Ervaring met vast vliegwiel ipv 2 massa vliegwiel

Cyrus

Actief lid
Even een nieuwtje,

Ik heb een afspraak gemaakt voor vervanging van het 2 massa vliegwiel voor een vast vliegwiel. Dit houdt in vast vliegwiel, nieuwe drukgroep en extra sterke Sachs koppeling en dit voor een nette prijs. Ook gelijk maar de Distributie wissel erbij (bijna 120 000 gedraaid, dus dan moet het ook) en wat regulier onderhoud zoals olie en filters.

Ik ga jullie op de hoogte houden hoe de operatie naar vast vliegwiel verloopt, en hoe het bevalt met de nieuwe koppeling icm met vast vliegwiel.

Alexander

Ik ben reuze-benieuwd. Want binnen 2 tot 3 maanden ben ik voor exact dezelfde items aan de "beurt": dan staat mijn Octavia ook op 120.000km.
 

hemi24

Forumguru
Weet je het zeker? Mijn vorige O2 uit 2007 met 1.9TDI (BXE) hoefde pas bij 150.000 een nieuwe distributieriem...
 

Cyrus

Actief lid
Weet je het zeker? Mijn vorige O2 uit 2007 met 1.9TDI (BXE) hoefde pas bij 150.000 een nieuwe distributieriem...

Da's een goeie... Ik heb motorcode "BLS". In het serviceboekje staat onder "elke 120.000km extra" distributie vervangen (alle PD-motoren) en dat staat dan weer onder het hoofdstukje "elke 4 jaar extra". De distributiewissel op 120.00km/4 jaar lijkt mij derhalve dan een algemene interval voor álle PD-motoren, 1.9 en 2.0, alle motorcodes.

De BLS is overigens een "latere" motorcode dan BXE - zal wel te maken hebben met het roetfilter (dat ik inderdaad op mijn auto heb).

Is er ergens een lijstje waarin per motorcode is vermeld wanneer de distributiewissel is voorgeschreven?
 

hemi24

Forumguru
2006 of 2007?!?

Interval t/m 2006 : 120.000 km
Interval na 2007 : 150.000 km

BXE is trouwens logischerwijs "later" dan BLS, kijk maar eens goed in de wiki-pagina tussen de onderstaande links. De BLS is in 2005 geïntroduceerd, de BXE in 2006.

http://www.tdiclub.nl/printview.php?t=48877&start=0

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_diesel_engines#1.9_R4_TDI_PD_43-118kW

http://www.contitech.de/pages/produ...satz/docs/service_poster_wechsel_de_en_es.pdf

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=252664
 

hemi24

Forumguru
@Ronnie: Dat zeg ik: t/m 2006 elke 120k... ... En dit is een document tot 2005 (ik mis de Jetta (zie wel Bora) en ik kom ook geen BXE tegen)?

Heeft er iemand beweerd dat de BLS zonder roetfilter was?!?
 

VEEJAY

Forumguru
bxe 2006 is gewoon 150K, dat weet ik omdat ik er 1 heb en me er in verdiept heb.

Maar heb hem toch bij 120K vervangen.
 

hemi24

Forumguru
dat is niet handig, als de dealer voor de volgende service aan de distributieriem hanteerd volgens het boekje blijft hij dus 180k zitten!?!
 

VEEJAY

Forumguru
Ik laat hem bij 240.000 weer vervangen (als ik de auto dan nog heb). De auto heeft al een 150.000 beurt gehad en daar heb ik aangegeven dat ze de riem niet moeten vervangen. Niks aan de hand toch?

Om niet teveel offtopic te gaan, ik heb bij 120.000 ook mijn vliegwiel vervangen met een nieuwe 2 massa. Dit omdat er een (ijzer achtig) getik bij stationair lopen was.

Dure grappen allemaal, maar de auto ziet en rijdt echt als nieuw, geniet er elke dag van en heeft me nog niet in de steek gelaten, daar gaat het om. :)
 

Cyrus

Actief lid
Om mijn OT in dit draadje af te sluiten: gisteren even bij de garage naar binnengelopen (zit letterlijk om de hoek). De distributie van mijn 1.9TDI - BLS zou ook pas bij 150.000km/5 jaar aan de beurt zijn, want mijn auto is MY2007. Het voorschrift geldt voor alle 1.9TDI's vanaf MY2007 (ivm toen toegepaste modificatie aan spanrollen oid).

Binnenkort gaat mijn auto voor de 120k beurt, dan weten we het helemaal zeker hoe het zit met mijn distributieriem. Bruggetje naar het topic: dan laat ik naar het vliegwiel kijken. Ik hoor namelijk vreemde geluiden (soort gerammel) als ik in "1" en "2" gas los laat. Auto rijdt verder wel goed, ik ervaar geen koppelings- of schakelproblemen.

Als vervanging nodig is, laat ik er denk ik wel een nieuw 2-massa vliegwiel in zetten: als dat 100k-150k mee gaat, dan is de auto de deur uit voordat het vliegwiel nog een keer aan de beurt is (ik wil tot zo'n 200k-250k met deze auto blijven rijden). Maar ik zal met de garage overleggen wat wijsheid is. Is het slim om preventief ook meteen de koppeling te laten vervangen, als het vliegwiel vervangen wordt?
 

Wijnand850

Forumguru
Als de versnellingsbak er dan toch af ligt zou ik de koppelingsplaat zeker meevervangen. Dat zijn, ten opzichte van de hele ingreep, de kosten niet. En je weet zeker dat je er tot het moment dat je de auto weg wilt doen geen omkijken meer naar hebt. Bij Volvo wordt dan ook standaard de achterste krukaskeerring vervangen (want die lekken daar nog weleens en zijn dan simpel en goedkoop (paar tientjes) te vervangen). Ik weet niet hoe lang die keerringen het bij Skoda volhouden, maar ik zou het zeker overwegen.

Groet,
Wijnand.
 
Zijn er meer 1.9 TDI rijders die graag hun ervaringen met het vaste vliegwiel van Sachs wilen delen? Vooral degenen die er al langer mee rijden. Is de versnellingsbak niet vroegtijdig aan zijn einde met een vast vliegwiel?
 
Bij mij begint het 2 massa vliegwiel ook te rammelen. Ben dus ook aan de beurt om te vervangen.
Ik ga wel voor de Sachs enkelvliegwiel.
Nog forummers hier die het ook hebben laten uitvoeren en het nog steeds goed werkt?

En specialist te vinden omgeving Amsterdam?
 
Bovenaan Onderaan