Extra garantie ja of nee

garantie ja of nee

• ja

Stemmen: 19 47,5%
  • nee

Stemmen: 21 52,5%

• Totaal aantal stemmers
    40
  • Opiniepeiling gesloten .

Erkens

Lid
8 feb was mijn yeti 2 jaar, en ik had een paar weken daarvoor een telefoontje gehad van PON met de vraag om mijn garantie te verlengen. Dit heb ik niet gedaan want hun garantie gaat nergens over.

Het is namelijik normaal dat als de drukgroep breekt dat dit niet onder garantie valt ondanks dat de wagen nog niet eens de 30k heeft aangetikt. Zal binnenkort mijn verhaal hierover eens posten, wellicht interessant voor andere Yeti rijders hier.

OuweHippie

Senior Member
Er zijn natuurlijk meer Skoda's zonder problemen als mét. Toch gaat het in zekere zin in mijn hoofd spoken en ben ik er niet gerust op tot die eerste groep te blijven behoren.

Ik heb al een nieuwe sleutel en twee nieuwe sloten onder garantie laten vervangen en dat kost al meer dan de € 215,= van de verzekering. Nu het rechter portierslot weer hapert en waarschijnlijk op een moment weer zal moeten worden vervangen lijkt me de verzekering geen weggegooid geld.

Mijn dealer heeft geen enkele ervaring met grote problemen zoals die je her en der op het forum kunt vinden en ik wil niet de eerste zijn.

Gisterenavond belde Skoda precies op het moment dat ik het aanvraagformulier zat in te vullen. M.a.w. ik heb die verzekering afgesloten.

MarcoO2

Forumguru
Duidelijke afweging. En 't is ook heel simpel: als het jou een lekkerder gevoel geeft om bij te kopen, dan moet je dat zeker doen. Een goed gevoel is ook wat waard!

VEEJAY

Forumguru
Laatst bij een Audi dealer kwam ie ook met een verhaal over garantie plus verzekering nog wat. Toen vroeg ik, ja maar als die multitronic na 7 maanden stuk is dan zeggen jullie misschien dat het door mijn rijstijl komt.

Toen werd ie vaag en brabbelde die over dat 3 partijen Pon, dealer en ik dan zouden meebetalen. Later zei hij weer, ja het is niet op slijtende delen..

Ik vraag me af wat er zoal dan wel onder garantie is wat ook kapot kan gaan en niet slijt... ?? IK zou niet zo gauw extra garantie afsluiten, voorkomt ook teleurstellingen.

OuweHippie

Senior Member
Ik heb het nog eens nagevraagd en alles wat normaliter al onder de fabrieksgarantie valt, valt ook onder de verzekering.

Met slijtage bedoelt men banden, schokbrekers, remmen, accu e.d.

Een goede dealer zal trouwens alles in het werk stellen om een schade onder garantie te claimen behalve als (hier stond eerst mits**) het overduidelijk te wijten is aan de eigenaar. Het belang van een dealer ligt immers bij een tevreden klant en niet bij de importeur waar hij zijn auto's inkoopt. Het is een kwestie van vertrouwen tussen de dealer en de koper, of je daarin gelooft of niet.

Ik rij sinds 1972 nieuwe auto's en eigenlijk verrekte weinig aanspraak moeten maken op een garantieclaim. Pas sinds het internet zo is ontwikkeld dat iedereen het gebruikt, komen de horrorverhalen op je af. Het zal vrijwel altijd zo zijn dat juist die extra aandacht trekken.

