Fabia Combi 1.4 MPI 2001

00s3

Lid
Hallo allemaal,

In de Meet & Greet kun je wat info over mij lezen..(kan geen link invoegen vanuit het menu?)


Hier volgt een lang verhaal:

Omdat ik eind van deze maand mijn lease auto (met pijn in het hart) moet inleveren heb ik dus een andere auto nodig..
20 juni jl. heb ik een Fabia Combi uit 2001 gekocht.
Hier heb ik mij laten verleiden tot een te snelle aankoop;

Er waren geen onderhoudsboekjes aanwezig (ik koop nooit meer zonder!) en de KM stand met/zonder NAP was zo'n 124K. Kom ik zo op terug..

Het verhaal;
De afgelopen 3-4 weken (misschien wel langer) ben ik op Fabia Combi jacht geweest. Omdat deze auto's soms na een dag (op Marktplaats o.a.) al niet meer beschikbaar zijn moet je snel schakelen en handelen.

Nu bij de vierde poging tot aanschaf van een Fabia Combi ben ik daarom naar Brakel gereden voor een bezichtiging van een Skoda Fabia Combi uit 2001. De prijs op Marktplaats was €2495 (meeneem), ter plekke was dat €2795 (inclusief xyz??). Al met al wel een gangbare prijs die je elders ook tegenkomt..

Ok, proefrit was niet mogelijk omdat de auto op een bovenverdieping geparkeerd stond en ze hem niet naar beneden wilden halen voor iedereen..

Zo op het oog zag de auto er netjes uit, de motor heeft een poosje stationair gedraaid en leek ook correct. De schokdemping leek ook in orde (op de hoeken geduwd en bleef niet eindeloos 'bouncen')

Ik vond wat vettig spul op het blok, of het olie uit het blok was weet ik niet.
Voor de rest kun je bij die MPI motoren niet heel veel zien aan de buitenkant.

Omdat ik geen proefrit kon maken heb ik in elk geval gevraagd of er onderhoudsboekjes aanwezig waren en of er een NAP was.. NAP kon hij wel opvragen (ze kopen op van garages) en onderhoudsboekjes ging hij navragen..

Ok, dus weer naar huis en ik zou hem diezelfde dag terugbellen..
In de fijne Octavia terug naar huis had ik al mijn bedenkingen..

Dus heb ik die dag NIET teruggebeld.

Omdat ik eind van de maand wel een auto nodig heb (1 juli begin ik bij mijn nieuwe werkgever) heb ik de volgende dag toch teruggebeld, gevraagd of er onderhoudsboekjes wel/niet aanwezig waren en of de NAP al geregeld was..

NAP was er wel, boekjes niet..
Vanwege de aflopende tijd, de moeizame zoektocht naar een auto, heb ik toch besloten voor een tweede keer te gaan kijken..

Heb mijn buurman gevraagd of bij mee wilde rijden voor het geval dat ik de auto zou aanschaffen.

Daar aangekomen, weer het moeilijke gedoe betreft onderhandelen (vóór een proefrit). Onderhandeling was niet mogelijk. Omdat ik de beroerste niet ben heb ik gezegd dat ik in de buurt wilde gaan zitten van de meeneemprijs van €2495.

Daarop werd de auto met de lift naar beneden gehaald en kon ik de proefrit maken.
Op zicht ging de proefrit goed. Het is geen snelle auto en schakelen ging soepel.

De remtest wat minder, want geen ABS dus slipte wel beetje. Ik had al gezien dat de banden voor aan vervanging toe waren, dus dat had ik al wel meegerekend voor direct onderhoud. Bovendien regende het dus dan is de remweg ook langer.

Sturen, verkeersdrempels nemen en normaal remmen verliep prima.

Teruggekomen bij de verloper wilde ik 2400 bieden (vanwege de banden)..
Wilde hij niets van weten.

Op dat moment had ik moeten zeggen, ok jammer, ik ga weer..

Mede door de stress van het niet op tijd hebben van een auto en ik toch wel erg graag een Skoda Fabia Combi met trekhaak wilde hebben, heb ik dan toch maar zijn €2495 geboden. Hij kwam me wel tegemoet met het plaatsen van een radio (zat er niet in).

Ok, na wat gedoe met de plaatselijke Rabo, de overboeking daar in het Rabo kantoor geregeld (ook een risico, ik was nog niet de eigenaar!)

Bij hem op zijn bedrijf de RDW overschrijving gedaan (prijs afgerond op 2,5K) dus heb 4 hele euro's korting gehad.

Verzekering had ik praktisch al geregeld, alleen nog even de afmeldcode doorgeven en ik was 'good to go'.

:Zucht:

Wat zal ik mijn tankpas missen; de tank was praktisch leeg, dus volle tank in Brakel voor €78 euro..

Toen op huis aan.. rit verliep op zich goed.. ben Skoda Octavia uit 2010 gewend, dus dan is een Fabia uit 2001 wel anders.. toch geen gekke dingen vanuit de auto gehoord of gevoeld..

Duurde wel lang voordat ik 100KM/U reed.

Ik ben dom geweest; ik heb mij laten leiden door stress en haast en heb verzuimd e.a. te controleren; de CV werkt namelijk niet. Kan drukken wat ik wil op de sleutel, de auto gaat niet op slot/open..

Vanuit de auto zelf werkt het vergrendelen/ontgrendelen wel.

Ok.. dat was dus eergisteren.. Gisteren niet gereden..

Vandaag voordat ik met de vertrouwde lease bak naar Rotterdam zou rijden, toch ff checken of de Fabia wilde starten..


Niet dus. Accu zo dood als een pier. Vraag voor de kenners;
Zit de CV op een aparte accu of iets dergelijks? De deuren kan ik nog steeds van binnenuit vergrendelen...?

Sowieso heb ik voor volgende week al een service beurt ingepland staan met de Skoda dealer, heb ik al uitgezocht waar ik voor goedkoop 2 nieuwe voorbanden kan laten aanmeten en moet ik nu dus ook op zoek naar een accu...

Nog een laatste opmerking om mijn lange relaas af te sluiten;
NAP pas was ook niet valide; thuis gecheckt op nummer, KM stand en BAM in mijn gezicht, ongeldige pas!!

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee...

Toch maar op autopas.nl gecheckt tegen bijna 3 euro.. en daar was ie dan weer wel logisch verklaarbaar... diepe zucht..


Ik heb nu een vervangende auto voor als ik mijn lease auto niet meer heb en vooralsnog heb ik er een hard hoofd in en heb ik het idee dat ik deze Fabia Combi nooooooit had moeten kopen...

Laat het een les zijn mensen...



Grtz,


Ed
 

Joske

Forumguru
Nou dat is een triest relaas :nono:. Hoop voor jou dat alles toch wat in orde komt!

Kan je de verkoper niet gewoon terug aanspreken?? Dit zijn verborgen gebreken, ik zou dreigen met gerechtelijke stappen!

Een collega van me heeft zo iets gelijkaardigs meegemaakt (met een BMW 2dehands gekocht te hebben) en die heeft toen een aangetekende brief gestuurd opgesteld door een bevriend raadsman, 2 dagen later had hij zijn geld terug en de bedrieger zijn BMW.. Ik wil daar anders wel eens voor luisteren hoor, kan je de brief aanpassen naar eigen situatie.
 

Ridley

Forumguru
Idd, ik liet dit ook niet zomaar gebeuren hoor!

Overigens is dit exact de reden waarom ik de leasevoiture (het is immers een Fransoos) alleen zakelijk rijd en de Fabia privé blijf rijden.

Namen van dit soort bedrijven zijn we overigens ook gek op!

Sterkte....
 
  • Leuk
Waarderingen: 00s3

polf

Senior Member
Ed, Ho,Stop,Geen Paniek,

Is je batterij in de afstand bediening zelf niet gewoon leeg? Gaat wel het rode lampje branden op de afstand bediening naast de knopjes als je deze indrukt? Sleutel kan je delen (baard en knopjes deel los trekken van elkaar)en dan knopjes deel open wippen met een plat iets (mes?). Er zitten 1 of 2 platte knoop cellen van een paar euro in.
Er is geen aparte accu in de auto voor de CV.

Accu leeg, kan van alles zijn. Van een accu die aan het einde van zijn leven is(alles ouder dan 5 jaar noemen we mazzel hebben) tot een laad probleem. Simpel na te meten voor een garage of handige kwiebus. Kijk eens voor een prijsindicatie voor een nieuwe accu rond op internet (bijvoorbeeld: http://www.accumegastore.nl/wizard/Auto+Accu+Wizard/results/)

De kosten van een/twee batterijen en een accu zijn nog minder dan een tank benzine, dus niet direct al denken dat je een kat in de zak hebt gekocht. Dit soort dingen horen bij een wat oudere auto. Natuurlijk kan het allemaal vreselijk tegen vallen maar over het algemeen valt het wel mee. (geloof me er zijn mensen met veel grotere ellende dus een beetje relativeren kan echt geen kwaad).

Bel de verkoper en probeer een accu los te peuteren, er is niets te verliezen dus pak die telefoon en zeg dat je op zijn kosten een nieuwe accu wil en dat het laadstroom circuit gecontroleerd word. En gelijk nog een batterij voor de afstand bediening. Je zal dan alleen wel naar die zaak toe moeten om hem de kans te geven de gebreken te herstellen.

Grt Polf
 

Cordoba

Forumguru
Een paar opmerkingen: zo moeilijk doen over een proefrit bij een auto die al meer dan 10 jaar oud is, en geen scheurijzer zegt al heel veel. Dat is voor mij al aanleiding om er direct vanaf te zien. Bij aankoop van mijn Fabia deed de verkoper in zoverre moeilijk over een proefrit (bij regenachtig weer, en modderige wegen): als ik niet zou kopen, zou ik de kosten voor het opnieuw poetsen moeten betalen. Dat is toch een heel ander verhaal, en vanuit kosten oogpunt voor de verkoper nog wel te begrijpen.

Daarnaast hebben veel garages een behoorlijke voorraad occasions staan, je kunt soms ook een afspraak met een garage maken, om bijvoorbeeld een auto voor bedrag x te kopen, en die bijvoorbeeld 3 maanden later voor een wat lager bedrag weer in te leveren. Dan heb je nog steeds geen eigen auto, maar wel een paar maanden extra tijd voor een redelijke prijs, en in de tussentijd kost de auto de garage geen rente.

Mogelijk zit er een accu met een kapotte accucel in: als ie aan de lader heeft gehangen, merk je niets, staat ie bijvoorbeeld een halve dag stil dan is de accuspanning gedaald onder de 12 Volt, en doet ie weinig meer. Als dat het geval is, lijkt het me duidelijk een geval van oplichting. Ook de niet valide NAP, lijkt erop of ze gesjoemeld hebben (creatieve bewerking van andere NAP-pas?), en niet de kosten voor het opvragen van een NAP-pas hebben gemaakt.

Verder kijk eens op de sticker in de kofferbak naar de codes, en check of er inderdaad geen ABS op hoort te zitten. (is volgens mij nogal zeldzaam een Fabia zonder ABS, maar er zijn er wel volgens mij)
 

polf

Senior Member
Moeders thuis heeft ook al 12 jaar een 2001 Fabia 1 zonder ABS. (was volgens mij standaard zonder ABS op de classic en comfort 1,4)
Het is met 68PK geen scheurijzer dus ik kan me voorstellen dat indien je een 2010 Octavia (105pk TDI??)gewend bent het ineens lang duurt voordat je 100 km/u rijdt in een 50 of 68pk Fabia.

Greetz Polf
 

mdortland

Actief lid
Oeh oeh. Hopen dat het meevalt!
Dat is dus de reden dat ik de mijne gekocht heb na uitgebreide proefrit, NAP en een jaar garantie.
Garantie was 6 maanden maar voor 195 euro jaar van kunnen maken.
De afgelopen maanden 1 dingetje onder garantie laten herstellen. Was gelukkig maar een trillend luchtfilteehuis.
Binnenkort gratis zomercheck doen bij de skodadealer en dan over een paar weken naar frankrijk.

Succes
 

CDK

Forumguru
hopelijk valt het idd allemaal mee, maar ik zou zeker de verkoper aansprakelijk stellen in deze!

greetz Corné
 

turboturbo

Forumguru
Ik had sowieso de MPI al laten staan (persoonlijke reden) en al bij zo een verkoper was ook weggebleven. Maar als je gelukt hebt, vallen de gebreken repareren misschien wel mee.

Ik heb vorige zomer met en voor mijn vader op jacht geweest naar een specifieke occasion (niet-Skoda) waar we ook bij 2 verkopers geen proefrit mochten maken. Nou we waren meteen weer weg. Doei. Wordt de auto vies? Een wasstraat beurt is 6 euro, een slimme autohandelaar heeft mogelijk een bedrijfskorting bij een wasstraat in de buurt, of laat 's zaterdagmiddag een 15 jarige met een emmer sop aan de gang. Komop zeg waar hebben we het over. Je wilt een auto verkopen, of niet.

Uiteindelijk mochten we bij een Hyundai dealer (dus niet Bob de occasieboer) de 13 jaar oude occasion van nog geen drieduizend euro die we op het oog hadden (was een inruiler geweest van een Hyundia klant), meteen, zonder eerst prijs onderhandeling, mee voor een proefritje. Dat bleek ook nodig, want bij het sturen viel op dat dat niet helemaal lekker liep. Bleken de draagarmrubbers aan vervanging toe, werden samen met nieuwe APK en grote beurt voor de oorspronkelijk meeneemprijs gedaan (maar zonder garantie, dus) Koffie gekregen, de tijd werd genomen etc etc. Meteen gekocht. Daarna nog wel eens terug gegaan voor het een of ander, werd onder coulance regeling alsnog opgelost. Kijk het kan wel, hoor.

Zaken als CV had je even moeten testen voor de aankoop. Ik heb op basis van de aankoop van mijn huidige Fabia (en dit forum, natuurlijk) inmiddels ook een waslijst aan aandachtspunten die op papier mee ga nemen als ik een volgende auto ga kopen en bekijken. Je hebt dan niet zomaar paraat in je hoofd, en een goed verkoper kan de aandacht afleiden van eventuele gebreken. Je zult altijd (zeker als je zenuwachtig bent of gestrest) iets over het hoofd zien.

Enne: in de regen nooit een auto kopen :) (zie je geen lakschade)
 

Dax

Lid
Voor problemen met centrale vergrendeling zijn er een aantal bedrijven die bv sleutels of systemen uitlezen en nieuwe sleutels kunnen maken voor beduidend minder dan wat een dealer vraagt ( bv Beldam ) ook wanneer bv de barcode sticker van de centrale vergendeling ontbreekt.
Deze kunnen ook het systeem zelf helemaal doorlichten; een kort emailtje hiernaartoe met de symptomen, en je krijgt een prijsopgaaf wat het zal gaan kosten.
De grootste post is voorrijkosten.

Ikzelf heb dan wel altijd het idee dat ik maar beter niet kan laten weten waar ik woon etc ;P
 

Dax

Lid
oh en - idd centralevergrendeling bij lage spanning gaat t niet doen, dus wat dit betreft kan het meevallen.
De sticker met codes wb de geinstalleerde opties zit trouwens in de laadruimte links achterin onder de mat; langs een dealer hiermee, en uit hum computer rolt dan precies alle gegevens van de fabrieks-af opties van de auto.

Ik zou wb de accu even langs een paar lokale garages gaan, vragen wat ze kosten en bij de schappelijkste vragen of ze even een tester erbijpakken om de checken wat de dynamo voor spanning geeft - op een niet-werkdag met bv anwb woonplaats service kun je die natuurlijk ook bellen voor een jump en dan kan die hetzelfde doen..
Een defekte spanningregelaar op de dynamo beschadigt bv de accu en deze krijgt dan ook kapotte cellen en gaan soms dan zelfs wisselspanning geven =S

Niet vermelden dat de auto lang heeft stilgestaan of dat je weet van een slechte accu etc - officieel in die gevallen kun je dan een extra rekening krijgen van de anwb als ze een slechte pet op hebben die dag =/


Wij hebben zelf ook het een en ander meegemaakt met de aanschaf van onze combi - de meest walgelijke was een garagebedrijf in de binnenstad van Tilburg die durfde te stellen dat de enorme hoeveelheid olie onder en aan de motor, op de multiriem en gespat tegen de onderkant van de motorklep en rondgestuifd onder de auto wat alle rubbers verzadigde kwam door morsen bij het vullen en het welbekende probleem van de afdichting van de olie dop =P
 

Cordoba

Forumguru
Sorry Dax, maar wat een onzin verhaal: een accu die wisselspanning geeft :deuk:

Optiecodes kun je gewoon zelf opzoeken op internet, via linkje kun je de lijst downloaden en kijken wat de codes op de sticker betekenen. In het instructieboekje zit ook een sticker met de optiecodes van je auto, maar als je het boekje niet hebt, heb je niets aan die wetenschap.
 

Dax

Lid
Is écht waar ^^ mijn moeder's renault .. Vertrokken met volle bak met haar verhuizing vanaf haar huis in Haarlem, en bij halfweg ineens alle lampjes knipperen en hortend en stotend halfweg ingerold..
De man met de ANWB pet alles bekeken en gemeten en dat ding gaf AC lol Was intern aan t sluiten in een paar cellen om en om dus AC =}
 

Cordoba

Forumguru
@Dax: wisselspanning kan gewoon niet met een accu, tenzij je steeds de aansluitingen op de polen omdraait. Wat wel kan, is dat er variatie zit in de spanning (bijv. tussen 2 Volt en 20 Volt), maar geen wisselspanning, dan loopt de stroom de andere kant op, voor zover diodes, relais enz. daar geen stokje voor steken. Wat ook nog kan, dat de gelijkrichter op de dynamo kapot is, en dan levert de dynamo wisselspanning, maar door de accu blijft de spanning op de +12Volt steeds positief, alleen ontstaat er dan een 'rimpelspanning'. Als je sluiting hebt in één of meerdere accucellen, bijvoorbeeld door krom trekkende accuplaten, dan levert de bewuste cel geen spanning meer.
Als je een accu hebt die uit 6 cellen bestaat, en normaal 12 Volt levert, zal dus iedere keer dat een cel kortsluit even 1/6 van de spanning verdwijnen en zakt de spanning in theorie naar 10 Volt, omdat een accu meestal iets meer spanning heeft dan 12 Volt zal dat in de praktijk rond de 11 Volt uitkomen. Als er 2 van de 6 cellen kortsluiten hou je dus maar 2/6 x 12Volt, dus zo'n 8-9 Volt over.
 

Dax

Lid
..alleen maar wat mijnheer ANWB mij meldde toen - en op zn metertje if it walks n talks like a duck.. ;)
verder was t een komisch tintje aan een hele lange vervelende dag Sta je daar met moeders 66 jaar oud en half haar huisje in de auto gepakt 60 km van de bestemming af =S Wel zo fijn die vervangende autoservice, uiteindelijk.
 

Cordoba

Forumguru
Ligt er ook aan waar ie het metertje op aangesloten heeft en wat ie verder doet (ingesteld bereik, loskoppelen van de accu/dynamo van het systeem enz.) Overigens vroeger was ANWB/wegenwacht garantie voor kennis van zaken, de laatste jaren hoor ik toch regelmatig dat ze er ook wel eens behoorlijk naast zitten.

Maar back on topic zou ik zeggen.
 

00s3

Lid
Goedenavond mensen!

Heel erg bedankt voor alle reacties etc.
Wilde eerder reageren, had alleen de gelegenheid (nog) niet.

Dankzij dit forum ben ik zonet nog even naar buiten gestapt en ik kan melden dat de accu nu echt dood is, de Fabia Combi een verborgen vakje heeft waar ik de onderhoudsboekjes gevonden heb!

Volgens boekje moet volgend onderhoud bij 130000 plaatsvinden of per dec 2013. de auto is dus valide onderhouden..

Blijft wel dat de accu echt dood is, komt nu zelfs geen lampje op dashboard meer en ook CV van binnenuit doet niets. Overigens heb ik van beide sleutels de batterijen vervangen (had zo'n 12 CR2032 batterijen op 'voorraad') dus dat is geen probleem meer.

Ik heb net een foto gemaakt van de beruchte sticker en ga zometeen al die codes invoeren op de site die Dax postte.

Bedankt voor alle info/hulp/feedback dusver.

Zodra ik hem rijdend heb zal ik dat laten weten en ik zal ook asap wat foto's plaatsen.

Zal zometeen ook een lijstje posten van de opties die mijn *liefkozend* :tongue: Fabia heeft.

Grtz,


Ed

p.s. mijn eerdere rant kan dus idd wat genuanceerd worden..
 
Bovenaan Onderaan