F1c wordt te klein, tijd voor een O2c?

Tees

Donateur
Elk jaar was ik sowieso van plan, ik rij ~10k per jaar, maar aangezien ik t zelf doe zijn dat de kosten niet.

Ik begreep dat de TSI blokken wat kritischer zijn qua oliekwaliteit. Ik gebruikte tot nu toe altijd Shell Helix Ultra, maar geen longlife of C3 oid, gewoon VW502/505 specs. Is dat voor dit blok wel wenselijk? Shell heeft zelf gek genoeg 5W40 op de website aan voor dit blok, Kroonolie geeft van alles aan, variërend van 0W40 tot 5W30 en wel of geen LL.

En in die zin: is Castrol zoveel beter dan Shell Helix Ultra? Allebei A-merk volsyntheet, leek me dat er niet zo heel veel verschil tussen zou zitten?

Ik moet trouwens zeggen dat sinds ik de laatste keer zelf m'n olie ververst heb in de Faab en dus volledig Shell Helix erin had zitten, m'n olieverbruik vrijwel 0 geworden is, daarvoor gebruikte de garage ook een 5W-40 volsyntheet (en dat was notabene een LL C3), en daar had ik wél olieverbruik mee...
 

ertromp

Forumguru
Nee daar zal zeker geen verschil in zitten tussen Shell en Castrol. Zelf ben ik met mijn 1.4 TSI destijds gaan rijden met een Castrol 0W40 die in de winter nog wat sneller door de motor gaat en bij belasting wat langer "dikker" blijft. Beste is gewoon jaarlijks te verversen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

turboturbo

Forumguru
edit: gefeliciteerd met de nieuwe Octavia! Tijd voor een nieuw topic dus ;)

Ik las nog even je post over de rammelende ketting bij koude motor. Ik heb weliswaar geen TSI en ook mijn Octavia is niet van dezelfde generatie. Maar ik kan bevestigen dat het inderdaad veel uit maakt welke olie je gebruikt. Ik heb bijvoorbeeld eens hele dure Liqui Moly gebruikt met een additief (synthoil high tech) en ik heb de ketting toen een heel jaar niet gehoord. En op hele koude dagen is het sowieso onvermijdelijk dat je m hoort, evenzo als de auto een week heeft stil gestaan. Dan duurt het simpelweg veel langer voordat de olie warm en dun genoeg is en op de juiste plekken zit om dat gerammel te voorkomen (geloof dat de ketting spanner hydraulisch op druk gezet wordt?)

Volsyntheten in NL zijn meestal alsnog geen echte volsyntheten maar dat is een ander topic (hier wat leesvoer bij onze buren Seat-online: https://www.seat-online.nl/showthre...te-in-een-20VT&p=590805&viewfull=1#post590805 )

Kijk bijv naar een bepaald type Castrol olie op de Duitse website en dan staat er wel bij dat ze half syntheet zijn (wetgeving is anders/strenger daar)

Wat Tom Harlaar van HBT (de walnut blast expert) uitlegde over TSI blokken is dat longlife olie op zich geen probleem hoeft te zijn maar de verversing interval (30dKm of 2 jaar) Die is te lang. Zeker de dunnere XW30 olie verbrand een beetje / heeft meer te lijden op hogere temperaturen en gaat dan sludge afzetten (dat kon hij aanschouwelijk maken in zijn werkplaats aan de hand van motoronderdelen). In tegenstelling tot diesel motoren waar dit niet speelt omdat de bedrijfstemperatuur lager ligt, de olie niet ‘aanbrandt’ en de olie zijn reinigende werking veel beter behouden blijft gedurende zijn gebruiksduur.
Corrigeer me als ik het verkeerd heb onthouden of weergegeven.

