Ervaringen nav tuning/DSG optimalisatie bij TVS Engineering (forummeeting)

CDK

Forumguru
Maar waarom dan niet de s stand gebruiken. Nu wordt toch de d stand zo geprogrammeerd. Dat lijkt me dan zonde van het geld
de S is bij de meeste auto's veel te extreem, als ik van D naar S ging knalde hij in 1 x naar 5500rpm, dus heb ik de D én de S stand beide laten aanpassen, zodat beide schakelprogramma's bruikbaarder zijn.
 

Noord26

Forumguru
Dat had je kunnen horen als je bij de meeting was in Varsseveld dat vooral de 2e koppeling te lijden heeft hieronder

Koppeling is ook bedoeld als slijtage onderdeel. Niet zo snel als je banden natuurlijk. Maar een te sterke koppeling ivt de overige hardware kan juist tot defecten lijden van veel grotere en duurdere aard.
 

jalex_h

Forumguru
@Corne, gelukkig (ook voor de leasemij) was het een gevalletje garantie.
Dat TVS mijn minpuntjen verhelpt, weet ik. Maar ja, lease.. Daarbij, als je een paar (lange) ritten de bak in S zet en het pedaal steeds flink in trapt (blijft zowiezo altijd leuk :) ) ben je daarna weer een tijd van het vroege opschakelen af.
 

Greggy

Actief lid
Hoe is de loop nu in - vooral - de 2e versnelling? Bij constante stand van het gaspedaal bij optrekken gaat mijn auto 'normaal' door zijn 1 en, na het schakelen naar zijn 2, trekt de auto als een dolle!? Acceleratie lijkt dubbel zo hard in de 2e... Not so nice.
 

ertromp

Forumguru
Koppeling is ook bedoeld als slijtage onderdeel. Niet zo snel als je banden natuurlijk. Maar een te sterke koppeling ivt de overige hardware kan juist tot defecten lijden van veel grotere en duurdere aard.
Er is verschil tussen normale slijtage en overmatige slijtage welke te voorkomen is. Gezien de ervaringen van TVS en rijders die aanpassingen daar hebben laten doen (zelfs de ANWB maakt gebruik van hun diensten) heb ik er wel vertrouwen in dat het optimale uit de bak gehaald wordt zonder bijwerkingen en in ieder geval voor mij beter als af fabriek
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
Het is niet te hopen dat de koppeling sneller slijt als je banden want dan is er echt een probleem

Dat zeg ik toch ook juist niet?

Een goede Sachs koppeling voor handbak heb je voor zo'n €650,- incl montage. Daarom is het wellicht verstandig om je DSG wat te sparen idd. Onderdelen en de- plus montage zijn een stuk duurder natuurlijk. Ik snap de opzet daarom helemaal.

TVS weet idd donders goed wat ze doen. De combi van tuning van motor en bak van mn pa zijn 1.6tdi heeft er zeker een andere auto van gemaakt.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Voor de mensen die niet geloven in de omvang van de problemen: kijk eens naar de foto van het meetingtopic, en kijk eens hoeveel DSG-bakken TVS op voorraad heeft staan. Dat zijn er echt honderden!!! Hierbij wordt vrijwel nooit een complete DSG vervangen door TVS, maar zijn die bakken onderdelen donor, dus 1 DSG-bak kan onderdelen leveren voor misschien gemiddeld 3-4 probleembakken.
 

CDK

Forumguru
wat @Cordoba zegt klopt helemaal, dealer vervangt de complete bak bij problemen, TVS vervangt het defecte onderdeel waardoor de reparatiekosten sterk gereduceerd worden, 9 van de 10 x is het de mechatronic en / of 1 van de 2 koppelingen die er de brui aan geeft. Ze kopen de bakken compleet en op grote schaal in, vervolgens worden de onderdelen los gebruikt bij klanten met probleem DSG's waardoor ze concurrerend zijn.
Overigens gaf Ronald op de lezing ook al aan dat de DSG op zich een prima product is, er zijn er zó ongelooflijk veel verkocht dat het percentage met problemen eigenlijk nog best meevalt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Daarnet nog eens goed gelet op het schakel gedrag. S dus hooguit voor een enkele sportieve actie, maar niet om gewoon mee te rijden. In D valt het me echt niet tegen. Misschien een domme vraag van deze a techneut: zou het kunnen dat het beter werkt door de tuning? Dat hij daardoor wat anders schakelt en beter reageert op het gas?
 

CDK

Forumguru
@Rosinfield, door de tuning voelt de motor sterker aan en dus ook bij lagere toerentallen, op dat punt heb je volledig gelijk, maar doordat de DSG nog steeds op hetzelfde tijdstip schakelt treed er nog steeds dezelfde hoeveelheid slip op.

Bij TVS mag je overigens de software gratis een uur lang proberen hè, dus je kan als je daar een keertje in de buurt bent het eens gaan proberen.
 

ertromp

Forumguru
Ik ben reuze benieuwd naar je ervaring als je er geweest bent en e.e.a. hebt kunnen proberen!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan