Fabia uit 2011 inruilen voor Octavia uit 2005-2007, advies gevraagd!

TomR

Lid
Beste Skoda specialisten :),

Ik rij momenteel in een Fabia 1.2 Fresh uit 2011 met 45.000km en diverse extra opties (kom ik zo nog op terug).

Door wat ontwikkelingen in het leven (nee ik ben niet zwanger), ben ik 'genoodzaakt' om de automobiel up te graden.

1. Meer ruimte nodig voor mijn vak als muzikant
2. Meer rij comfort nodig aangezien ik ongeveer 20.000 - 25.000 km per jaar maak als muzikant en mijn andere baan

Nu heb ik niet een al te groot budget op het moment en ben ik dus aan het kijken voor een 'directe ruil' (ik zou wellicht wat bij kunnen leggen, maar het zullen niet duizenden euros worden, max. 1000euro, maar liever limiteer ik dat), wat met zich mee brengt dat ik wat opofferingen moet maken, waaronder de grootste, het bouwjaar wordt ouder.

Nu kom ik hier voor jullie raad om een paar redenen, maar mochten jullie nog ander advies hebben hoor ik dat graag.

Momenteel is de markt voor een Octavia uit de bouwjaren 2005-2007 met ongeveer 110.000 km een prijs van 8000-10000 euro verschuldigd.

Na een weekje wat dealers te hebben gemaild, gebeld, benadert, ben ik erachter gekomen dat de meesten 7000-7500 euro bieden voor mijn Fabia als inruil. Met 2 uitschieters, 8250 euro (nadat ze 7000 boden en ik dat te weinig vond) en 8950 euro (directe ruil met een Octavia uit 2007, komt alleen dan nog rijklaarmaak kosten bij).

Excuses voor het lange verhaal, maar zou het graag zo duidelijk mogelijk over willen brengen.

Ik vroeg me af of ik hier goed aan doe, afgezien van de afschrijving op mijn Fabia de laatste twee jaren, daar heb ik al een beetje het botte mes van gevoeld, vraag ik aan jullie of ik nu naar de juiste Octavia / auto kijk qua km stand en bouwjaar.

Ik kijk voornamelijk dus naar Octavias uit de bouwjaren 2005-2007 (of jonger, des te beter), met een maximale km stand van 125.000-150.000km en een maximale prijs van 10.000 euro, omdat ik een redelijk vertrouwen heb in het merk en het een gigantische auto is naar mijn idee, voor het geld.

Weten jullie hoe het zit met de betrouwbaarheid? Het opkomende onderhoud? De duurzaamheid? Etc. Ik ga van een goed onderhouden Fabia uit 2011 die nog prima mee kan, waar ik de eerste eigenaar van ben, naar een toch wel gebruikte Octavia uit 2005-2007 en ik zou toch graag de drempel qua onderhoud zo laag mogelijk willen houden.

Elk advies is welkom! Ik sta open voor alles, ik moet de 2 punten oplossen die ik boven heb gemeld (meer (baggage) ruimte en meer rij comfort) en wellicht hebben jullie daar nog iets over te melden betreffende de Octavia of dat ik wellicht naar een geheel andere auto moet kijken.

De Fabia die ik nu heb bezit het volgende:

45.000 km, schadevrij.

Extra opties: Zijkant bescherm strips op deuren, afst. bediening voor deuren, achter bescherm plakstrip, metallic zwarte lak, airco, middenarmsteun voor, elektr. ramen voor, 8 speakers, radio/cd speler Blues met aux ingang bij handrem, bumpers in carrosseriekleur, in hoogte verstelbare stoel en stuur.

Alvast bedankt!
 

Cordoba

Forumguru
Probleem is dat door de veranderingen in de wegenbelasting er waarschijnlijk behoorlijk wat jonge Fabia GreenLines en vergelijkbare auto's het komende half jaar op de markt komen, dus dat drukt de inruilprijs enorm.

Ik denk dat je moet zoeken naar een betrouwbare goede auto, maar die niet zo gevraagd/bekend is. Ik dacht al even aan de Seat Exeo station, maar die vind je niet onder de 10.000 €, alternatief zou een Seat Altea XL zijn.