Zoals hierboven reeds genoemd, op z’n langst jaarlijks verversen / max 15dKM aanhouden (en dan heeft duurdere longlife ook geen zin meer, dus koop dan een goede niet-longlife olie en zo je wilt neem je dan meteen een XW40 die mogelijk iets betere hogere temperaturen kan weerstaan zonder schraal te worden of ‘aan te branden’)
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Ik ben destijds bij Tom geweest en hij heeft me inderdaad laten zien wat een OW30 voor een sporen achterlaat op motoronderdelen en inderdaad overal komt zo'n geel achtig film op.
 

Tees

Donateur
Interessant @turboturbo! Zou ik dan toch gewoon de 5W40 die ik nog heb staan gaan gebruiken? :pieker:
Nu zit er 5W30 in zag ik.

Ik vraag me trouwens af waarom hogere viscositeit meer bestand zou zijn tegen thermisch kraken (daar gaat het volgens mij over)? Misschien omdat de (lokale) temperatuur minder hoog oploopt door de dikkere oliefilm?
 

Tees

Donateur
Dag Faab :wavecry:
20210910_080305.jpg
hallo Octy! :yeehaa:
20210910_112450.jpg

Heerlijk gereden net van Nijkerk naar huis (Utrecht). Deze keer de kettingrammel wél duidelijk gehoord, ik denk dat ie vorige week dus niet koud was...máár: ik schat m op 2 seconden, dus korter dan de garage bij de aankoopkeuring zei. Heb er wel vertrouwen in dat dit nog wel ff goed gaat.

Ik zal uiteraard binnenkort een Mijn Auto topic aanmaken met wat meer foto's (moet ik wel ff tijd vinden om de auto uit te laten en rustig met de DSLR te schieten), zijn ook nog wat kleine klusjes die gedaan moeten worden.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Héé buurman heeft u u auto geschilderd ??
Mooi kleurtje hoor......

Geniet ervan, en dat geratel....... liever dit geratel dan het geratel van je schoonmoeder denk ik altijd maar.....:lezen:
 

Tees

Donateur
Eerste kleine dingetje dat ik nu tegenkwam: even de OBDeleven eraan gehangen, 15 passieve foutcodes, bijna allemaal te lage accuspanning. De spanning was nu ook (na gisteren 40 min rijden) 11.5V, wel erg laag. De startmotor heeft ook een paar omwentelingen nodig om de motor aan te laten slaan.
De accu die er nu in zit lijkt ook nog t origineel, of iig door een VAG dealer gezet (zitten VAG stickers op). Op basis van de code lijkt t eind 2014 te zijn, maar dat zou 2 jaar na aankoop zijn, das wel snel ..

Hoe dan ook: gaat een nieuwe in. Heb geen zin om komende winter voor verrassingen te komen te staan.
 

Cordoba

Forumguru
@Tees Ik denk dat je degene die de aankoopkeuring heeft uitgevoerd best mag aanspreken op de slechte accu. De accu is voorzien van een productiecode (ik dacht maand en jaar van productie, maar kan ook week en jaar zijn), en die staat vaak boven in de accupool geperst. dus als je de afdekkapjes van de accupolen haalt, moet je die productiecode bij veel merken kunnen lezen. Een accu 2 jaar jonger dan de auto, kan ook een kwestie zijn dat er accu's uitgewisseld zijn tussen verschillende auto's (bijvoorbeeld bij een bedrijf dat veel dezelfde auto's heeft rijden).

Wat onderhoud betreft: ik heb bij mijn auto er voor gekozen om het onderhoud van variabel op 1 jaar vast te laten zetten, en wel de longlife olie te gebruiken. Ik heb toch voor de LL olie gekozen, omdat deze iets dunner zou zijn, en bij koude start en smering van de turbo iets sneller goed zijn werk zou doen.
 

EdK

Forumguru
eind 2014 te zijn, maar dat zou 2 jaar na aankoop zijn, das wel snel ..
Start/stop in de wagen ?

