Omdat de 2 jaar fabrieksgarantie in juni as afloopt krijg ik zojuist een aanbieding voor extra garantie 1 of 2 jaar bij te kopen....duur grapje, daar ik dit jaar waarschijnlijk boven de 100.000km uitkom....wat is jullie mening hierover, wel/niet doen, 1 of 2 jaar bijkopen, heeft zoiets nut, hoelang is de garantie wettelijk op auto's.
Er zijn bepaalde soorten garantie, de fabriek garantie, de garantie die je krijgt van de dealer, de wettelijke garantie en de garantie op je consumenten recht.
De garantie van de dealer en verkoper laat ik acherwege die zullen de meeste wel kennen, de wettelijke garantie is
6 maanden, de europese wet zegt
24 maanden.
Voorbeeld: Piet koopt een tweedehands auto met een garantie termijn van
6 maanden, de Europese wet vermeld
24 maanden garantie,
Binnen drie maanden constateert Piet, dat de
motor onregelmatig loopt, brengt de auto binnen en vermeld tevens een klacht over de
airco die werkt niet goed.
Klachten worden door de garage verholpen onder garantie, maar Piet blijft
klagen over de airco in de loop van de garantie termijn ook nadat de 6 maanden verstreken zijn is de auto daarvoor binnen gebracht.
De 10e maand doet de airco niets meer, oorzaak compressor defect !! De garage zegt dit valt
niet meer onder de garantie meneer Piet, dat gaat u helaas toch geld kosten ?
MIS zegt Piet, ik beroep mij op de Europese wet van 24 maanden garantie ! die bestaat niet zegt de verkoper...zeker wel.
Wat vermeld de 24 maanden garantie volgens de Europese wet:
Na de 6 maanden wettelijke garantie, blijft de verkoper 18 maanden lang aansprakelijk voor enige schade die ontstaat ! de
bewijslast ligt echter bij de
eigenaar/houder ! het probleem is door Piet eerder bekend gemaakt binnen de garantie termijn..
Piet heeft daarop de verkoper/garage schriftelijk in gebreken gesteld + de data vermeld wanneer de auto is binnen gebracht voor het airco probleem en de rechtsbijstand ingeschakeld.
Dan heb ik de levensduur nog niet vermeld over een product, daar staat geen termijn op ! maar wordt aangenomen dat deze 7 jaar is voor duurzame producten, zoals wasmachine, koelkast, breedbeeld tv, op nieuwe aangekochte luxe goederen dan wel te verstaan.
Dat is hetzelfde als een nieuwe auto kopen met twee jaar garantie, men verwacht niet dat na twee jaar als eigenaar de motor kapot gaat ! garantie bij kopen op dit artikel is weggegooid geld.