Even (opnieuw) voorstellen

EML

Lid
Hartelijk dank voor jullie eerlijke antwoorden. Ik heb in vier uurtjes de auto met de hand voorzichtig gepolijst. Gewoon met een eenvoudig middeltje van Sonax. Natuurlijk is ie niet helemaal mega shiny, maar hij ziet er al vier keer mooier uit dat ervoor. Hij glimt en je ziet de metallic weer goed.

Super tof dat er heren zijn die mogelijk de machine willen uitlenen/demonstreren op mijn auto. Geweldig aardig, maar dat aanbod is te royaal om aan te nemen.

Als je er niet met een (ik althans) leesbril naar kijkt, dan ziet de auto er iig weer heel representatief uit. De nu trillende handjes waren het waard! image.jpg image.jpg

Volgende stap, sparen voor andere velgen en de achterbumper beschermen met een nette folie.

Weet iemand waar ik het superb embleem, de Chrome letters, kan kopen tegen een redelijk bedrag? En de letters TDI met een rode D en ene rode I?
 

Joske

Forumguru
Weet iemand waar ik het superb embleem, de Chrome letters, kan kopen tegen een redelijk bedrag? En de letters TDI met een rode D en ene rode I?
euhhhhh, die vraag krijgen we hier niet dikwijls :D eerder: hoe krijg ik die letters er allemaal af achteraan ;)

maar ik vrees dat je daarvoor best je dealer aanspreekt of bij de chinees (ali express) ;)
 

Cordoba

Forumguru
Die TDI-letters levert volgens mij Vagtechniek ook, moet je even op hun site kijken of een mailtje sturen, maar zoals ook door anderen al aangegeven: zonder is beter met wassen en poetsen. Als je met een machine gaat werken, kunnen dergelijke zaken je pads behoorlijk kapot snijden, dus dan al helemaal niet doen.

Overigens voor een goede machine moet je een zogenaamde DAP hebben (dit is niet het merk zoals vaak gedacht wordt), dat staat voor Dual Action Polishing machine. Dat houdt in dat de machine niet alleen ronddraait zoals een boormachine, maar ook een excenter heeft waardoor ie een slingerende beweging maakt, dat zorgt er ook voor dat de kans op lakschade door verkeerd gebruik te verwaarlozen is. Als je op het Carclean forum kijkt, daar worden soms 2e handsmachine aangeboden (meestal door tijdgebrek van de eigenaar), maar daar moet je snel bij zijn, die zijn vrijwel altijd met 1 á 2 dagen verkocht.

De producten van Sonax zijn redelijk, (aanzienlijk beter dan Turtle) maar geen absolute top. Meguiar's is behoorlijk goed, maar veel te duur voor wat ze bieden, maar er zijn genoeg andere goede merken.

Tenslotte een paar adviezen:
- begin met je het 2-emmer wassysteem eigen te maken: als je auto netjes is, hou je 'm ook langer netjes zonder polijsten
- ga niet naar bedrijven die voor minder dan 100 euro een complete auto poetsen: voor een echte goede poetsbeurt van een volledige auto ben je meer dan 8 uur bezig, als je dan ook nog de gebruikte spullen meetelt, dan weet je dat je voor zo'n bedrag geen goed werk kunt leveren.
- het polijsten wat je gedaan hebt, is hoogstwaarschijnlijk niets anders dan cleanen van de lak. Dat betekent dat je vuil uit de porien van de lak haalt, maar je hebt echt geen lak weggepolijst. De glans die je ziet kan wel eens komen van fillers in de middelen die je hebt gebruikt, na een aantal wasbeurten zie je die glans weer geleidelijk verdwijnen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EML

CDK

Forumguru
@EML, zelf heb ik een dap 900 v3, fijn machientje, maar er zijn ook machines van Kraus die iets goedkoper zijn en vergelijkbaar presteren. De goedkope variant moet je niet aanschaffen, dat zijn weggegooide €uro's :jaja:
 