Welliswaar met VW de ervaringen binnen bedrijf dat vele nieuwe wagens binnen 3 jaar aan nieuwe accu toe waren.
ANWB gaf schuld aan SS en dealer bleef volhouden dat we er teveel spullen via 12V aan hadden hangen en die trokken accu leeg in de nacht.....
Daar kwamen ze maar één keer mee weg, maar de keren erop zeker niet daar we de 12V stekkers einde dag bewust ontkoppelde.

Dus ja een nieuwe accu erin zetten zal geen kwaad kunnen !! Zeker met de strenge winter die gaat komen dit jaar....:koffie:
 

Tees

Donateur
Geen S/S, gewoon een standaard loodaccu. Dus dan is 7-9 jaar ook niet heel verkeerd, met S/S zou t een wonderaccu zijn ;). Ben eigenlijk ook wel blij dat er geen S/S in zit, scheelt flink in de kosten én levensduur van de accu :jaja:

Wat betreft de aankoopkeuring: lijkt me duidelijk dat ze ook de foutcodes niet uitgelezen hebben. Tot dusverre heb ik geen rapport én geen factuur ontvangen, alleen telefonische overdracht (heb gezegd dat ze de boel op de mail mogen zetten, had er nu wel mogen zijn dan, zelfs per post ruimschoots) Als er geen fatsoenlijk rapport komt met alle punten die op de website van Vakgarage staan, gaat die factuur (als ik die dan ook krijg tenminste) ook niet betaald worden...ben hier ook niet te spreken over. Maar voorlopig hou ik m'n mondje wel dicht, wordt toch een discussie waar ik niks te winnen heb.

@Cordoba: je zou denken dat 5W30 en 5W30-LL even visceus is (iig bij de gestelde temperaturen van de standaard). Wat gebruik jij in je 1.2 TSI, 5W30 of 5W40 (of 0Wxx)? Ik twijfel nog wat ik erin ga gooien bij de volgende oliewissel...en aangezien VAG alleen maar 504.00 vereist, kan je er elke viscositeit in gooien die je goed acht...
Overigens zit deze volgens mij al sinds aanschaf op vast interval, maar zal dat ff checken.
Accuwissel kan idd geweest zijn, eerste 5 jaar is deze in de lease geweest.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik durf niet te zeggen wat de garage er precies heeft ingegooid, maar ik heb bij de VAG-specialist wel de afspraak gemaakt dat er LL-olie ingaat, ondanks dat dit iets duurder is. Misschien is die LL-olie niet nodig, maar een turbo met kapot lager is een stuk duurdere reparatie. Wat het verschil tussen LL-olie en andere olie met dezelfde specs is de vraag of er buiten de prijs en de naam ook echt verschil is, maar ik durf ook niet uit te sluiten dat er in de dopes verschil zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Nog eens even wat verder gespeurd (en eigenlijk gaf ik 't antwoord onbewust al in m'n vorige post): volgens het instructieboekje moet er VW 504.00 olie in de 1.2 TSI, en dat is LL. Er hangt trouwens ook een tag aan de oliepeilstok "Alleen LL olie", maar ik ben natuurlijk eigenwijs :deuk:

Even googlen en VW504.00 is altijd 5W30 of 0W30, geen 5W40 of 0W40. Nu gebruik ik graag Shell Helix Ultra, maar die is vrijwel alleen in de 0W30 variant te krijgen voor 504.00. Vind dat weer een beetje tricky, m'n gevoel zegt dat een 5W30 beter is (en dat zit er nu ook in). Misschien toch maar switchen naar (de door Skoda aanbevolen) Castrol voor deze wagen dan.
 

ertromp

Forumguru
Maar je rijdt minder dan 15K per jaar en je gaat jaarlijks onderhoud doen waarom stap je niet over op vast Interval? Dan kun je er een olie in doen die voldoet aan de specificatie VW50200. Dan kun je bijvoorbeeld een Shell 5W40 gebruiken
 
Bovenaan Onderaan