** Mits / tenzij

Rosinfield

† In Memoriam
blijkbaar erg moeilijk dat onderscheid tussen mits en tenzij, hoewel het wel leidt tot een onbedoeld komisch effect

Guest1

Ex-lid
Erkens, dat een drukgroep breekt vóór de 30000km en net na 2 jaar is niet normaal. In zo'n geval kun je naar ik verwacht een fabrikant aanspreken op non-conformiteit. Dit is vastgelegd in de Eupese wetgeving. Ik ben het in die zin eens met RDE dat een dealer of eigenlijk een fabrikant vlak na de garantieperiode niet met alles vrijuit gaat. De ervaring heeft mij geleerd dat er genoeg jurische ruimte is om soms zelfs na 6 jaar nog volledige vergoeding te kunnen eisen en ook te krijgen. Het ligt natuurlijk aan wat het probleem is. Van een drukgroep hoef je niet te verwachten dat deze breekt. Sterker nog, deze mag nooit breken. Wel kan de veerspanning achteruit gaan, dat is normaal, maar ook weer niet na 2 jaar. Alles in redelijkheid.
Als bijvoorbeeld een veer van je ophanging breekt na 5 jaar, dan kun je wel degelijke vergoeding of coulance eisen met succes.

wanderer

Senior Member
extra garantie bijkopen

Omdat de 2 jaar fabrieksgarantie in juni as afloopt krijg ik zojuist een aanbieding voor extra garantie 1 of 2 jaar bij te kopen....duur grapje, daar ik dit jaar waarschijnlijk boven de 100.000km uitkom....wat is jullie mening hierover, wel/niet doen, 1 of 2 jaar bijkopen, heeft zoiets nut, hoelang is de garantie wettelijk op auto's.

Rosinfield

† In Memoriam
waarmee maar weer eens het ongelukkige van de indeling in typen aan den dag treedt. Zo heb je dan voor een onderwerp als het onderhavige als je niet uitkijkt evenveel topics als er types zijn, terwijl het natuurlijk een Skoda-algemeen topic is. Maar dit terzijde.

Mijn dealer vertelde dat bijna niemand die garantie er bij neemt, maar je kunt inderdaad op de laatste dag van de reguliere garantieperiode nog besluiten om die garantie te verlengen. Eerst maar eens kijken hoe m'n auto die eerste 2 jaar doorkomt. Op mijn vorige auto (ex-lease, op dat moment 3 jaar oud) kreeg ik standaard 6 maanden garantie en die heb ik voor 150 euro verlengd tot één jaar. Binnen dat jaar waren er problemen met de airco en zijn een vliegwiel en startmotor vervangen. Viel allemaal onder die garantie. Hierdoor zo'n 400 euro bespaard op de reparatie.

Rosinfield

† In Memoriam
ja, dat kan. Het kan ook dat je geen gebreken hebt en het aan extra garantie uitgegeven bedrag dus ook in de vlakspoeler had kunnen gooien. Is dus een kwestie van die kansen tegen elkaar afwegen en dan weet ik het wel.

TheoStek

Forumguru
Omdat de 2 jaar fabrieksgarantie in juni as afloopt krijg ik zojuist een aanbieding voor extra garantie 1 of 2 jaar bij te kopen....duur grapje, daar ik dit jaar waarschijnlijk boven de 100.000km uitkom....wat is jullie mening hierover, wel/niet doen, 1 of 2 jaar bijkopen, heeft zoiets nut, hoelang is de garantie wettelijk op auto's.

Er zijn bepaalde soorten garantie, de fabriek garantie, de garantie die je krijgt van de dealer, de wettelijke garantie en de garantie op je consumenten recht.
De garantie van de dealer en verkoper laat ik acherwege die zullen de meeste wel kennen, de wettelijke garantie is 6 maanden, de europese wet zegt 24 maanden.

Voorbeeld: Piet koopt een tweedehands auto met een garantie termijn van 6 maanden, de Europese wet vermeld 24 maanden garantie,
Binnen drie maanden constateert Piet, dat de motor onregelmatig loopt, brengt de auto binnen en vermeld tevens een klacht over de airco die werkt niet goed.
Klachten worden door de garage verholpen onder garantie, maar Piet blijft klagen over de airco in de loop van de garantie termijn ook nadat de 6 maanden verstreken zijn is de auto daarvoor binnen gebracht.
De 10e maand doet de airco niets meer, oorzaak compressor defect !! De garage zegt dit valt niet meer onder de garantie meneer Piet, dat gaat u helaas toch geld kosten ?
MIS zegt Piet, ik beroep mij op de Europese wet van 24 maanden garantie ! die bestaat niet zegt de verkoper...zeker wel.
Wat vermeld de 24 maanden garantie volgens de Europese wet:
Na de 6 maanden wettelijke garantie, blijft de verkoper 18 maanden lang aansprakelijk voor enige schade die ontstaat ! de bewijslast ligt echter bij de eigenaar/houder ! het probleem is door Piet eerder bekend gemaakt binnen de garantie termijn..
Piet heeft daarop de verkoper/garage schriftelijk in gebreken gesteld + de data vermeld wanneer de auto is binnen gebracht voor het airco probleem en de rechtsbijstand ingeschakeld.

