Fabia I 1.2 12V ervaring, foto's en onderhoud

Status
Niet open voor verdere reacties.

turboturbo

Forumguru
Allereerst dan wat foto's (imageshack)

http://img820.imageshack.us/slideshow/webplayer.php?id=img0492dn.jpg

Mijn ervaringen:
De auto heb ik particulier gekocht in maart 2011. De Skoda Fabia I (type 6Y2) komt uit september 2003 en heeft als specificaties / opties: 1.2 12v, 65pk, 118nm, airco, cruisecontrol, achterbank in delen neerklapbaar, verwarmde buitenspiegels, motorcode AZQ, en een achteraf professioneel ingebouwd geluidssysteem (losse versterker, custom 2-weg speakers voor en achter)
De autoradio-unit inmiddels vervangen door een moderner exemplaar geschikt voor iPhone.

Ik heb de auto nu een paar maanden. Waar ik het meest tevreden over ben, is het verbruik. Ik rijd doorgaans de maximum adviessnelheid en nooit harder dan 120 km/u. Ik woon in de randstad (A'dam), dus dat betekent veel stukken waar je niet harder mag dan 100 en relatief veel stadsverkeer. Toch is het niet moeilijk om op de fabrieksopgave van 5,9l/100km te komen, zie mijn Spritmonitor in de handtekening hieronder.

De auto is voor mijn gevoel niet traag, maar met bagage en 4 volwassen met airco aan, merk je dat je hoog in de toeren hangen om een beetje mee te komen met het verkeer. Ik rijd persoonlijk veel liever laagtoerig en schakel vroeg, vandaar. De motor moet natuurlijk niet zwoegen, dat is niet goed.

Ik heb express gezocht destijds naar een 1.2 12v, de 1.0 en de 6 klepper 1.2 leken me te traag, en er zijn onder de 1.4 motoren wat problemen bekend. Daarbij is 'ie maar 4 pk en 2nm langzamer dan de eerstvolgende 1.4. En de krachtigere 1.4 16v versies willen graag euro98, dus daar voelde ik ook niet veel voor.

Verder vind ik de auto erg stug afgeveerd. Het is niet zozeer onprettig, maar de peugeot 206 van een familielid strijkt het wegdek wat luxer glad...
 
Laatst bewerkt:

Fabia

† In Memoriam
Heerlijk motortje he die 1.2 12V. Wat ik het fijnste vind is de trekkracht onderin.
 

turboturbo

Forumguru
Nog een kleine aanvulling: de dag na de onderhoudsbeurt merkte ik dat het stuur steeds schever ging staan (naar links) en de auto naar rechts trok. Weer terug naar de garage, nogmaals uitgelijnd, maar ze krijgen het niet 100% goed. Ze hebben de voorwielen ook gewisseld, nu moeten de banden opnieuw 'ingestuurd' worden / moet het profiel zich nog aanpassen aan de nieuwe uitlijning. Nou, ik ben benieuwd...

@Fabia: ik heb inderdaad in zeer slomere auto's gereden, ook met op papier sterkere of minstens zo sterke 1.2 (4 cilinders) en 1.4 motoren, die onderin de toeren een pak trager waren (peug 206 1.4, ouder model, opel corsa 1.2, nieuwste model). Maar dit is niet de 1.2 HTP, hoor. Die heeft toch een bepaalde techniek waarbij het maximum koppel al heel vroeg vrij komt? Toch moet je met 4 volwassen en bagage, airco aan, hoog in de toeren hangen en is de trekkracht er boven de 80 km/u wel uit. Als ik alleen of met mijn vrouw rij, dan hoef ik zeker nooit te vloeren en is de auto lekker vlot te rijden, en kan je erg vroeg opschakelen. Dat is inderdaad wel lekker. En wel zo zuinig rijden.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik dacht dat ook de 1.2 HTP was. Maar zoals de HTP al zegt, high performance tork, dus lekker veel koppel onderin. Na in een 1.4 16V 100pk gereden hebben is de HTP toch een betere keuze voor mij. Juist vanwege het vele koppel onderin. Waar ik bij de 1.4 nogal eens lag te zoeken naar de juiste versnelling kan ik bij de HTP gerust bochten in z'n twee of drie nemen.
 

Ronnie

Forumguru
De 1.2 HTP is dus een drie cilinder, 1200 cc verdelen over drie cilinders levert een langere slag op wat weer resulteert in een relatief hoog koppel bij laag toerental.
De 1200 4 cilinder heeft een beduidend kortere slag , (vierkante motor, boring en slag bijna gelijk) zijn toerenmotoren, het max koppel en het max. aantal pk's zal dan bij een aanmerkelijk hoger toerental pas vrijkomen.
 

turboturbo

Forumguru
...1200 cc verdelen over drie cilinders levert een langere slag op wat weer resulteert in een relatief hoog koppel bij laag toerental.
Dit las ik destijds, toen ik me aan het inlezen was over de verschillende motoren type's, ook al eens eerder, ergens op een forum op Autoweek geloof ik. Verder ken ik de 3 cilinders van de 3-ling (C1, 107, Aygo) erg goed, omdat ik veel in die autootjes reed vanwege m'n Greenwheels en ConnectCar autodate abonnementen. Die roffel en trekkracht bij lage toeren vond ik verschrikkelijk lekker rijden. Vandaar dat ik hoopt dat de 3 cilinder in m'n Skoda eenzelfde karakter zou hebben. En vandaar mijn keuzen (gecombineerd met het zuiniger verbruik van de 1.2) mijn keuze voor deze motor.

Ik heb echter niet in de 1.4 versies van de Fabia proef gereden, dus ik kan er geen goed vergelijkings oordeel over geven. En ik merk nu dat zuinig verbruik vooral aan je rechtervoet ligt, en juist moeilijker te halen is als je motorisch onderbemeten rijd. Hoe groot de motor is, maakt volgens mij niet zo heel veel uit (denk ik), maar dat weet ik niet zeker, want dit is pas mijn eerste auto.

Ik zag wel, dat op papier bij de 1.2 12v het maximum koppel (112nm) vrijkomt bij 3000tpm, dat is relatief vroeg. Maar bij de 1.4 mpi (68pk) komt het max koppel (120nm) al bij 2500 tpm vrij.
Ik weet dus niet, of 'mijn' 1.2 wel of niet HTP is....? En mogelijk dat de 1.4 mpi dus nog wel meer trekkracht heeft onderin....
 

Cordoba

Forumguru
De 1.4 mpi is volgens mij een iets ouder blok (of in elk geval in iets oudere Faabs gemonteerd). Mijn combi is een paar maanden ouder (1.4 16V Creation, 75 pk, BBY motorcode), en het verbruik is vergelijkbaar met jouw auto. Overigens haalt de Faab niet zulke mooie getallen als mijn vorige auto: Cordoba met 1.6 100pk blok, die haalde op lange ritten onder gunstige omstandigheden soms 4,8 l/100km, iets wat het modernere blok van de Faab niet haalt. Ooit samen met collega met Prius een ritje tijdens de spits naar conferentie gemaakt. De Cordoba gebruikte maar 0,1 l per 100 km meer volgens de boordcomputers.
 

turboturbo

Forumguru
Lekker zuinig!

Inmiddels kan ik melden dat deze auto ook goed zuinig gereden kan worden. Het valt me op dat bij rustige weersomstandigheden en bij overwegend rustig verkeerssituaties, het verbruik zomaar uit kan schieten richting de 1:20. En dat voor een benzine motortje! :worshippy:

De donkere foto is van vandaag, het gemiddeld verbruik van een rit van Rotterdam naar Amsterdam, inclusief file. maximaal 110 km/u op de teller. Weinig wind, dat wel.

De foto overdag genomen is van ergens afgelopen zomer, toen ik nét de verbruiks weergave - omzetting van l/100 km naar km/l heb laten doen.

