Ervaringen 1.4 TSI

HWH

Lid
Uit ervaring kan ik zeggen dat de 1.4 TSI een prima motor is. Ik heb hem nu driekwart jaar. Voldoende pk's om de Superb vooruit te krijgen. Meer pit dan de diesel. En veel minder luidruchtig.

Klein minpuntje is de afstelling waardoor filerijden soms irritant kan zijn. Hij wordt dan een beetje bokkig.

Succes met kiezen.
 

Roel

Lid
Probeer maar eens in Italie met 4 gezinsleden en volle bepakking de bergen vlot op te rijden .

Ben ik het niet helemaal mee eens.
Ik heb afgelopen zomer in Italie drie bergpassen beklommen met mijn Superb 1.8TSI en dit ging met gemak. Moest af en toe blijven hangen achter een Turbo dieseltje wat niet sneller kon.

Maar zoals je verder al zegt: vermogen (en koppel) went veel te snel.....
 

andrehj

Forumguru
Vandaar dat ik mijn 1.8 Tfsi heb laten tunen naar */- 300 Pk en 400 NM.
Hoe heb je dat gedaan? Want daarvoor is wel iets meer nodig dan een ander chipje lijkt me...
En heb je van dat eindresultaat een rollenbankmeting? Zo ja, kun je die hier posten? Ben wel benieuwd naar de koppelkromme...:24:
 

TR250

Nieuw lid
Bedankt voor de reacties.

Ik ga zeker proefrijden met de 1.4 TSI...

Misschien vloeken in de kerk, maar ik wil ook proefrijden met de Passat 1.4 dsg

Is een stuk duurder, maar heeft 20% bijtelling.
 

Darkside

Forumguru
Dat is het voordeel van de passat. Ook leuke gadgets maar wel erg duur. maar tenminste wel te leveren met 20% met 122PK.
En daardoor toch weer aantrekkelijk
 

Tafkah

Forumguru
Als je wilt ,laat ik je dat verschil een keer voelen bij een meeting.
( Wel gevaarlijk, straks wil je direct door rijden naar JD :winkie: )


Ha, dat zou ik wel eens leuk vinden, maar ik ben niet bang voor die risico's. JD mag niet aan de auto komen (van de baas / lease maatschappij), en ik ben redelijk braaf....

Heb overigens nog een 1.1 liter tweewieler (1.1 klinkt wel minder spannend dan 1100 cc (1127 cc om precies te zijn)). Die geeft ook wat druk in je rug als je het gas geeft..:winkie:
 

Ron-e

Lid
Als je voor snel wilt gaan binnen je budget, 02 combi 1.8tsi

Als je voor nog meer luxe en groot wilt gaan, sc2 1.4.tsi, is echt wel voldoende pittig...

Maar met de 1.8tsi is het gewoon wegspuiten.. alleen hangt daar weer een brandstof prijsje aan... ik sta om de 550km te tanken. (valt nog mee voor 160pk)
 

bobby45

Actief lid
net in de passat fabriek geweest

de 14 tsi is goed voor 50% van de motoren 10 % is op aardgas:530:
Mijn idee is koop zo,n 14 en als het je tegen val breng hem naar de tuning zit je zo op 150 pk.




deze outo werd af gehaald bij de fabriek
 

vincefra

Actief lid
... ik sta om de 550km te tanken. (valt nog mee voor 160pk)

Help ... en ik al klagen dat ik om de 850 a 900 km aand de pomp sta ... nu probleem ligt toch ook aan de beperkte tankinhoud van de skoda's ...
(meeste andere merken zijn beduidend grotere tanks)
 

Noord26

Forumguru
Ik heb vandaag ook in een 1.4-tje proef gereden. In de uitvoering met 180pk..

Gevoelsmatig zegt niets over de potentie en prestatie svan een motor. Afgelopen vakantie heb ik met een Octavia sedan gereden. Het eiland Corfu 2x rond met een TSI 1.4 in een Octavia; en daarin kom je echt niets te kort in heuvelachtig gebied. Juist dat vele koppel over een groot bereik rijdt zelfs erg prettig.
 

TR250

Nieuw lid
Via internet een proefrit aangevraagd. Binnen 2 dagen word ik gebeld. Perfect.
Echter, er kan geen proefrit in de 1.4 aangeboden worden. Volgens mededeling van de dealer is de auto niet
beschikbaar voor een proefrit, zowel niet in de eigen demo vloot als ook niet landelijk…
Sterker nog, er kan zelfs geen indicatie gegeven worden wanneer dit dan wel mogelijk zal zijn..
Ik word vriendelijk verzocht om aan het einde van het jaar opnieuw te informeren…

Het wordt zo een moeilijk verhaal; juist een proefrit zou mijn (onterechte) twijfel over de toereikendheid
van de 1.4 moeten wegnemen.
 

Roel

Lid
Als je geen caravan over de Alpen hoeft te slepen, is de 1.4TSI ruim voldoende voor de Passat / Superb.
Waarom probeer je geen proefrit in een andere VAG auto met dezelfde 1.4?
 

sitechris

Donateur
niet proefrijden betekent voor mij niet kopen. Auto kost veel geld, je moet erin gereden hebben om goed oordeel te vellen. Motorisering is imo dan ook nog eens belangrijkste item van de auto.
 

Ron-e

Lid
wel raar dat er nergens in Nederland een 1.4 is waarin proefgereden kan worden. Desnoods rijd je hem in een octavia..?

Of anders in een S2 1.2 tsi? als die dan al bevalt...
 
Volgens mij hebben ze bij Hegeman Skoda in Arnhem in Superb Combi 1.4 tsi als demo auto. Ik rijd momenteel een Golf Variant 1.4 tsi 122pk en dit rijdt fantastisch. Veel koppel en weinig toeren op de snelweg (2100tpm bij 120km/uur). Door de turbo het karakter van een diesel. een willekeurige 2 liter motor zonder turbo kan niet tippen aan deze techniek, dus laat je niet misleiden door de geringe motorinhoud. Overigens ben ik in afwachting van de Superb Combi Greenline die ik besteld heb zonder proef te rijden.
 
Bovenaan Onderaan