Fabia 2: lampjes mistlampen voor, vervangen voor LED

Faabtsi

Actief lid
Is standaard bij sommige uitvoeringen of was een optie! Maar ik heb hem zelf gemaakt auto is deels voorbereid was "gewoon" een beetje kabel werk en een beetje programmeren ;)
 

Faabtsi

Actief lid
Dit zijn de ledlampen die ik voor m'n mistlampen heb gebruikt.

AC199E8D-6D29-4E57-91C8-C66F0FC44CD7-15433-00001E45A2343EE8_zpseb1af12b.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

floyd2

Forumguru
dat lijken me uitstekende lampjes om van je mistlampen bochtenverlichting te maken.
Hopelijk is de levensduur ook okay.
Het gebeurt nogal eens dat de lichtintensiteit vrij snel terug loopt. (de tijd zal het leren)
 

Chatslet

Forumguru
Als mistlampen kun je beter geen wit licht nemen maar meer een iets gelig licht zoals 2800-3000k. 5000-8000k is misschien mooier omdat het met je xenon werkt maar met mist heb je baat bij contrastverhogend licht. Ik heb daarom 3000k xenon in mijn mistlampen en gebruik ze alleen tijdens mist. In mijn DRL's die overigens in de zelfde units zitten heb ik wel witte cree leds. Bochtenverlichting is bij mijn weten niet mogelijk op mijn faab en lijkt me ook niet handig met xenon.
 

Faabtsi

Actief lid
Chatslet,

Da een lagere kelvin waarde beter is voor het contrast ben ik helemaal met je eens! Maar als ik ga kijken hoevaak het dus eg mistig is en ik de lampen gebruikt is eigenlijk nooit!! de bochten verlichting word bijna elke avond en morgen gebruikt! Zeker in de wintermaanden en dan heb ik liever de looks dan de functie, maar eerlijk is eerlijk de ledlampen geven meer licht dan de orginele halogeenlampjes
 

boei

Lid
wat vaak kapot gaat bij ledverlichting is niet het ledlampje maar de printplaatje waar de lampjes aan vast zitten. omdat het erg warm word (er zitten niet voor niks koelvinnen op) en de ledjes zijn tegenwoordig zo goed doorontwikkeld dat de licht opbrengst minder wordt het printplaatje allang een keer is door gebrand.
 

piair1982

Forumguru
Bij mij zijn de reflectoren ( chrome gedeelte direct rond de stadslamp) dof geworden van de hitte van de ledlamp. Dat vind ik toch wel een nadeel. Daarom heb ik ze nog niet in de mistlampen.

zal er binnenkort een foto van proberen te maken.
 

CDK

Forumguru
@piair1982, dan moet je ze een slagje draaien, dan heb je er geen last van! Mistlampen zijn een ander soort, die zitten niet pal tegen de reflector als het goed is.
 

piair1982

Forumguru
Kwam er achter toen ik laatst de stadslichten van goedkope type met 1 ledje moest vervangen. Er was er eentje defect. Heb ze toen beide vervangen door een beter type met 5 leds.

ben benieuwd hoe het fadend aan en uit gaan van de bochtverlichting met leds werkt.
 

CDK

Forumguru
dat durf ik niet te zeggen, volgens mij is het met mijn superskoda drl led's gewoon aan of uit, maar weet het niet zeker
 

Cordoba

Forumguru
Pierre heeft wat het faden betreft wel een punt: door het lage stroomverbruik van de Led's zal het (uit)faden waarschijnlijk veel langer duren.
 

turboturbo

Forumguru
En ik maar denken dat led altijd minder heet wordt dan halogeen omdat de verlichting meer efficiënt is (minder energie in warmte wordt omgezet ipv in licht)
 

Joske

Forumguru
Denk dat je het meer in de richting moet zoeken van:

Er wordt minder warmte uitgestraald doordat de led's efficiënter zijn, maar de module op zich wordt dan weer wel warm. Terwijl een gloeilamp werkelijk meer warmte uitstraalt dan licht. Daarom moet er dus warmte afgevoerd worden die van de module zelf komt, niet van de "lampjes" (leds dus).
 

Faabtsi

Actief lid
Het fadend uitgaan gaan gewoon zoals bij halogeenlampjes! Zij het wel iets schokkiger! Haha als het even kan maak ik wel een filmpje en post ik die hier neer ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

floyd2

Forumguru
Canbus-weerstanden hoeven helemaal niet zo warm te worden maar omdat men alles zo krap berekend (grote weerstanden zijn duur) heeft dat als neveneffect dat de temperatuur wat hoger is.
Bij een ledlampje heeft men het probleem dat alles in de fitting weggewerkt moet worden.
Daarbij delen dus de led en de weerstand/stroombegrenzende electronica de koeling wat gelijk een limiterende factor is.
Beter is in dit geval dus een ledlampje met externe aansturing zodat de led alle koeling voor zichzelf kan gebruiken.
 

Faabtsi

Actief lid
Canbus-weerstanden hoeven helemaal niet zo warm te worden maar omdat men alles zo krap berekend (grote weerstanden zijn duur) heeft dat als neveneffect dat de temperatuur wat hoger is.
Bij een ledlampje heeft men het probleem dat alles in de fitting weggewerkt moet worden.
Daarbij delen dus de led en de weerstand/stroombegrenzende electronica de koeling wat gelijk een limiterende factor is.
Beter is in dit geval dus een ledlampje met externe aansturing zodat de led alle koeling voor zichzelf kan gebruiken.

De weerstanden voor de canbus zijn los van de lamp zelf, helaas is dit op de foto niet te zien! Zijn twee weerstanden per kant! Zijn ongeveer 10cm lang en ongeveer zon 2 cm breed! En de koelribben op de lamp zelf zijn puur en alleen voor de leds te koelen ;)
 
Bovenaan Onderaan