Fabia, benzine lek

Pogi

Lid
Ik heb pas een Fabia van 2002 1,4 MPI aangekocht. Ik ruik een zware benzine geur rond de auto.
Ik vermoed dat er ergens een lek is in de benzine tank, hij is licht vochtig onder de auto, maar kan geen lek vinden. Bij het tanken zag ik benzine onder de auto komen.
Nu mijn vraag, is het mogelijk dat de verbinding naar de tank toe , de tankbuis die er mee verbonden is losgekomen, of is deze in één geheel met de tank. Met dit probleem wordt de benzine tank helemaal vervangen of wordt het heuvel op een andere manier verholpen.

Nog een vraag , na een paar dagen begon het lampje van de koelvloeistof te branden (flikkeren) al hoewel er voldoende koelvloeistof in het tankje is.
Heeft iemand daar mee geconfronteerd geweest
Mvg
 

Cordoba

Forumguru
Welkom Pogi, en stel jezelf ook even voor in het daarvoor bestemde forumdeel: linkje

Koelvloeistof toch bijvullen, dan is het alarm voorlopig weer weg. Oorzaak kan zijn een sensor van het tankje die tegen het eind van zijn levensduur zit, en over 1 of 2 jaar moet waarschijnlijk het hele tankje vernieuwd worden (incl. sensor), andere mogelijk oorzaak kan motorprobleem zijn, verbruik van koelvloeistof, waardoor het peil langzaam zakt (uitlaatgas ruikt dan ook zoetig naar koelvloeistof).

Benzinelucht kunnen meerdere zaken zijn maar de meest voor de hand liggende zijn:
- wat geknoeid met benzine, dat er via de overloop (bij de vulopening via klein slangetje naar beneden) uitloopt.
- manchet tussen vulpijp en carrosserie is poreus, waardoor je iedere druppel die je morst bij de tankdop ruikt (manchet moet dan vernieuwd worden).
 

Canon-Eye

Forumguru
Of een probleem met het actiefkoolfilter, mogelijk veroorzaakt door voltanken "tot in de kraag" (dat moet je met een Fabia 1 dus niet doen, weet ik uit prijzige ervaring).
 

Pogi

Lid
Ik heb ook opgemerkt, dat er veel water uit de uitlaat komt, abnormaal veel, het tankje had ik al bijgevuld, lampje blijft branden., het kan zijn dat de manchet tussen de vulpijp en de tank grogy is.
 

Cordoba

Forumguru
Oei Pogi, dat klinkt niet best (dat water uit de uitlaat). Weet je toevallig of de koppakking is vervangen?
(misschien even zoeken op termen als: MPI, cilindervoering, lekke koppakking, er zijn verschillende topics over, maar het exacte topic dat ik zoek kan ik niet vinden)
 

Ronnie

Forumguru
Tank is uit een geheel, er zitten geen koppelingen aan de vulpijp.
Aan de bovenkant van de tank lopen 2 beluchtingsleidingen, een extra onluchtingsleiding van het koolstoffilter naar onderen en een leiding van de tankhals naar het koolstoffilter.

Lijkt me sterk dat aan een van deze leidingen iets lek kan gaan,
ze worden immers door de tank zelf beschermd.

Als een benzinemotor koud is wordt er door de koude uitlaat erg veel condenswater gevormd,
niets om bang van te worden dus......
 

Pogi

Lid
Neen, ik ver moet van niet dat de koppakking is vervangen, ik heb een jaar garantie gekregen op de auto, de kosten is voor de auto handelaar. Al die gebreken aan de auto staat me niet aan, ik ga eens de compressie meten van elke cilinder , dan ga ik ook wat meer weten.....
 

Cordoba

Forumguru
@Ronnie: het is zomer, een graad of 20, er wordt gewaarschuwd voor brandgevaar in bepaalde delen van NL, dus onder deze omstandigheden zie je weinig of geen waterdamp uit de uitlaat komen, ook bij koude motor. (je ziet het niet, maar het is er natuurlijk wel)

Wat de tank betreft: ik had het ook niet over koppelingen, maar over het rubber dat rondom je vulpijp zit achter het tankklepje.
 

Pogi

Lid
Toen mijn zoon getankt heeft, lag er een plas benzine op de grond, thuis heb ik onder de auto gecontroleerd, onder de tank was ligt nat van de benzine, hebben alles afgeveegd en gepoetst, is weg gereden, later op de dag vertelde hij mij dat de tank half leeg was en had maar een 40 km gereden, terug onder tank gekeken, heb niks meer gevonden rond de tank, heb een karton gelegd onder de auto, om te kijken of hij ergens ging lekken, karton bleef netjes droog....
 

Cordoba

Forumguru
Ik begin te denken aan een probleem met de brandstofretourleiding, dat verklaart perfect waarom er niets lekt als de auto geparkeerd staat en er blijkbaar toch veel brandstof wordt verloren.
 

Pogi

Lid
wat bij die blijvende benzine geur die zéér sterk is, ik heb er eens achter aan gereden, die geur is niet te harden...;

wat bij die blijvende benzine geur die zéér sterk is, ik heb er eens achter aan gereden, die geur is niet te harden...;
en als hij parkeert staat, ruik ge de auto al van ver
 

Ronnie

Forumguru
Morgen de motor eens laten lopen en de leidingen controleren (ook onder de motorkap!)
lijkt me dan ook een wijs besluit......

(al vindt ik een uitrukje met mijn brandweercollega's altijd leuk, maar het is te ver uit de buurt denk ik)
 

Pogi

Lid
dat zal ik morgen zeker doen
Ik ben zéér tevreden over de suggesties van de forumleden, ben heel wat leerrijker geworden, al wat ze voorgesteld hebben ga ik zeker bekijken
 

Pogi

Lid
Ik heb vandaag een heel eindje gereden met de fabia, de benzine geur is blijvend, als ge rond de omgeving van de auto komt ruik ge al de benzine, heb ook aan de motor gekeken, daar heb ik niks bijzonder gevonden, het zit rond de omgeving van de benzinetank.....
 

Cordoba

Forumguru
Kijk ook eens onder de achterbank (bank dus omklappen): daar zit ook de toegang tot de brandstofpomp in de tank. (heb wel eens een geval gelezen dat deksel niet goed bevestigd was en daar lekkage optrad.
 

skodaboy

Forumguru
als het 'lek' zich in de buurt van de benzinetank bevindt,zou ik toch eens naar de brandstofpomp kijken (onder de achterbank) 't kan zijn dat de pomp zelf lekt of misschien is het een dichting die versleten is,en dat dit een 'lek' veroorzaakt..

als het aan de retourleiding ligt,zou je benzine moeten zien lopen als de motor stationair loopt.
in welke staat is de leiding zelf,is toch niet uitgedroogd of zo he?

voor die (sterke) benzinegeur rond de auto verdenk ik de koolstoffilter,filter kan vuil/versleten zijn en hier door zijn werk niet correct doen.
 

Pogi

Lid
Dank aan iedereen, die hier aan meegeholpen hebben, het lek is ondertussen gevonden, het is wat skodaboy en cordoba al neer schreven, mijn ogen vielen bijna uit mijn oogkasten, de benzine pomp lag los op de benzinetank, de grote schroef om alles vast te zetten, lag er maar moederloos bij en is beschadigd ,deze moet vernieuwd worden, heb het voorlopig vast kunnen zetten, niet te vast want dan klik die terug los, waarschijnlijk hebben ze een nieuwe pomp geplaatst, maar kregen het niet vast gezet, een bende amateurs bezig geweest. De auto was een rijdende bom. Ze hebben met het leven van mijn zoon gespeeld. Dat zal wel de reden geweest zijn dat de vorige eigenaar deze verkocht heeft, omwille de benzinepomp, en de garagehouder heeft er niks van gemerkt, de auto werd goedgekeurd, benzine tank was zo goed als leeg toen ik deze kocht, bij het tanken liep het fout. Het is een pak van mijn hart dat het voorbij is, maandag gaat de auto terug naar de garagehouder om nieuwe onderdelen te plaatsten, nieuwe sluitring, nieuwe dichting rond de pomp, die is ook beschadigd....
Dank aan iedereen :jaja:
 
Bovenaan Onderaan