Fabia Combi 1.4 MPI 2001

Cordoba

Forumguru
Eens met Turboturbo wat de accu betreft, hoewel er ook verschil zit tussen de ene en de andere tester. Er zijn overigens 2 maten accubak: een iets kleinere voor de benzine, en een grotere voor de diesel. Overigens wel eens eerdere een iets zwaardere accu geplaatst dan origineel, en zeker als je accu in de winter zwaar belast wordt, heb je daar plezier van.

Wat de Actionlampjes betreft: dat is deels een onzin verhaal. Goedkope lampjes komen uit dezelfde fabrieken van dezelfde productielijnen als de normale lampjes. Alleen zogenaamde premiumlampen zijn echt beter, daar is meer onderzoek naar gedaan, en daar zitten technische verbeteringen op. De hogere prijs van die premiumlampen zit niet zo zeer in de materialen of gebruikte technieken, maar in de research die door het relatief kleine aantal verkochte premiumlampen opgebracht moet worden. Het kost voor een lampenfabrikant meer geld om een slechter/goedkoper lampje te maken, dan gewoon het standaard lampje te leveren. Het verschil zit trouwen bij autolampen eigenlijk alleen in bolletjes voor de koplampen en mistlichten, voor knipperlichten, stadslichten en achterlichten is het allemaal één pot nat.
 

00s3

Lid
Ok duidelijk wat betreft de lampen :-)

Nu het minder leuke nieuws;

Auto staat nu bij de Skoda garage en ik heb een prijsopgaaf gekregen;
1275 euro reparatie kosten :(

kleine onderhoudsbeurt=> ~120
zomercheck=> gratis
accu=> 150
banden vervangen=> 190 all-in (1,9 en 2,2 voorprofiel nu) en inclusief 25% korting
radio goed, geen lekstroom o.i.d.
aanjagermotor verwarming vervangen => 415 (deze laat ik ff nog niet doen)
radiateur defect iets met koelvloeistof => 379


al met al zo'n dikke 800 euro aan kosten die ik wel laat doen..

Is het vervangen van een aanjafgermotor echt zo kostbaar??
 

Dax

Lid
Spijtig om te horen dat je al zo snel een flinke investering moet doen in jouw Combi 00s3.
Ikzelf zie een (tweedehands) auto altijd maar als een droge plek vinden in het bos- na een poos regen is je boom nat - je kan dan naar een andere lopen en daar schuilen maar kans is groot dat die ook al doorweekt is ;)
Wijzelf hebben ook wat klusjes te doen & laten doen aan de onze, maar we hebben dan ook weer een fijne auto om leuke dingen mee te doen met ons gezinnetje.
Van wat ik gelezen heb, is het uitbouwen van zo een aanjager motor een uur of twee, en dan weer inbouwen, dus t lijkt mij dat een groot deel van de rekening arbeidsloon is, en gezien de uurtjes totaal is die prijs wel verklaarbaar ja.
 

polf

Senior Member
Ga eens naar een andere (niet Skoda dealer) voor een second opinion. Kan in ieder geval geen kwaad. Het is een boel geld en misschien kan het wel anders?

  • 190,- is dat voor 2 of 4 banden?. Voor 2 is het aan de prijs, via internet zijn er genoeg banden site's waar het voor een paar tientjes minder kan.(incl montage in de buurt) Natuurlijk wel zaak om dezelfde banden merken/maat met elkaar te vergelijken.
  • radiateur defect iets met koelvloeistof => 379>> klink vaag, is de radiateur dan lek?. Via Site's als mister-auto kost een radiateur vanaf 40,- tot € 100plus,-Mag je gerust afvragen of je in een auto van 12 jaar nog de allerbeste radiateur wil zetten of dat een iets goedkopere ook goed genoeg is. Het wisselen is wel een klusje want de bumper moet eraf en die arbeid maakt het duur.
  • Aanjager motor> wat is het verhaal. Doet deze het niet?, maar op 1 snelheid?
  • Accu> kan via internet ook voor veel minder maar moet je hem wel zelf erin zetten. (merk en type bepalen natuurlijk wel de prijs). Zelf goede ervaring met accumegastore(prijs,levering). Goedkoopste 45,-, Varta kwaliteit accu met 5 jaar garantie 88,-
Ik kan me voorstellen dat het zelf niet kan of wilt doen en dan is de dealer een adres die al je problemen oplost maar daar hangt wel een (flink) prijskaartje aan.
Ik zou nog even langs een andere garage rijden, baat het niet dan schaadt het niet.
Cheers Polf
 

Dax

Lid
qua banden is er inderdaad een overdaad aan aanbod met wellicht betere prijzen - wijzelf erg tevreden met vredestein sportrac 5 195/50/r15 voor ik meen 76,- per band incl montage balanceren etc.. Als je zelf online zoekt voor banden en bestelt, houd in achterhoofd dat het monteren op de velg tussen de 12 en 16€ kost per band wat erbij komt.