Heb je overigens ook gedacht aan de Roomster en de Yeti? (Yeti waarschijnlijk net als de Exeo boven budget zie ik nu)
 

TomR

Lid
@ Cordoba: Bedankt voor de suggesties. Ik ben van het idee dat Seat hoger in prijs ligt dan Skoda? Ik had nog niet naar Seat gekeken, zal ik gelijk even doen :). Roomster aan gedacht, wellicht niet helemaal het type auto dat ik ook nog zakelijk zou willen rijden, en ik weet niet zeker of het genoeg ruimte zal bieden. Zal er ook even naar kijken. Bedankt!

Edit: Hoe zit het trouwens qua comfort? Zal de 2005-2007 Octavia comfortabeler zitten / rijden dan de 2011 Fabia die ik momenteel heb? En ook vergeleken met bijv de Seat Altea XL en de Roomster?

@ Noord26: Meerdere vragen :), beetje een onduidelijk en chaotisch verhaal, ik snap 't. Kort gezegd: Ik heb Fabia, ik wil Octavia, adviseer mij? :pardon:
 

SHEDAI

Lid
Mischien moet je proberen je auto eerst particulier te verkopen. Weet bijna zeker dat je er meer voor terug zal krijgen dan die dealers je bieden. Ok je zal denk wel die auto nodig hebben, maar als je het goed aanpak zal je mischien max een paar dagen zonder auto zitten..
Ik zou je auto op zijn minst te koop zetten. En goed verder kijken.

Mijn ervaring met de Octavia 2 is goed rij er nu 3 jaar mee. Veel ruimte
 

Cordoba

Forumguru
Voor een eerste inschatting van het comfort kun je naar de wielbasis kijken: hoe groter de wielbasis hoe meer comfort in principe, maar een proefrit in verband met grote wielen, sportonderstel, verlaging enz. geeft echt duidelijkheid. Fabia heeft een wielbasis van ca. 2.46 uit mijn hoofd, de Roomster zal (vrijwel) hetzelfde hebben, en de Altea XL en de Octavia zijn echt een stuk groter en comfortabeler.

Even gecheckt: Roomster heeft 2,62 als wielbasis, dus flink groter dan de Fabia, maar heeft wel een starre achteras, dus comfort kan wel eens tegenvallen voor een km-vreter. Octavia komt op een wielbasis van 2,57 en Altea XL op 2,58.
 

Canon-Eye

Forumguru
Is je huidige Fabia een hatchback of een combi? Mocht het een hatchback zijn, dan heb je misschien iets aan mijn hierna beschreven ervaringen; als je al een combi rijdt dan kun je de rest van deze post wel skippen.

Ik heb een jaar of 4 (134000 km) in een Octavia combi 2007 gereden en toen ik die begin januari 2011 had ingeleverd een nieuwe Fabia combi besteld (zie signature). In de tussenliggende periode tot aflevering daarvan reed ik in krap 5 maanden bijna 12000 km in een Fabia 1 hatchback. Aardige basis voor een vergelijking, lijkt me.

De Octavia biedt ontegenzeggelijk in alle opzichten méér auto dan de Fabia hatchback. De FII combi haalt het qua ruimte natuurlijk toch niet helemaal bij de Octavia, vooral in de breedte. In de lengte valt het eigenlijk nog best mee. Ik weet niet wat voor instrumentarium er mee moet (een piccolo, een contrabas of een heel drumstel, dat maakt nogal verschil...) en met hoeveel personen je onderweg bent.
Mijn FII is nu 2 jaar en 2 maanden oud en heeft inmiddels de 60.000 km ruim achter de rug. Grofweg de helft tot 2/3 van die kms zitten we er met 2 personen in, regelmatig ritten van 1,5 tot 2 uur (en in de laatste vakantie ook wel dagtrajecten van 4 tot 7 rij-uren!) en ik kan niets negatiefs melden over het comfort. Ik vond destijds bij de overstap de combi comfortabeler dan de hatchback en niet echt slechter dan de eerder gereden Octavia combi (afgezien dan van het feit dat die laatste een DSG had). Alle drie deze auto's waren overigens qua onderstel geheel standaard, zonder verlagingssets of grotere/bredere velgen e.d.

Dus mocht je nu in een Fabia HB rijden, dan is het wellicht verstandig om voor alle zekerheid toch ook nog even te kijken naar de combi. Hoef je bij gelijkblijvend budget vermoedelijk minder ver terug in bouwjaar en win je toch wat aan comfort en ruimte.
 

turboturbo

Forumguru
Probleem is dat door de veranderingen in de wegenbelasting er waarschijnlijk behoorlijk wat jonge Fabia GreenLines en vergelijkbare auto's het komende half jaar op de markt komen, dus dat drukt de inruilprijs enorm.
Maar de TS biedt nu juist geen GreenLine aan, het is een 1.2 benzine. Of geldt dan nog steeds dat hij last zou kunnen hebben van deze ontwikkeling? Op welke manier dan denk je?

