Ik heb vandaag de Autovisie gekocht vanwege de test van de Fabia Combi. Autovisie is ook niet meer wat het geweest is, zeg. Een beetje geneuzel over de onpractische bagageruimte van de Fabia, vanwege de grote wielkasten. Die heeft de Fabia Combi I voor mijn gevoel ook minder of ze hebben de bagageruimte van die auto gewoon minder breed gemaakt door de bekleding meer naar binnen te laten komen.
Vóór de Fabia spreken wel de gebruikte materialen, de lichtvoetigheid van het onderstel en een precies stuurgevoel. Maar eigenlijk werd er weinig ingegaan op zaken als rijcomfort (hoe zitten bijvoorbeeld de stoelen), vering en demping, geluidscomfort etc. Toch wel een erg oppervlakkige test al met al.
Uiteindelijk werden de Peugeot en Kia als gedeelde winnaars uitgekozen. Alleen is de Kia gewoon een heel ander slag auto, want hij is een stuk groter dan de Clio, 207 en Fabia.
Eerlijk gezegd probeer ik al een tijdje een mening te vormen over de nieuwe Fabia (hatchback en combi), maar ik zie op het eerste gezicht weinig echte verbeteringen t.o.v. de Fabia I. In een aantal gevallen vind ik het soms zelfs een teruggang, met name op details, zoals daar zijn:
- Relatief beperkte keuze in benzinemotoren
- Geen mogelijkheid tot het bestellen van Xenon
- In geen enkele uitvoering de mogelijkheid tot het van binnenuit openen van de benzineklep
- Geen waarschuwingslampjes in de voorportieren meer aanwezig (ik heb ze in ieder geval op geen enkele foto meer gezien)
- De helderheid van de dashboardverlichting is in geen enkele uitvoering meer in te stellen
- Waarom twee kleinere dashboardkastjes i.p.v. 1 grotere?
- Ruitewissers liggen in rust volop in de wind (vind ik gewoon een lelijk detail)
- Waarom wordt de optie radiobediening op het stuur op een apart paneeltje achter het stuur geboden en niet simpelweg met knoppen op het stuur, zoals bij de Octavia?
- Bijna geen enkele uitvoering heeft schijfremmen achter (was bij de Fabia I wel anders)
- Door de hogere bouw oogt de Fabia II vrij smal
Vóór de Fabia II vind ik spreken:
- De mooiere afwerking van het dashboard
- Nu ook leverbaar met een fabrieksradio met MP3 mogelijkheid
- Climatronic is nu een optie
- MAXIDOT scherm nu ook leverbaar zonder dat je genoodzaakt bent om een navigatie te nemen (even uitgezonderd enkele Fabia I actiemodellen waarvoor dit niet gold)
- Meer airbags standaard aanwezig
- Moderner vormgegeven, hetgeen nog niet wil zeggen dat ik hem mooier vind dan een Fabia I