Fietsendrager Thule 'wiebelt' nogal...

fonzamundo

Forumguru
Dit weekend voor de eerste keer met de nieuwe OIII en de drie fietsen op stap geweest :D

Deze netjes (conform de handleiding) op de trekhaak gezet met een Thule EuroWay 947 (het betreft een damesfiets, herenfiets en kinderfiets 26"). Alles nogmaals gecheckt of het OK was (ook de bevestiging op de kogel van afneembare trekhaak uiteraard) en rijden maar...
Maar ik vind persoonlijk dat het geheel nogal wiebelt... :pieker:
OK, het gaat hem om drie fietsen en fietsdrager (maar die blijven netjes binnen de max. 75 kg van de kogeldruk), maar bij snelheden van 50-80 km/u schudden die toch wel wat (niet dramatisch, maar als je in de achteruitkijkspiegel kijkt, dan zie je ze toch wel bewegen). Zeker als je door gekende Belgische putjes rijdt (of de baan nog slechter wordt).
Boezemt mij momenteel dan ook weinig vertrouwen in om meer dan 500 km zo te rijden richting Duitsland.

Hebben jullie ook zo'n ervaringen? (al dan niet met de Thule)

Mijn schoonvader heeft er ook eentje (maar dan zo'n prehistorisch volledig stalen ding met bevestiging van de fietsen via de pedalen) en hij beweert dat dit bij hem 0,0 beweegt.

Moet wel toegeven dat ik niets heb om te vergelijken: vorige OI had geen trekhaak, dus ook geen fietsendrager op gemonteerd geweest :deuk:

Al even gekeken op YouTube naar tests van de fietsendrager en ik heb de indruk dat het wiebelen dan wel meevalt. Is wel niet erger dan deze bv. (wel een ander model dan ik heb)

Ik hoor het graag van jullie :jaja:

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Ik ben dit jaar ook voor de eerste keer op reis geweest met zo'n Thule op de trekhaak. Vroeger had ik zo'n rek dat je met riemen aan de achterklep kon bevestigen.
Ik heb het ding goed strak gemonteerd zonder de fietsen. Klemvast, op slot en dan zo hard mogelijk trachten te draaien ... verroert geen vin. Ben er dan eens gaan opstaan met mijn volle 90 kg ... verroert geen vin.
Vervolgens vol vertrouwen die 2 fietsen er opgezet en goed vastgezet.
Onderaan en op de bol zit alles vast als in beton gegoten, bovenaan kan je de fietsen zo'n dikke centimeter of 2 vooruit/achteruit bewegen.
En die beweging zie je dus als je aan het rijden bent.
Ik was ook zenuwachtig, langzaamaan versnellen putjes ontwijken, meer in de spiegel kijken dan naar de weg.
Maar kijk, 1.000 km verder waren we ter bestemming met een snelheid op de snelweg van 120 km/h.
Op de terugweg zelfs 130 gereden, geen probleem.
Maar het blijft angstaanjagend als je die zwik ziet bewegen (maar je kijkt natuurlijk op de bovenkant van de fietsen)
Succes ermee.

fonzamundo

Forumguru
Ik ben dit jaar ook voor de eerste keer op reis geweest met zo'n Thule op de trekhaak. Vroeger had ik zo'n rek dat je met riemen aan de achterklep kon bevestigen.
Ik heb het ding goed strak gemonteerd zonder de fietsen. Klemvast, op slot en dan zo hard mogelijk trachten te draaien ... verroert geen vin. Ben er dan eens gaan opstaan met mijn volle 90 kg ... verroert geen vin.
Vervolgens vol vertrouwen die 2 fietsen er opgezet en goed vastgezet.
Onderaan en op de bol zit alles vast als in beton gegoten, bovenaan kan je de fietsen zo'n dikke centimeter of 2 vooruit/achteruit bewegen.
En die beweging zie je dus als je aan het rijden bent.
Ik was ook zenuwachtig, langzaamaan versnellen putjes ontwijken, meer in de spiegel kijken dan naar de weg.
Maar kijk, 1.000 km verder waren we ter bestemming met een snelheid op de snelweg van 120 km/h.
Op de terugweg zelfs 130 gereden, geen probleem.
Maar het blijft angstaanjagend als je die zwik ziet bewegen (maar je kijkt natuurlijk op de bovenkant van de fietsen)
Succes ermee.

Oef, kijk dat wekt al vertrouwen, bedankt! :thumbsup:

Klopt inderdaad wel dat als je door je achterraam kijkt je naar de boven- en middenkant van de fietsen kijkt en niet naar de 'basis'. En ja, de fietsen kan je inderdaad nog 'verduwen' als ze erop staan (niet aan de onderkant natuurlijk).

Gisteren na het rijden ook gans het boeltje er terug afgenomen en toen bleken inderdaad fietsen nog muurvast (en de drager zelf uiteraard ook) te staan.

Denk dat het dus inderdaad even de schrik overwinnen is, maar toch blij te horen dat ik niet als enigste bijna een remspoor in de broek trok (figuurlijk uiteraard) toen ik de eerste keer ging rijden! :maakmegek:

leon-cupra

Forumguru
Hier idem. Twee weken geleden voor de eerste keer met fietsendrager op pad geweest. Ook een thule en ook een O3. Bij montage stond de fietsendrager vast, maar bij rijden wiebelde hij ook. Ik weet wel dat er een regeleenheid op zit als de drager nog naar links en rechts beweegbaar is. Je moet dit testen als de drager gemonteerd is, maar bij mij bewoog deze niet dus fietsendrager stond vast op de trekhaak, maar bij het rijden wiebelde hij ook naar voor en naar achter. Niet overdreven, maar bij de eerste keer was ik er niet echt gerust op(niet harder dan 120 durven rijden :pieker:)Redelijk wat andere auto's gezien onderweg met fietsendragers en bij de meeste wiebelde hij ook (voornamelijk de nieuwere modellen).

eriktv

Forumguru
Ik heb een oudere Thule met houders/beugels die je met fiets en al in het rek kan klikken. Ook bij mij enkele cm's speling zijwaarts, zowel op O1 als nu de S2. Lijkt me normaal dat er wat speling op zit :thumbsup:

B.Stuurder

Forumguru
Ik heb geen verstand van fietsendragers, maar wel van werktuigbouwkunde, metaal en mechanica en als het niet kan bewegen, dan breekt het vanzelf een keer af.
Dus geen speling op de kogel, maar wel in de constructie met de fietsen anders liggen ze juist op de snelweg op zeker moment.

gerven

Lid
Eigenlijk heb ik dezelfde ervaring als jij gehad. Ook mijn vorige Octavia had geen trekhaak en nu op de OIII een trekhaak genomen voor de fietsen. Maar ook ik vond het nogal wiebelen (maar had er ook geen ervaring mee). Maar ik ontdekte wel in mijn onkunde dat de beugel, waarmee je de boel op de trekhaak vastzet, veel te los "klemt". Dat moest ik verhelpen door een stelbout in de beugel wat aan te draaien, zodanig dat de beugel met kracht klemgezet wordt in de "liggende stand" rond de kogel zal ik maar zeggen. Dat hielp wel, het schudt minder. Maar ik moet er nog aan wennen.....

Canon-Eye

Forumguru
Thule fietsendragers hebben de mogelijkheid om de kogelklem zeer fijn af te stellen met 1 of soms 2 stelmoertjes. Dit omdat "standaard" trekkogels toch wel enkele tienden van een mm kunnen verschillen, hetzij vanuit de fabricage bij verschillende merken, dan wel door slijtage en/of roestvorming.
Als de afstelling correct is, dan staat hij inderdaad onwrikbaar. Zo niet, dan zijn er twee mogelijkheden:
  1. een haartje te los en hij beweegt;
  2. een haartje te strak en je krijgt de hendel niet dichtgeklapt.
En geloof me: soms gaat het om minder dan een halve slag op één van de stelmoeren...