Volgens mij is deze Fabia een vrij courante auto gezien: km-stand, kleur lak, opties en airco etc., dus TS zou 'm met gemakt zelf moeten kunnen verkopen voor minimaal 500 tot 1000 meer dan hij ervoor kan krijgen bij inruil, lijkt me?

@TomR je hebt als belangrijkste punten: meer km's gaan maken (vraag: stap je dan dus ook over op diesel!?) ruimte en comfort.
Misschien is een Octavia uit die bouwjaren wel niet meer comfortabel dan een recente Fabia. En als ik de post van Canon-eye goed begrijp biedt de Faab minstens zo goede ruimte (tenzij je geen Combi rijdt, dan gaat dit niet op)

Misschien kun je een voordeel slaan uit die beweging dat er veel Fabia II GreenLines op de markt verschijnen, en zonder geld bij te steken, of zelfs met winst een mooie full option (want: comfort :D) Fabia 1.2 TDI in ruilen!!
Ik heb zo'n vermoeden dat er de komende tijd veel mensen hun FII GL willen inruilen tegen misschien wel dezelfde auto (want: tja, aangeschaft vanwege belastingvoordeel, maar he: hij blijkt niet tegen te vallen, dus de eigenaar wil wel nog zo een) maar dan dus een benzine. Dat kan misschien wel enorm in je voordeel werken, en zou je dus mooi uit kunnen buiten.
 

TomR

Lid
Aller eerst, bedankt voor alle reacties! Zeer gewaardeerd!

@ Shedai: Dat was ook zeker het plan, ik zat eerst een beetje (optimistisch) rond te shoppen voor een hogere inruil waarde. Het punt alleen met particulier verkopen is dat het, naar mijn idee, allemaal gezeik met zich mee brengt, je weet niet wat voor mensen je binnen haalt en het gaat toch om een kostbaar bezit. Maar goed, hier moet ik gewoon overheen stappen :).

@ Cordoba: De Roomster heeft dus een grotere wielbasis? Verrassend.. Ik denk ook zeker dat een proefrit verstandig is, aangezien ik in de auto moet gaan rijden :).

@ Canon-Eye: Het is een hatchback. Qua spullen is het nogal wat, volledig drumstel, 2 paar instrumenten (Bas en Gitaar), versterkers (2-4x), en allerlei losse spullen. Het past allemaal in mijn F2 hatchback, maar vergeet het dan om met meer dan 2 personen in de auto te zitten, veilig :) en op en top comfortabel. We zijn met z'n 4en onderweg. Goed advies om ook naar de Fabia Combi te kijken, had er al over na gedacht en ik vond het alleen een beetje zonde om toch wat in te leveren (qua bouwjaar etc.) voor eigenlijk een (naar mijn idee) relatief kleine upgrade. Je zou verwachten dat de Octavia toch wel flink wat meer baggage ruimte biedt dan een Fabia Combi :). En ik dacht dat de combi qua rij comfort hetzelfde zou zijn als de hatchback? Dit is dus niet zo?

@ TurboTurbo: Diesel zou fijn zijn, maar die liggen wat hoger qua prijs :), het zal hoogst waarschijnlijk een benzine worden, mits ik geen interessante diesel vind. Zie bovenstaande voor mijn reactie over de Fabia Combi, ik ben verbaasd dat een Octavia wellicht niet eens zoveel beter zou zijn dan een Fabia Combi, qua comfort en ruimte! Ik zou het beiden even moeten proberen denk ik in een proefrit. F2 GL ook zeker interessant om naar te kijken :).
 

rikusples

Senior Member
Als je een fabia combi overweegt om er een te zoeken met het dynamic pakket (sportstoelen) zitten vootreffelijk, zelf ervaring mee na rit uit oostenrijk 1000km stap je fit uit.
Of als je met de instrumeneten weg moet een grote combi huren, of dat eerst uitproberen voor je er een koopt.
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo: je hebt gelijk dat het een benzine is, maar wel een lichte motorisering van de benzineversies en zal er daarom toch last van hebben: als je een GL-versie voor bijvoorbeeld 6000 kan kopen, ga je toch nog wel even nadenken als je voor een vergelijkbare 1.2 benzine 9000 neer moet tellen. Het is niet dezelfde auto, maar als de GL versie veel goedkoper is (veel aanbod, weinig vraag wegens belasting m.i.v. 2014) zullen er toch behoorlijk wat mensen alsnog voor de GL gaan.
 

TomR

Lid
@ Rikusples: Dank voor de tip! Heeft de Octavia ook een vergelijkbaar dynamic pakket? Want telkens huren wordt vaak huren :) (ongeveer 4-7x per week)

@ Cordoba: Goed punt, dus liever nu verkopen / inruilen i.p.v. volgend jaar (wat ook nog een idee was i.v.m de hoge afschrijvingen).

Ik heb er nog een beetje over nagedacht en ik merk ook dat ik was luxe mis in de Fabia die ik nu rij, zoals Cruise Control, Climate Control etc. Dit zijn natuurlijk secundaire dingen. Het belangrijkste blijft dat ik vooruit ga op baggage ruimte en comfort.
 

Blackokkie2

Forumguru
Als je nog wat tijd hebt zou ik de Fabia te koop zetten voor een goede prijs (niet te duur, maar zeker niet te goedkoop) en dan op zoek gaan naar een Octavia combi. Maar loop eerst eens binnen bij een dealer en neem een combi mee voor een proefrit, dan kun je even de kofferruimte opmeten door je spullen er in te laden. Als dat past dan zoeken naar een geschikte auto, past het niet dan weet je dat ook de Octavia niet de auto is voor je en koop je dus niet iets waar je niets mee opschiet.
 

Joske

Forumguru
Weet niet hoe dicht je bij de landgrenzen woont, maar eens over de grens piepen naar een occasion kan mss ook wel schillen in prijs..
 

TomR

Lid
@ Blackokkie2: Het heeft zeker geen haast. Ik ga morgenochtend naar de dealer om proef te rijden. Goed idee!

@ Joske: 'Jammer genoeg' woon ik in Amsterdam :).
 

piair1982

Forumguru
@cordoba

de roomster heeft absoluut geen starre achteras. Dan zouden er bladveren onder zitten. ;)

de achterzijde heeft het onderstel van de octavia 1. Dat is een semi onafhankelijke achteras.
 

Cordoba

Forumguru
Piair: een starre achteras kan ook met schroefveren, maar ik las het tot mijn verbazing in de specs via een kentekencheck.
 

Joske

Forumguru
klopt, de F1 heeft trouwens ook een starre achteras (althans ik me enkel over de combi kan uitspreken uiteraard). een torsie-as is de juiste benaming als ik mij niet vergis btw :)
 

TomR

Lid
Goed, heb net even een proefritje gemaakt met een Octavia uit 2007 met een 1.6 benzine motor Elegance uitvoering met 110.000 op de teller.

Deze: http://www.skoda.nl/occasions.aspx?sid=6233196

Mijn eerste indruk:

De auto is veel stiller, ik hoor de motor nauwelijks, vergeleken met de Fabia die ik rij. Hij rijdt soepel en elegant. Qua comfort ga ik er een beetje op vooruit, maar mijn onderrug is dat niet met mij eens :). Ik denk dat een uurtje rijden met een andere auto moeilijk is om dit goed te oordelen, maar ik denk dat als ik er een tijdje in zou rijden ik er meer aan zou wennen. (Dit is altijd een probleem voor mij geweest, mijn Fabia is inmiddels mijn 4e auto (eerste auto Fiat Punto 1996, tweede auto Skoda Fabia 2001, derde auto Volvo V50 2005) en uit alle auto's die ik heb bezit kreeg ik het maar niet voor elkaar om lekker te zitten). Na een tijdje had ik wel een redelijke instelling van de stoel van de Octavia voor elkaar, maar nu voel ik het wel in m'n onderrug (nogmaals, wellicht moet ik aan de stoel wennen, want ik heb wel het gevoel dat het betere stoelen zijn dan in de Fabia).

De auto stuurt wel een stukje zwaarder, ik merk in de Fabia dat ik ongelofelijk licht, soepel en gemakkelijk bochten kan nemen en met de Octavia is het wat zwaarder. Dit is ook wennen denk ik.

De motor doet het prima, zeker meer kracht dan m'n Fabia.

Ruimte natuurlijk gigantisch, maar niet 'real-life' kunnen testen.
 
Bovenaan Onderaan