Ervaringen Superb (combi) 1.6tdi ?

Heeft er al iemand een (rij)ervaring met de nieuwe 1.6tdi?
Ik heb de auto namelijk besteld maar nog niet gereden, en ben dus eigenlijk wel benieuwd.

hemi24

Forumguru
Ik zag vorige week in de voorraadkijker op skoda.nl dat Pon er genoeg heeft staan, dus misschien moet je even via de dealer informeren?

bobby45

Actief lid
ligt aan je haast gevoel

1500 kg 105 pk :super: das wel wat maar en o2 is 200 kg lichter.

Ik denk dat dsg 7 traps beter werkt dan de 5 bak:icon_smile_dead:

De 2L tdi 140 dsg loopt als en trein.
denk dat de 1.6 tdi ook wel wil maar gaat je familie mee en 2 dikke honden :icon_smile_dead:

chippen is de 250 nm koppel en de105 pk nog wel op te trekken naar 135 pk
das zat

hemi24

Forumguru
Ik denk dat dsg 7 traps beter werkt dan de 5 bak:icon_smile_dead:

Ik heb 2 weken terug een stukje mogen sturen in de O2 met 1.6TDI DSG van Wasmachineman, en daar werd bevestigd wat ik al langer dacht:

er is maar één versnellingbak die wel bevalt i.c.m. de 1.6 TDI en dat is simpelweg de DSG!!!

flip

Lid
Ik herinner me een test enkele jaren geleden van Paul Frère (oud-fabriekspiloot Porsche) die stelde dat die 90 pk in die Audi A6 toch eigenlijk wel voldeed. Zijn we niet allen wat veeleisend geworden, als je bedenkt waar we twee decennia geleden mee reden? OK, ik wil ook wel een vRS, maar is 'genoeg' niet een woord dat af en toe mag gebruikt worden? En niet alleen bij RR? Stel je voor: genoeg en Skoda in één zin!

flip

Lid
Oh, ja: vergeten! Reed enkele tijd geleden met de Superb 1.6 tdi van m'n neefje. Ietsje trager dan mijn Octaaf, mogelijk, maar voor de rest: wat een wagen! En al die lichtjes, in het donker... Toch een ferme stap vooruit vergeleken met mijn auto. En spurten, wel, je weet onderhand wat ik er van denk.

N3liz

Nieuw lid
Over 4 weken kan ik je mij ervaring delen. Gisteren een telefoontje van de dealer: in week 1 wordt mij S2C geproduceerd en 20 jan. wordt deze afgeleverd :)
8,5 week na besteldatum (best snel)

Nemmie

Nieuw lid
Ik krijg 4 januari m'n S2 (geen Combi helaas) met 1.6tdi :) en zal mijn ervaringen met plezier delen.

cvegreen

Forumguru
[MODERATORBREAK]Een aantal (lees een hele hoop) postings verwijderd . Gelieve dan ook on topic te blijven . Het gaat hier in dit draadje om rij ervaringen met de S2 1.6CRDTI 105PK.[/MODERATORBREAK]

Vrijdag de sleutels in ontvangst mogen nemen (Superb Combi Bussinesline Comfort Greenline) een direct een flinke rit (230km) voor de boeg. Voor diegene die twijfelen, stop ermee! De 1.6 tdi voldoet uitstekend. Ver boven verwachting. Voor het Nederlandse snelweg verkeer van 80 tot 140km/uur is de motor in de 5e versnelling prima bij de les en zelfs vlot. Je zit zo aan de 170 als het moet. De motor draait bij 120km/uur rond de 2100 toeren en dat is heerlijk rustig. Het onderstel is wel wat sportiever door de Greenline verlaging. Kortom top, veel ruimte, verbazend veel luxe (inklapbare spiegels, uitstapverlichting, instelbare voetverlichting) en....slechts 20% bijtelling, das voor mij 120euro per maand minder aftikken tov dan mijn vorige auto een Passat Variant.
Oja de Mobridge BT carkit werkt uitstekend samen met de Amundsen navigatie.

flip

Lid
Is het de leeftijd? Of het feit dat ik tot anderhalf jaar geleden een (wel héél) trage atmosferische diesel had, maar ik kan best leven met een vlotte motor, zonder dat ik telkens weer de asfalt uit het wegdek moet rijden. En is 'genoeg' niet de poort tot echte rijkdom? Dus voor mij: genoeg vermogen, en ik ben de koning te rijk. Mag het meer zijn? Ja, zeker, maar het hoeft niet.

kwaazaar

Actief lid
Op Autoweek staan 2 nieuwe reviews over de superb met 1.6TDI. Die van bommelvm lijkt verd8 veel op een van de reviews ;)

hemi24

Forumguru
Kwam mij bij het lezen inderdaad ook heel bekend voor!!! Zo blij is hij nou met z'n nieuwe Superb. ;)
(ik kan me deze vreugde heel goed voorstellen :xyxthumbs:)

Copy paste;) De andere review op Autoweek is niet van mij, tevens komen er geen reviews meer bij hoor. Ik doe het alleen maar omdat ik zelf ook graag wat meer gelezen had over de Superb 1.6tdi... En ja ik ben erg blij met deze auto, de ultieme leasebak...Mooi, goedkoop en ruim en het rijdt ook nog goed.

Ook ik heb enige tijd geleden proefgereden in de Superb 1.6 aangezien ik erg nieuwsgierig was naar de prestaties op de snelweg. Ik werd niet teleurgesteld en was uitermate tevreden over de prestaties. Nu wachten tot hij in bestelling gaat... zucht...

Snor

Lid
Gisteren gereden in de 1.6Tdi Greenline Business van mijn collega. Zelf heb ik de 1.9Tdi Comfort Business. In het interieur een paar kleine verschillen: Zonnebrilhouder zit in de Greenline en een ander symbooltje op de stuurwielbediening rechts. De Amundsen 2011 is anders! De telefoon kan ik alleen bedienen met stuur/maxidot. In de 2011 Amundsen kan je ook je contacten zoeken e.d. op het touchscreen, dat is een grote verbetering. Ik zit me meestal suf te scrollen door de ruim 400 contacten, terwijl je met de Amundsen 2011 gewoon kunt zoeken of letters kunt typen zoals met de invoer van je bestemming.

Het rijden is niet veel anders. De 1.9 reageert wat vlotter op het gas maar dat kan ook komen doordat er wat meer geluid bij te pas komt... De 1.6 loopt rustiger en is een stuk stiller. Heb nog geen snelweg gereden met de 1.6 maar dat komt nog wel. We rijden regelmatig met 1 auto van Utrecht naar Enschede. Update volgt binnenkort.

skodas.jpg

Gisteren (15-01-2011) heb ik een proefrit gemaakt met de 1.6tdi combi. Het is me helemaal niet tegen gevallen. Ik rij nu in een Toyota Avensis Wagon 2.0 126pk en vind de Skoda een prima opvolger. Het is geen strepentrekker (nee, die Toyota ook niet..) maar hij voldoet prima.
Hij maakt bij het doortrekken in de versnellingen wat meer herrie, maar bij een constante snelheid van 140 is het echt geen gehorige auto. Ik heb hem heel even doorgetrokken naar 180 maar dan heb je ook nog niet het idee dat je bijna aan het einde van het vermogen zit.
Sturen gaat erg strak vergeleken met m'n huidige auto en als je flink gas geeft in een bocht glijdt hij wel, maar is prima te handelen. Ik vindt het verlaagde onderstel erg fijn rijden, het vangt de klap van een verkeersdrempel prima op en de auto gaat, nogmaals, erg strak door een bocht heen.
Ik had niet het idee dat ik met een grote auto aan het rijden was. Alles ging erg soepeltjes.
Het start/stop systeem begreep ik niet helemaal, maar dat kwam omdat het niet werkte bij een koude motor. Later toen de motor warm was werkte het prima, maar ik denk dat ik het niet in m'n rijstijl aangeleerd krijg. Ik heb m'n auto nou eenmaal altijd in z'n versnelling staan... :tongue:
Het stuur was voor mijn gevoel wat klein maar eigenlijk is dat wel prima. 1 ding had ik wel; bij achteruit inparkeren, je kent dat wel, met 1 handje even draaien, had ik de volume knop van de radio te pakken. Pfff, da's wel ff schrikken.

Verder een prima wagen en de Peugeot 508 moet wel heel goed zijn om me van keuze te doen veranderen.

Bovenaan Onderaan