Ervaringen 1.4 TSI

sickorules

Nieuw lid
Zelf heb ik een 1.4 tsi superb combi (comfort business line, model 2010, dus nog met chroom) gereden bij Tigchelaar in Oosterhout en een 1.6 TDI(greenline ambition business line) bij Nieuwkoop in Den Bosch.
 

Dolf

Actief lid
Mijn vorige Octavia 2.0FSI voelde toch iets sneller aan dan mijn huidige sub met 1.4,
Kan ook een beetje verschil in gewicht zijn natuurlijk. maar toch :)


[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek om niet de gehele voorgaande post te QUOTEN [/MODERATORBREAK]
 

Ron-e

Lid
De 550 red ik ook eigenlijk niet hoor.. dat geeft hij aan als bereik als ik net getankt heb. Maar twee x gas geven en hij staat al op 500.
Ik was in mijn post misschien iets te rrruim.

DAarnaast rijd ik ook heel veel stad en kleine stukjes.. dus slurp.. :(


[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek om niet de gehele voorgaande post te QUOTEN [/MODERATORBREAK]
 

BMJK

Nieuw lid
Afgelopen maand heb ik en mijn vrouw een rit gemaakt in een Skoda Superb Combi Businessline 1.4 omdat ik vond dat als we de prijs moesten drukken voor de lease niet moesten gaan voor een 1.8 maar een 1.4. Ik was er van overtuigd dat dit verschil voor ons niet veel uit zou maken en dat bleek ook zo te zijn na een proefrit gemaakt te hebben. De 1.4FSI heeft meer power dan de Seat 1.6 die we nu nog hebben.

Wij gaan de bergen bepakt en bezakt niet in. En als we dat wel doen, dan is het maar die ene keer in het jaar. Pech dat we dan wat vermogen moeten missen. Ander voordeel is natuurlijk ook dat de 1.4 zuiniger is :-)

God, ik heb zin onze Skoda. Week 8 staat er een moccabruine station met truffelleer op ons te wachten. En dat terwijl ik nooit zo´n Skodaman was....
 

plaza

Forumguru
[God, ik heb zin onze Skoda.

Vraag dan ook gelijk even of hij wat aan dat barre winterweer kan doen.
25 graden +/+ en een lekker zonnetje , als het even kan. :winkie:

On topic : zo zie je maar weer, elke skoda man/ vrouw heeft weer zijn
specifieke wensen op motoriserings gebied.
 

TR250

Nieuw lid
@BMJK. Jij hebt een proefrit gemaakt in de 1.4. Bij welke dealer? Ik kreeg nl te horen dat een 1.4 niet beschikbaar was...ook niet landelijk.

Ik heb voor volgende week een proefrit gepland met een VW Passat 1.4.

Aan het einde van deze maand (volgende week) wil ik een keuze maken voor de nieuwe lease auto. Ik ben er nog niet uit...
 
Ik ben ook erg benieuwd naar de ervaringen van de Superb Combi 1.4 met caravan. Ik heb nu een O2 combi 2.0 Fsi (150pk 200Nm) en die doet het super met onze caravan van 1.400 kilo. Helaas is dat eigenlijk 100 kilo te veel voor een nieuwe O2 1.8tsi, dus ben ik wat Skoda betreft bijna "verplicht" naar een superb te gaan. (goh, wat jammer :winkie:) Ik ben door de leasemaatschappij beperkt tot 162 gram CO2 uitstoot voor benzine. Volgens www.caravantrekker.nl moet de 1.4 tsi (ook 200 Nm) het net zo goed doen als de O2 die ik nu heb. En ik kan je vertellen dat deze veel over heeft, als je maar toeren durft te maken. Dat zal met de tsi wel anders zijn. Maar, zoals eerder in dit topic gezegd, ook de passat combi 1.4 tsi met DSG (20%) is erg interessant...
Iemand caravan-ervaringen met de 1.4 tsi? En hoe zwaar is die caravan dan?
 

rolls

Lid
Gerard1970,

Ik rij in een Superb combi 1.4tsi met een Dethleffs 510v . Deze caravan is ca 1500kg max. Ik heb hem terug gekeurd naar 1400kg. Ik houd nog voldoende over voor bagage. Het rijden gaat prima. Ook de berg op. voldoende koppel om de caravan naar boven te trekken. Het enige probleem is bij het van de berg rijden dat je weinig tegen druk heb van de motor, zoals bij een diesel. Afremmen op de motor is er niet of nauwelijks bij. Je remmen hebben het hier door zwaarder. Het wegrijden en manoeuvreren is geen probleem. Wij zijn er vorig jaar meer naar Oosterijk geweest.
Ik heb de Superb laten ombouwen naar lpg. Een LPDI installatie van Vialle. Hoe het nu gaat is nog even afwachten. Ik verwacht eigenlijk geen probleem. Blijven namelijk in Nederland. Lekker vlak.
 
Ha Rolls,

Dat klinkt goed. Dezelfde ervaring met afremmen op de motor heb ik ook. Da´s niet zo erg. Berg op vind ik belangrijker. Kun je in NL ook de 6 gebruiken? Dat lukt mij nu wel als ik (met niet teveel wind) rond de 100 op de teller rij. Uiteraard is ´ie dan niet zo vlot meer in versnellen... Verbruik? Ik weet dat hij veel verbruikt, dat geeft niet. Nu verbruik ik gemiddeld in een vakantie 1 op 8 (afgelopen jaar rondreis Noorwegen en Zweden). Welke snelheden rij je bv op buitenlandse snelwegen? Blijf je onder de 100 of rij je er ook wel boven?
Dank vast voor je reactie.

