Financiën: opvoeren leaseauto's aanpakken

Fabia

† In Memoriam
Als uw lease-auto vanwege zijn lage CO2-uitstoot in een gunstige bijtellingcategorie valt, let niets u om naar een goede tuner te rijden en het motorvermogen flink op te voeren. Dat het verbruik dan stijgt, maakt niet uit: uw bijtelling blijft laag. Het ministerie van Financiën is hier niet blij mee en is bezig met maatregelen.
Had u deze truc al bedacht? U zoekt een leuke lease-auto uit die in een gunstig bijtellingtarief valt. Bijvoorbeeld een VW Golf 1.4 TSI met 160 pk en DSG-transmissie. Deze auto zit met een CO2-uitstoot van 139 gram per kilometer net 1 gram onder de beruchte 140-grens en komt dus voor het lage tarief in aanmerking. Scheelt bijna honderd euro per maand. Vervolgens rijdt u na ontvangst meteen naar een goede tuner en u voert het motorvermogen flink op naar bijvoorbeeld 200 pk. Het verbruik van de auto stijgt dan natuurlijk ook, maar uw bijtelling blijft lekker laag. Het klinkt misschien merkwaardig, maar dit is gewoon toegestaan. Voor het bepalen van het bijtellingstarief is alleen belangrijk wat de auto officieel uitstootte toen hij op kenteken werd gezet. Het mag geen verrassing heten dat men bij het Ministerie van Financiën niet blij is met deze ontsnappingsroute. Staatssecretaris De Jager werkt daarom aan nieuwe wetgeving om het opvoeren van leaseauto’s met lage bijtelling een halt toe te roepen, zo bevestigt een woordvoerder tegen AutoWeek . “De staatssecretaris is niet blij met deze ontwikkeling en wil daarom met nieuwe regels komen”, aldus een woordvoerder.

Nieuwe regelgeving
Tijdens Prinsjesdag zal bekend worden hoe de nieuwe regelgeving eruit komt te zien. Het is erg onwaarschijnlijk dat men daadwerkelijk zal verbieden dat (zakelijke) auto’s worden opgevoerd, maar een toevoeging aan de wet dat een eventuele lagere bijtelling alleen geldt als het motormanagement ongewijzigd is, is relatief gemakkelijk.
De overheid heeft vervolgens wel een ander probleem: de handhaving. Hoe controleer je of iemand zijn auto wel of niet heeft opgevoerd zonder heel leaserijdend Nederland op de rollenbank te zetten? Zelfs leasemaatschappijen hebben moeite met het betrappen van berijders die zonder toestemming hun lease-auto van wat extra pk voorzien. Dit zorgt meestal voor hogere kosten, denk aan extra slijtage van banden en versnellingsbak, en een hoger brandstofverbruik. Dit is daarom meestal verboden tenzij er toestemming is gevraagd aan de leasemaatschappij. Vervolgens krijg je de vraag wie verantwoordelijk is. Op dit moment is de werkgever verantwoordelijk voor het juist inhouden van de bewuste belasting. Stel dat een werknemer zijn auto opvoert: is de werkgever dan aansprakelijk? Financiën kon AutoWeek op deze vragen nog geen antwoord geven. “We zijn nog bezig met de exacte invulling van de regeling.” Met Prinsjesdag horen we ongetwijfeld meer.
Kijk ook op groenopweg.nl

Bron: Autoweek
 

cvegreen

Forumguru
Die ollanders toch he .
T'is al extreem duur in Nederland en nu willen ze nog eens de brave lease rijder die een tikkeltje meer wil dan een groene auto alleen nog eens strikken ook.
Wij die denken dat Belgie met zijn apestreken soms te fel aan het haar van de werkende belg trekt , mogen eens kijken wat het in Nederland is . Niet dat we niet mogen klagen , we hebben ook redenen , maar Nederland is toch nog een stuk erger als Belgie als je het mij vraagt.
 

SkodaMan

Actief lid
.....Het verbruik van de auto stijgt dan natuurlijk ook, maar uw bijtelling blijft lekker laag.... Bron: Autoweek

Het verbruik van een auto wordt gemeten door middel van een traject met bijbehorende snelheden. Het (chip)tunen heeft hierop juist een positief effect. Dat wil zeggen dat de auto juist zuiniger gaat rijden bij een gelijkblijvende rijstijl. Dat komt omdat de auto vanuit de fabriek een standaard instelling krijgt en een tuner juist de optimale instelling zoekt en programmeert.

Helaas heeft de reden van de meeste rijders om hun motor te tunen niets te maken met een lager benzineverbruik en navenante lagere uitstoot. De meesten doen het om veel harder te kunnen optrekken en scheuren over onze volle wegen.

Ik ben vóór een "groene tuning" die wel het verbruik omlaag brengt maar de auto niet extreem veel meer laat presteren. Dit kan al heel lang maar nu dreigt die mogelijkheid ook te verdwijnen door de maatregelen die op stapel staan. De tuners schieten zichzelf in de voet door zich alleen op de pk-junken te richten. Ze gaan een hoop business verliezen.

Geef toe, het was niet een kwestie óf er maatregelen zouden komen maar wanneer. Toch jammer.
 

MarcoO2

Forumguru
Helaas heeft de reden van de meeste rijders om hun motor te tunen niets te maken met een lager benzineverbruik en navenante lagere uitstoot. De meesten doen het om veel harder te kunnen optrekken en scheuren over onze volle wegen.

Geef toe, het was niet een kwestie óf er maatregelen zouden komen maar wanneer. Toch jammer.

Zelfs met stevig doorrijden is mijn verbruik na de tuning nog een stuk lager dan ervoor... dus ook abij een niet-gelijkblijvend rijstijl is er winst te behalen. Ook al is dat niet de reden voor de tuning.

Maar je hebt gelijk, we konden hierop wachten... de Nederlandse overheid heeft nu eenmaal het beleid om de auto als melkkoe te gebruiken, en van sluipweggetjes wordt vadertje staat niet blij...
 

Constant

Erelid
Het is heel rechtvaardig, men krijgt korting op de bijtelling omdat de auto milieu vriendelijker is dan de rest (die meer belasting moet betalen). De milieuvriendelijkheid zit deels in de motorafstelling, waarbij wat vermogen is opgeofferd om milieuvriendelijker te zijn. Doet men de mileubeschermende werking deels teniet, dan is het gewoon logisch dat je de bijtelling moet betalen van de milieuklasse waar je dan werkelijk in rijdt.

Als je kijkt wat een goede nieuwe auto kost, dan hebben leaserijderts het trouwens helemaal niet slecht. Blijkt ook uit de praktijk, de meeste sollicitanten voor kantoorbaantjes verwachten een dikke lease-auto als onderdeel van het salaris, ookal hebben ze die auto niet nodig voor hun functie.
 

Hetzer

Forumguru
Bem alleen benieuwt hoe ze dit willen controleren en handhaven, ik dacht dat de dealr ook niet eens kon uitlezen of de auto wel of niet getuned was??!!?
 

Captain Hook

Forumguru
Als je kijkt wat een goede nieuwe auto kost, dan hebben leaserijderts het trouwens helemaal niet slecht. Blijkt ook uit de praktijk, de meeste sollicitanten voor kantoorbaantjes verwachten een dikke lease-auto als onderdeel van het salaris, ookal hebben ze die auto niet nodig voor hun functie.
Dit is een compleet kul argument!

Het gaat er niet om of je een leaseauto nodig hebt voor je functie. Het is gewoon onderdeel van je beloningspakket. Want bij menig functie kun je ook kiezen, OF die auto, OF een mobiliteitsvergoeding, OF een hoger salaris, etc (of combinaties daarin).
Een dik betaalde salespief heeft geen salaris van 6K/mnd NODIG. Dat hij het krijgt is iets heel anders. Kwestie van onderhandelen en afspreken welke 'beloning' je krijgt voor het werk wat je doet. Wel de discussie zuiver houden... :winkie:

Ik heb diverse functies gehad met en zonder leaseauto. En dat is gewoon onderdeel van het salarispakket. Niks meer, niks minder. Iedereen zoekt/wikt/weegt wat voor hem/haar een gunstige (of begerenswaardige) combinatie is van beloningsfactoren. :koffie:
 

LenK

Forumguru
Lease auto's hebben voor het bedrijf en de werknemer praktische en financiele voordelen.
Daarom is het systeem ontstaan en blijft het bestaan tenzij door overheidsmaatregelen het onaantrekkelijk of onmogelijk wordt gemaakt.
Het is in ieder geval geen cadeau. Wat een werkgever aan jouw lease auto (notebook, blackberry, etc) besteedt gaat ten koste van je andere arbeidsvoorwaarden.
 

cvegreen

Forumguru
Hier in Belgie moet je al een flinke functie hebben voor je een lease auto mag kiezen , dat ligt dus in Nederland net ff anders blijkbaar. Misschien is dit systeem in Nederland er gekomen omdat het in Nederland ongelofelijk duur is om privé een auto te hebben.
 

Michel

Forumguru
De overheid meet hier in feite met twee maten:

Men pakt wel het opvoeren van lease-auto's aan, maar niet als dat met hetzelfde type auto gebeurt, die eigendom is van een particulier.

Als ik mijn privé-Octavia (met B-label) ga laten tunen, heb ik in feite geen recht meer op de "korting" die de overheid mij heeft gegeven bij de aanschaf, als het ding na tuning meer uitstoot gaat geven. Ik schrijf expres "korting" tussen aanhalingstekens, want ik vertaal het als: "De overheid steelt minder belastinggeld van mij." Maar er wordt mij (voorlopig) nog geen strobreed in de weg gelegd als ik mijn Octavia ga tunen.
 

LenK

Forumguru
Ik vertrouw er op dat het ook voor de particuliere belastingontduiker wordt aangepakt.
 

MarcoO2

Forumguru
Onze overheid kennende, verwacht ik zeker dat er gezocht zal worden naar manieren om dat te bereiken. Maar... hoe te handhaven...? Wijzigingen die optisch zichtbaar zijn, zijn (bijvoorbeeld tijdens een apk) nog wel te herkennen, maar hoe zit het met tuning?

Alle auto's dan maar op de rollenbank? Onmogelijk, zeker nu sommige fabrikanten er zuinig zijn met het opgeven van vermogen. Mijn auto leverde bijvoorbeeld voor tuning al ruim 180 PK, ipv de fabrieksopgave van 160 PK...
 

Constant

Erelid
Dit is een compleet kul argument!

Het gaat er niet om of je een leaseauto nodig hebt voor je functie. Het is gewoon onderdeel van je beloningspakket. Want bij menig functie kun je ook kiezen, OF die auto, OF een mobiliteitsvergoeding, OF een hoger salaris, etc (of combinaties daarin).
Een dik betaalde salespief heeft geen salaris van 6K/mnd NODIG. Dat hij het krijgt is iets heel anders. Kwestie van onderhandelen en afspreken welke 'beloning' je krijgt voor het werk wat je doet. Wel de discussie zuiver houden... :winkie:

Ik heb diverse functies gehad met en zonder leaseauto. En dat is gewoon onderdeel van het salarispakket. Niks meer, niks minder. Iedereen zoekt/wikt/weegt wat voor hem/haar een gunstige (of begerenswaardige) combinatie is van beloningsfactoren. :koffie:
Als de lease onderdeel is van het beloningspakket (ik beweer trouwens niet anders dan dat jij doet, lezen is een kunst, netjes terugreageren ook), is het logisch dat er inkomstenbelasting wordt betaald. Zelfs na bijtelling blijkt het voordeliger om een lease-auto te krijgen dan een hoger salaris, dat is wat ik probeer duidelijk te maken. Want als eigen autorijdert word ik nog weleens niet goed van de leaserijdert die zichzelf continu als slachtoffer van de overheid presenteren.

Nu hebben we allemaal een hekel aan belasting betalen, maar dat neemt niet weg dat de overheid gelijk heeft om belasting voordelen terug te vorderen van mensen die ten onrechte een milieukorting krijgen.
 

Tallguy

Forumguru
Hier in Belgie moet je al een flinke functie hebben voor je een lease auto mag kiezen , dat ligt dus in Nederland net ff anders blijkbaar. Misschien is dit systeem in Nederland er gekomen omdat het in Nederland ongelofelijk duur is om privé een auto te hebben.

Tjsa..in Nederland wonen houdt in dat je altijd de hoofdprijs mag betalen voor alles. Wat dat betreft....*zucht*...ik zeg niks meer. Zou niet goed zijn voor mijn humeur en het niveau van dit forum :945:
 

EdK

Forumguru
Tjsa..in Nederland wonen houdt in dat je altijd de hoofdprijs mag betalen voor alles. Wat dat betreft....*zucht*...ik zeg niks meer. Zou niet goed zijn voor mijn humeur en het niveau van dit forum :945:

Tjoh is het zo erg met je ??? Wil je er toch niet over praten ?:tongue:
Want het lijkt wel erop dat het anders de verkeerde kant op gaat met je !:smirk:
 

Race Eend

Forumguru
Ik denk niet dat hier een auto minder om getuned gaat worden.
Dit zijn nl regels die niet te handhaven zijn. Gezien het niet te controleren is voor de overheid. De fabrieksopgave van een fabrikant is nl een richtlijn, enkele auto's zitten hieronder, een goed ingereden auto op een goede brandstof zit vaak boven het opgegeven vermogen (moet je deze dan ook maar bekeuren?).
 

Constant

Erelid
Een deel van het milieukeur zit ook in de (eco-)banden, zouden ze dat ook nog gaan controleren? Leuk die lagere weerstand van ecobanden, maar dat gaat natuurlijk ten kosten van andere eigenschappen van de band.
 

diesel73

Nieuw lid
Ikwil wel even duidelijk maken dat de nederlandse overheid GEEN belasting int over btw, behalve bij een lease auto.
Dan betaal je bijtelling over de prijs incl bpm en btw. En die zijn gewoon betaald door de leasematschappij!!
Ik betaal graag bijtelling, voor dat bedrag per maand kan ik niet prive een nieuwe auto rijden die iedere 3 jaar word vervangen. Maar het geld wat ik betaal is weg, indien ik een prive auto zou hebben betaal ik voor het gebruik van MIJN AUTO, niet voor een verkapte huur die zo weer weg is.
Dan nog gaat het bijtellingsverhaal nergens over, als hele dikke BMW´s met een A label rond kunnen rijden waarom zou ik een greenline dan niet met 30 pk verrijken?
In nederland kan je toch nergens hard rijden, maar de motor gaat er toch echt rustiger van lopen!!
 

LenK

Forumguru
Maar het geld wat ik betaal is weg, indien ik een prive auto zou hebben betaal ik voor het gebruik van MIJN AUTO, niet voor een verkapte huur die zo weer weg is.
Probeer je nu een auto met een huis te vergelijken?
Als je prive een auto rijdt dan betaal je voor het gebruiken en voor de waarde vermindering.
Dat is het verschil met een huis. Een huis houdt over het algemeen zijn waarde of stijgt in waarde.
En laat waardevermindering oftewel afschrijving nu de grootste kostenpost bij het bezit van een auto zijn. Kijken hoeveel geld daarmee weg is.
Na 3 kaar zul je dat geld op tafel moeten leggen om weer een nieuwe te kopen.
 

skodaoctavia2

Actief lid
Tjsa..in Nederland wonen houdt in dat je altijd de hoofdprijs mag betalen voor alles. Wat dat betreft....*zucht*...ik zeg niks meer. Zou niet goed zijn voor mijn humeur en het niveau van dit forum :945:

Daarom ben ik over de grens gaan wonen, sorry heren.:yeah:
 
Bovenaan Onderaan