Gisteren (15-01-2011) heb ik een proefrit gemaakt met de 1.6tdi combi. Het is me helemaal niet tegen gevallen. Ik rij nu in een Toyota Avensis Wagon 2.0 126pk en vind de Skoda een prima opvolger. Het is geen strepentrekker (nee, die Toyota ook niet..) maar hij voldoet prima.
Hij maakt bij het doortrekken in de versnellingen wat meer herrie, maar bij een constante snelheid van 140 is het echt geen gehorige auto. Ik heb hem heel even doorgetrokken naar 180 maar dan heb je ook nog niet het idee dat je bijna aan het einde van het vermogen zit.
Sturen gaat erg strak vergeleken met m'n huidige auto en als je flink gas geeft in een bocht glijdt hij wel, maar is prima te handelen. Ik vindt het verlaagde onderstel erg fijn rijden, het vangt de klap van een verkeersdrempel prima op en de auto gaat, nogmaals, erg strak door een bocht heen.
Ik had niet het idee dat ik met een grote auto aan het rijden was. Alles ging erg soepeltjes.
Het start/stop systeem begreep ik niet helemaal, maar dat kwam omdat het niet werkte bij een koude motor. Later toen de motor warm was werkte het prima, maar ik denk dat ik het niet in m'n rijstijl aangeleerd krijg. Ik heb m'n auto nou eenmaal altijd in z'n versnelling staan...
Het stuur was voor mijn gevoel wat klein maar eigenlijk is dat wel prima. 1 ding had ik wel; bij achteruit inparkeren, je kent dat wel, met 1 handje even draaien, had ik de volume knop van de radio te pakken. Pfff, da's wel ff schrikken.
Verder een prima wagen en de Peugeot 508 moet wel heel goed zijn om me van keuze te doen veranderen.