Fabia 2: lampjes mistlampen voor, vervangen voor LED

redriver

Senior Member
Iemand zo een adresje (of gegevens) voor lampjes mistlampen voor, deze te vervangen voor LED ?

Zo dan te gebruiken als DRL's

Bijlagen

• skoda-fabia-sko_fab_07_kb_test_1.jpg
    skoda-fabia-sko_fab_07_kb_test_1.jpg
    48,6 KB · Weergaven: 68

Cordoba

Forumguru
Je moet overigens wel de schakeling veranderen om mistlampen als DRL te gebruiken (of je moet het via Vagcom om kunnen programmeren).

Normaal kun je alleen je mistlichten aan hebben in combinatie met stadslicht/dimlicht/grootlicht, voor de wet mag je alleen DRL voeren als je aan de voorzijde van de auto geen andere verlichting voert, dus met alleen aanpassen van de lampjes ben je er niet.

floyd2

Forumguru
het gaat mij er alleen om dat het LED wordt i.p.v. halogeen i.v.m. langere levensduur.

Of het is vreselijk mistig in jullie buurt of je hebt vreselijke baggerlampjes:sterretjes:
Ook heb je geen bruikbaar licht van je mistlampen met een ledlamp er in maar dat maakt je waarschijnlijk niks uit.

Dat is een opmerking die nergens op slaat!

Een vergelijking maken waar je zelf geen ervaring mee hebt is onzin.
En het besproken item geeft ook aan dat het om de levensduur gaat,verder zijn de juiste ledlampen wel degelijk feller.

floyd2

Forumguru
Laten we zeggen dat de brandduur van een halogeenlampje 500 uur is.
Nou woon ik niet in de polder maar ik ben toch echt wel aardig wat jaartjes verder voordat ik uberhaupt een kapot lampje in mijn mistlampen heb.(als ik ze aan heb wanneer dit mag)
Ik denk ook dat in een poll er weinig mensen zijn die deze lampjes vaak stuk hebben.
En de ledlampjes lijken feller omdat ze A:in je ogen schijnen in een daarvoor niet bedoeld armatuur en B:een afwijkende lichtkleur hebben.
Alleen als het hele armatuur aangepast is aan de ledlamp(reflector dus en zo) kan je een lichtbeeld genereren die gelijkwaardig/beter is dan de halogeenlamp.

Ook ledbulbs zijn er in vele vormen die dus ook 360 g uitstralen dus is dat geen probleem.
Aantoonbaar zijn er vele soorten die vele malen sterker zijn qua sterkte.

De kleur van het licht is vaan koudwit en dat is 95% van de tijd ook wat mensen graag willen omdat deze dat MOOI vinden.

• Leuk
Waarderingen: CDK

floyd2

Forumguru
het probleem is meer dat er niet 1 maar verschillende brandpunten zijn bij die 360graden ledlampjes waardoor het licht niet op de juiste plaatsen op de reflector komt.(met als gevolg verblinding/minder licht op de goede plek)
En wat betreft de lichtkleur,koudwit vind ik ook mooi alleen is die kleur ook megairritant voor je ogen bij verblinding. (bij xenon ook overigens)
Als dagrijlicht is het wel ideaal overigens dat koudwitte licht want dat valt beter op als een gewoon halogeenlampje.

Dat is echt onzin.....maar ik ga er verder niet over in discussie prettige dag verder.

Ik snap dat ik niet weet waar ik over praat ook al is het mijn werk maar ach....:fool:
Ik doe dagelijks lux metingen dus weet ik zeker wel waar ik over praat wat een lichtbeeld aan gaat.

Faabtsi

Actief lid
Led lampen als mistlamp is een aanrader ;) zeker als je al xenon hebt en zoals ik ook nog eens bochten verlichting! Ik heb 20 watt ledlampen erin zitten en deze zijn behoorlijk fel! Feller als de orginele lampjes! Ze zijn niet goedkoop maar ziet wel vele malen beter uit!! Plaatje bij het praatje

FC177274-73E5-44C2-A97B-0DE37E03E126-14250-00001C4BB36A0F1D_zpscd357641.jpg

turboturbo

Forumguru
Ik denk dat @floyd2 's punt vooral was: hoe vaak gebruik je nu eigenlijk je mistlampen, dus welk rendement levert dit nou per saldo op als je kijkt naar levensduur van de lampjes. Maargoed.

Bekijk je de boel vanuit esthetisch punt dan ligt het vervangen van de lampjes voor led natuurlijk wel anders, zoals hierboven ook duidelijk zichtbaar is.

floyd2

Forumguru
@faabtsi,heb je je bochtenverlichting ook vervangen voor een ledexemplaar???
Het kleurt leuk bij elkaar in ieder geval.(wat er zeker beter uitziet)

CDK

Forumguru
ik heb in mijn S2 de mistlampen en dus bochtverlichting ook aangepast naar LED oogt beter IMHO en lichtopbrengst bij mist is eerder beter als slechter

Faabtsi

Actief lid
Bochtenverlichting en mistlampen zijn de zelfde lampjes!! En wat corne al aangeeft! Dat is helemaal waar!

Bovenaan Onderaan