Radiator monteren: er staan in het download centrum een aantal documenten wat je daarbij goed kan helpen!
en de action verkoopt g12+ en zelfs g13 meen ik (wat Skoda tegenwoordig aanraad ipv g12+) voor een erg schappelijke prijs. Ik zou als je zelf geen extreme temperatuur problemen hebt gekonstateerd om te beginnen wat de radiator betreft eens spoelen en verversen ; als je geen bloemkolige aanslag op en rond de radiotor kan zien, en geen kraters aantreft is het wellicht erg smerig daarbinnen wat de werking niet ten goede komt, of er is een mix van verschillende vloeistoffen in gebruikt in het verleden.
 

Cordoba

Forumguru
Gaat men de aanjagermotor (dus de fan) vervangen, of gaat men de kachelregeling (stelmotoren) vervangen, daar komt deze prijs meer in de buurt, en is ook een vaker voorkomend probleem.

De fan vervangen is volgens mij relatief makkelijk (achter dashboardkastje) de stelmotoren voor de kachelregeling is een ander verhaal: motor kost iets van 130 euro en is behoorlijk wat werk.
 

turboturbo

Forumguru
De fan vervangen is volgens mij relatief makkelijk (achter dashboardkastje) de stelmotoren voor de kachelregeling is een ander verhaal: motor kost iets van 130 euro en is behoorlijk wat werk.
Zoiets bedacht ik me ook toen ik dit las. Ben weleens direct na een service beurt rechtsomkeert gegaan - terug naar de dealer, omdat er een brom in de aanjager zat. Bij het verwisselen van het interieurfilter was er kennlijk een blaadje in het motortje gekomen. Binnen 10 minuten had de monteur de motor uit- en ingebouwd en de rommel eruit geklopt / geblazen (of wat dan ook)

De eerste APK en onderhoudsbeurt rekening van mijn Fabia was ook zo'n flink bedrag hoor. De remmerij en draagarmrubbers etc. moesten allemaal gebeuren en na weer een half jaar 4 nieuwe banden (die ik overigens lokaal bij een bandenboer voor dezelfde actieprijs kon krijgen als dat ik op internet kon vinden, dus denk niet dat internet nou altijd goedkoper is)

Mogelijk wist wist de vorige eigenaar dit wel. Als je een 2e hands koopt, heb je altijd te maken met het uitgestelde onderhoud van je voorganger, en dus met relatief hoge kosten in het begin. Nu ik dit heb geleerd, kan ik bij aanschaf van een volgende wagen letten op dat soort zaken (zoals de dikte van de remschijven opmeten, en de DOT codes van de banden aflezen en niet denken dat 4 mm nog zát is bij oude uitgedroogde harde banden :fool: ) Daar had ik best wat op af kunnen dingen, want op zich heeft het wel mijn voorkeur. Ik kan dan de banden uitkiezen waar ik graag op wil rijden, ipv dat een voorganger er nog gauw een paar goedkope banden onder legt.
 

Joske

Forumguru
@turboturbo

Wat is dan de aangeraden maximale leeftijd (want dat veronderstel ik waar je naar verwijst met DOT= date of tyre?) van banden?
 

Dax

Lid
Ik meen dat tegenwoordig een max leeftijd van 6 á 7 jaar wordt aangeraden; het rubber van de banden verhard doordat ze gebakken wordt door t zonlicht en door ozon in de lucht. Zelfs al heeft de band nog goed profiel en geen zichtbare scheurtjes, is ze wel vanaf die leeftijd een stuk bevattelijker voor plots klappen..
(reserveband aan boord inpakken in wat plastic komt dees levensduur ten goede)
 

turboturbo

Forumguru
Idd wat @Dax zegt. Je kunt het ook zien, soms. Hele kleine droogtescheurtjes over de hele zijkant van de band. Zoals je bij een fietsband ook wel eens ziet.
 

Cordoba

Forumguru
Inderdaad, of soms geen droogtescheurtjes ofzo, maar zie je dat de band niet meer zwart is, maar donkergrijs. Overigens is een zwarte band geen garantie: er bestaat al decennia lang zoiets als 'bandenzwart' om de banden van een auto aan de zijkant in 'nieuwstaat' te brengen, daarnaast zijn er allerlei middelen die veel detailers ook regelmatig toepassen.

Overigens: inpakken van een reserveband is onzin, in de bak voor het reservewiel ligt ie mooi in donker, en hoge temperatuur valt denk ik ook wel mee. Het verouderen van een band onder invloed van ozon heb ik niet eerder gehoord, wel onder invloed van warmte en UV-licht. Mogelijk dat daar ook de verwarring door is ontstaan: er zijn in de IC-wereld 'ozon-reinigingsapparaten' en er treedt UV-licht op in het apparaat bij het maken van het ozongas. In geval een reserveband in de kofferbak staat (bijv. bij gastank op de plaats van reservewiel) heeft het inpakken wel zin. Overigens nog een reden om je niet druk te maken over ozon: behalve dat het giftig is, valt het op normale hoogte ook direct chemisch uit elkaar (op grote hoogte niet, vandaar dat er wel een ozonlaag bestaat).
 

