Nou dan ook maar even mijn ervaringen...
(Eigenlijk wil ik die pas over ruim twee weken met jullie delen omdat dan het verhaal afgerond is als het goed is maar dit topic is nu lekker actief dus dan nu maar alvast)
Ook mijn O2 heeft een software-optimalisatie van de DSG-7 ondergaan, de motor is ook onderhanden genomen.
Waarom heb ik dit laten doen? Vanaf aanschaf heb ik het bekende schokken en trillen ervaren tijdens het schakelen van 1 naar 2. Ik heb de eerste eigenaar kunnen achterhalen en uitvoerig met hem kunnen spreken. Hij heeft precies dezelfde klachten al in een erg vroeg stadium ervaren. De auto heeft erg vaak bij de dealer gestaan, meerdere DSG software-updates gehad zonder resultaat, nieuwe mechatronic gemonteerd zonder resultaat en is een aantal dagen uit logeren geweest bij PON zonder resultaat. De auto heeft zowel bij de eerste eigenaar als bij mij veel korte ritjes voor zijn kiezen gekregen dus ik begrijp dat slijtage daardoor groter zal zijn.
Bij TVS werd mij ook duidelijk dat de DSG-7 niet alleen zeer vaak schakelt maar ook vroeg doorschakelt naar de volgende versnelling (dat constateer je als berijder zelf ook heel snel), dus dat versleten onderdelen eerder naar boven zullen komen dan bijvoorbeeld de handgeschakelde 6 bak lijkt me begrijpelijk. De software van de mechatronic is gemaakt met in het achterhoofd lage emissie-eisen en laag brandstof verbruik. Dat dit resulteert in een minder comfortabel rijgedrag, is voor de klant niet prettig maar dat wil niet zeggen dat er iets stuk is, alles (mechatronic-dubbele koppeling-versnellingsbak) werkt goed alleen het zou veel beter (samen)kunnen werken. En daarmee bedoel ik een soepeler rijgedrag en daarmee een langere levensduur van de koppeling. Want dat de koppeling nu meer te verduren heeft is mij wel duidelijk geworden na de DSG lezing. Schakel in een handbak bij heel langzaam optrekken maar eens vlug door naar de 3e versnelling, dan begint de bak ook te protesteren/bokken/trillen.
In de praktijk: de DSG-aanpassing is een verademing, geen spoor meer van trillen, dreunen of wat dan ook. Duidelijk merkbaar dat er langer in de eerste versnelling wordt doorgereden voordat er naar de volgende versnelling wordt geschakeld. Ook de S-stand is veel minder nerveus en nu WEL bruikbaar om veel vlotter op te trekken zonder dat de toerenteller zwaar in het rood komt. (heeft met deze TSi motor ook helemaal geen zin gelet op de koppelkromme).
De motor-aanpassing is voelbaar maar omdat bij mij helaas de tweede koppeling is overleden tijdens de rollenbankrun kan ik daar op dit moment niet echt van genieten, even versnellingen zijn op dit moment erg onrustig bij vlotter optrekken. De bak zoekt naar de even versnellingen omdat hij die hij regelmatig kwijt raakt.
Rustig rijden als een bejaarde was het advies tot het moment van vervanging van de koppeling omdat de auto anders in noodloop zou kunnen schieten.
De testrun met Ronald (om het probleem met de koppeling goed vast te kunnen stellen) was in de derde versnelling erg indrukwekkend op het gebied van trekkracht, vergelijkbaar met de testrun met Jeroen Dik in mijn toenmalige Leon 1.8 20VT. Volgende week gaat de auto retour naar TVS voor een nieuwe koppeling en wordt de motortuning verder geoptimaliseerd, er was nog een sterker programma beschikbaar tov de 207 pk en 309 Nm wat er nu uitkomt. Stationair loopt hij nog niet helemaal regelmatig dus ik zal vragen of ze daar ook nog even naar kijken, naast het wissen van eventuele foutcodes.
De koppeling is dus na ruim 4 jaar met 80k km versleten, heeft niets te maken met tuning of rollenbak. Door de nieuwe DSG software hoop ik de nieuwe koppeling veel langer dan 80k km mee te laten gaan en bovendien tijdens die km's nog veel meer te genieten van de DSG.
Dus preventief je DSG-7 onder handen laten nemen zou ik iedereen willen adviseren.
Het was in mijn geval erg prettig dat er een mooie actie was via dit prachtige forum en TVS. (zeker nu er een dikke factuur achteraan komt...)
Over een paar weken volgt hopelijk het laatste hoofdstuk van mijn kant over de DSG optimalisatie!