Dan heb ik de levensduur nog niet vermeld over een product, daar staat geen termijn op ! maar wordt aangenomen dat deze 7 jaar is voor duurzame producten, zoals wasmachine, koelkast, breedbeeld tv, op nieuwe aangekochte luxe goederen dan wel te verstaan.
Dat is hetzelfde als een nieuwe auto kopen met twee jaar garantie, men verwacht niet dat na twee jaar als eigenaar de motor kapot gaat ! garantie bij kopen op dit artikel is weggegooid geld.

MarcoO2

Forumguru
Leuk verhaal, alleen ga je op één (essentieel) punt de mist in: die Europese wettelijke garantie is van toepassing bij nieuwe producten, niet bij tweedehandse... De wettelijke garantie is overigens sinds de Europese wet van kracht is geworden geen zes maanden, maar gewoon (uiteraard) die 24 maanden.

TheoStek

Forumguru
Nee dat is niet waar, iedereen denkt dat ze standaard recht hebben van 2 jaar 'garantie'.toch is dat niet zo.
Bij het omzetten van de Europese garantie van twee jaar die alleen geld voor de lidstaten, heeft de Nederlandse wet bepaalt dat de consument recht heeft op een goed werkend product.
Dat wordt door menig persoon gezien als 24 maanden garantie, de wettelijk vastgelegde garantie termijn is 6 maanden.
Garantie is iets extra' s en staat buiten het feit van je rechten en plichten, daardoor heb je in Nederland meer rechten en kun je na de garantie periode nog altijd volgens de wet aanspraak maken buiten de garantie.

Ik heb het zelf meegemaakt,
In 2006 monteer en lever ik een nieuwe compressor en maak het gehele ac systeem in terug orde, garantie is zes maanden en 1 jaar op de onderdelen.
Na aflevering en het certificaat opgemaakt te hebben, heb ik vermeld dat de klant terug moest komen binnen 2 maanden omdat de zuigfilter verwijderd zou worden, die eventueel achtergebleven slijpsel tegen houdt zodat de nieuwe compressor geen schade op loopt. Dan zou die 10 maanden later terug moeten keren voor de 1ste airco service.
Klant heeft geen gevolg gegeven aan de schriftelijke oproep in 2007/2008, maar in 2009 meld de klant zich dat de airco niet werkt, resultaat compressor defect en de verzegeling die ik had aangebracht op het systeem was weg.
Volgens de wet moet ik hem duidelijk informeren dat is mijn plicht, daartegenover is zijn plicht om gehoor te geven,
Op alle fronten heb ik heb ik gezegd, doe wat je niet laten kunt, want zijn uitspraak was "ik heb 2 jaar garantie".
Dit voorval heeft een staartje gekregen en is vorig jaar januari verschenen voor de rechtbank.
De rechter oordeelde dan ook dat ik niet aansprakelijk gesteld kon worden voor de schade die was geleden door de tegenpartij en gehele reparatie van het ac systeem.

Lees dit dan maar

Conformiteit in overeenstemming zijn met .....Conformiteitbeginsel | Europese Wettelijke Garantietermijn

MarcoO2

Forumguru
@ Theo: je verhaal is een beetje een klok-klepel-verhaal. Je zegt dat er in NL sprake is van zes maanden wettelijke garantie, maar dat is niet het geval. Je bent waarschijnlijk in de war met de termijn van zes maanden waarin de bewijslast omgekeerd is (en de positie van de consument dus sterker is).

