Fabia Combi II

van_der_P

Senior Member
Bij autoweek had ik een paar dagen geleden een testsuggestie gedaan. Wat blijkt er komt een test van de Fabia Combi, Renault Clio estate, en de Peugoet 207 SW.
Ben eens heel benieuwd hoe de Skoda daaruit komt.
 

Michel

Forumguru
Bij autoweek had ik een paar dagen geleden een testsuggestie gedaan. Wat blijkt er komt een test van de Fabia Combi, Renault Clio estate, en de Peugoet 207 SW.
Ben eens heel benieuwd hoe de Skoda daaruit komt.

In Autovisie nummer 5 is er trouwens ook een test van deze drie auto's + de Kia Cee'd Sporty Wagon.
 
Ik heb laatst bij mijn garage in de nieuwe Skoda Fabia Combi gezeten. De binnenruimte vond ik een beetje tegenvallen. Zeker als ik dit vergelijk met de Roomster. Ik vind hem ook erg smal lijken. Dit valt bij de Roomster minder op.
 

van_der_P

Senior Member
Vandaag naar Amsterdam geweest om mee te te doen voor de fotoshoot van de triotest van Autoweek.
In deze test worden drie auto's met elkaar vergeleken, de Fabia combi Ambiente, Peugeot 207 SW, en de Clio estate. Er zijn veel foto's gemaakt en ik ben ook nog in beeld. Weet niet in welk nummer het te zien zal zijn maar dat hoor ik nog.
Er was maar een auto bij die ik de moeite waard vond, jullie mogen rade. DE opname zijn gemaakt in Hoofddorp op een bouwplaats.
Ik vond het een geweldige ervaring. Je mocht met ze alle drie rijden, en proberen, bekijken van binnen en ook van buiten. Ze waren alle drie voorzien van een 1.6 motor. Eigenlijk vond ik dat de motoren wat tegen vielen zeker in vergelijking met de 1.4 die wij hebben. Ik merk niet dat je met een zoveel sterker auto onderweg bent.
 

joergarms

Senior Member
Leuek ervaring, om zo in een korte tijd wat auto's te vergelijken.
Laat inderdaad maar even weten welk nummer het is, en als je de foto's per mail krijgt kun je ze ook nog hier plaatsen.
 

Michel

Forumguru
Ik heb vandaag de Autovisie gekocht vanwege de test van de Fabia Combi. Autovisie is ook niet meer wat het geweest is, zeg. Een beetje geneuzel over de onpractische bagageruimte van de Fabia, vanwege de grote wielkasten. Die heeft de Fabia Combi I voor mijn gevoel ook minder of ze hebben de bagageruimte van die auto gewoon minder breed gemaakt door de bekleding meer naar binnen te laten komen.
Vóór de Fabia spreken wel de gebruikte materialen, de lichtvoetigheid van het onderstel en een precies stuurgevoel. Maar eigenlijk werd er weinig ingegaan op zaken als rijcomfort (hoe zitten bijvoorbeeld de stoelen), vering en demping, geluidscomfort etc. Toch wel een erg oppervlakkige test al met al.

Uiteindelijk werden de Peugeot en Kia als gedeelde winnaars uitgekozen. Alleen is de Kia gewoon een heel ander slag auto, want hij is een stuk groter dan de Clio, 207 en Fabia.

Eerlijk gezegd probeer ik al een tijdje een mening te vormen over de nieuwe Fabia (hatchback en combi), maar ik zie op het eerste gezicht weinig echte verbeteringen t.o.v. de Fabia I. In een aantal gevallen vind ik het soms zelfs een teruggang, met name op details, zoals daar zijn:
- Relatief beperkte keuze in benzinemotoren
- Geen mogelijkheid tot het bestellen van Xenon
- In geen enkele uitvoering de mogelijkheid tot het van binnenuit openen van de benzineklep
- Geen waarschuwingslampjes in de voorportieren meer aanwezig (ik heb ze in ieder geval op geen enkele foto meer gezien)
- De helderheid van de dashboardverlichting is in geen enkele uitvoering meer in te stellen
- Waarom twee kleinere dashboardkastjes i.p.v. 1 grotere?
- Ruitewissers liggen in rust volop in de wind (vind ik gewoon een lelijk detail)
- Waarom wordt de optie radiobediening op het stuur op een apart paneeltje achter het stuur geboden en niet simpelweg met knoppen op het stuur, zoals bij de Octavia?
- Bijna geen enkele uitvoering heeft schijfremmen achter (was bij de Fabia I wel anders)
- Door de hogere bouw oogt de Fabia II vrij smal

