aanpassingen. Volgens mij kunnen ze zoiets ook niet uitlezen, is gewoon bluf.
Natuurlijk kan dat wel, als je weet waar je naar moet kijken.

Geloof je zelf dat ze iedere coulance eerst gaan afwijzen door te bluffen dat de auto getuned is...? Natuurlijk niet, dat doen ze als ze het zien.
 

leon-cupra

Forumguru
Ook nooit toegeven dat je auto is aangepast. Want dat gaan ze altijd als tegen argument gebruiken. Ook al is vaak het tegenovergestelde waar zeker met DSG software aanpassingen. Volgens mij kunnen ze zoiets ook niet uitlezen, is gewoon bluf.
natuurlijk kunnen ze het uitlezen. Zijn genoeg gevallen gekend.

Bij bmw is het zelfs zo dat wanneer je jouw bmw overlaat aan hen dat je een document met ondertekenen dat de wagen niet getuned is, ze controleren hem en er zijn al meerdere gevallen van klanten die hun overnamewagen terug mochten komen halen omdat de wagen getuned bleek te zijn (zie forum bimmerboard).

Dit geval is ook coulance regeling, dus een gunstregel van de invoerder. Dus bij de minste reden van twijfel dat er getuned is, zal de invoerder zijn staart intrekken. Mag je nog bij hoog en laag beweren dat de wagen niet getuned is. Je hebt als klant toch niets te verhalen, het is een gunstregel en geen garantie.
 

aiva tco adoks

Forumguru
Serieus, nooit geweten,
wel weet ik uit ervaring dat er “bepaalde dingen” ;) open gemaakt moeten worden om de tuning erop te zetten. :D
 

ABruintje

Senior Member
Nope. Elke vorm van tuning laat volgens mij z’n sporen na. Ook al is het weer verwijderd.

Heel eenvoudig te controleren.
Elke software versie heeft een chesum (een code die berekend word over het bestand)
Bij veranderingen zal de chesum dus niet meer overeen komen.
 

TurboT

Forumguru
Heel eenvoudig te controleren.
Elke software versie heeft een chesum (een code die berekend word over het bestand)
Bij veranderingen zal de chesum dus niet meer overeen komen.
Maar als je weer de software terugzet dan is het toch niet meer traceerbaar?

Heeft @Waalko Kramer het vooraf aangeven dat hij getuned heeft? Ik begreep van TVS dat Pon ook auto’s doorstuurt naar TVS voor de DSG slip problematiek. Dus hoe kinderachtig kan dit zijn. Als je bij PON aanklopt voor den DSG slip.
 

ABruintje

Senior Member
Maar als je weer de software terugzet dan is het toch niet meer traceerbaar?

Dan in principe niet meer.
Maar ik kijk er niet van op als de ECU (computer) zelf ook nog bijhoud wat er allemaal gedaan word.
bv. datum log bij programmeren.
 

MarcoO2

Forumguru
Houd jezelf niet voor de gek: ook bij teruggeplaatste originele software is dat zichtbaar, zei het dat men wel verder moet kijken dan de neus lang is.

En bovendien: dit risico is bekend en neem je dus bewust als je aan je auto laat knutselen. En als dat niet zo is, heb je je gewoon niet goed genoeg verdiept in de materie.
 

hemi24

Forumguru
De auto is uitgelezen bij Heron in Koog ad Zaan en die gaf aan dat een coulance regeling afgekeurd zou worden en hebben dus ook geen verzoek ingediend bij Pon.

Maar de nieuwe ketting zit er alsnog op.
Heel kinderachtig is Pon.

Kinderachtig van Pon?

Als ik dit zo lees, WEET Pon helemaasl van niks, aangezien Heron helemaal niks gemeld geeft.

Bangmakerij op basis van aannames..?
 

Cordoba

Forumguru
In het verleden heb ik ook gevallen gelezen dat volgens de dealer Pon een bepaalde reparatie niet (deels) zou vergoeden, onverschillig of dat nu garantie of coulance-gevallen waren. Bij nader onderzoek bleek dan soms dat óf Pon wel vergoed had maar de dealer blijkbaar nog wat extra geld van de klant wilde, óf dat Pon helemaal niet was geïnformeerd over het probleem, dus in dergelijke gevallen kun je de importeur eigenlijk niets kwalijk nemen. Daarnaast zijn ondertussen bijna alle dealers geheel of gedeeltelijk eigendom van Pon Holding, en hebben ze dus ook een hele dikke vinger in de pap bij de dealers zelf.

Verder heb ik wel eens gehoord dat er in de ECU een systeem zit dat het aantal modificaties/flashes telt. Dus als je een auto hebt, waar tuning op is gezet en later weer de originele software, staat de teller op 2 terwijl ie op 0 zou moeten staan volgens dealer/importeur. Als bij een terugroepactie zo'n modificatie nodig is, ligt dat ook vast en weet men dus dat de teller niet op 0 staat bij een bepaalde auto en waarom.
 

Arjann

Forumguru
In geval van garantie/coulance moet er altijd een diagnose protocol online opgeslagen worden. Pon/fabriek kan dit dus inzien en ze weten echt wel waar ze moeten kijken of er iets aan de sofware verandert is.
 
Bovenaan Onderaan