Ervaringen Karoq 1.0 TSI met DSG

Rosinfield

† In Memoriam
Ik rijd nu toevallig in een golf 7 met 1.0 tsi. Ik moet zeggen dat ik blij verrast ben! Bij inhalen even terugschakelen en hij trekt lekker door, ook snelheden boven 130km/h gaan prima!

Met DSG? Op zich denk ik dat het motortje prima is en krachtig genoeg. Al is wat vermogen en koppel extra wel zo prettig. Het problematische vond ik de combinatie van deze motor met DSG. In D vond ik het geen doen en heb de software daarom direct laten aanpassen ipv wat later zoals ik eerst van plan was.
 

philippe bakker

Forumguru
@RAZ1180 , dat klopt. Had ik ook met mijn Fabia. Is bij deze motor erg storend. Bij mijn vorige 2 1.2 tsi's ook, maar een stuk minder. Bij de dealer zeiden ze me desgevraagd dat zij hem standaard in S rijden. Probleem is dat er dan juist weer onnodig lang in de toeren wordt doorgetrokken.
De oplossing is de software van de DSG laten aanpassen, zodat er in D wat later en in S wat eerder wordt opgeschakeld.
Kan bij één van de gerenommeerde tuning bedrijven die hier vaak worden genoemd. Motor hoeft niet gelijk, maar is wel lekker
Dat is zelfs het geval bij een standaard RS. Een dsg staat altijd zo sloom.
 

EdK

Forumguru
Gewoon kiezen voor de handbak dan heb je dat gezever met die DSG ellende ook niet....:pieker::pardon:
 
In de O3 is de 1.0 TSI met DSG echt snel genoeg. Denk dat de DSG wel helpt met het maskeren van het relatieve gebrek aan vermogen, hij schakelt dan gewoon terug waar je dat met een handbak niet direct zou doen.

Mijn DSG geeft me echter geen gevoel van kwaliteit, maar ik denk dat sommige mensen hier zich eerder aan storen dan anderen. Blijft echter ontegenzeggelijk dat de DSG7 met droge koppelingen zeker wat problemen kent.
 

zoldar

Nieuw lid
@RAZ1180 , dat klopt. Had ik ook met mijn Fabia. Is bij deze motor erg storend. Bij mijn vorige 2 1.2 tsi's ook, maar een stuk minder. Bij de dealer zeiden ze me desgevraagd dat zij hem standaard in S rijden. Probleem is dat er dan juist weer onnodig lang in de toeren wordt doorgetrokken.
De oplossing is de software van de DSG laten aanpassen, zodat er in D wat later en in S wat eerder wordt opgeschakeld.
Kan bij één van de gerenommeerde tuning bedrijven die hier vaak worden genoemd. Motor hoeft niet gelijk, maar is wel lekker

Dag ik overweeg ook een 1.0 dsg. Maar wordt ook wat tegengehouden door de "brommen" claims. Ik heb zeer goede ervaringen opgedaan in een octavia 1.0 dsg, was zeer te spreken over de auto en ik stapte uit een cla 200d.

Dit is interessant. Wat zou dat ongeveer kosten zo'n aanpassing van de dsg schakelmomenten? En wat zou je aanraden voor tuner?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat kost je wel een paar honderd euro. Ik heb het bij JD (Lochem) laten doen bij mijn laatste drie auto's. TVS (Varsseveld) is de DSG specialist en VAG techniek (Nuenen) doet het ook. Mocht je in het noorden wonen, dan is JB Autoservice in Dieverbrug nog een optie, waar ze JD software gebruiken. Denk dat het op zich weinig uitmaakt, want het komt neer op het herschrijven van de software. Ik zou het laten afhangen van prijs en reisafstand.
 

zoldar

Nieuw lid
Dank voor je reactie. Ik zal daar mijn licht opsteken.

Zijn er mensen hier die dit gedaan hebben? Is dan het brommen weg bij een Karoq weg?
 
Ik rij sinds begin april 2019 met een Karoq 1.0 DSG. Bij een rustige rijstijl in D bromt de motor inderdaad een beetje, maar persoonlijk vindt ik het niet storend. Als je wat harder doortrekt, in D of S, produceert de motor zelfs een sympathieke roffel. Ik zet de bak soms wel eens in S voor de fun, maar de D stand bevalt me prima in de meeste omstandigheden. Verder vind ik het een prima motor die beter presteert dan je op het eerste zicht zou denken als je de technische fiche bekijkt, hierbij zeker geholpen door de DSG bak die supersnel en zacht schakelt. Bij het inhalen aarzelt de bak niet om twee verzetten terug te schakelen. Wat wel opvalt is dat het verbruik zowat alle kanten uitgaat, maar daar hebben gedownsizede driecilinder turboblokken allemaal last van.
 

MaxN

Donateur
Dan doe je het volgens mij erg goed met de 1.0 in de Karoq.
Als ik even op Spritmonitor zoek naar een 1.0 met DSG, dan doet de beste ook 6,8/100 en het gemiddelde is 7,71/100.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat is echt niet mijn ervaring na 37 000 met een Fabia 1.0 tsi DSG. Mijn verbruik was bijzonder stabiel, altijd zo tegen de 1 op 18. Wellicht ligt het aan een divers rittenpatroon?
 
@MaxN, @Rosinfield. Mijn rittenpatroon is inderdaad heel divers. Daarenboven is het verkeer hier in de Vlaamse ruit (regio Brussel, Leuven, Antwerpen, Gent) vaak zeer druk. Wat ook niet helpt is dat ik het start-stopsysteem altijd uitschakel. Dit systeem is het enige dat ik niet apprecieer aan de auto (produceert teveel schokken). Heb al aan de Skoda dealer gevraagd om het permanent uit te schakelen, maar met hun apparatuur kunnen en mogen ze dit niet doen. Dus dat wordt nog een beetje zoeken naar iemand die dit wel kan hier in de buurt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja dat verklaart het schommelend verbruik. SS zet ik ook uit. Bij vorige auto meteen bij de tuning laten uitschakelen. Vind het ook uitermate irritant
 

Canon-Eye

Forumguru
Kan het verschil in verbruik tussen een Fabia en een Karoq niet mede worden verklaard door het grotere frontaal oppervlak van de laatste?
In de Leon (geen erg hoge auto) met dezelfde 1.0 tsi en DSG kom ik bij normaal gevarieerde ritten nu aan ca. 6 l/100km. Vind ik niet zo slecht eigenlijk; het zal vast beter kunnen maar dan moet ik met een fluwelen voet gaan rijden en daar heb ik niet altijd zin in.
 
Het verschil in gewicht en frontaal oppervlak tussen een Fabia en een Karoq mag je inderdaad niet onderschatten als het over de verbruikscijfers gaat. Ik heb het net nog even nagekeken, het WLTP verbruik voor een Karoq 1.0 TSI met DSG in de uitvoering Ambition is 6,8 liter. Het oude NEDC cijfer was 5,2 liter. Dat haal ik nooit.
De 1.0 TSI met DSG is in België inderdaad ook uit de configurator gehaald.
 
Bovenaan Onderaan