Nu vind ik 'hypermilen' een interessante sport, maar ik ga beslist niet tot het uiterste. Achter vrachtwagens hangen met 80 km/u etc. is niet mijn ding. Ik houd me beslist aan de maximum snelheden, en waar ik woon (en veel kom) mag ik maar maximaal 100, af en toe 120. En aan de 130 km/u op de A6 trap ik ook gewoon mee, die enkele keren dat ik daar kom.
Ik trap het gaspedaal ook regelmatig flink diep in (mits de motor goed warm is) en trek lang door in de toeren om het motortje wel 'fit' te houden (bijv. bij het oprijden van de snelweg)

IMG_1498.jpg

IMG_1324.jpg

N.B. mijn huidige gemiddeld verbruik kun je in mijn handtekening zien. De auto is 1% minder zuinig dan de fabrieksopgave (1:16,9 gemiddeld)
 

turboturbo

Forumguru
Acceleratie tijden + toerentallen

Acceleratietijden

Gisteren was het lekker rustig op de N305, heb even wat acceleratie tijden kunnen meten (steeds gestopt op een pech/parkeer plekje langs de weg en dan volgas optrekken)

iPhone in de houder en vinger aan het scherm: gassen maar!
De omstandigheden waren neutraal: weinig / geen wind, droge weg en droog weer.

Dit zijn de resultaten:

0 - 120 km/u: 17,3 sec. (1e 4 versnellingen)
0 - 120 km/u: 16 sec. (1e 3 versnellingen)

(autoweek deed er ietsje langer over....)
acceleratie 0-100 km/h
spacer.gif
15,9 s



tussenacceleraties:
80 - 120 km/u: 17,1 sec. (5e versnelling)
80 - 120 km/u: 13,3 sec (4e versnelling)

Kortom: geen strepentrekker :tongue:

Toerentallen

(gegevens zijn km's op de teller, en in de 5e versnelling)
De motor draait bij 100 km/u ong. 3300 t p/min.
Bij 120 km/u ong. 4000 t p/min.

(schaalverdeling is een beetje vaag af te lezen van de teller, 1000 t p/min heeft 4 verdeel 'schalen' - 5 zou logischer zijn)
 

turboturbo

Forumguru
Nieuwe zomersloffen

Afgelopen week 4 nieuwe zomerbandjes eronder gelegd: Michelin Energy Savers 195/50/15 :cool:

Erg stille en comfortabele bandjes. Had ik niet verwacht, mijn vorige setje 195/50 was erg oncomfortabel, ik dacht dat dat vooral met de maatvoering te maken had. Maar het rubber was blijkbaar al behoorlijk uitgedroogd en hard geworden....

De remschijven waren nog netjes schoon, die hebben de winter goed overleefd.

De banden hebben geen draairichting (alleen een buiten en binnenkant), dus zijn mooi kruislings te wisselen om cuppen te voorkomen.
 

Bijlagen

  • IMG_2614.jpg
    IMG_2614.jpg
    98,1 KB · Weergaven: 84
  • IMG_2610.jpg
    IMG_2610.jpg
    103,3 KB · Weergaven: 86
  • IMG_2604.jpg
    IMG_2604.jpg
    93,6 KB · Weergaven: 85

turboturbo

Forumguru
@Glenn - dan heb je zeker geluk gehad, die prijs die ik noemde is nog eens excl. btw. :icon_smile_dead:
Of heb je het bij een universele garage laten doen?
 

Karstieman

Forumguru
Ik heb als leenauto onlangs een nieuwe fabia 1.2 (tsi) mogen rijden met slechts 2000 op te teller.
Mijn ervaringen wil ik toch even met jullie delen.

Voor:
- auto ziet er super mooi uit
- hij rijdt lekker pittig, vooral in de 3e vernelling gaat ie top ! (tussen 40 en 80km/h)
- fijne wegligging
- overzichterlijk
- mijn uitvoering gaf aan wanneer ik moest schakelen om zo gunstig mogelijk te rijden. Dat vind ik een prima extra !

Tegen:
- Het totale gebrek aan vermogen onder de 1500 toeren. Als ik de auto laat uitrollen in de 2e vernelling tot bijna stilstand ( omdat bij een wegvermalling een tegenligger voor mag gaan ) en ik daarna wil optrekken gebeurt er echt helemaal niets !
Zodra de 1500/1600 toeren bereikt zijn schiet ie wel vooruit !
- Kleine kofferruimte

Al met al een super auto, maar ik nooit deze uitvoering kopen, vanwege het gekke gebrek aan vermogen bij lage toeren..
Een 1.4 zou ik zo meenemen :-)
 

turboturbo

Forumguru
Je bedoelt met een 1.4 dan de tsi versie neem ik aan? Ik denk niet dat de 1.2tsi slomer is dan de gewone 1.4....:rolleyes:

Dan denk ik ook dat je een Fabia 2 bedoelt?

Ik lees juist veel lovende reacties over de 1.2tsi en hoog koppel bij lage toeren, dus jouw ervaring verbaast me. Wat is je referentie / was je vorige auto?
 

Karstieman

Forumguru
Je bedoelt met een 1.4 dan de tsi versie neem ik aan? Ik denk niet dat de 1.2tsi slomer is dan de gewone 1.4....:rolleyes:
Dan denk ik ook dat je een Fabia 2 bedoelt?
Ik lees juist veel lovende reacties over de 1.2tsi en hoog koppel bij lage toeren, dus jouw ervaring verbaast me. Wat is je referentie / was je vorige auto?

Ik bedoel uiteraard dat ik zou kiezen voor de 1.4tsi.
Laat een ding duidelijk zijn: de 1.2 tsi die ik reed trok supergoed boven de 1600 toeren, maar onder de 1500/1600 toeren gebeurde er echt bijna niets bij het indrukken van het gaspedaal.
Ik heb na een paar van deze non-power ervaringen maar besloten om de koppeling in de drukken, gas bij te geven, en dan de koppeling weer laten komen, zodat ik in ieder geval weer vermogen heb.

Ik rijdt nu een Octi II FSI 150pk, maar hiervoor heb ik een aantal jaren Ford Fusion 1.6 16v gereden, daarvoor een Oct II 2.0 TDI 140 pk.
In mijn Octi II TDI had ik ook wel last van minder vermogen tot de turbo 'aanging', maar deze 1.2 tsi had zo goed als geen vermogen voor de turbo.... Echt heel vreemd...
 

turboturbo

Forumguru
Vreemd? Niet echt, toch? De motoren die je noemt zijn op de 2.0tdi na, allemaal -flinke- atmosferische turboloze motoren. Behalve die laatste heb je niet eerder last gehad van het turbo-gat (als dat zo heet) of van te weinig vermogen. De 1.2 is nu eenmaal een klein bemeten motortje, en als je nog nooit kleiner dan 1600cc hebt gereden en boven de minimaal 100pk, dan kan ik me voorstellen dat die 1200cc even behelpen zijn, voor het stukje zonder turbo.
Deze 1.2tsi is een goed voorbeeld van een gedownsizede motor.

En zoals jij beschrijft hoe je met de koppeling omgaat, hoop ik niet jouw wagen als occasion te treffen, ooit :) Lijkt me niet zo lekker voor slijtage van de koppeling...
 

Karstieman

Forumguru
Vreemd? Niet echt, toch? De motoren die je noemt zijn op de 2.0tdi na, allemaal -flinke- atmosferische turboloze motoren. Behalve die laatste heb je niet eerder last gehad van het turbo-gat (als dat zo heet) of van te weinig vermogen. De 1.2 is nu eenmaal een klein bemeten motortje, en als je nog nooit kleiner dan 1600cc hebt gereden en boven de minimaal 100pk, dan kan ik me voorstellen dat die 1200cc even behelpen zijn, voor het stukje zonder turbo.
Deze 1.2tsi is een goed voorbeeld van een gedownsizede motor.

En zoals jij beschrijft hoe je met de koppeling omgaat, hoop ik niet jouw wagen als occasion te treffen, ooit :) Lijkt me niet zo lekker voor slijtage van de koppeling...

Niet helemaal waar. Er is een verschil tussen weinig of praktisch geen vermogen.
Vroeger heb ik nog een Corsa 1.2 en een Fiat UNO 1.4 gereden, dus ik weet hoe het rijdt.
ik denk dat je in deze 1.2 tsi gewoon eerder terug moet naar de 1e versnelling. Dan is er niets aan de hand.
 

turboturbo

Forumguru
Update: 15.000 km beurt is uitgevoerd (klein onderhoud incl olie verversen) met als aanvullende werkzaamheden:
- nieuwe bougies (3 stuks ipv de begrootte 4 :grin:)
- remvloeistof verversen
- interieurfilter
- luchtfilter
- kleine lekkage koelvloeistof verholpen.
 

Cordoba

Forumguru
Weet je wat de oorzaak van de koelvloeistoflekkage was (ik heb bij mij nog geen koelvloeistofverlies bemerkt, maar als ik weet dat ik bepaalde plekken in de gaten moet houden kan dat nooit kwaad.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan