CDK
Forumguru
hierbij ook nog mijn review van mijn Chiptuning en DSG 'upgrade' bij TVS Engineering / DSG Dokter.
het is ondertussen al weer even geleden, maar ik heb naast het (chip)tunen van mijn atmosferische 6 pitter ook mijn DSG laten aanpassen (flashen)
wat is er allemaal aangepast?
1)wegrijden in 2 bij weinig gasgeven (afhankelijk van stuur/hellingshoek)
2)terugschakelfunctie is aangepast (pas terugschakelen bij 70% of meer indrukken gaspedaal ivm beschikbaarheid van hoog en vlak koppel)
3)afremmen op de motor bij volledig liften gas in S
4)D en S laten customizen (tikkeltje later opschakelen in D om koppelingsslip te verminderen en S bruikbaarder laten maken terugschakelen tot begin max koppel (3000rpm) en niet extreem hoog in de toeren)
5)koppelbegrenzer laten verhogen (naar 450Nm zodat het extra koppel verkregen door de chiptuning probleemloos verwerkt kan worden)
6)maximale koppel capaciteit van de DSG verhogen (dmv de schakeldruk te verhogen, waardoor er minder slip op treedt)
7)schakelsnelheid/tijd verkorten (maximaal maar nog steeds comfortabel)
8)maximaal schakelmoment van DSG laten verhogen (van 6500 naar 7000rpm)
9)launchcontrol laten aanpassen van 3000 naar 4500rpm
qua motor is er een winst behaald van 32pk en 22Nm, dat lijkt niet overdreven veel, maar voor een ongeblazen motor is dat een zeer goed resultaat, de motor is merkbaar soepeler én zuiniger geworden (2L/100km) ook loopt hij minder rauw, vooral bij een koude start.
ik ben meer dan dik tevreden met de behaalde resultaten, het is nu nóg meer genieten van elke meter die ik in m'n budget limo rij
voor tuning:
na tuning:
het is ondertussen al weer even geleden, maar ik heb naast het (chip)tunen van mijn atmosferische 6 pitter ook mijn DSG laten aanpassen (flashen)
wat is er allemaal aangepast?
1)wegrijden in 2 bij weinig gasgeven (afhankelijk van stuur/hellingshoek)
2)terugschakelfunctie is aangepast (pas terugschakelen bij 70% of meer indrukken gaspedaal ivm beschikbaarheid van hoog en vlak koppel)
3)afremmen op de motor bij volledig liften gas in S
4)D en S laten customizen (tikkeltje later opschakelen in D om koppelingsslip te verminderen en S bruikbaarder laten maken terugschakelen tot begin max koppel (3000rpm) en niet extreem hoog in de toeren)
5)koppelbegrenzer laten verhogen (naar 450Nm zodat het extra koppel verkregen door de chiptuning probleemloos verwerkt kan worden)
6)maximale koppel capaciteit van de DSG verhogen (dmv de schakeldruk te verhogen, waardoor er minder slip op treedt)
7)schakelsnelheid/tijd verkorten (maximaal maar nog steeds comfortabel)
8)maximaal schakelmoment van DSG laten verhogen (van 6500 naar 7000rpm)
9)launchcontrol laten aanpassen van 3000 naar 4500rpm
qua motor is er een winst behaald van 32pk en 22Nm, dat lijkt niet overdreven veel, maar voor een ongeblazen motor is dat een zeer goed resultaat, de motor is merkbaar soepeler én zuiniger geworden (2L/100km) ook loopt hij minder rauw, vooral bij een koude start.
ik ben meer dan dik tevreden met de behaalde resultaten, het is nu nóg meer genieten van elke meter die ik in m'n budget limo rij
voor tuning:
na tuning:
Laatst bewerkt: