Ervaringen Superb (combi) 1.6tdi ?

Ik heb met beide gereden. Eerst de 1.6TDI en dan de 2.0TDI. Voor normaal gebruik volstaat de 1.6TDI zeker, wel vind ik het spijtig dat die geen zesbak heeft. Vlot op de autoweg en hoge snelheden zijn ook hier mogelijk.
Wat je wel mist bij de 1.6 is de 'duw in de rug' bij accelereren. De 2.0 die ik er vlak na gereden heb geeft dus wat dat betreft wel meer rijplezier maar daar moet je dan wel heel wat dieper voor in je buidel tasten (hogere aankoopprijs, hogere BIV, hoger taks en hogere verzekering).
Met de 1.6 zal je op secundaire wegen misschien iets minder snel inhalen wegens gebrek aan power maar dat is natuurlijk misschien wel veiliger dan inhalen en nog beter voor het milieu ook. Zwaar beladen zal de 1.6 het ook wat moelijker hebben, zeker op autowegen met een zekere helling of in de bergen. Maar hoe vaak rijd je op zo'n wegen in de vlakke landen (NL en in iets mindere mate B).
Wij hebben overigens dan toch maar de 2.0TDI besteld... (vooral het vrouwke vond de 1.6 soms iets te zwak :-)).
't Wordt een 2.0 Elegance uitvoering, black magic metallic, panoramisch dak, extra airbags achteraan, donkere zijruiten, verwarmde ruitensproeiers, elegance pack en standverwarming.
 

N3liz

Nieuw lid
Mijn ervaring met de S2C Greenline 1.6 TDI tot nu toe:

Vorige week donderdag werd mijn nieuwe S2C eindelijk afgeleverd (na een korte levertijd van 8,5 weken!)
De uitvoering: Greenline Comfort Businessline met af fabriek MDI en achteraf bluetooth carkit en een afneembare trekhaak.
Waarom de Comfortline? Ik wilde nu wel eens een auto waarbij het rijden en comfort op nummer 1 staan.
Dus nee, geen chromen randjes rond de ramen, geen alu dakreling.

De ruimte is fantastisch, maar hier is al genoeg over gezegd en niets nieuws meer.
De motor valt mij 100% mee.
Ik heb nooit een proefrit in de 1.6 TDI versie kunnen maken, omdat deze er toen nog niet was.
Ter vergelijking in de O2C Greenline van m'n zwager gereden en was er wel over te spreken.
Maarja, de S2C is toch wel een tikkie groter en zwaarder, maar dat maakt niets uit voor deze motor.
Een wat korte eerste versnelling. vervolgens snel door via de 2 naar z'n 3 waarin je makkelijk bijblijft en menig andere automobilist te kijken zet. Aan de 120 zit je zo en in z'n 4 nog voldoende power over om verder te accelereren. Uiteindelijk de 5 voor het zuiniger rijden.
Voo alle duidelijkheid: ik reed hiervoor in een Seat Altea XL op LPG (standaard 1.6 benzine motor).
De seat had een rumoerige motor en slechte geluidsisolatie.
Dit is in de S2C vele malen beter: met 160 op de snelweg kan ik bijna fluisterend een gesprek voeren, daar waar ik in de Seat bijna moest gaan schreeuwen.
Er zullen genoeg mensen zijn die deze 1.6 TDI te licht vinden omdat ze dikke 2 liter diesels gewend zijn.
Ik had voor de Seat ook een 2 liter Peugeot diesel, maar die was niet zo krachtig als deze TDI.
Wat mij betreft voor in NL, maar ook in het buitenland een prima motor.
Ik kan me uiteraard indenken dat het rijden met bijv. een caravan wat meer vereist, maar aan de andere kant zijn er genoeg mensen die met een minder benzine/diesel motor met de caravan op vakantie gaan.
Wat dat betreft kan je nooit voldoende power onder de motorkap hebben.....

Tot zo ver: mocht ik tegen dingen aanlopen (positief en negatief) dan zal ik dat zeker hier melden.
 

hemi24

Forumguru
Leuke review! Veel plezier met deze mooie wagen.

Waarom de Comfort? Ik wilde nu wel eens een auto waarbij het rijden en comfort op nummer 1 staan.

tja, zo kun je het ook zeggen, maar ik verwacht dat de extra's van de duurdere uitvoering toch nog net even iets meer comfort bieden... ;)

Vraag me wel af watvoor 2.0 HDI je hebt gehad, want de 90pk versie die ik heb gehad was verre van traag te noemen...

Ik heb de 1.6 TDI al een paar keer goed kunnen belasten met (meer dan) het toegestane trekgewicht en elke keer ben ik toch weer positief verrast!
Met aanhanger beter als de 1.9 TDI, in tegenstelling tot de ervaringen zonder aanhanger!
 

N3liz

Nieuw lid
Thnx!

tja, zo kun je het ook zeggen, maar ik verwacht dat de extra's van de duurdere uitvoering toch nog net even iets meer comfort bieden... ;)

Ik zie niet zo 1 2 3 welke extra bijdragen aan comfort...
De Greenline Ambition heeft o.a.: xenon verlichting, chromen randen rond de ramen, alu dakreling, PDC voor, fixeersysteem in de kofferbak, alarm, e.d.
Dat geldt voor mij niet als extra comfort maar meer als leuke opties, vandaar dat ik er niet voor gekozen heb.

Enige twijfel had ik wel: ik wilde graag elektrisch verstelbare stoelen, maar deze zijn allen mogelijk op de Greenline Ambition > +3000 +500 = 3500 euro meer waarover ik bijtelling moet betalen voor een iets beter in te stellen stoel. Dat vond ik persoonlijk net ff teveel van het goede.
 

jopla

Nieuw lid
Ik heb de mijne nu een kleine week, en moet zeggen dat die Xenon verlichting echt wel comfortabeler is om mee te rijden. Het is veel aangenamer/natuurlijker en rustgevender om mee te rijden. De parkeersensoren vind ik bij een auto van die grootte ook wel handig om te hebben. Zeker als je vaak in kleine parkeerplaatsen moet parkeren... De elektrische, verwarmde zetels dragen ook bij tot wat extra comfort.
Ik vrees alleen dat wanneer ik ooit een andere wagen zal nodig hebben, ik al deze luxe niet meer ga kunnen missen.
 
Vanmiddag eindelijk mijn S2 combi businessline greenline opgehaald. Auto is perfect afgeleverd. De combinatie van cappuccino beige met sunset achterramen vind ik erg geslaagd.
Ik had geen proefrit gemaakt, dus was het wel spannend om de showroom uit te rijden. Ik moet zeggen dat ik best onder de indruk ben van de prestaties van de 1.6 TDI. Voldoende trekkracht, ook in z'n 4 of 5, voor mij. Ik zat zo op 140 km/u...
En wat is de motor mooi stil. Leukste optie waarvan ik het bestaan niet wist vind ik de cornerverlichting die aangaat als je je stuur naar rechts of links draait tijdens lage snelheden.
Morgen maar wat serieuze km maken, dan zal ik binnenkort wat meer ervaringen delen.
 

sjon

Nieuw lid
Ik heb mij supurb nu 2 1/2 wwek en bevalt prima alleen door het lagere onderstel ben ik al een paar keer over de grond geschuurd met de bodem bij een heuveltje, dit heb ik met de dealer besproken en er komen hulpveren onder die we 50/50 bekostigen.
Verder vind ik het heel jammer dat zo'n mooi navigatie systeem alleen standaard Benelux heeft en de rest kun je er bij kopen voor € 129,- p/land.
Daar moet eigenlijk een oplossing voor komen maar wie heeft de oplossing?

