Ik weet dat E85 klopvaster is en ik gebruik het daarom ook in mijn circuit auto. Alleen daar gaat het om een gietijzeren blok met carburateur en was het simpel een kwestie van de carburateur anders afstellen om de boel soepel te laten draaien. Ik heb begrepen dat het bij moderne motoren toch wat anders is omdat er daar veel aluminium gebruikt wordt en ook pakkingen en afdichtringen van materiaal zijn die daar niet zo goed tegen kunnen. Er staat me zelfs iets van bij dat de ADAC heeft getest met een nieuwe Opel die er eerst goed op leek te rijden maar later met een lage KM stand zware motorschade had.
Alleen maak je me nu wel erg nieuwsgierig, bioethanol voor tuinhaarden bij de supermarkt? Ik ken alleen die haardgel (dat is toch ook ethanol?) en dat lijkt me een beetje te dik om in je tank te gooien. Pure (bio) ethanol voor een lagere prijs per liter zou mij flink wat geld schelen en voor zo ver ik weet hoeft er voor circuitgebruik geen accijns betaald te worden. Die Seats waar ik ze wel eens mee zie racen gooien ze ook gewoon rode diesel in.
Er zijn inderdaad merken/modellen die niet op E10 brandstof kunnen lopen, daarbij is het niet verstandig om E85 te gaan mixen. Echter we spreken hier op het skoda forum over een VAG product. Deze motoren en randdelen kunnen prima tegen het mixen met bio-ethanol. De Golf 5 GTI straat/race auto van JDEngineering liep de laatste jaren zelfs puur op E85 (555pk en 590Nm uit een 2.0 TFSI DSG). Het starten was vaak wat moeizaam in de winter, maar leidingwerk etc is nooit stuk gegaan.
Het is gewoon dunne mix, ruikt een beetje naar spiritus. Het kost ongeveer € 1,59-1,69 per liter bij de action. Ik koop vaak een paar doosjes en zet het in de schuur. Bij het tanken gooi ik eerst de flesjes ethanol erin (bv 5) en daarna gooi ik de brandstof er over tot hij de 1e keer afslaat. Afhankelijk wat ik erin krijg mik ik vervolgens nog wat ethanol bij.
Dit is de ethanol van de blokker:
Dit is van de action:
overigens is E85 brandstof tanken net over de grens in duitsland een stuk goedkoper, het kost daar maar € 0,95. Een paar jerrycans over de grens halen is vaak erg voordelig. Echter moet je het niet maaaaanden laten staan.