Fabia 2.0

myfirstoctavia

Forumguru
Ervaring (tot nu toe) met een AZJ blok (2.0, 115 pk) in een octavia combi 1u5 4x4.
Laat zich enorm schakellui rijden, verbruik (mede door gewicht en aandrijving in mijn auto) vrij hoog. Olieverbruik nihil. Mooie "roffel" tussen 2.000 en 4.500 rpm. Langeslag motor, dus geen "toerenmonster", loopt het lekkerst bij constante snelheden. (Snelweg)
Loopt alsof hij het met t grootste gemak doet, en -bij goed onderhoud- nog vele kilometers probleemloos volhoudt, de vele voorbeelden vindbaar van 2 liters die met gemak 3, 4, 5, 6 ton of meer gedraaid hebben bevestigt dit. Olieverbruik schijnt in de regel (meer) voor te komen, maar heb ik persoonlijk (nog) niet ervaren.
Bij constante snelheid (100 km/u, C.C.) en resetten tripcomputer geeft mijn verbruiksmeter ~6.7 l/100km aan, windstille situatie
Gewicht van mijn octavia 2.0 4x4: leeg: 1.350 kg, rijklaar: 1.450 kg.
Mijn huidige km-stand: ~194.000
 

Bakkertje

Forumguru
Mooie samenvatting @myfirstoctavia :thumbsup:

Onze Beetle doet ongeveer 1 op 10, maar komt eigenlijk nooit het dorp uit. Er zit ook geen boardcomputer op dus wat ie op de snelweg doet, geen idee.. Auto heeft nu zo'n 139 dkm gelopen en het blok geeft mij de indruk nog te lopen als de rest allang vergaan is.
Even afkloppen, tot nu toe probleemloos op een lekke kleppendeksel pakking na..
 

myfirstoctavia

Forumguru
ff op een windstil(ler) moment gewacht en wat foto's gemaakt.
(als in: "de proef is in de pudding")

Foto 1: Stationair draaiend;
verbruik 2.jpg

Foto 2: met 100 km/u op CC en (zeer lichte) wind mee;
verbruik 1.jpg

PS: Trap je door vanuit stilstand, dan zie je regelmatig 55 l / 100 km (en méér) voorbijflitsen. Getoond vebruik is een momentopname, even voor de duidelijkheid. Het lijkt nú namelijk (afgaande op foto's) net alsof ik in een superzuinige auto rij. Allesbehalve, maar dat lijkt me duidelijk. :)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Fabia met 2.0 blok is lichter in gewicht en kleiner frontaal oppervlak (lagere luchtweerstand), dus zal zuiniger zijn dan een Octavia. Alleen een Fabia met 2.0 blok is redelijk zeldzaam, zeker in Nederland, het merendeel van de Fabia's I met benzine blok heeft óf een 1.4 8V mpi blok, óf een 75 pk 1.4 16V blok. Een 100pk 1.4 16V blok is met wat moeite wel te vinden, maar een 2 liter blok is echt lastig te vinden in een Fabia I.

Als ik op gaspedaal ga zoeken vind ik 6 Fabia's combi met 2 liter blok, en 16 stuks met 100pk 1.4 16V blok.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Ons gemiddelde verbruik zit tussen de 1:14 en 1:16
Kan je geen cijfertjes geven wanneer wat precies.
De ene keer draait vrouwlief dagen en kilometers achter elkaar over binnenwegen de andere keer blies ik er mee van huis naar Sneek.
Wat ik wel weet en terug kan vinden op spritmonitor dat de vakantierit naar het zuiden van België bijna 1;17 bracht.
Dat was met auto vol, aanhanger vol en snelheid rond de 110 op de teller.
 

Edwinz

Forumguru
Het was weer super druk, dus even het zoeken gestaakt.

Wil vrijdag gaan kijken voor een 2.0 a4 (130pk):arghh: de 5v niet de fsi.

Heb inderdaad maar een aantal fabia's 2.0 gevonden ten opzichte van de 1.4 blokjes.



Alleen nu mag ik mn auto inruilen bij de beste man.


Maar wellicht iemand die hier interesse heeft?

Koppelstangetje moet naar gekeken worden.
Druppeltje olie bij de kvs:pieker: misschien de oliekoeler? (Auto rijd er verder niet minder om..)

Ik wilde vrijdag gaan kijken:D
 

Bakkertje

Forumguru
Mijn schoonouwelui hebben een A4 met 2.0 (130 pk), volgens mij is dat ook een FSI.
Vrij probleemloze motor, los van de bobines, die zijn een keer onder garantie vervangen, en laatst was er ook 1 kapot maar dat zijn simpele reparaties.

Ze moeten wel wat meer toeren maken dan de 2.0 8v zoals die in de Fabia ligt..
 

turboturbo

Forumguru
De FSI is een 16 klepper toch? En heeft injectoren die op veel hogere druk moeten werken (iets storingsgevoeliger) (?)
 

Edwinz

Forumguru
Fsi (150pk) lees ik idd meer ellende over dan de 5v (130pk).
De fsi vooral problemen met stotteren e.d. omdat ie zo afgeknepen schijnt te zijn ivm het zuinige rijden...
 

Edwinz

Forumguru
.......Wil vrijdag gaan kijken voor een 2.0 a4 (130pk):arghh: de 5v niet de fsi.
......
Alleen nu mag ik mn auto inruilen bij de beste man.
.......
Ik wilde vrijdag gaan kijken:D

P.s.
Mag weg tussen de 800 en 1000.

Eronder heb niet zoveel zin ivm auto moeten lenen, inruilwaarde etc.:D
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stripedkrijn

Forumguru
Ik ben eigenlijk benieuwd naar het aantal toeren bij een tellersnelheid van 100km/h
Dus de stand die op de klokjes wordt aangegeven.
Bij mijn AQW Fabia Kombi is dat 2800 toeren bij 100km In 5e versn.
Hoe zit dat bij de 2.0 MPI Fabia Kombi??
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ja, besefte ik ook. Toffe wagen trouwens die A4.
Maar wellicht rijdt en nog een ander rond.
Ik had deze vraag aan Pon gesteld. En died verwees weer naar de dealer die het ook niet wist. Terug naar af en géén 300 gulden..
Raar trouwens, vroeger stond dat bijna in elk instructieboekje tot "tig" cijfers achter de komma. Kon je dat zelf uitrekenen.
Mij interesseert het vergelijk met de AQW motor. Ben gewoon benieuwd. Ik zou verwachten dat de overbrenging op de 2.0L langer zou kunnen zijn gezien het kleine wagentje wat er aan vast zit. Ik ben dan geïnteresseerd in een lekker laag toerental. Ik las ergens dat die ouwe AQW zelfs stiller zou zijn bij 130km dan de 2.0L benzine die bij die snelheid juist zou beginnen te brommen.
 
Bovenaan Onderaan