Ervaringen Karoq 1.0 TSI met DSG

1.0 dsg prima prima combi in de Karoq. Rijdt beter dan verwacht. Zelfs met de caravan (1100kg) geen problemen. Alleen schakeld de D stand wel heel erg snel over.... Kwestie van wennen of tunen.
 

zoldar

Nieuw lid
Dank. Zeer waardevolle info. Dat zou wel mijn karoq zijn. En als het schakellen niet went dan inderdaad aan laten passen.

Vraag me af wat meer effect heeft, de boost. Er wat eerder in laten komen of het schakelmomeNt wat later zetten
 

Canon-Eye

Forumguru
1.0 dsg prima prima combi in de Karoq. Rijdt beter dan verwacht. Zelfs met de caravan (1100kg) geen problemen. Alleen schakeld de D stand wel heel erg snel over.... Kwestie van wennen of tunen.
Precies mijn ervaring met de Leon 1.0 dsg, inclusief het caravanrijden (ook 1100 kg). En in de sportstand schakelt hij in de meeste gevallen vrijwel zoals ik het zelf met de hand ook zou doen. Met aanpassing zou dat wellicht nog een fractie beter kunnen, maar dat verschil gaat mij geen paar honderd euro waard zijn.
 
Boost is wel echt motortuning. Dsg bak aanpassen is los van de motor. Als je je motor laat tunen moet je ook je dsg bak laten doen vanwege het koppel limiet.
Dank. Zeer waardevolle info. Dat zou wel mijn karoq zijn. En als het schakellen niet went dan inderdaad aan laten passen.

Vraag me af wat meer effect heeft, de boost. Er wat eerder in laten komen of het schakelmomeNt wat later zetten
 
Ik rij inmiddels al drie maanden met m'n Karoq 1.0 TSI met DSG. Ben nog steeds tevreden met m'n keuze. Gemiddeld verbruik nu 6,7 l/100km. Volgende week op vakantie naar Frankrijk (5 personen + bagage + dakkoffer + aanhangwagen met 5 fietsen). Ben benieuwd wat dat gaat geven.
Ben er toch over aan het nadenken om in het najaar de DSG te laten herprogrammeren en het s/s systeem te laten uitschakelen. In sommige gevallen schakelt de bak te snel op en ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat dit niet altijd goed is voor de motor.
 

SkodaNoob

Actief lid
Dat kost je wel een paar honderd euro. Ik heb het bij JD (Lochem) laten doen bij mijn laatste drie auto's. TVS (Varsseveld) is de DSG specialist en VAG techniek (Nuenen) doet het ook. Mocht je in het noorden wonen, dan is JB Autoservice in Dieverbrug nog een optie, waar ze JD software gebruiken. Denk dat het op zich weinig uitmaakt, want het komt neer op het herschrijven van de software. Ik zou het laten afhangen van prijs en reisafstand.

Domme vraag misschien, maar wat doen ze dan precies? Kan me haast niet voorstellen dat zoiets mag van leaseplan :)
 

SkodaNoob

Actief lid
Lease maatschappijen zullen er inderdaad niet mee instemmen.
Wanneer je zelf de eventuele rekeningen voor te vervangen koppelingen en mechatronics moet dragen, denk je daar anders over.
Daarmee is niet gezegd dat het altijd misgaat, maar als dat gebeurt is de rekening zo hoog.
Bij een leaseauto laat je 't 'gewoon' repareren of vervangen als dat nodig wordt.

Ik heb de vraag gesteld via mail aan leaseplan. Ik verwacht een dikke nee :)
 

064harry

Donateur
Met die aanpassingen gaat je fabrieksgarantie ook verloren? En als je de auto wegbrengt voor een grote beurt... krijg je 'm dan met de fabriek instellingen terug zodat je weer moet updaten?
 
1100 km tot in de Landes (Frankrijk) met 5 personen, bagage, dakkoffer en aanhangwagen met 5 fietsen (gepakt als een ezel dus). Alleen als het een beetje bergop gaat voel je een klein gebrek aan trekkracht, maar dat had ik wel verwacht met een koppel van 200Nm. Omwille van de dakkoffer en de aanhangwagen heb ik me wel beperkt tot max 120km/u. Gemiddeld verbruik 7,5l/100km.
 

cali05

Forumguru
Inmiddels 50.000 km met de Karoq met 1.0 en DSG. Ik rijd altijd in De S-stand. Vind de D onplezierig vroeg opschakelen. S is prima. Met de caravan erachter altijd zelf schakelen. de bak schakelt te vroeg op. Verbruik (inclusief vakanties met de caravan) zie handtekening
 
Heb gisteren de software van m'n DSG laten aanpassen. Ben gegaan voor de Life extender + Drivability upgrade van TVS Engineering. Kan niet anders dan tevreden zijn nu. De eerste versnelling wordt nu daadwerkelijk weer deftig gebruikt. Schakelen naar tweede gebeurt nu wat later en tijdens het kruipen in de file doet ie het ook niet meer. Terugschakelen van twee naar een gebeurt nu ook voor stilstand (zo vanaf 8 km/uur). Wat een betere reactietijd oplevert bij kruispunten en rotondes. Ook voor de hogere versnellingen schakelt hij nu wat later op waardoor ik minder last heb van brommen. Bijvoorbeeld 70km/uur (max snelheid hier in Vlaanderen op gewestwegen) blijft nu in 6de versnelling.
 

064harry

Donateur
Nu 10K met de auto gereden en ik moet zeggen: Ik ben erg tevreden.
De 1.0 heeft genoeg vermogen, de DSG schakelt heerlijk.
Verder veel complimenten over mijn machien.

Kortom: een echte aanrader!
 
Bovenaan Onderaan