Even voorstellen

h dejong

Actief lid
Hallo Allemaal,

Alvorens te gaan posten, leek het me wel zo netjes om me eerste even voor te stellen.

Mijn naam is Hans, 38 jaar.
Samen met mijn vrouw, onze kleine man en 3 honden wonen wij in Drachten.
Werkzaam in de IT/E-commerce.

Auto historie:
Opel Kadett
Nissan Primera
VW Golf 4 (lease)
Subaru Impreza GT Turbo (Stars25)
VW Golf II TD
Seat Leon Topsport TDI (150pk)
Skoda Octavia 1.2 tsi combi DGS-7 (lease)

Nog in bezit:
VW Golf MK1 GTI (bouwjaar 1983)
En de auto van de vrouw, een VW Golf 4 Station.

Reden om me hier aan te melden, is dat ik op zoek ben naar een Skoda Octavia en uiteraard hier meer informatie op te doen voor betrouwbaarheid, tips, trucs en eventuele andere mogelijkheden.

Groet,

Hans

• Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Welkom Hans, erg netjes idd om je even voor te stellen, waarvoor dank! Succes met je zoektocht! Antwoorden op bijna al je vragen zijn hier ook te vinden ;)

h dejong

Actief lid
Hallo Erik, Corné en Joske

Bedankt voor de hartverwarmende verwelkoming :thumbsup:

Zoektochten zijn leuk, maar soms ook best lastig.
Vooral als je al een tijdje bezig bent, om erachter te komen, wat je nu echt wil :nailbiting:
Power is welkom, maar ruimte voor het gezin ook.
Voorop staat, dat het in ieder geval een model van 2009 of jonger moet gaan worden, bij een Octavia.
RS is cool, maar valt al af ivm budget.

Moet eerlijk zeggen, dat ik destijds heel sceptisch was voor de 1.2 TSI (zie voorgeschiedenis :D ), maar wat was dat een heerlijke auto icm DGS-7. Je gaat dan toch ook anders rijden. Maar power hield niet over.
1.4 TSI zal het wellicht al beter gaan doen. Denk dat m'n voorkeur toch uitgaat naar een 1.8tsi gezien de verhalen die rondgaan over de kettingen e.d., ondanks de coulance van Skoda.
Perfect zou zijn een Combi die bomvol zit (Elegance Business), maar die zijn niet veel te vinden in 1.8. 1.2/1.4 domineren toch de occasionmarkt. Climate control is in ieder geval een must, net als cruise control. Navigatie zou ook welkom zijn. DSG is geen must, maar zou een aangename optie kunnen zijn.

Combi is niet een must, maar als ik die afzet tegen de hatchback, dan heb je net iets meer auto voor nagenoeg hetzelfde. De wegenbelastingklasse is in ieder geval gelijk.

Jullie nog tips waarop te letten?

Groet,

Hans

• Leuk
Waarderingen: CDK

Ridley

Forumguru
Kijk ook eens bij leasemaatschappijen die hebben vaak jonge occasions en je weet in ieder geval dat ze tijdig een beurtje hebben gehad. Staat een mooie Superb 1.8 bij Arval bijvoorbeeld.

Ridley

Forumguru
Dat valt denk ik nog best mee: 18K voor een 2010 Superb ligt ongeveer in lijn met de prijs voor een O2 die je zoekt.

h dejong

Actief lid
Ergens heb je gelijk Ridley, maar een O2 kan goedkoper. Die zul je m.i. In een eerdere prijscategorie al tegen kunnen komen. SuperB Combi is en blijft fantastisch maar 1 van m'n criteria is ook gewicht. Daar moet deze nu helaas afhaken.

Cordoba

Forumguru
:bloemen:Welkom Hans, en netjes voorgesteld.:thumbsup:

Als het een Octavia met DSG wordt, zou ik 'm wel door de DSG-dokter/TVS onder handen laten nemen: dat kan je het vervangen van een koppeling besparen, en levert een iets prettiger rijdende auto op.
Wat het verschil tussen combi en sedan betreft: de sedan is waarschijnlijk een stuk stiller doordat er een betere afscheiding is met de kofferbak, waardoor rolgeluid van de achterbanden en uitlaatgeluid minder hoorbaar zijn. Ik zou zeggen ga met beiden proefrijden (met zelfde type motorblok) om het verschil te ervaren.

Verder zul je als Octaviarijder zelf ook al aardig op de hoogte zijn, denk ik zo.

h dejong

Actief lid
@Cordoba: dank je wel!

Bedankt voor de tip voor de DSG.
Wat kost zo'n behandeling?
En waaraan zijn eventuele koppelingsproblemen te herkennen?
De octavia combi die ik heb gereden vond ik al erg stil!
Kan me bijna niet voorstellen dat een HB nog stiller is....

Gr.

Hans

h dejong

Actief lid
Vandaag de zoektocht naar een Skoda Octavia beëindigd en afgerond!
N.a.v al jullie tips, foto's ed in het topic hatchback vs combi (waarvoor dank:thumbsup:), heb ik vandaag een hatchback gekocht en gelijk meegenomen.:D

Binnenkort meer. Heb nu alleen nog maar crappy telefoonfoto's

Groet

hans

Cordoba

Forumguru
Hans koppelingsprobleem is meestal gewoon slecht schakelen tussen 1-2, 3-4 en 5-6. Schakelen tussen R-1, 2-3, 4-5 gaat meestal wel goed (andere koppeling).

In dit topic kun je ook veel lezen over DSG-ervaringen en aanpassingen.

En natuurlijk gefeliciteerd met de auto, en veel plezierige km's gewenst.

h dejong

Actief lid
Ik hoop dit weekend de auto even te kunnen wassen en wat platen te schieten. Zal dan de auto even voorstellen :D

Kan al wel zeggen dat deze 1e week de Skoda me enorm goed bevalt!
Alleen de carkit icm IPhone.... Grmpf
Denk dat dat de eerste modificatie gaat worden.

Gr.

Hans

Bovenaan Onderaan