Ervaring met standkachels?

Heb dit ook fabriek af in m'n Superb Combi.
Twee voordelen:
  • voorverwarmen interieur in de winter (=comfort)
  • bij extreme koude (lager dan -5°C) komt zo'n moderne TDI erg moelijk op temperatuur, temeer omdat je veel warmte vraagt van de motor om je interieur te verwarmen. De standkachel helpt dan mee je motor snel op temperatuur te brengen (en houden).
 

EdK

Forumguru
Ach overbodige luxe voor nederland, of je wagen moet geparkeerd staan in een vriespakhuis waar t -20 ist.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wel luxe natuurlijk - maar overbodig?
Spaart toch heel wat RKVT (ruitenkrabvertragingstijd) uit, en de tendens lijkt te zijn dat de winters strenger worden.
Ook de kortere opwarmtijd van de motor kan z'n nut hebben, in het bijzonder voor wie niet veel langer dan een kwartiertje of zo onderweg is.
 

MeneerB

Forumguru
Heb dit ook fabriek af in m'n Superb Combi.
Twee voordelen:
  • voorverwarmen interieur in de winter (=comfort)
  • bij extreme koude (lager dan -5°C) komt zo'n moderne TDI erg moelijk op temperatuur, temeer omdat je veel warmte vraagt van de motor om je interieur te verwarmen. De standkachel helpt dan mee je motor snel op temperatuur te brengen (en houden).

Klopt....
In veel diesels zit standaard al een standkachel unit ingebouwd. (zonder bediening)
Mijn Mazda 6 had dit ook en was altijd in no time op temperatuur.
Ik wilde een timer/ afstandbediening erin bouwen maar dat werd erg begrotelijk.
Volgens mij hebben bijvoorbeeld een paar VW touran modellen ook af fabriek zo'n unit.

Wel idioot dat de af fabriek standkachel optie in nederland niet op de optielijst staat.

Dat het een overbodige luxe is ben ik het niet mee eens. Feit is dat een heleboel woningen een garage bij huis hebben maar geen hond kan er zijn auto in kwijt omdat die vol staat met fietsen en tuinmeubilair.
Vervolgens staat de auto op de oprit te bevriezen.....:shutup:
De Nederlandse woning concepten zijn voor mij af en toe een groot vraagteken.
 

EdK

Forumguru
Wat is er fout aan om ff te moeten krabben smorgens ?

Nog ff en dan word de tendens zo erg dat we de parkeerplek ook gaan verwarmen met vloerverwarming zodat we makkelijker wegrijden.

Daarom vind ik het overbodige luxe, als je nu in de scandinavische landen woont dan zie ik het nut er nog wel van in.
Maar daar zie je ook veel 230V wcd's bij parkeerplekken, en die gebruikt men voor de elektrische carterpan verwarming.
Maar goed een ieder heeft een andere mening en webasto verdiend er lekker aan
 

wigerm

Lid
Tsja, luxe is ook maar relatief. Wat heb je allemaal in je Yeti zitten wat je eigenlijk strict genomen niet nodig hebt om van A naar B te komen?
 

EdK

Forumguru
Feit is dat een heleboel woningen een garage bij huis hebben maar geen hond kan er zijn auto in kwijt omdat die vol staat met fietsen en tuinmeubilair.
Vervolgens staat de auto op de oprit te bevriezen.....:shutup:
De Nederlandse woning concepten zijn voor mij af en toe een groot vraagteken.


HUHhh, sorry maar dan leg je de prio toch ergens anders, en zie je de garage als een dumpplaats voor fietsen en tuinmeubilair.
Als je wil dat een garage als een garage wordt gebruikt dan gebruik je hem daarvoor en zoek je andere oplossingen voor de rest wat je er eigenlijk in gehad willen hebben
 

MeneerB

Forumguru
HUHhh, sorry maar dan leg je de prio toch ergens anders, en zie je de garage als een dumpplaats voor fietsen en tuinmeubilair.
Als je wil dat een garage als een garage wordt gebruikt dan gebruik je hem daarvoor en zoek je andere oplossingen voor de rest wat je er eigenlijk in gehad willen hebben

Als je een vrouw en kinderen hebt dan worden die prioriteiten voor je geregeld. Ik ken niemand die de fietsen in de tuin flikkert omdat de auto in de garage moet. Totdat de kinderen gingen fietsen heb ik mijn passat in de garage gehad. Nu past er zelfs nog geen smart in.
Ergo, blijf ik bij mijn (aangepast) betoog: Een standaard nederlandse woning met garage slaat helemaal nergens op. Wan je kunt buiten de auto niets kwijt. :banghead:

Dan is het ideale compromis: De auto lekker buiten laten staan, standkacheltje voor de winterse omstandigheden.
(of je bouwt een carport.)
 

MaRco2

Forumguru
Lol :)

Ik bedoel het binnenhok voor de auto 's :) carport is niet sneeuwvrij (stuifsneeuw), bleek afgelopen winter.
 

EdK

Forumguru
Tsja ik heb al die luxe van een garage of carport geheel niet.
Staat gewoon in een oud buurtje voor de deur op straat en sta tijdens de winter heerlijk in de frisse lucht met plezier de ramen te krabben.
En tijdens dat krabben staat het motortje al warm te draaien wat uiteraard heel slecht is voor dat blok en vervuilender is voor het milieu dan een standkacheltje.
En zodra ik rondom gekrabt heb stap ik in mijn op winterbanden voorziene Yetje en rij lekker op mijn gemak naar het werk.
Daar stap ik over in weer een bedrijfslijk ( jumpy) en ga diverse storingen af in het land die voor 75% bestaan aan klussen die zich in de buitenlucht bevinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rick

MaRco2

Forumguru
Die Troen op zomerbanden?

In Drenthe is het heel betaalbaar (kom vanuit het Westland via Heinenoord) in vergelijking met zh.
 

EdK

Forumguru
Dan is het voor jou dus eigenlijk gewoon een vorm van conditietraining... :D
Nee je aanpassen aan de weersinvloeden die we eenmaal in nederland hebben.
Maar de mens is door de komst van verbeterde isolatie en Centrale Verwarming zich steeds meer aan het verpesten.
Als het nu opeens buiten 5 graden kouder word dan de ingestelde thermostaat temp, dan heeft men het al koud.
En vloegel trok je dan een trui aan over je T shirt, maar tegenwoordig wil men met min 20 graag gewoon in T shirt in de wagen zitten ipv zich er op kleden.

En ja ik generaliseer hierin misschien iets, maar een webasto in een personen wagen is overbodige luxe.
Na 5 min rijden met de verwarming aan op recirculatie en een trui erbij aan is het al behaaglijk in een wagen.
 
Bovenaan Onderaan