Dax

Lid
Ja inderdaad je ziet het soms niet maar aantasting is er wel. Grijze kleur is eigenlijk een teken van zéér veel fijne scheurtjes in het oppervlak waar vuil in zit en het licht door verspreid word, anders dan een nieuwe band met dicht oppervlak en egaal absorberend zwarte kleur.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ozone_cracking Natuurrubber heeft er het meest onder te lijden, maar zo een beetje alle elastomeren zijn er min of meer gevoelig voor. Ook de band in de bak ín de auto krijgt ozon te verduren; statische buildup van het chassis etc. veroorzaakt een verhoogde concentratie.
Ooit een leuke reportage van oude atoombunkers compleet met ingerichte garages gelezen: in de carpool waren de voertuigen geheel in clingfilm ingepakt om dit effect teniet te doen =}

Hoe dan ook - een bandje ouder dan 6 jaar is niet meer wat het moet zijn.
( ook die in mijn eigen kofferbak niet :facepalm:)
 

Joske

Forumguru
Mooie uitleg Cordoba (alweer ;) )

Bij onze industriële ozonisatie op het werk hebben we nochtans wel een ozondetectie staan zodat de ruimte waar operatoren komen niet in een te hoge ozonconcentratie terecht kunnen komen. Als deze sirene afgaat is iedereen altijd snel buiten hoor! ;)
 

Dax

Lid
Leuk werk heb je Joske :dankje:
Vind ik ook altijd zo moedig van die cleanroom werkers bij ASML etc.. Mensen denken dat die pakjes ter bescherming van de pasgeboren chipjes zijn, maar t is zodat t vlees niet van de botjes druipt bij een lek van de ets machines' chemische goedjes :nailbiting:
 

Cordoba

Forumguru
Pakken hebben een totaal ander functie: het vuil binnen het pak houden, ter bescherming van de óngeboren chippies. :D Voor de medewerkers wordt alleen gekeken of het pak geen extra risico is (bijv. qua brandgevaar).

Wat de grijze kleur van oude banden betreft: helemaal juist, door veroudering krijg je verruwing van het oppervlak, en elk materiaal lijkt wit bij de juiste ruwheid. Ik noemde het verkleuring, omdat je geen scheurtjes of haarscheurtjes ziet, al zullen die er op microscopische schaal beslist wel zijn. Ozon-aantasting van rubber kende ik dus niet, maar lijkt dus wel te bestaan. Nu blijft er voor mij toch nog een raadsel bestaan: hoe zit dat met de 'build up' van ozon door statische lading? Die spanning is toch laag, en vloeit vaak geleidelijk weg als de auto stil staat, maar ook door regen, en in-/uitstappen van mensen. De lading ontstaat volgens mij alleen tijdens het rijden, en dan vooral bij wat hogere snelheden. Ik zie nog niet, hoe daardoor ozon zou ontstaan.
 

Dax

Lid
Tja - de auto vuurt nogal wat amperes af per minuut, wrijving met wegdek, wrijving met de lucht, wrijving intern etc etc.. Plus: Ozone is also produced by the action of sunlight on volatile organic liquids or VOLs, such as gasoline vapour present in the air of towns and cities, in a problem known as photochemical smog. The ozone formed can drift many miles before it is destroyed by further reactions. Lees: alle drek van autootjes op t wegdek gebakken door zonlicht -_-
 

Joske

Forumguru
@Dax in dat zelfde artikel staat ook dat de afbraak bij banden door ozon nog een eerder zeldzaam verschijnsel is door het gebruik van additieven voor het vulcaniseren van de rubber. Deze additieven beschermen de band dus voor ozon. Wat er blijkbaar nu meer voorkomt is ozonisatie van rubberen buisjes en afdichtingen, wat men voorheen niet verwachtte.

Bij ons wordt de O³ gebruikt voor het maken van een bepaalde omgeving waarin de bacteriën gemakkelijker bepaalde organische verbindingen kunnen afbreken. (maar daar mag ik niet te veel over vertellen.. ;))


Zozo: dit topic gaat echt nog wel over een fabia combi 1.4 MPI 2001.. :D

nonetheless: een boeiend topic :jaja:
 

Dax

Lid
hehe idd
Niet 'resistant' verwarren met 'invulnerable' doch ; claims van fabrikanten liggen nu eenmaal een stukje verder van de werkelijkheid af. De additieven vertragen het proces, maar stoppen het niet.



Oompje van mij is chemicus bij een bedrijfje in Ijmuiden; de vele luchtweginfecties, allergien etc aldaar hebben totaal niets te maken hebben met de aanwezigheid van... *knipoog van betr. oom :nono: *


http://www.floridatirelawyer.com/Defective-Tire-Claims/Causes-of-Tire-Failure/Ozone-Cracking.aspx
 
Bovenaan Onderaan