Fabia 2.0

Renkie

Forumguru
Raar trouwens, vroeger stond dat bijna in elk instructieboekje tot "tig" cijfers achter de komma. Kon je dat zelf uitrekenen.
Klopt, maar ondertussen zijn er zoveel motor/bak combinaties leverbaar die ook nog regelmatig wijzigen dat dit iets lastiger is.

Als je de bakcode weet kun je dit wel laten opzoeken bij de dealer, in de werkplaatsdocumentatie staan die verhoudingen nog wel als het goed is. (Moet je wel een dealer vinden die er moeite in wil steken)
 

Stripedkrijn

Forumguru
Bedankt. Begrijp ik. Ik ben eigenlijk alleen benieuwd of zo'n 2.0 liter motor uitvoering bij gegeven snelheid en Fabia carrosserie nou hetzelfde aantal toeren maakt of minder dan de oude 1.4 MPI 8V motor.
 

turboturbo

Forumguru
En volgens mij is het heel goed mogelijk dat er verschillende versnellingsbakken geleverd zijn tussen de benzine en uiteraard diesel versies. Zo is voor de Octavia I een tweetal versnellingsbakken voor de benzine motoren, een voor de 1.4 en 1.6 MPI en een voor de 1.8 (turbo) en 2.0 motoren. De diesels hebben uiteraard ook een heel andere bak, en waren er ook 2 van (een 5-bak en 6-bak als ik me niet vergis)
 

Stripedkrijn

Forumguru
Waaah..... Dat is om het makkelijker te maken denk ik.
Ik rij nogal eens behoorlijk lange afstanden en dan is een rustig toerental natuurlijk gewéldig. Wat dat betreft was de Laguna 2.2l td geweldig. Maar ja razend duur en frequent onderhoud was een minpuntje.
Niks mis met de motor trouwens. Die liep na 365k nog als nieuw zonder noodzaak van bijvullen van olie tussen de 30k beurten.
Maar ja, stuurkogels bv lustte zij heel graag.
Dus een stille Fabia voor lange afstanden is nu voor mij de beste keuze. En dan benzine want na Dieselgate mag ik helaas niet meer overal komen.
 

Edwinz

Forumguru
Ik zat met aqw op 100kmh op 1 op 20 dat is wat ik nog weet.

Nu met de 2 liter audi ben ik gemiddeld op 1 op 15,151515 uitgekomen over 80km in 1 uur tijd.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Wow.... 1:20. Dat heb ik nooit gehaald. Ik zit volgens Spritmonitor op 1:15,67 gemeten over ruim 100.000km. Ik vind dat best wel netjes en ik ben er ook dik tevreden mee. Zeker omdat het volgens hedendaagse maatstaven een ouderwetse motor is met 8 kleppen. Net als trouwens de 2.0 L motor. Ook 8 klepjes en lange slag.
 

turboturbo

Forumguru
@Stripedkrijn minder kleppen (8) lijkt in de praktijk toch juist zuiniger verbruik lijkt wel. Misschien omdat je minder geneigd bent toeren te maken waar je dat met een 16 klepper wel sneller geneigd bent.

Met de Fabia I 1.2 12V (dus 12 kleppen) haalde ik bij rustig weer over langere afstanden ook makkelijk 1:19~1:20 met max 100km/u (gemiddeld ruim 1:16) Met de Octavia lukt dat niet meer; hoogst haalbare is 1:17 onder ideale omstandigheden (gemiddeld 1:13) Ik wijt het aan andere CW en hoger gewicht.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Misschien omdat je minder geneigd bent toeren te maken waar je dat met een 16 klepper wel sneller geneigd bent.
Destijds (2002) heb ik vrij uitvoerig proefgereden met twee Fabia's, een 8V en een 16V versie.
Wat me toen sterk opviel, was dat de 8-klepper - ondanks wat minder pk's - veel, héél veel prettiger in de omgang was dan de meer gespierde versie vanwege de betere trekkracht onderin. Die 16V moet je behoorlijk op toeren houden om een beetje vooruit te komen en dat maakte hem voor mij een hinderlijk nerveus kreng. Dus ik kan me goed voorstellen dat een door de aard van die motor vanzelf opkomende, wat meer jachtige rijstijl het verbruik niet ten goede komt.

Dat de Octavia 1.8 20VT aanmerkelijk meer verbruikt dan een Fabia 1.2 12V is geen verrassing. Die vergelijking kan niet anders dan mank gaan, want naast het forse verschil in motor speelt hier ook het gewichtsverschil een rol: er moet meer massa in beweging worden gebracht en dat vergt meer energie.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ja, dat is natuurlijk het punt. Ik heb van alles gereden in mijn autoleven. De plezierigste autos waren de Alfas 164 en 166 Turbo Diesels en de Laguna 2.2 Turbo Diesels. Mega trekkracht onderin en heerlijk om schakellui te rijden en een top van meer dan 200km. Ook over vele, vele kilometers achter elkaar. Vooral het rustige lopen van de motoren beviel mij. Helaas zijn vele steden niet meer berijdbaar voor diesels vanwege allerlei milieumaatregelen dus de Škoda diesels vallen dan ook af. Vandaar dat ik voornamelijk lange slag motoren bekijk en mij interesseer voor dat segment (oudere) auto's: hoger koppel bij lagere toeren.
 

64rhfx

Senior Member
In mijn Oct2 had ik een 2.0 Fsi blok. Heerlijke motor, liep als een zonnetje en geweldig koppel. Bijna 3 ton gelopen en te verwaarlozen olieverbruik. Verbruik 1/14
 
Ik geef niet vaak een reactie hier, maar rij na 12 jaar nog steeds vrolijk in rond in mijn fabia 2.0mpi.
er staat nu 250,000km op de teller en het verbruik zit tussen de 12 en 17 km de liter en rond de 2200 toeren 100kmh

maar gemiddeld zit ik op 1 op 16 half
 
Bovenaan Onderaan