fonzamundo

Forumguru
Thule fietsendragers hebben de mogelijkheid om de kogelklem zeer fijn af te stellen met 1 of soms 2 stelmoertjes. Dit omdat "standaard" trekkogels toch wel enkele tienden van een mm kunnen verschillen, hetzij vanuit de fabricage bij verschillende merken, dan wel door slijtage en/of roestvorming.
Als de afstelling correct is, dan staat hij inderdaad onwrikbaar. Zo niet, dan zijn er twee mogelijkheden:
  1. een haartje te los en hij beweegt;
  2. een haartje te strak en je krijgt de hendel niet dichtgeklapt.
En geloof me: soms gaat het om minder dan een halve slag op één van de stelmoeren...
Klopt volledig!:lezen:

Het model dat wij hebben is met een draaimoer en een hefboom die je van links naar rechts moet bewegen om vast te zetten of te lossen. Je voelt dat die opspant maar moet dan idd nog even verder alvorens je die naar rechts kunt vergrendelen. Is idd even kijken maar eens goed staat het rek idd muurvast om de kogel

Iedereen overigens bedankt voor de reacties!
Heb er al wat meer vertrouwen in en zal binnenkort nog eens een toertje maken met de fietsen:yeehaa:

Cordoba

Forumguru
Toen ik een jaar of 4-5 terug voor het eerst met mijn eigen auto met fietsrek op pad ging, had ik ook absoluut geen vertrouwen. Nu moet ik daar ook wel bij vermelden dat ik ooit de boel op 'half zeven' had hangen, toen ik voor het eerst met een auto met fietsenrek ging rijden: samen met mijn broer na het werk mijn ouders oppikken van een vakantieweekje, waarbij mijn vader door een valpartij niet in staat was om zelf terug te rijden. Dus 's avonds in de spits naar het oosten van het land, daar een hapje eten, en met 2 auto's terug. De auto van mijn vader stond al gepakt klaar, inclusief fietsen op het fietsenrek, en dat was dus ook zo'n apparaat met pedaalklemmen. In de buurt van Utrecht ineen een hoop kabaal, was er een fiets half losgeraakt, en sleepte achter de auto aan. Naar de kant en alles goed vastgezet. Later hoorde ik dat mijn vader door kneuzingen de boel niet vast genoeg had kunnen zetten, maar dat gewoon domweg verzwegen had bij het vertrek.:banghead:

Overigens zet ik de fietsen altijd nog extra vast met een losse spanband aan de drager. Daarnaast heb ik het idee dat een auto met grotere overhang aan de achterkant (meer afstand tussen trekhaak en achteras) meer last heeft van het 'wiebelen'.

Ik heb geen verstand van fietsendragers, maar wel van werktuigbouwkunde, metaal en mechanica en als het niet kan bewegen, dan breekt het vanzelf een keer af.
Dus geen speling op de kogel, maar wel in de constructie met de fietsen anders liggen ze juist op de snelweg op zeker moment.

Dan weet je dus ook wat materiaalmoeheid is?

DannyG

Forumguru
Wij transporteren onze fietsen boven op het dak (ik weet het ... niet de meest economische, maar het is nu zo en niet anders). Ook bij ons zie je de fietsen wel wat bewegen, hoor (zeker de voorwielen die wind vangen).

Voor wat betreft fietsdragers op een trekhaak: ik zie dagelijks talloze toeristen op de weg met fietsen achterop en die bewegen allemaal wel wat. Dus zoals hier reeds meerdere malen verteld werd denk ik niet dat je zorgen moet maken.

Alleen voor het vertrekken eens goed aan iedere fiets trekken en sleuren. Bewegen mag ... los komen niet.

Prettige vakantie gewenst :jaja:

Canon-Eye

Forumguru
Overigens zet ik de fietsen altijd nog extra vast met een losse spanband aan de drager
Dat heeft alleen zin als de drager zelf wel goed vast staat.
Mijn vorige drager was een Spinder Hawk, die moet je bij elke bevestiging opnieuw vastzetten met een grote bout die van bovenaf op de kogel vastgedraaid wordt met een bijgeleverde pijpsleutel. Voor mijn auto was die pijpsleutel net iets te kort waardoor hij niet goed boven de bumper uitkwam en het lastig werd om goed kracht te zetten. Voor alle zekerheid zette ik dan aan beide kanten een spanband tussen fietszadelbuis en dakrailing, om het kiepmoment van de fietsen plus drager te compenseren en tevens het "kwispelen" in bochten te blokkeren.

Met de goed afgestelde huidge (opvouwbare) Thule met verticale vergrendelhefboom hoeft dat niet meer. Zelfs ik vertrouw deze wel, en ik ben nogal een perfectionist op ladingzekeringsgebied (beroepsdeformatie, denk ik) dus dat wil echt wel wat zggen...

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye Mijn drager heeft horizontale bout die je met meegeleverde pijpsleutel vastzet, dus vrijwel zelfde principe. In geval van een te korte pijpsleutel zou ik toch zoeken naar altertief, bijvoorbeeld een dopsleutel met verlengstuk, zodat je wel boven de bumper uitkomt.

Ik hou toch het idee als fietsendrager met fietsen één strak geheel vormen, je uiteindelijk minder gezwieber hebt. Als check til ik ook altijd aan de drager: als ik zo de auto uit de veren kan tillen zit de drager zelf goed vast.

B.Stuurder

Forumguru
@Canon-Eye Mijn drager heeft horizontale bout die je met meegeleverde pijpsleutel vastzet, dus vrijwel zelfde principe. In geval van een te korte pijpsleutel zou ik toch zoeken naar altertief, bijvoorbeeld een dopsleutel met verlengstuk, zodat je wel boven de bumper uitkomt.

Ik hou toch het idee als fietsendrager met fietsen één strak geheel vormen, je uiteindelijk minder gezwieber hebt. Als check til ik ook altijd aan de drager: als ik zo de auto uit de veren kan tillen zit de drager zelf goed vast.

Jij krachtpatser jij. :laugh:

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Kortom, de drager beweegt niet. Iedereen gaat er wat aan wrikken, van links naar rechts en vice versa, gaat er op staan of tilt de auto op ....
Maar de fietsen zelf wiebelen een beetje.
We zullen er wel aan wennen.
Maar ..... het meerverbruik !!!! Van 5,8 naar 7,4 in zeer vergelijkbare omstandigheden. Da's echt veel.

Cordoba

Forumguru
Extra verbruik is ook relatief: als ik met fietsendrager rij, is ie eigenlijk altijd fors beladen, en dan ook nog eens een rek en een paar zware fietsen achterop. Behalve het flinke extra gewicht, is ook het verpesten van de stroomlijning een behoorlijke invloed op het verbruik. Zelf verwijder ik dan fietstassen, accu's van elektrische fiets enz. om alles zo gunstig mogelijk te houden, en hou de snelheid op de snelweg op maximaal zo'n 110 km/u.

Niels83

Forumguru
Ik zet mijn fietsen altijd nog met verschillende spanbanden vast. De wielen blokkeer ik zo aan het frame ed. In principe niet nodig.

Hoe zitten de fietsen vast. Ik heb een hawk? Fietsen dragen hier zit een frame houder bij.

Canon-Eye

Forumguru
ook het verpesten van de stroomlijning een behoorlijke invloed op het verbruik
Met de fietsen laag achterop een combi valt dat nog wel mee (zeker in vergelijking met op het dak). Je verstoort vooral de natuurlijke wervelingen direct achter de auto die zonder fietsdrager+fietsen ook al remmend werken (en bij nat weer je achterruit laten dichtgroeien met bagger).
De accu van mijn vrouw d'r e-bike haal ik er natuurlijk uit, maar de fietstas eraf is me te veel werk. Die maak ik zo plat mogelijk met een sjorbandje eromheen zodat er niks kan gaan klapperen op de rijwind.

In de praktijk gaat het verbruik bij mij dan van ca. 4,95 L/100km gemiddeld naar ca. 5,1 - da's een 3% toename. Zonder fietsdrager een half uurtje lekker doorjagen op een 130-weg kost aanmerkelijk meer extra brandstof...

Bovenaan Onderaan