Wanneer je auto aan de computer gaat bij de dealer, dan wordt alles uitgelezen en direct naar de fabriek gestuurd. In sommige gevallen kunnen ze meteen zien dat de auto is getuned, in andere gevallen niet, dan moeten ze de parameters controleren, die staan in een soort tabellen waar een getal voor elke toerentalcombinatie met gekozen versnelling de hoeveelheid brandstof, turbodruk en timing is afgestemd. Zien kunnen ze het altijd, wanneer ze diep genoeg graven.
Wanneer je de originele software terugzet, dan staan de originele parameters weer in de ECU, maar of er een teller is die flashes bijhoud en of dat voldoende is om garantie te ontzeggen dat weet ik niet. Coulance is wat anders, dan komen ze je tegemoet ongeacht de garantie, of niet dus...
Het scheelt per dealer of ze dat melden bij PON, als ze het weten. Een goede tune zal niet direct zichtbaar zijn en dan moet er wel een goede reden zijn om te gaan graven.
Een goede tune icm een verstandige eigenaar zal ook normaal gesproken geen schade geven, omdat schade vooral optreedt wanneer de tuner de hoeveelheid brandstof te schraal afstelt ten opzichte van de turbodruk (een hele "veilige" tune is een heel rijk afgestelde auto, een tuner stelt de auto schraler af om een mengsel dat meer energie afgeeft bij verbranding te krijgen, daarom is een getunede auto bij dezelfde rijstijl zuiniger), om meer vermogen te krijgen, maar het zou dus wel kunnen... een risico is er altijd. Wel is het zo, in mijn gedachten, dat de auto dan sowieso een probleem zou hebben ontwikkeld, ook zonder tune, alleen wellicht later, buiten de garantieperiode dus...