Ervaringen nav tuning/DSG optimalisatie bij TVS Engineering (forummeeting)

ertromp

Forumguru
@Rosinfield : succes dan morgen en je weet het dit topic is om je ervaring positief maar ook negatief kwijt te kunnen. Maar eens kijken in de keuken van de DSG dokter kan nooit geen kwaad en zal je kennis over DSG zeker aanvullen :D
 

Rosinfield

† In Memoriam
Is er eigenlijk iets bekend over de invloed op het verbruik? Neem aan dat het er ieder geval niet beter op wordt
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Is er eigenlijk iets bekend over de invloed op het verbruik? Neem aan dat het er ieder geval niet beter op wordt
Bij mijn auto is zowel de motor als de bak onder handen genomen en mijn verbruik is gunstiger geworden, maar die credits schrijf ik toe aan de chiptuning van de motor. Ik dacht dat @andrehj geschreven had dat zijn verbruik iets was toegenomen. De standaard software is geprogrammeerd op lage emissies....
 

ertromp

Forumguru
Is er eigenlijk iets bekend over de invloed op het verbruik? Neem aan dat het er ieder geval niet beter op wordt
Zoals ik nu volg via de boordcomputer in de auto verbruik ik ca. 0,5l/100km meer door het schakelen van de DSG bij hogere toeren. Moet volgens mij nog gunstiger worden als je meer van de cruise control gebruik maakt.
 

Noord26

Forumguru
Cruise-control kun je toch niet opeens vaker gebruiken als je tuning (motor of dsg) hebt laten doen? Die factoren staan los van elkaar?

@ Rosinfield: ga je er als enige langs om komen er anderen mee vanuit Skoda-EU forum?

Laat je mening horen, want je hebt dan ervaring bij verschillende tuners.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Als ik het zo zie zullen het positieve effect van de tuning en het negatieve van de dsg aanpassing elkaar wel ongeveer compenseren. Geen drama dus. Denk niet dat ik zal gaan merken dat ik eerder moet gaan tanken (rij praktisch iedere week hetzelfde traject)
 

ertromp

Forumguru
Cruise-control kun je toch niet opeens vaker gebruiken als je tuning (motor of dsg) hebt laten doen? Die factoren staan los van elkaar?.
Wellicht nog een keer goed de topics doorlezen?
Zie mijn post #1 dat er degelijk verschil is in rijden bij lagere snelheden < 70 km/h bij gebruik alleen gaspedaal of inschakelen cruisecontrol die dan gelijk een versnelling opschakelt. Dus consequenter cruise control (in mijn geval) zal zeker verbetering aanbrengen in verbruik
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Raar dat DSG anders reageert op cruise-control als op je gaspedaal. Dat lijkt mij niet fijn.
waarom lijkt je dat niet fijn? Mij bevalt het anders prima! Als je op de cc gaat rijden wil je een constante snelheid aanhouden, waardoor techniek kan beslissen dat het met wat minder rpm af kan en er dus een versnelling opgeschakeld wordt.
 

Noord26

Forumguru
Ieder zijn ding natuurlijk, maar m'n Pa heeft juist geen verschil kunnen ontdekken tussen wel of geen cruise-control gebruik. Een automaat moet ongestoord doen wat je van hem verlangt. Dat is schijnbaar verschillend per persoon.
 

ertromp

Forumguru
Ieder zijn ding natuurlijk, maar m'n Pa heeft juist geen verschil kunnen ontdekken tussen wel of geen cruise-control gebruik. Een automaat moet ongestoord doen wat je van hem verlangt. Dat is schijnbaar verschillend per persoon.
Wellicht heeft je pa zaken anders laten instellen door TVS? Mij bevalt het prima zo het verschil! Wellicht moet je toch maar eens met Rosinfeld meegaan en je zult staan kijken wat er nog allemaal mogelijk is met de software van zo'n DSG versnellingsbak :D En je mag altijd bij mij langskomen om eens te ervaren hoe het rijdt zo'n aangepaste DSG icm cruisecontrol
En z'n werk doet de DSG ongestoord hoor! Dat heeft niets met de cruise te maken
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

VEEJAY

Forumguru
1. Er is zeker verschil in gedrag met cruisecontrol, dat heeft niets met software aanpassingen te maken (mijn DSG software is -nog- standaard).

Als ik met de cruisecontrol werk gaat de DSG snel in de hoogste versnelling, als ik met de gaspedaal bezig ben is de mechatronic (op basis van mijn rijgedrag alleen maar aan het denken dat ik straks weer de pedaal maximaal ga vloeren). Met mijn cruisecontrol knopje zorg ik ervoor dat de DSG mag 'rusten'.

2. Verder is het zaakje behoorlijk adaptief, in het begin trok de mijne weleens in de tweede versnelling op, nu doet hij dat niet meer misschien vanwege de manier waarop ik doorgaans vooraan de stoplicht wegrij.

3. Echt zuinig wordt je auto pas wanneer je het toerental naar beneden kan brengen, mijn DSG heeft nu langere bakverhoudingen. Ik rij nu iets van 1 op 25 als ik 100 rij, dit was voorheen volgens mij 1 op 22 op de boordcomputer.

Ik weet dit omdat ik laatst met 100km per uur over de A2 naar Amsterdam moest, echt dodelijk saai, ik snap niet dat mensen dit kunnen als het niet afgedwongen wordt middels een sanctie.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

ertromp

Forumguru
1. Er is zeker verschil in gedrag met cruisecontrol, dat heeft niets met software aanpassingen te maken (mijn DSG software is -nog- standaard).
Op mijn DSG 7 is dit echt veranderd na de DSG software aanpassing en ik ben er super content mee :D Wellicht verschil DSG 6 of 7?
 
Bovenaan Onderaan