EML

Lid
Ben inmiddels aan het oriënteren naar andere velgen. De set die er nu onder zit wil ik gebruiken voor winterbanden en dan voor zomer naar 18 inch - en enkele cm verlagen - of misschien toch nog 19 inch. Ben er nog niet uit. Het kost allemaal natuurlijk veel geld. Zeker icm nieuwe banden is het veel euro's. Als ik al zou willen verlagen, is dan een andere setje veren voldoende, of kan ik dan beter een schroefset aanschaffen? Als ik de auto niet verlaag, is dan 225/18/45 een optie? Dat zou qua totaal omtrek ongeveer binnen de perken blijven zonder dat de wielkasten kunnen worden geraakt? Of neem ik dan onnodig of sowieso teveel risico?
 

peterrapid

Forumguru
225/18/45 zou moeten lukken, standaard bij de O3 RS met 18" zitten er banden op 225/18/40 op, en zelfs met verlaging heb je nog wat plaats om groter te gaan hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: EML

EML

Lid
OK dank je. Ik ga verder met zoeken naar de combinatie: mooie betaalbare velgen met betaalbare maar goede banden.

Misschien verkoop ik mijn huidige velgen wel en ga ik in de winter simpele stalen velgen gebruiken met een wieldop :-)
 

CDK

Forumguru
@EML, niet afwijken van de voorgeschreven bandenmaat, het risico op aanlopen is zeer groot, 225-40-18 of 225-35-19 is de enige juiste optie voor jou. in principe volstaan alleen veren, hebben de dempers langer als 50000km onder je auto gezeten kan je overwegen om ook sportdempers of wellicht een schroefset te monteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: EML

EML

Lid
Corne, welke ET waarde moet ik aanhouden? Hoe ver kunnen de wielen iets verder naar buiten zonder risico of aanpassingen aan de wielkuip?
 

CDK

Forumguru
@EML, dat is afhankelijk van de breedte van de velg icm de band die je er omheen legt. optisch is het mooi als je een 8.5J velg neemt met een ET waarde van 43 of 45 met een 225 brede band er omheen, dan staat je band licht getrokken, zodat je bij inveren niet aanloopt. bij ET 45 moet een 235 band ook kunnen maar staat net wat minder mooi...
 

EML

Lid
Met licht getrokken bedoel je dat de band iets binnen de velg blijft toch? Dat vind ik persoonlijk niet echt mooi en resulteert sneller in bijvoorbeeld "stoeprandschade". Liever heb ik dat de band iets buiten de velg steekt (velgbescherming) en dat de band niet tever in de wielkast "verscholen" zit. Dus dan zou ik een iets lagere ET waarde moeten hebben zodat de totale velg wat meer naar buiten wordt geplaatst t.o.v. de "standaard" positie? Stel: een 225 band op een 8j velg met ET van 40? Of is die ET waarde dan te laag? En wat zou de meest comfortabele manier zijn om de auto dan tevens ongeveer 2 cm te verlagen? Een nieuwe veren-set of een schroefset?
 

CDK

Forumguru
een schroefset voor 2cm verlaging is denk ik zonde van het geld, maar als ik onze Superb op 20" met een Kw streetcomfort schroefset vergelijk met onze Fabia op 17" en Eibach veren is de Superb comfortabeler. De reden daarvan is de instelbare demping. Zo'n schroefset kost wel bijna 4 x zoveel als een setje veren overigens....
Stoepranden daar moet je ver vandaan blijven ;) dat is de enige manier om je velgen te beschermen. Elk contact tussen band en stoeprand kan funest zijn voor je veiligheid. 8J ET40 past ook wel. Vraag anders @bobbl nog eens naar zijn setup, als ik me niet vergis heeft hij ook 8J er onder liggen met 225 banden er op.
 
Bovenaan Onderaan