Tenzij Kiekkiek bij Pon werkt, denk ik dat hij die 1% ook niet hard kan maken. Als je op willekeurig welk forum van VAG producten kijkt, is het dubbel massa vliegwiel een bekend, berucht en duur fenomeen. En dat VW daar geen boodschap aan heeft, is vrij simpel te verklaren: elk dubbeltje dat ze op een nieuwe auto kunnen besparen is er één, en wordt afgewogen tegen het risico dat ze lopen bij het stukgaan van een (in dit geval) vliegwiel in de garantietermijn. Dan kom je automatisch op de tweede afweging: aangezien de meeste vliegwielen kapot gaan na de garantietermijn, na afloop van de meeste leasetermijnen, of op een kilometerstand dat je niet meer op garantie terug kan vallen is de keuze voor VW snel gemaakt. Komt bij dat VW helemaal geen belang heeft bij onderdelen die een autoleven meegaan. De werkplaats moet immers ook verdienen.
Diezelfde keuzes maken ze overigens ook bij de elektronica (cruisecontrole schakelaars, parkeersensoren), diefstalbeveiligingen van navigatiesystemen, en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan. En dat geeft niet, ondanks deze zaken, blijven het erg prettige auto's waar veel mensen plezier aan beleven.
Groet,
Wijnand.