Gerard
 

BMJK

Nieuw lid
@BMJK. Jij hebt een proefrit gemaakt in de 1.4. Bij welke dealer? Ik kreeg nl te horen dat een 1.4 niet beschikbaar was...ook niet landelijk

Sorry dat ik je nu pas je vraag beantwoord. Ik heb dit onderwerp niet meer zo gevolgd. En waarschijnlijk heb je mijn tip niet meer nodig :( Wij hebben een proefrit gemaakt bij Skodadealer Duindam in Den Haag. We reden daar met een Skoda Superb sedanuitvoering 1.4. Moest toen zeggen dat de trekkracht me niet tegenviel vergeleken met de 1.6 die we toen hadden. Hierdoor hebben we besloten dat het de 1.4 moest gaan worden en daar hebben we met Superb Combi totaal geen spijt van. Niet dat wij een caravan moeten trekken, maar dat zou zelfs nog wel gaan. Bergop, tegen de wind, in een te lage versnelling, tja, dat zal wel iets lastiger worden bepakt en bezakt...
 

TR250

Nieuw lid
Sorry dat ik je nu pas je vraag beantwoord. Ik heb dit onderwerp niet meer zo gevolgd. En waarschijnlijk heb je mijn tip niet meer nodig :( Wij hebben een proefrit gemaakt bij Skodadealer Duindam in Den Haag. We reden daar met een Skoda Superb sedanuitvoering 1.4. Moest toen zeggen dat de trekkracht me niet tegenviel vergeleken met de 1.6 die we toen hadden. Hierdoor hebben we besloten dat het de 1.4 moest gaan worden en daar hebben we met Superb Combi totaal geen spijt van. Niet dat wij een caravan moeten trekken, maar dat zou zelfs nog wel gaan. Bergop, tegen de wind, in een te lage versnelling, tja, dat zal wel iets lastiger worden bepakt en bezakt...

Toch bedankt voor de reactie....

Ik heb gekozen voor de Passat Variant 1.4 DSG; in tegenstelling tot de Skoda dealer deed de VW dealer moeite om een proefrit aan te bieden.

Daarnaast zijn de netto lasten van de Passat en de Superb aan elkaar gelijk ondanks dat de Passat fors duurder is (ik heb ook Xenon, navigatie etc gekozen). Komt door de 20% bijtelling. Heb dan wel wel DSG....

Neemt niet weg dat de Superb een serieus alternatief was. Het lijkt trouwens wel of ik de Superb Combi de laatste tijd steeds vaker zie. Greenline effect?
 

Pendragon

Donateur
Vraagje: mijn motor klinkt zoals deze in het filmpje: VW GOLF V 1.4 TSI 122CP - YouTube kan iemand me vertellen waar het tikachtige geluid vandaan komt? Ik ben een diesel gewent, dus dan klinkt dit heel anders, vandaar. Het zal wel zo horen, maar ben gewoon benieuwd wat het is.
 

Pendragon

Donateur
@EdK, als ik dat zo lees dan heeft hij het vooral over de eerste 20 seconden bij de start waarbij de fles ook zo heen en weer gaat, dat heb ik niet hoor. Het is het geluid wat je blijft horen aan het einde van het filmpje. Hoe klinkt jou motor dan als hij stationair draait? Mocht het echt niet goed zijn dan ga ik terug naar de dealer. Ik heb bij de aankoop wel specifiek gevraagd of deze ook problemen had met de ketting. Dat was niet zo. Ik ken mijn dealer ook lang genoeg om te weten dat hij mij geen foute motor zou verkopen. Ik zal voor de zekerheid maandag even langs de dealer gaan en vragen of dit zo hoort.

Nog een ander filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=WsazhaeYCu0 bij 6:30 hoor je de motor ook. Klinkt toch ook hetzelfde. Ik zal me het wel verbeelden en hoor thet gewoon zo bij een 'kleine' motor.
 

EdK

Forumguru
Mijn 1,4TSI blok in de yeti klinkt in iedergeval niet zoals die bij jou Pendragon.
Als ik jou motor hoor en er zouden geen logo's opzitten dat er te zien is dat het een benzinemotor is dan zou ik geloven dat er een diesel staat te draaien.

Ja en hoe klinkt de mijne ? Gewoon als een benzine blok hoort te klinken.
Je moet de motorkap openen om hem te horen draaien en dat is gelijkmatig draaiend geluid zonder verder getik of geratel, dus zoals het gezegde is : draaid als een naaimachinetje zo soepeltjes.

En mbt het verhaal met je dealer, die kijkt in eerste instantie naar een nummer opgegeven door de fabrikant en dan of de jouwe hiermee correspondeerd.
Dus zou zeker langsgaan om te vragen of ze er dan toch een diesel bij je hebben ingeplaatst die op benzine loopt ?
 

Pendragon

Donateur
@EdK: ik ga zo even een filmpje maken van mijn motor dan heb ik dat alvast met een koude motor. Je weet hoe het gaat, als je bij de dealer bent is de motor niet meer koud. Mocht je tijd/zin etc. hebben, zou jij dan ook eens een filmpje kunnen maken, dan kan ik dat vergelijken. Ik heb een 125PK versie, wat heb jij?
 

EdK

Forumguru
Yeti 1,4TSI heeft een 122PK versie en die van mij heeft geen botox aanpassingen. Dus het puur natuur blokje van de fabriek
 
Bovenaan Onderaan