In NL is geen expliciete lengte van de garantietermijn genoemd. Uitgangspunt is de Europese termijn van 24 maanden, waarbij lidstaten inderdaad af mogen wijken, maar dan uitsluitend ten gunste van de consument. Langer dan 24 maanden mag, korter dus niet. In NL is ervoor gekozen om geen expliciete termijn op te nemen, maar te kiezen voor het systeem van deugdelijkheid (conformiteit). Maar ook daarbij is dus wel degelijk die termijn van minimaal 24 maanden van belang.

Concreet voorbeeld is de recente discussie mbt Ipads. Apple bood slechts één jaar garantie en is daarbij nu op haar vingers getikt omdat dat minimaal twee jaar moet zijn.

TheoStek

Forumguru
Zeg ik dan dat in Nl de termijn van 24 maanden wordt genoemd NEE, in de WET staat wettelijke garantie van 6 maanden, het staat duidelijk vermeld in boven genoemde links.
Nl en Belgie vermelden duidelijk dat de bewijslast na zes maanden bij de eigenaar/houder moet liggen.
In mijn geval had ik bewijslast, maar de klant niet, dus waar ligt dan de conformiteit, moest ik niets schriftelijk hebben vastgelegd denk ik dat de uitspraak anders was geweest !
Nederland gaat verder, en die stellen dat er een deugdelijk product afgeleverd moet worden,
Het gaat niet om mijn gelijk, het ging erom om extra garantie bij te kopen en dat is ONZIN volgens de Nederlandse wet hoeft dat niet eens.
Maar goed klok klepel verhaal, de zes maanden garantie staat vermeld in het burgerlijk wetboek.

MarcoO2

Forumguru
OK, nog een keer: "zes maanden omgekeerde bewijslast" is iets héél anders dan "zes maanden wettelijke garantie"...

De zes maanden-termijn die je in art. 7:18 BW terugvindt, heeft uitdrukkelijk niets te maken met "wettelijke garantie", maar met de omgekeerde bewijslast. Ik citeer: "Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet." Zoals je ziet, gaat het hier niet om garantie, maar om conformiteit. Da's iets heel anders.

Bovendien moet je niet vergeten dat het hier uitsluitend om bescherming bij een consumentenkoop gaat. Oftewel, als jij als particulier bij een dealer een auto koopt, heb je deze bescherming, maar als je 'm zakelijk koopt of als particulier van een andere particulier heb je deze extra bescherming niet.

Ik ben het hartgrondig met je eens dat het Nederlandse wettelijke systeem zoveel aanknopingspunten geeft dat het bijkopen van extra garantie alleen het belang van de dealer dient. De enige reden dat ik je aanvul en corrigeer, is dat je een aantal juridische issues door elkaar haalt en aan elkaar knoopt, en dat kan voor de lezer heel vervelende consequenties hebben.

Cordoba

Forumguru
Theo, bedankt voor je verhaal: ik heb in elk geval geleerd dat dit schriftelijk vastgelegd moet worden. (of dat dit in elk geval verstandig is)
Probleem met garantie is, dat er vaak allerlei omstandigheden zijn, waardoor een uitspraak van een rechtbank net weer even anders uitpakt. Daarnaast is het zo dat veel consumenten wel garantie hebben in bepaalde gevallen, maar dat die claims vaak ten onrechte door verkoper/fabrikant worden afgewezen. Recht hebben is één, recht krijgen is (helaas) vaak weer iets anders.

Als ik het goed heb, is er na die 24 maanden ook nog een termijn waarbij de garantie geleidelijk verschuift, en de reparatiekosten in de loop der tijd voor een steeds groter deel door de consument/eigenaar moeten worden gedragen. Dit geldt uiteraard niet voor normaal onderhoud en normale slijtage, maar echt voor gevallen waarbij een product of onderdelen daarvan niet een normale levensduur hebben. (als bijvoorbeeld je ruitenwisserbladen na 2 jaar versleten zijn, is dit normaal, als de ruitenwissermotor na 2 jaar kapot gaat is dat niet normaal)

Bovenaan Onderaan