Financiën: opvoeren leaseauto's aanpakken

Psioneer

Actief lid
Maar als we heel eerlijk zijn: geen enkele leaserijder tuned zijn auto om zuiniger te rijden.

If you ask me.

Ik vind dat je deze stelling niet zo kunt generaliseren. Zelf rijd ik een getunede leaseauto. Natuurlijk is het lekker om wat meer power te hebben maar het is voor mij vooral ook een sport om zuinig te rijden. En dat lukt heel aardig moet ik zeggen. Het gaat dan zeker niet om geld aangezien ik daar inderdaad helemaal niks aan heb. De investering in de chip verdient zich terug in rijplezier.
De extra power die je hebt is maar bepert inzetbaar in NL tenzij je bij elk stoplicht plankgas weg wil (petjesrijstijl). Zoals ik regelmatig hier op het forum verkondig heb ik na de tuning niet mijn rijstijl aangepast aan het vermogen. Ik geniet er vooral van tijdens korte inhaalacties.

Of de leasemaatschappijen dit niet standaard doen omdat het NIET zuiniger zou zijn betwijfel ik. Waarschijnlijk liggen daar meer redenen aan ten grondslag. Hoewel tuning al lang min of meer geaccepteerd is onder een grote groep automobilisten denk ik toch dat er nog steeds vooroordelen (terecht of onterecht) bestaan over slijtage, garantie en, inderdaad, verbruik.
Daarnaast zullen er ook nog steeds vragen bestaan over verzekering en typegoedkeuring omdat je in principe niets aan je auto mag aanpassen waardoor de typegoedkeuring vervalt. Ik ga het niet uitzoeken maar meer vermogen is vast een reden voor de RDW om niet mee te werken.

Ik vind dat je deze stelling niet zo kunt generaliseren.
- knip -
De investering in de chip verdient zich terug in rijplezier.

Je geeft zelf aan dat je het hebt gedaan voor het rijplezier.
Jij rijdt dan wel écht zuiniger, maar dat was niet je reden voor het tunen.

Dan gaat mijn stelling nog steeds op.
Volgens mij zijn de enige leaserijders die niet aan deze stelling 'voldoen' mensen die zó met het milieu begaan zijn, dat ze er graag ca 700 euro (uit eigen zak) voor over hebben om schoner te rijden. En zulke mensen zijn zéér zeldzaam...

Psioneer

Actief lid
Inderdaad, rijplezier. Maar het was mij natuurlijk wel bekend dat een getunede auto bij normaal gebruik ook zuiniger is. Dus dat is zeker wel een argument voor mij. Voor het milieu heb ik het inderdaad niet gedaan, aan die hype doe ik niet mee. Bovendien heb ik geen 700 euri betaald.

Zoals gewoonlijk is dit een eindeloze discussie dus we kunnen het er nog weken over hebben.

Bovenaan Onderaan