Toch blijf ik het vreemd vinden dat, die 1.2 in verhouding tot die 1.4 zo slecht in de markt ligt. Je zou toch denken met de benzineprijzen van nu dat er meer 1.2 verkocht zouden worden.
Skoda denkt zelf ook dat de 1.4 de beste motor voor de Fabia/Roomster is getuigen de verschillende uitvoeringsvarianten. De Classic, Ambiente, Sport en de Elegance zijn allemaal met de 1.4 motor verkrijgbaar.
De combinatie 1.2 Sport en Elegance bestaat niet in Nederland, dat is jammer.
Zeker de sport uitvoering is het meest kompleet.
Nederlanders hebben denk ik op auto gebied veel vooroordelen, een Alfa roest nog steeds al in de folder, elke Citroen heeft nog steeds van die luchtvering, Skoda is nog steeds afkomstig uit het Communistische Oostblok en een lpg auto is een drama.
Een echte verstokte Golf rijder zal nooit in een Polo gaan rijden omdat die veel kleiner is, en dat terwijl de nieuwe Polo even groot is als een Golf-3.....:crazy:
Ik denk ook dat het voor de motor-inhoud geld er zijn hier legio mensen die een vooroordeel hebben en dat als ze kunnen kiezen tussen een 1.6 en 2.0 liter motor met het zelfde vermogen en voor nagenoeg de zelfde prijs, toch gaan voor de 2.0 liter enkel en alleen om het "gevoel" (en om misschien tijdens verjaardag feestjes te kunnen zeggen dat zij wel een 2.0 liter ,motor onder de kont hebben.:grin: )
Dit speelt misschien wat minder in bijvoorbeeld Duitsland, Oostenrijk, Spanje, Frankrijk, Tjechie of Kroatie daar waar ze wel bergen en echte heuvels hebben en daar waar ze al jaren veel 1.2'tjes verkopen.
Sterker nog de meeste 1.2' tjes zijn daar zelfs van de lichtste variant (1.2 6V) met 40kW, die hier in Nederland nauwelijks geleverd is geweest.
En of Skoda zelf vind dat de 1.4 de beste motor is voor bijvoorbeeld de Fabia, dat denk ik niet, in het buitenland is er bijvoorbeeld wel een 1.2 Sport leverbaar (check zelf maar,
http://www.skoda.de/index.php?e=1-9 )
,dus dat er geen 1.2 F-2 Sport of Elegance leverbaar is in Nederland leverbaar is , ligt toch denk ik aan onze Importeur...(Pon), de F-1 was overigens in de Elegance (L&K) uitvoering wel nog te krijgen met 1.2 12V
En misschien, heel misschien verdient de Dealer/Pon wel meer met de verkoop van een 1.4 omdat de marge daar wat groter op is.:winkie: