Fabia I 1.2 12V ervaring, foto's en onderhoud

Status
Niet open voor verdere reacties.

turboturbo

Forumguru
Jazeker! En het is jammer dat ik het iets verlaagde koelvloeistof niveau (halve tot hele cm onder het minimum streepje) pas een dag voor het garagebezoek ontdekte! Anders had ik er eens even zelf naar gezocht met behulp van dit forum. Ik heb nu het risico maar niet genomen dat ik binnen maand nog eens terug mag omdat het me zelf niet lukt, en het maar meteen laten oplossen (kosten 70 euro :icon_smile_dead: voor een o-ring vervangen)

Het lek zat bij de thermoschakelaar. Die is uitgebouwd en opnieuw ingebouwd waarbij een O-ring vervangen is (ik denk onderdeel N 0138492 Afdichtring koper van de factuur)

Ik heb me er zelf dus niet meer in verdiept (waar dat onderdeel bijv. zit) maar is misschien wel goed om toe te voegen aan het lijstje 'koelvloeistof lekkage?, check dan eerst je reservoir, dop, thermoschakelaar...'?

Hoewel het wellicht helemaal niet zo'n veel voorkomende plek hoeft te zijn...
 

Ronnie

Forumguru
Jazeker! Het lek zat bij de thermoschakelaar. Die is uitgebouwd en opnieuw ingebouwd waarbij een O-ring vervangen is (ik denk onderdeel N 0138492 Afdichtring koper van de factuur)
(ik denk onderdeel N 0138492 Afdichtring koper van de factuur)
Dit is dus de Carterstopring........

De O-ringen zijn van rubber, ongeveer zo groot als een Euro en dat kosten ze ook.
Deze zitten in het thermostaathuis, zowel bij de thermoschakelaar als bij de temperatuursensor.
Komt vaak voor dat deze ringen iets gaan lekken bij het toenemen van de waterdruk.
 

turboturbo

Forumguru
Dank voor de aanvulling, @Ronnie!

Moet ik bij een koperen ring denken aan zoiets als een knelkoppeling bij koperen buizen?

Had zoiets nog een doe-het-zelf klusje kunnen zijn, denk je?
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo: de koperen ring is gewoon een platte koperen ring, zeg maar net zoiets als de metalen ring die onder de moer op de as van je fietswiel gaat. De reden dat de ring voor de carterplug van (zuurstofvrij) koper is, is omdat dit materiaal vrij zacht is, en dus wat kan vervormen om te voorkomen dat er olie uit tussen carter en carterplug door kan lekken.
O-ringen.jpg
Een O-ring, heet een O-ring omdat de doorsnede van de ring (in vaktermen het 'snoer') rond is, dus ook bij een vierkant deksel kan je een O-ring tegenkomen als afdichting. Een O-ring is bijna per definitie van rubber, Viton of een materiaal dat daar op lijkt.

(kijk maar eens op de site van Eriks, daar vind je veel info over O-ringen, Home | O-Ringen)

Linkje naar plaatje van koperring (als plaatje krijg ik 'm niet geplaatst, dus je moet even klikken): http://www.autopartswinkel.nl/ResizeImageServlet?uniqueid=1306127614182
 

turboturbo

Forumguru
Airco onderhoud.


Vandaag de airco laten servicen bij marx airco service. Wat bleek; ik balanceerde op het randje van een kapotte compressor. Al sinds ik de auto heb hoorde ik af en toe een soort rochelend / schurend geluid als de airco aan stond, en de temperatuur knop niet op z'n koudst stond.
Bij het leeghalen van het systeem bleek er nog maar 50 gram koudemiddel aanwezig te zijn. Er werd me verteld dat dat effectief slechts 25 gram was. Terwijl er 500 gram in moet zitten :wtf:
Dit is de reden van dat geluid geweest, want het is nu weg! :happy:

De installatie is leeggehaald, drukmeting gedaan (10 minuten op 11,5 bar), vacuumeren (half uurtje of nog langer geloof ik) en weer gevuld. Ook fluor toegevoegd voor eventuele lekkage in de toekomst.
Op dit moment was er gelukkig nog geen sprake van lekkage of een kapotte compressor.
De filterdroger is niet vervangen, want die zit bij deze Fabia geïntegreerd in de radiateur/condensor, begreep ik. Dat kost al gauw zo'n 600 euro om die te laten vervangen (in z'n geheel)

Wat wel interessant was; de specialist raadde mij aan om een bepaald klemmetje los te halen, die een leiding op z'n plek houdt, en daar min of meer overbodig zit. Dat klemmetje zit als je voor de auto staat, links van de radiator, achter een dikke slang. De leiding maakt daar een soort U-bocht.
Er werd me verteld dat daar vaak gemakkelijk een lek ontstaat, vanwege het ophopen van rotzooi en vocht en corrosie, en dat het dan lekker gaat schuren daar.
En verdomd, inderdaad was er daar wat corrosie zichtbaar.


img4982u.jpg


De plek waar dat klemmetje te vinden vandaan kwam:
Het is de dunne leiding, achter de dikke slang op de foto, helemaal rechts. De leiding maakt een soort U-bocht.

img4985xi.jpg


img4979zz.jpg



Het klemmetje bij de schroef nr. 24 op de ETKA tekening:
Schermafbeelding 2013-05-23 om 20.19.05.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

turboturbo

Forumguru
APK + groot onderhoud

Afgelopen week is de Fabia voor groot onderhoud geweest bij de dealer.
De reparatie lijst:
- grote onderhoudsbeurt (o.a. oliewissel met 10W40)
- interieurfilter met carbon
extra's:
- APK keuring (geen bijz)
- speaker linksvóór stekkertje los en weer aangesloten (Deurbekleding uit en ingebouwd - stekkertje was los geraakt waarschijnlijk door het raam. Kabeltje is nu omgeleid zodat het niet meer kan gebeuren)
- rooster condensor
- ruitenwisser achter

Verder werd geconstateerd dat de condensor (airco) lek is (hoe ironisch; ik had net het beschermrooster besteld). Terwijl ik een paar weken geleden nog een uitgebreide service beurt heb laten doen. Dus dat is goed balen....:cry:

Update: vandaag naar mijn airco specialist gegaan, die vervangt de condensor voor me. Kosten rond de 550,- en dan krijg ik het opnieuw vullen van de airco gratis gezien het zo kort na de service beurt komt.
 

hpolie

Senior Member
Ja @turboturbo dat lijkt mij zeker ook balen die € 550,- maar je moet maar zo denken een nieuwe auto is duurder wat afschrijving betreft.
Ik heb er wel bewust voor gekozen om dus die nieuwe te kopen 8 januari 2013 maar ik moet er bij zeggen dat ik totaal geen verstand heb van auto reparatie en dat ik het ook niet wil hebben, in het verleden genoeg ellende met 2ehands auto's gehad. Vandaar dat ik de C15 benzine bestel, ook nieuw had gekocht en er 17 jaar probleemloos mee gereden heb.
Dus nu op mijn 66+ jaar maar de nieuwe Fabia Combi (zie handtekening) weer gekocht
 

turboturbo

Forumguru
Je hebt helemaal gelijk hoor, @hpolie. En dit is niet eens zo'n ramp. Buiten het reguliere onderhoud heb ik nauwelijks nog wat aan de hand gehad (de EGR en nog een paar kleine dingetjes)

Gelukkig leg ik elke maand wat apart voor het onderhoud, zodat als er wat aan de hand is ik een reparatie gewoon uit kan laten voeren. En andersom kan je ook met een nieuwe auto natuurlijk gedoe hebben met een lekke condensor (getuige o.a. dit forum)
 

hpolie

Senior Member
Ja @turboturbo en wat te denken van olie gebruik? wat ik hier ook op het forum gelezen heb over een Fabia 1.2 TSI net 2 jaar oud en ruim 30k gereden en dan 1lieter olie verbruik op de 1000 km dat is dan ook om te janken als je zo iets heb. Ik heb van schrik mijn olie peil gecontroleerd en gelukkig nog geen druppel verbruik vanaf 8 januari 2013

Vgr,
Henk Polie
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb er een hele winter over gedaan, maar ik heb dan eindelijk eens de mosgroei en andere groene aanslag verwijderd uit de dakgootjes. In de dakgoten zitten zgn. dak sierlijsten. Alleen als het dak bevestigingspunten (zgn. fixpoints) voor (originele) dakdragers heeft, heeft de auto zo'n dakgoot. Tussen en onder de rubbers van deze sierlijsten kan allerlei vuil en vocht zich ophopen en sloeg dit aan de randen vaak groen uit.

Ik kwam erachter dat de lijsten zich relatief gemakkelijk laten demonteren. Daarbij zag ik dat de rubbers onder de sierlijsten vooral erg vuil waren. Ik heb ze flink laten weken en herhaaldelijk schoongeborsteld. Daarna de dakgoot goed schoongemaakt en de sierlijsten met een beetje siliconenspray tussen de rubbers teruggeplaatst. Hopelijk houdt dat evt vocht een beetje buiten.

Voor (of eigenlijk: tijdens. Hier de sierlijsten uit de gootjes gehaald)
image.jpg

Na
image.jpg


Ook meteen de mosgroei bij de raamlikkers even aangepakt door de raamlikkers even eraf te halen en goed schoon te maken. De lak onder de raamlikkers is niet al te best meer helaas :cry: .....

image.jpg

image.jpg


Edit: plaatjes bijgevoegd.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Tijdens het monteren van een fietsdrager op de achterklep heb ik de achterruitwisser gemold. Ik dacht al: wat hóór ik nou toch kraken? Maar ik zag het niet. Heb kennelijk gewicht aan de wisser-arm laten hangen.

Je kunt 'm nu een beetje op en neer wiebelen (als in: naar boven en naar beneden). Tijdens een regenbui getest, hij wist nog wel. Toch maar even kijken of ik een andere wisser erop ga (laten) zetten. Vast even naar schade-auto's kijken. Wat ik me afvroeg, is of er ook zo'n nieuw model 'slappe' wisser op kan, zoals het broertje de Polo 9N ook heeft?

Stukke wisser:

wisserarm.jpg
 

dirkkroneman

Forumguru
Bij mijn Golf 4 was dat wel zo. Origineel geen flatblade, maar paste er wel gewoon op. Met zekerheid kan ik je het niet zeggen dat het bij jou ook zo is natuurlijk.
 

turboturbo

Forumguru
Hm oke. Iig moet er een nieuwe arm op denk ik, dus ik zal me eens verdiepen in de mogelijkheden / alternatieven....

Op zich was ik niet ontevreden over de wisser zelf, al merkte ik wel dat na vervanging van het blad de wisser maar een maand of 3,4 goed blijft wissen, daarna begint ie een stuk steeds minder goed te vegen (hij drukt niet heel stevig aan heb ik het idee)
Misschien dat een slappe wisser dat iets minder heeft, omdat die een betere gelijke druk over het hele blad zou hebben.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Als je eens wist hoeveel Seat Leon's er rondrijden met een achterwisser van de Fabia I, juist omdat die er mooier uitziet.
Belangrijkste is of de afstand tussen het puntje van het wisserblad en de as van de wisser niet te groot is (zodat ie buiten de ruit gaat wissen/krassen), en de hoek van het wisserblad ten opzichte van het draaipunt (je ziet dat er op ca. 3 cm vanaf de as een knikje in de arm zit - bij het scharnier om 'm op en van de ruit te zetten). Die hoek bepaald ook of het blad netjes de ruit kan wissen of dat het niet goed gaat werken.

Mechanisch past alles wel zo'n beetje van de Vaggroep, maar je moet even letten op de 'draaicirkel' en de hoek van het blad ten opzichte van de as.
 

turboturbo

Forumguru
Vandaag tijd voor klein onderhoud + remvloeistof vervangen en APK, bij een Skoda dealer.

Geen bijzonderheden te noemen, behalve dat de dealer er dit keer (en wellicht ook voorgaande keren) 5W40 olie in de Fabia heeft gestopt. Op de factuur staat (al sinds jaar en dag) 10W40 en dat staat ook in het boekje van de auto ook vermeld als voorgeschreven olie.
De reden dat er 5W40 in ging, is dat pon dit zou voorschrijven voor deze auto, tegenwoordig. Verder was het niet of lastig te veranderen in de computer, zo werd me uitgelegd, dus vandaar dat het ook niet op de factuur stond...:pieker:

Welnu ik ben al blij dat het tenminste xW40 is, de destijds door de fabrikant voorgeschreven 10W40 zal niet voor niets zijn - ergens heb ik het idee dat die dikkere olie nodig is voor dit type motor. Zeker als ik weleens lees dat bij hoog olie gebruik bijv. bij dunne long-life oliën, wel eens wordt aangeraden om over te stappen op 'gewone' 5W40 olie als remedie tegen het olie verbruik. Mijn Fabia verbruikt dus tussen de beurten (15dKM/12mnd) spreekwoordelijk 'geen druppel', dat houd ik graag ook zo :jaja:

Schade bedroef een dikke 200 euro, inclusief leenauto voor 1 dag.

Ik weet niet of ik hierna nog doorga met onderhoud bij dealer uit laten voeren. Het mobiliteitsgebeuren scheelt natuurlijk wel ANWB lidmaatschap, dus dat haal je er wel weer uit; aan de andere kant is de Fabia nu ruim 10 jaar oud en weet ik niet of ik het dat nog waard vind. Een eventuele overstap kan anderzijds ook pas gemaakt worden als ik een goede betrouwbare garage hier in de buurt kan vinden. Tussen alle kwit-fits en 'turkse' garages valt dat nog niet bepaald mee hier.... Zal me er komend jaar eens in verdiepen....:geek:
 

turboturbo

Forumguru
Afgelopen week was het weer tijd voor een grote beurt + APK. Toch maar weer gekozen voor een dealer.
Mag dan iets duurder zijn, maar ik spaar zo ook weer een lidmaatschap ANWB uit, plus ja, het is toch aantrekkelijker bij verkoop zou ik zeggen. Overigens viel me op dat op de factuur voor de grote beurt maar 109,- (exc. btw) was aangeslagen. Dat is toch een stuk minder dan dat ik tot nog toe gewend was te betalen. Aangename verassing dus.

Dit jaar iets later dan eigenlijk moest (maandje te laat) dat komt omdat ik nog lang niet aan de voorgeschreven km-stand zat (afgelopen jaar dus minder dan 15dKM gereden) dus dat kon nog wel even, vond ik.

Dit keer een strenge keurmeester gehad, want de ruitenwissers waren niet meer afdoende (zaten er net een paar maanden op, hoewel die krengen heel snel uitdrogen bij zoveel zonovergoten dagen) en de knipperlichten vóór waren niet oranje genoeg ;)
Verder alleen nog interieurfilter vervangen, luchtfilter hoefde niet. Over 30dKM weer wel, tezamen met de bougies als ik het goed begreep.

Behalve dat, geen bijzonderheden of opmerkingen gekregen.

Op naar volgend jaar.
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Je hebt je zeker niet beklaagd bij de RDW? Knipperlicht voor mag ook wit zijn, maar hier wordt heel vaak ten onrechte op afgekeurd. Ik zal even kijken of ik het terug kan vinden.


Edit:

De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.

Bron: RDW
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Nah...! @Cordoba
Ik vond het ook al zo stug. Zie best wel eens mensen met witte knipperlampen rijden....

Ik zou me dan echter moeten beklagen bij Zenith, aangezien aldaar een monteur de keuring uit voert, neem ik aan? Niet iemand van het RDW...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan