Bij een moderne motor past het motormanagement de turbodruk en/of het inspuittijdstip aan om dit tegen te gaan. Het gevolg is in beide gevalle een lagere compressie van het mengsel en dus een minder efficiente ontbranding. Daarom werken benzine turbomotoren dus efficienter op euro 98
Hele goede toelichting Chatslet, kleine correctie op dit regeltje. Het motormanagement past in eerste instantie het
ontstekingsmoment aan (niet inspuitmoment of turbodruk, dit laatste gebeurd pas in een veel later tijdstip, op het moment dat hij 'vindt' dat onstekingsmoment aanpassen niet een gewenst resultaat (=te hoge uitlaatgastemperatuur) bereikt heeft, dan gaat de turbodruk drastisch naar beneden en evt wordt het gewenste lambda getal verlaagd=rijker mengsel=meer koeling).
Bij pingelen/detoneren zet de ECU zet het ontstekingsmoment
later, waardoor veel TSI motoren zelfs na-ontsteking (na bdp) gaan draaien op RON95 benzine. Zeer inefficiënt (en de motor voelt dan vaak wat nukkig). Dit late ontstekingsmoment ontstaat met name op het moment dat de vulling (=turbodruk) het hoogst is. In het koppelgebied tussen 2000 en 3000rpm (het gebied waar je als bestuurder veel rijdt). Veel mensen denken altijd dat RON98 alleen nodig is als je een sportieve rijder bent die veel hoogtoerig rijdt, echter is het juist de schakkelluie/laagtoerige rijder die veel van RON98 benzine profiteert (prestaties/soepelheid/verbruik).
Deze opvatting van veel mensen komt overigens voort uit het feit dat veel ouderwetsere turbomotoren, veel turbo-gat hadden (turbo's gingen pas vanaf 4000 tot 6500rpm echt goed druk draaien en turbo motoren hadden een compressie van 7.5:1 of 8:1. (tegenwoordig zit de 1.4 TSI al op 10.5:1).
De moderne turbomotoren leveren al druk bij 1500rpm en hebben bij 2500rpm vaak al de maximale turbodruk bereikt, vandaar dat ze laag op toeren al erg 'pingelgevoelig' zijn.
Extra info detoneren:
Knock of Pingelen - YouTube
E85 trekt water aan en kan pakkingen etc.. aantasten. Je kunt dan beter per tankbeurt zo'n 150 ml per 40 liter er bij gooien. Daar wordt je benzine ook klopvaster van en kom je zelfs tegen de RON100 uit.
Hier moet je duidelijk nog wat meer ervaring mee op doen
E85-bioethanol kan inderdaad wat vocht aantrekken. Maar je hebt een auto om te rijden, binnen een maand rijden de meeste mensen de tank wel weer leeg. Je moet de auto echt een half jaar stil laten staan, wil dit effect optreden.
Veel moderne brandstoffen hebben al verplicht 5% ethanol in de benzine zitten.
In Frankrijk en Duitsland is E10 brandstof (10% ethanol), al overal verkrijgbaar. Ze zijn zelfs al aan het testen met E15 brandstof (15% ethanol 85% RON95, waardoor je ongeveer op octaan 98 uit komt).
Alle moderne TSI motoren zijn geschikt voor E10 brandstof. Brandstofleidingen ed worden niet aangetast door de ethanol.
Veel mensen vinden RON98 benzine te duur. Goedkoop een hoger octaan getal creëren doe je door 40L RON95 te mixen met 5 a 6 liter Ethanol (of dit nu van het tankstation (E85 bio-ethanol) of van een supermarkt voor tuinhaarden (E95+ ethanol) komt maakt dan niet uit. Per liter is het vaak < 1,50 euro. Het is dus goedkoper dan normale brandstof (je moet alleen iets meer moeite doen) , bovendien is het gewoon 5 a 6 liter tankvulling, er hoeft dus minder benzine afgenomen te worden en het is beter voor het milieu.
Zelf doe ik dit truukje al jaren, ik voeg zelfs 10 liter bioethanol toe op de 35 liter RON98 benzine. Waardoor ik waardes ver boven de RON102 octaan kan behalen (ik heb de motorcomputer dan ook wat rijker afgesteld om de schraalheid van E85 wat te compenseren).
Daarmee is het voor mij mogelijk om veilig 424pk uit een 1800cc motor te peuteren.