Ervaring met Pon en dealer!

Arjann

Forumguru
Zo'n protocol is echt dusdanig gecompliceerd waardoor er zó veel uit te halen is dat een monteur bij de dealer dat niet kan/gaat controleren. Een service adviseur zou kunnen vragen of een auto getuned is, maar als de klant nee zegt en achteraf blijkt het, misschien wel omdat een klant het niet eens weet, wel zo te zijn heb je ook een probleem.
Feit is, en dat weten de meeste die een auto laten tunen en zich er enigzins in verdiepen echt wel, is dat als er zich een garantie/coulance geval voordoet je problemen of gezeur kan krijgen bij een getunde auto
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rosinfield

† In Memoriam
Lijkt me simpel. Aan de dealer zal het niet liggen, maar coulanceverzoek dient te worden voorgelegd aan PON. En kennelijk wordt dat als kansloos beschouwd. Ik neem aan op goede gronden
 

Noord26

Forumguru
Een dealer mag rustig afwijken als wat PON geeft als terugkoppeling. Alleen dan komt het voor de dealer zijn eigen rekening.

PON was ik al snel klaar mee. Dealer heb ik het iets langer mee vol kunnen houden. ;)
 

Waalko Kramer

Forumguru
Zo'n protocol is echt dusdanig gecompliceerd waardoor er zó veel uit te halen is dat een monteur bij de dealer dat niet kan/gaat controleren. Een service adviseur zou kunnen vragen of een auto getuned is, maar als de klant nee zegt en achteraf blijkt het, misschien wel omdat een klant het niet eens weet, wel zo te zijn heb je ook een probleem.
Feit is, en dat weten de meeste die een auto laten tunen en zich er enigzins in verdiepen echt wel, is dat als er zich een garantie/coulance geval voordoet je problemen of gezeur kan krijgen bij een getunde auto
dit topic is een goed voorbeeld van ponnozelheid
en meer geschikt voor de babbelbox
Misschien aan de beheerder(s) te vragen of dat gerealiseerd kan worden.

Ik stem voor..
 

B.Stuurder

Forumguru
Wanneer je auto aan de computer gaat bij de dealer, dan wordt alles uitgelezen en direct naar de fabriek gestuurd. In sommige gevallen kunnen ze meteen zien dat de auto is getuned, in andere gevallen niet, dan moeten ze de parameters controleren, die staan in een soort tabellen waar een getal voor elke toerentalcombinatie met gekozen versnelling de hoeveelheid brandstof, turbodruk en timing is afgestemd. Zien kunnen ze het altijd, wanneer ze diep genoeg graven.

Wanneer je de originele software terugzet, dan staan de originele parameters weer in de ECU, maar of er een teller is die flashes bijhoud en of dat voldoende is om garantie te ontzeggen dat weet ik niet. Coulance is wat anders, dan komen ze je tegemoet ongeacht de garantie, of niet dus...
Het scheelt per dealer of ze dat melden bij PON, als ze het weten. Een goede tune zal niet direct zichtbaar zijn en dan moet er wel een goede reden zijn om te gaan graven.

Een goede tune icm een verstandige eigenaar zal ook normaal gesproken geen schade geven, omdat schade vooral optreedt wanneer de tuner de hoeveelheid brandstof te schraal afstelt ten opzichte van de turbodruk (een hele "veilige" tune is een heel rijk afgestelde auto, een tuner stelt de auto schraler af om een mengsel dat meer energie afgeeft bij verbranding te krijgen, daarom is een getunede auto bij dezelfde rijstijl zuiniger), om meer vermogen te krijgen, maar het zou dus wel kunnen... een risico is er altijd. Wel is het zo, in mijn gedachten, dat de auto dan sowieso een probleem zou hebben ontwikkeld, ook zonder tune, alleen wellicht later, buiten de garantieperiode dus...
 

EdK

Forumguru
Heron...Skoda
Was het nog maar Lakeman...... maar ja net als de dealer bij Hoorn is die ook door Heron overgenomen
En verbetering ? Zeker niet !
En onlangs weer zakelijk in Koog a/d Zaan en daar is achter de balie een flinke personeels verandering.
Zijn er heel wat weg, en vanuit P'end is er personeel naar Koog a/d gegaan.
Moet zeggen dat daar de communicatie wel hierdoor beter is geworden en leek het weer wat persoonlijker te worden
 
Bovenaan Onderaan