Vóór de Fabia II vind ik spreken:
- De mooiere afwerking van het dashboard
- Nu ook leverbaar met een fabrieksradio met MP3 mogelijkheid
- Climatronic is nu een optie
- MAXIDOT scherm nu ook leverbaar zonder dat je genoodzaakt bent om een navigatie te nemen (even uitgezonderd enkele Fabia I actiemodellen waarvoor dit niet gold)
- Meer airbags standaard aanwezig
- Moderner vormgegeven, hetgeen nog niet wil zeggen dat ik hem mooier vind dan een Fabia I
 

Atria

Actief lid
Hoi Michel,

Voor een groot deel kan ik met jouw voors en tegens meegaan. Echter voor wat betreft de motorenkeuze is er mijns inziens niet zoveel minder keus. De 1.4 16 V met 100 PK en de 2.0 met 115 PK worden niet meer geleverd en zijn vervangen door een 1.6 met 105 pk. Ik heb zelf een Fabia 2.0 gehad en moet zeggen dat de 1.6 qua prestaties niet (voor het gevoel) minder is dan de 2.0. Door de korte versnellingen reageerd de motor pittig op het gas. Wel is de motor iets brommeriger. Dat het benzineklepje niet meer van binnenuit te openen is vind ik ook onhandig en gek (zeker op de duurdere uitvoeringen). Dat van de schijfremmen is inderdaad ook apart, zeker omdat bijna alle uitvoeringen in Duitsland wel schijven rondom hebben. Xenon is inderdaad niet te bestellen, maar de uitvoeringen met projector koplamen geven ook erg goed licht. Qua uiterlijk vond (en vindt) ik de Fabia I Combi zeker zo mooi. De nieuwe is niet mooier of lelijker, maar anders.

Ik heb er innmiddels 2000 kilometer met de nieuwe opzitten en het bevalt me prima.

Gr.
 
Ruimte?

Vandaag even gaan kijken en ruiken.
Ik zie wel dat de II meer kofferruimte heeft, maar de binnenruimte is echt niet merkbaar toegenomen. Sportstoelen zijn sowieso een absolute must; zitten echt heel goed (1.90m).

Al met al: een evolutie van de Fabia I Combi, maar...

We hebben nu een 2001 Elegance Combi met zowat alle opties, afgezien van ABS... en sportstoelen. Waren er misschien niet, toen, maar de standaarstoelen zijn niet super.

Stel een Fabia II samen met die opties, en je zit echt niet meer in een 'budget' auto.

Dan liever toch een 1 jaar oude Octavia. Ik snap wel dat Skoda met iets nieuws moet komen, maar het is toch jammer dat het niet wat ruimer is geworden.

Arthur
 

van_der_P

Senior Member
Wat mij opvalt aan de Combi is dat het alweer zo'n degelijke auto is. Zoals ik langzamerhand van Skoda gewend ben. Het jammeren vind ik het erg zakelijke interieur, tegen het somberen aan. Het interieur van de testauto was zwart, zwarte en nog eens zwart.
Als je dat vergelijkt met de Peugeot dan ziet dat er een stuk leuker uit witte wijzerplaten met grijze ringen erom heen. Verder nog wat grijs accenten dat maakt het gewoon veel gezelliger, dat mis ik in de Skoda. Als je bij de Skoda een deur dicht doet, dan sluit er iets.
Als je bij de Peugeot vooral de achterdeur dicht doet lijkt het erop of de deur van triplex is.
Je merkt dat het minder van kwaliteit is.
De Fabia rijdt het zelfde als de Roomster dat is heel vertrouwd
Nu weet ik ook hoe het komt dat de testauto's een relatief hoog verbruik hebben. De auto's staan nogal eens stationair te draaien en er wordt stevig mee gereden. Niet te hard maar men rijdt goed door.
Ik heb dus voor de Skoda gekozen vanwegen de kwaliteit van het produkt, anders was het de peugeot geworden.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik kreeg net een maling van Skoda binnen:



Kom de nieuwe Fabia Combi testen bij uw Skoda dealer en maak kans op een wel heel bijzondere prijs. Een ster in het immense heelal vernoemd naar u. Een prijs die perfect aansluit bij de ruimte die de nieuwe Fabia Combi u biedt. Met neergeklapte bank is de Combi goed voor maar liefst 1460 liter. Maar vooral ook zijn hoogte van ruim 149.8 cm. maakt het verschil. Tel daar het tijdloze design en de weergaloze wegligging bij op en u heeft een prestatie van formaat.

Kortom, een wereld aan ruimte voor een ongekend scherpe prijs. Overtuig uzelf, maak een proefrit en ontdek de ruimte van de nieuwe Skoda Fabia Combi
 

van_der_P

Senior Member
Komende week is de test van de Fabia Combi, Peugeot 207 SW, en de Renault Clio Estate in de Autoweek te lezen. Zal mij benieuwen welk model er het beste uit komt. Hoop natuurlijk de Fabia, aan mij heeft het niet gelegen, als het een ander wordt. :grin:
 
Bovenaan Onderaan