Gr.Sjon
 

N3liz

Nieuw lid
Ik heb tot nu toe (gelukkig) nog geen last van het verlaagde onderstel gehad.
Probleem met het navigatie systeem is op te lossen door goed te onderhandelen bij de aankoop.
Ik heb alle kaarten die er zijn netjes op SD kaart gekregen. Ook wanneer er updates zijn, worden die kosteloos erop gezet.
In ruil daarvoor blijft de auto ook voor onderhoud naar deze dealer komen, wat mij niet uitmaakt, want het is toch een company car. :)
 

Mr_McPhisto

Actief lid
Heb vandaag ook gereden in de 1.6 tdi. Ik ben me aan het orienteren, want mijn huidige diesel met 170 paarden, moet binnen een aantal maanden weer vervangen worden. Ik zal positief beginnen: de motor is inderdaad lekker rustig. Echter kwa snelheid zal ik er waarschijnlijk een week of drie in moeten rijden, om de huidige trekkracht te vergeten, want er gebeurt niet veel meer.
Verder is het een prima wagen. Onderstel ook prima, rest bij me bekend, maar ja.. ik ben toch wel erg aan het twijfelen geslagen. Aan de andere kant de bijtelling is natuurlijk wel heerlijk! En ja.... ook hierin rijd je 140, 160, maar goed.
Weet iemand of de trekkracht beduidend beter is in de octavia combi met de 1.6 tdi? Deze is, als ik het goed heb, zo'n 200 kilo lichter!
Iemand?

Groeten
Ps. weet iemand hoe ik foto's weer kan zien op dit nieuwe forum?
 
Voor de foto's: Een andere browser dan Internet Explorer gebruiken. Ik heb dit probleem ook met IE, maar Safari werkt wel perfect. Misschien is er nog een andere oplossing, maar die weet ik zo niet.
 

sjon

Nieuw lid
Navigatie,

Ik heb tot nu toe (gelukkig) nog geen last van het verlaagde onderstel gehad.
Probleem met het navigatie systeem is op te lossen door goed te onderhandelen bij de aankoop.
Ik heb alle kaarten die er zijn netjes op SD kaart gekregen. Ook wanneer er updates zijn, worden die kosteloos erop gezet.
In ruil daarvoor blijft de auto ook voor onderhoud naar deze dealer komen, wat mij niet uitmaakt, want het is toch een company car. :)

mijn garage heeft alleen Benelux en die sttan nu bij mij op een SD kaart zou jij mij anders kunnen helpen om de gegevens van jou SD kaart over te zetten op die van mij tegen vergoeding van een flesje drank?

Gr.Sjon
 
De S2 combi greenline businessline is nu een week in mijn bezit en de eerste 1.000 km zitten er alweer op.
Tijd om een wat ervaingen te delen.

Laat ik beginnen te zeggen dat een aantal collega's me flink zat na te staren op de parkeerplaats, de afgelopen dagen. Wat een chique en grote wagen is de meest gehoorde opmerking. En de vraag wat voor Skoda dit eigenlijk is, want veel mensen hebben dit model nog niet vaak of nooit gezien. Toch leuk om complimenten over je auto te krijgen...

Dan de eerste 1.000 km. Die zijn zeer soepel verlopen en de auto voldoet goed aan mijn verwachting en eisen. De 1.6 TDI is voor mij meer dan genoeg om vlot te kunnen rijden, en uiteindelijk in z'n vijf heerlijk stil over de snelweg te zoeven. Gemiddeld verbruik 5,7l/100 km en ik rij (op de snelweg) gemiddeld 135-140. Valt mij niet tegen, zeker gezien het koude weer van nu, wat ook zo z'n invloed zal hebben.

Ik had geen goed idee wat ik van het start/ stop systeem kon verwachten. Had eerlijk gezegd gedacht dat dit een irritante functie zou zijn, maar het werkt zo vlekkeloos dat je het nauwelijks in de gaten hebt. Nadat je de koppeling hebt ingetrapt, gaat de motor meteen weer aan, en voordat je geschakeld hebt kan je alweer verder rijden. Geen hinder dus, alleen wel de vraag wat dit aan minder co2 uitstoot zou moeten opleveren aangezien de meeste stoplichten zo weer op groen springen...

Ik heb nog geen 'last' van het verlaagde onderstel gehad, zoals anderen aangegeven.

Verder bevalt het interieur erg goed. Comfortabele stoelen, een uitschuifbare armsteun en het stuur ligt lekker in de hand. Ook de stuurbediening is prettig.
Het Amundsen systeem werkt ook erg soepel, zeker nadat ik alle navigatiekaarten op de SD kaart heb gekopieerd
Mijn iPhone werkt perfect op de MDI aansluiting en is vanaf het stuur te bedienen. Heerlijk. En geen oplader meer nodig, want dat doet de MDI ook.

Zijn er dan ook nog minpuntjes?
- de kwaliteit van de boxen vind ik niet heel bijzonder.
- wanneer ik bel geeft de telefoon (Nokia E51) soms een magnetische storing over de boxen.
- Kan dit te maken hebben met de iPhone die aan de MDI hangt?
- Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben?
 
@sjon

volgens mij werkt dat zo niet, want je kunt de gegevens alleen van een CD via de Amundsen op een SD kaart kopieren... Dit is een soort kopieerbeveiliging dus.
 

sjon

Nieuw lid
Ook ik heb mijn Greenline nu met het Amundsen systeem en mijn garage heeft alleen Benelux maar is het mogelijk jou SD kaart naar die van mij te kopieren?
Verder klopt het dat ik ook met mijn telefoon af en toe zo'n magnetische ruis heb ik heb een Nokia E 75
 

sjon

Nieuw lid
Als het inderdaad zo is dat dat je alleen via een CD naar een SD kaart kunt kopieren wie kan mij dan de orginele CD's laten gebruiken , welke garage heb jij gehad?

Gr.Sjon
 

N3liz

Nieuw lid
@sjon: De je kan idd. alleen de kaarten via de originele CD naar de SD kopiëren. Je kan de CD's overigens vinden op nieuwsgroepen ...... (of mag je dit niet zeggen?)
 

joost_d

Nieuw lid
Ik heb de SII Greenline Combi nu bijna twee weken en ik heb maar een groot nadeel aan deze auto kunnen ontdekken. Je bent namelijk verpest en zult niet snel meer zo super(b) rijden voor dit geld. Ik kom uit een OII 1.9tdi en was een beetje bang dat ik moest inleveren op snelheid aangezien ze beide het zelfde vermogen hebben terwijl er standaard bijna 200 kilo meer moet worden meegezeuld. Het enige wat ik heb in moeten leveren is een hoop kabaal. Ik heb me daar in de octavia nooit aan gestoord maar nu met die 1.6tdi rond rijd merk je het verschil. Mijn vrouw reageerde verrukt toen ze de eerste keer mee ging dat ze nu geen stinkende handen meer zou krijgen bij het tanken. Ik heb haar uit haar droom gehaald en op het hart gedrukt dat het echt een diesel is en dat hij zeker geen benzine lust. Een ander punt waar ik bang voor was is het sport onderstel. Met de Octavia met vaste trekhaak zat ik regelmatig met de kont op een drempel. Tevens moest de bodemplaat het af en toe ontgelden als ik met drie man in de auto over een drempel ging. De Superb heeft dit nog niet 1 keer gepresteerd. Ik heb nu een afneembare trekhaak, dat maakt misschien het verschil. Het is ook erg leuk is om op de gezichten van passagiers te letten als ze achterin stappen. Ik ben zelf 1m95 en lig bijna achter het stuur, ondanks deze zitpositie kan iemand van mijn lengte riant achter mij plaatsnemen. Wat Skoda in mijn ogen minder handig aanpakt dan de grote broers Audi en Volkswagen is de verkoop van opties. De Comfort businessline zit zo barstens vol dat ik niet veel reden zag om naar de ambition laat staan de elegance te kijken. Alleen de chromen raamlijsten zou ik wel willen hebben, die maken hem nog net even mooier. Er staan nu bijna 2000 kilometers op de teller waarvan er niet een een straf is geweest. Volgende week gaat er voor het eerst een paardentrailer (met paard) achter. Het is nog even afwachten hoe de 1.6 dit op gaat lossen maar ik heb er vertrouwen in dat het goed komt. Ik zal verslag uitbrengen zodra het paard weer in zijn stal staat.
 

alausegger

Nieuw lid
Mijn Greenline 1.6TDI wordt komende week afgeleverd. (geleverd binnen 8 weken, dus heel netjes)
Ik zal mijn ervaringen zeker delen.
 
Bovenaan Onderaan